10 Tips Voor WordPress SEO & de 15 Nuttige Tools en Plugins
WordPress is veruit het meeste populaire Content Management Systeem van dit moment. Steeds meer mensen en bedrijven stappen over op WordPress voor het maken en onderhouden van hun website.
Toepassingen WordPress
WordPress was in oorspronkelijk bedoeld voor het bijhouden van (persoonlijke) blogs. In de loop der jaren zijn er zoveel templates en plug-ins voor WordPress beschikbaar gekomen dat je met WordPress alle kanten op kan. Je kan WordPress gebruiken voor een blog, online magazine, een nieuwssite, een bedrijfswebsite, een webshop, een bedrijvengids, online fotoalbums, je kan het zo gek nog niet bedenken en het kan wel. Er draaien zelfs grote corporate websites op WordPress.
WordPress is goed zoekmachine vriendelijk te maken
Eén van de voordelen van WordPress is dat het zoekmachine vriendelijk te maken is. WordPress is standaard echter niet heel erg zoekmachine vriendelijk. Je zal WordPress op de juiste manier moeten instellen en van de juiste plug-ins gebruik moeten maken om WordPress zoekmachine vriendelijk te maken. Hoe je WordPress zoekmachine vriendelijk maakt zullen we in dit artikel uiteenzetten.
WordPress SEO
SEO bestaat uit verschillende aspecten welke we kunnen opdelen in twee groepen: de On Page factoren en de Off Page factoren. On Page factoren zijn factoren zoals zoekmachine vriendelijke URL’s, sitemaps, content en meta data. Off Page aspecten zijn factoren zoals de backlinks en shares op Social Media.
In dit artikel zullen we ons alleen richten op de technische On Page optimalisatie van WordPress. On Page factoren zoals waardevolle content laten we in dit artikel buiten beschouwing, dit staat namelijk los van het type Content Management Systeem welke je voor je website gebruikt.
WordPress SEO Tip 1 – Permalinks
De URL van een webpagina is een permalink. Zo is de url: https://sharketing.nl/seo-marketing/ een permalink; het adres waaronder de pagina bereikbaar is.
Door gebruik te maken van een ‘mooie’ permalink kunnen we de zoekmachine vertellen waar de pagina over gaat. Zo vertelt de permalink https://sharketing.nl/seo-marketing/ aan de zoekmachines dat deze pagina over SEO marketing gaat. Door het gebruik van deze permalink is het eenvoudiger om hoog in Google te komen op de zoekterm ‘SEO marketing’.
Standaard staat WordPress echter niet ingesteld voor mooie permalinks. Standaard staat WordPress ingesteld op jedomeinnaam.nl/?p=123 wat een zoekmachine onvriendelijke permalink is.
Je kunt de permalink instellingen van WordPress vinden onder Instellingen > Permalinks. Zie onderstaande afbeelding:
Gebruik nooit de standaard instellingen voor permalinks
De standaard permalink ziet er als volgt uit: domeinnaam.nl/?p=123
Eigenlijk wil je met WordPress nooit de Standaard instellingen voor permalinks gebruiken. Ik kan geen enkel voordeel bedenken over de standaard instelling en waarom je deze optie zou willen laten aan staan.
Een datum in je permalinks
Een permalink met een datum ziet er als volgt uit: domeinnaam.nl/2016/08/24/voorbeeld-bericht/ of domeinnaam.nl/2016/08/voorbeeld-bericht/
De opties ‘Jaar, maand, dag en naam’ en ‘Jaar, maand en naam’ kunnen handig zijn voor blogs waarop veel berichten worden gepubliceerd. Ze hebben als voordeel dat je in de permalink kan opnemen waar je bericht over gaat, zodat je permalinks zoekmachine vriendelijk zijn.
De weergave van de datum kan handig zijn, als mensen zoeken in Google en je pagina zien staan dan zien ze gelijk of het bericht actueel is. Het nadeel is dat mensen minder snel vanuit Google naar je pagina zullen doorklikken als ze zien dat je bericht al enigszins verouderd is.
Je zal zelf de afweging moeten maken of je de datum van publicatie opneemt in je permalinks. De permalinks zullen in ieder geval zoekmachine vriendelijk zijn al heeft dit soort permalinks wel als nadeel dat je permalink langer zal worden wat weer een licht negatief effect heeft.
Numerieke permalinks
Een numerieke permalink ziet er als volgt uit: domeinnaam.nl/archieven/123
Numerieke permalinks zijn niet zoekmachine vriendelijk. Ze vertellen de zoekmachines niet waar de pagina over gaat. Het gebruik van numerieke permalinks kan misschien een oplossing zijn voor organisaties welke grote hoeveelheden content digitaal beschikbaar maken via het internet. De pagina’s krijgen dan automatisch een volgnummer.
Voor een zoekmachine vriendelijke WordPress site zijn numerieke permalinks in ieder geval geen optie.
Berichtnaam
Een permalink met de berichtnaam ziet er als volgt uit: domeinnaam.nl/voorbeeld-bericht/
Van deze optie ben ik persoonlijk het meest gecharmeerd. Het geeft je volledige controle over de permalinks van je pagina’s zodat je de zoekmachines precies kan laten weten waar je pagina over gaat. Bovendien kan je je permalinks zo kort mogelijk houden met deze optie.
Aangepaste structuur
Een voorbeeld van een permalink met aangepaste structuur is: domeinnaam.nl/%postname%/
Een aangepaste structuur kan zowel zoekmachine vriendelijk als handig zijn. In dit voorbeeld ( /%postname%/ )wordt de naam van het WordPress bericht gebruikt als URL. Je hoeft dan nooit na te denken over een permalink.
Met een aangepaste structuur kan je de volgende waarde gebruiken:
- %year% (het jaar waarin het bericht geschreven is)
- %monthnum% (het nummer van de maand waarin het bericht geschreven is)
- %hour% (het uur van de dag waarop het bericht gepubliceerd is)
- %minute% (de minuut waarop het bericht gepubliceerd is)
- %second% (de seconde waarop het bericht gepubliceerd is)
- %post_id% (de unieke ID nummer van de post)
- %postname% (de naam van het bericht)
- %category% (de categorie (slug) waarin het bericht staat)
- %author% (de auteur van het bericht)
Je kan de waarden gebruiken in de volgorde die je wilt om je gewenste permalinks te creëren. Bijvoorbeeld: /%author%/%postname%/%monthnum%/%year%/ Mijn advies is om de lengte van URLs altijd zo kort mogelijk te houden. Dit is beter voor je vindbaarheid in Google en het ziet er netter uit.
Het aanpassen van de permalinks
Als je WordPress vers geïnstalleerd hebt dan kan je zonder problemen de permalink structuur instellen welke je voorkeur heeft.
Als je een WordPress site hebt waarop al berichten staan dan zijn er een aantal aandachtspunten. Als het goed is past WordPress alle interne links en links welke opgenomen zijn in de menu’s automatisch aan. Mits je de links er via de WordPress editor hebt ingezet, en niet ‘hardcoded’ hebt geplaatst.
Controleer op gebroken links
Nadat je je permalink instellingen hebt veranderd dan zal je een scan op dode links moeten doen. Als er dan interne links zijn welke niet meer werken dan komen deze met deze scan boven water, zodat je hierop actie kan ondernemen.
WP Broken Link Status Checker
Voor het scannen op dode links kan je gebruik maken van een plugin zoals WP Broken Link Status Checker.
Redirects
Indien er websites van anderen naar pagina’s van je website linken dan zal je ook actie moeten ondernemen. Stel iemand linkt naar de volgende pagina van je website: jewebsitenaam.nl/?p=123. Deze pagina heb je echter veranderd in jewebsitenaam.nl/berichtnaam. De link naar jewebsitenaam.nl/?p=123 loopt dood door het aanpassen van de permalink structuur. Hiermee verlies je backlinks welke belangrijk zijn voor je Google ranking.
Je kunt in deze situatie twee dingen doen. Je kan contact opnemen met de website welke de link naar je pagina heeft geplaatst met de vraag of zij de link willen aanpassen naar je nieuwe URL.
Als je website veel backlinks heeft, en je het teveel werk vindt om iedereen te benaderen, dan heb je nog een andere mogelijkheid. Je kunt de oude URL’s redirecten (doorsturen) naar de juiste nieuwe URL. Het is de bedoeling dat je de oude URL’s een 301 redirect geeft. De status code 301 verteld de zoekmachines dat de oude pagina permanent verplaatst is naar een nieuwe locatie.
Nu kan je een 301 redirect maken via aanpassingen in je htaccess file. Maar WordPress zou WordPress niet zijn als er voor het maken van redirects er geen plug-in zou zijn.
Redirection
Zelf gebruik ik voor het maken van redirects de plug-in Redirection. Deze plug-in is supereenvoudig in het gebruik, je voert in een veldje je oude URL in en daaronder de nieuwe URL voor de pagina. Gemaakte aanpassingen kan je achteraf altijd nog eenvoudig aanpassen.
WordPress SEO Tip 2 – Zoekmachine geoptimaliseerde title tags
De titel van een pagina is een belangrijke On Page SEO factor. Er kan van alles geschreven worden op een pagina, de titel van de pagina verteld de zoekmachine wat het belangrijkste onderwerp van de pagina is.
De title tag is wat Google bij haar zoekresultaten laat zien, zie onderstaande afbeelding:
Op de pagina uit dit voorbeeld: https://sharketing.nl/google-zoekwoorden/ wordt uitgebreid ingegaan op zoekwoorden voor een camping en zoekwoorden voor een inboedelverzekering. Hierdoor zou Google kunnen ‘denken’ dat deze pagina misschien wel over campings of verzekeringen gaat. Maar omdat we met de title tag hebben aangegeven dat de pagina over ‘hoogwaardige Google zoekwoorden’ gaat ‘weet’ Google zeker dat de pagina over ‘hoogwaardige Google zoekwoorden’ gaat.
De title tag voor een hogere CTR
De title tag heeft daarnaast nog een andere belangrijke functie, welke vaak wordt onderschat. Omdat de title tag hetgeen is wat men te zien krijgt in de Google zoekresultaten kunnen we met de title tag enigszins invloed uitoefenen op het doorklik gedrag van mensen. Ik zal aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken wat ik bedoel.
Stel je wilt gespierd worden en je zoekt op ‘Hoe word ik gespierd’. Dan krijg je als eerste resultaat een website met de page title: ‘5 Wetten om Snel Gespierd te Worden + 2 oefeningen’. De page title nodigt je uit om er op door te klikken. Als je gespierd wilt worden dan wil je graag weten wat die 5 wetten dan wel zijn en met 2 oefeningen kan je direct aan de slag.
De website uit dit voorbeeld heeft dan ook een hoge CTR (Click Trough Rate) vanuit Google. De CTR is het percentage van de mensen welke door klikt naar jouw website als ze deze te zien krijgen in de zoekresultaten van Google (of een andere zoekmachine).
Als we verder kijken dan zien we, op dezelfde zoekterm (hoe word ik gespierd), het volgende resultaat verschijnen: Zij gebruiken als page title ‘Eigen Kracht Doelen – Slank & Gespierd’. Deze title tag is minder uitnodigend om op te klikken als je gespierd wilt worden. Het geeft niet echt antwoord op de vraag ‘Hoe word ik gespierd’, de CTR van deze page title zal dan ook lager zijn.
De CTR is een ranking factor
Het is hierbij goed om te weten dat de CTR een ranking factor is.
Stel je komt op de eerste pagina van Google en slechts 1% van de mensen klikt door naar je website. Google neemt dan aan dat jou webpagina toch niet helemaal is wat mensen zoeken, en zal je pagina weer terug laten zakken naar de 2e of zelfs 3e pagina van Google.
Als je daarin tegen een hoge CTR haalt terwijl je slechts onderaan op de 1e pagina van Google staat dan is er een goede kans dat je een paar plekjes naar boven toe op zal schuiven. Omdat veel mensen naar je website doorklikken is je website blijkbaar waar mensen naar op zoek zijn.
Wat als je geen title tag gebruikt?
Standaard heb je in WordPress niet de mogelijkheid om een title tag in te geven, al wordt dit sinds versie 4.1 wel ondersteund door bepaalde thema’s. Mijn advies is om altijd controle te nemen over wat er als title tag wordt ingevuld en het nooit te laten invullen door een thema waarbij vaak de titel van het bericht wordt gebruikt.
Dit omdat het bij title tags niet alleen belangrijk is dat er iets wordt ingevuld, maar vooral belangrijk is wat er ingevuld wordt. Je wilt met je title tag je CTR in Google verhogen, dit levert je meer bezoekers op en het is goed voor je ranking.
We kunnen de complete controle over de title tags krijgen door gebruik te maken van plug-ins. Een populaire plug-in is de gratis versie van Yoast SEO, welke ik zelf ook op al mijn websites gebruik.
De maximale lengte van een title tag
De maximale lengte van een title tag is op dit moment 77 karkaters. Dit is een gemiddelde van spaties, leestekens, kleine- en hoofdletters en kan variëren. Google gebruikt namelijk een breedte van 600 pixels voor de voor de title tag.
Als je je title tag te lang maakt dan kapt Google de title tag af, waarbij het de title tag afkapt op hele woorden. Als je title tag 80 karakters is dan kan Google in de praktijk bijvoorbeeld alleen de eerste 70 karakters gebruiken omdat de title tag na een heel woord wordt afgekapt.
Gelukkig hoeven we niet de karakters van onze title tags te gaan zitten tellen. Als je de Yoast SEO plugin hebt geïnstalleerd dan kan je onderaan je bericht de title tag invoeren. De plugin laat je gelijk zien hoe de title tag er in de zoekresultaten van Google uit komt te zien en laat daarbij gelijk zien of de title tag niet te lang is.
Om de title tag van je bericht in WordPress te bewerken klik je op ‘Snippet bewerken’.
WordPress SEO tip 3: de meta description
Net zoals de title tag wordt de meta description in de Google zoekresultaten vertoond.
De tekst welke Google bij haar zoekresultaten in het grijs laat zien is de meta description. Ook deze beschrijving is belangrijk. Het verteld mensen die in Google aan het zoeken zijn waar de pagina over gaat en wat ze er van kunnen verwachten. Vergelijk het een beetje met een korte samenvatting achter op een boek.
Als we geen meta description invullen dan creëert Google zelf een meta description voor een webpagina. Dit is echter niet optimaal voor de SEO van je WordPress site, Google slaagt er zelden in om de kern van je boodschap in je meta description samen te vatten. Google pakt vaak de eerste regels of wat willekeurig (lijkende) stukken tekst van je webpagina.
Een goede meta description voor een hogere CTR
Ook met een goede meta description kunnen we invloed uitoefenen op de CTR vanuit Google, net zoals bij de title tags. Het effect van een goede meta description is wel minder groot dan het effect van een goede title tag, maar het loont zeker de moeite om ook je meta descriptions de nodigde aandacht te geven.
We kunnen de meta descriptions ook weer met behulp van de Yoast SEO plugin instellen, op dezelfde manier zoals we de title tag kunnen instellen.
De maximale lengte van een meta description
De maximale lengte van een meta description is 160 karakters, je hebt dus wat meer vrijheid dan bij de title tag om je boodschap over te brengen.
Als we via de Yoast plug-in de meta description invullen dan wordt de tekst rood zodra je meta description te lang wordt:
WordPress SEO tip 4: gebruik heading tags
Heading tags worden in WordPress onder Paragraaf aangegeven als kopteksten. Als je een stukje tekst selecteert, wat je wilt gebruiken als nieuw kopje voor een nieuwe paragraaf, dan kies je bijvoorbeeld ‘Koptekst 2’.
In HTML (wat je kan zien als je switcht van Visueel naar Tekst in WordPress) krijgt de kop van je paragraaf de volgende html code mee: <H2>Mijn paragraaf</H2>.
Deze paragrafen gebruiken zoekmachines om te achterhalen waar je webpagina over gaat. De <H1> tag heeft voor de zoekmachines het meeste gewicht en mag maar 1x op een pagina voorkomen.
De titel van je bericht in WordPress wordt gebruikt als <H1> heading. In je teksten kan je verder gebruik maken van <H2> headings voor de tussenkopen en van <H3> headings voor de sub-tussenkoppen.
Je kan je totaal 6 verschillende headings gebruiken: H1 t/m H6. Het gebruik van meerdere headings kan handig zijn voor de opmaak van je koppen. Afhankelijk van je template kan je opgeven hoe je de heading er uit wilt laten zien (de grote van het font bijvoorbeeld).
Om paragrafen in WordPress te gebruiken hoef je overigens geen plug-ins te installeren, het is standaard functionaliteit van WordPress.
WordPress SEO tip 5: gebruik een responsive thema
Zoals je waarschijnlijk wel weet heb je met WordPress de keuze uit duizenden thema’s (templates). De keuze van een thema zou in mijn opinie altijd de keuze voor een responsive thema moeten zijn.
Een responsive thema zorgt ervoor dat je website zich aanpast aan het apparaat van de gebruiker, of deze je website nu bezoekt met de PC, een smartphone of een tablet, je website zal altijd prettig lees- en bedienbaar zijn.
Het geschikt zijn voor mobiele apparaten is een factor welke een steeds zwaardere weging heeft gekregen in het Google algoritme. Indien je WordPress site niet geschikt is voor mobiele apparaten (niet responsive is) dan doe je je zelf tekort, je website zal minder hoog in Google opgenomen worden. In WordPress zijn honderden (gratis) responsive thema’s te installeren.
Google Mobile Friendly test
Om te controleren of het gekozen thema wel echt responsive is kan je gebruik maken van de Mobile Friendly test van Google.
WordPress SEO tip 6: optimaliseer afbeeldingen
De achterliggende gedachte van deze zesde tip is dat de snelheid waarmee een website laadt ook een ranking factor is. Hoe sneller een website laadt hoe beter dat voor de ranking is. Als je grote afbeeldingen op je WordPress site gebruikt dan kan je site traag laden omdat de afbeeldingen gedownload moeten worden.
De bestandsgrote van afbeeldingen is vaak onnodig groot. Een foto welke gebruikt wordt kan meerdere megabytes groot zijn terwijl we door de foto te comprimeren de kwaliteit kunnen behouden. Door het comprimeren van de foto’s wordt de bestandsgrote een stuk kleiner zonder dat er kwaliteit verloren gaat.
Nu kan je zelf afbeeldingen kleiner gaan maken (met PhotoShop bijvoorbeeld) en deze vervolgens opnieuw op je site plaatsen. Dat is echter een saai en tijdrovend klusje. Gelukkig zijn ook hiervoor plug-ins gemaakt welke je het werk uit handen nemen.
WP Smush
Een plug-in waar ik zelf erg tevreden over ben is WP Smush. De plug-in comprimeert geheel automatisch de afbeeldingen van je WordPress site zonder dat er kwaliteit verloren gaat.
Met de gratis versie van WP Smush kan je tot 50 afbeeldingen per batch comprimeren. Als je erg veel afbeeldingen op je site hebt dan kan je de betaalde versie van WP Smush overwegen, deze kan in 1x al je afbeeldingen comprimeren, dat scheelt je wat klikwerk. WP Smush claimt overigens dat afbeeldingen met de betaalde versie nog beter gecomprimeerd worden.
Veel afbeeldingen
Een andere reden waarom pagina’s traag kunnen worden is omdat er veel afbeeldingen in de berichten gebruikt worden.
Stel je hebt een lange blogpost geschreven van een paar duizend woorden en je hebt daarbij 20 afbeeldingen gebruikt. Als iemand die pagina bezoekt dan moet hij of zij misschien wel 10 seconden (of nog langer) wachten voordat de gehele pagina geladen is. En dat is eigenlijk een beetje onzin. Deze 20 afbeeldingen zullen immers niet allemaal zichtbaar zijn als de pagina klaar is met laden. Waarschijnlijk is maar 1 (of 2) afbeelding zichtbaar zodra de pagina geladen. De andere afbeeldingen worden pas zichtbaar als door de tekst naar beneden gescrolled wordt.
Lazy Load
Als je veelvuldig afbeeldingen in je berichten gebruikt is de plug-in Lazy Load handig. Deze plug-in zorgt ervoor dat de afbeeldingen pas geladen worden als ze zichtbaar worden (als er naar beneden gescrolled wordt). Hierdoor staat de pagina veel en veel eerder op het scherm, er hoeft bij het initiële laden veel minder afbeeldingen geladen te worden. Deze plug-in is een absolute aanrader!
WordPress SEO tip 7: zorg voor een snelle WordPress site
Deze tip ligt in het verlengde van tip 6 en draait om het sneller maken van je WordPress site omdat dit een belangrijke ranking factor van Google is.
Er zijn verschillende manieren om je WordPress site sneller te maken. Er zijn overigens ook veel manieren om je WordPress site trager te maken, verderop bespreken we hoe je dit kan voorkomen.
PageSpeed Insights
Als je aan de slag gaat met het optimaliseren van de laadtijd van je WordPress site dan is deze tool van Google onmisbaar: PageSpeed Insights. Deze tool geeft de laadtijd van je WordPress site een cijfer, 100 is de hoogste haalbare score.
Het handige van deze tool is dat je direct feedback hebt over de aanpassingen welke je doet, je weet direct hoeveel sneller (of langzamer) je website wordt van een aanpassing.
Plug-ins kunnen je WordPress site traag maken
Zo had ik op één van mijn WordPress sites Social Media share buttons staan. Met tellers erin en een animatie van de buttons als je met je muis er overheen ging of als je de pagina deelde.
De onderliggende techniek van deze share buttons was een grote lap javascript. Mijn WordPress site kreeg in de PageSpeed test van Google 63 punten. Ik was benieuwd wat het effect van de Social shares buttons was op de laadtijd van mijn site. Ik schakelde de plug-in van deze buttons uit en deed de PageSpeed test nogmaals. Dit maal kreeg mijn site een score van 83. Voor mij was dit gelijk een reden om andere Social Shares buttons te gaan gebruiken (dan maar geen grappige animatie van de buttons).
De Social share buttons welke ik gebruikte zijn een voorbeeld van elementen welke je WordPress site alleen maar trager zullen maken.
En zo zijn er ontzettend veel plug-ins welke je WordPress site trager kunnen maken. Met de PageSpeed tool van Google krijg je inzicht in welke plugins je site trager maken (door plugins in en uit te schakelen). Als je hier inzicht in hebt dan kan je overwegen om de plugins welke je site het meest vertragen te laten vervallen. Met name plug-ins die vooral grappig bedoeld zijn, of bedoeld zijn om het scherm te vullen, en verder geen functionaliteit bieden zou je kunnen laten vervallen.
Niet geoptimaliseerde plug-ins
Het kan ook zijn dat je een plug-in gebruikt welke niet geoptimaliseerd is, deze vertraagd dan de boel.
Om er achter te komen of je een plug-in gebruikt welke niet geoptimaliseerd is kan je, je raadt het al, een plug-in gebruiken. De plug-in P3 (Plugin Performance Profiler) test de werking van je plug-ins en laat het je weten als er een plug-in gevonden is welke je site (onnodig) vertraagd.
Caching
Als je in WordPress kijkt onder populaire plugins dan is je misschien al eens opgevallen dat de plugin WP Super cache één van de meeste populaire plugins is. En dat is niet zo raar. Met dergelijke cache plugins kan je de laadtijd van je WordPress site op een eenvoudige manier aanzienlijk verbeteren. Wat weer goed is voor de gebruikerservaring voor je bezoekers en natuurlijk je Google ranking.
Als er een pagina van je WordPress site wordt opgevraagd dan wordt de pagina aan de hand van PHP (een computertaal welke op de webserver wordt uitgevoerd) gegenereerd.
Er worden met PHP berekeningen gemaakt welke een HTML pagina als uitkomst hebben zodat deze in de browser vertoond kunnen worden. Het maken van deze berekeningen kost tijd (meestal tot enkele seconden).
Als op een dag 100 mensen een webpagina bezoeken dan worden 100x per dag dezelfde berekeningen gemaakt. De uitkomst van deze berekeningen is altijd hetzelfde zolang de pagina niet aangepast wordt.
Wat een cache doet is 1x de HTML pagina ‘uitrekenen’ en vervolgens de uitkomst als statische HTML pagina opslaan. De volgende keer dat iemand de site bezoekt hoeft er niet gerekend te worden en kan direct de HTML code naar de browser verstuurd worden.
Deze techniek van caching zorgt er voor dat je WordPress site vele malen sneller wordt. Pas als je een pagina wijzigt wordt de pagina opnieuw berekend en wordt er een nieuwe HTML versie van de pagina in de cache klaar gezet.
Je hebt veel keuze als je je WordPress site sneller wilt maken met een cache plug-in. De keuze van je cache plug-in is afhankelijk van je technische kennis niveau en wat je allemaal wilt kunnen instellen. Je hebt cache plug-ins die werken met een paar simpele muisklikken en je hebt cache plug-ins waarbij je werkelijk van alles kunt instellen en fine-tunen.
Dit zijn de 3 snelste cache plugins voor WordPress:
WP Rocket
Je kunt WP Rocket hier downloaden. WP Rocket geeft je van alle plugins de snelste laadtijden. Het is helaas geen gratis plug-in. WP Rocket is gebruikersvriendelijk en omdat het een betaalde plug-in kan je gebruik maken van technische ondersteuning in het geval je er niet uit mocht komen.
W3 Total Cache
Je kunt W3 Total Cache hier downloaden. W3 Total Cache geeft je de snelste laadtijden van alle gratis plug-ins. Deze plug-in doet niet veel onder voor de betaalde WP Rocket plug-in en is daarmee voor kleine sites een prima keuze.
W3 Total Cache geeft je enorm veel instellingen welke je allemaal naar je eigen voorkeuren kan instellen. Voor de meer technisch onderlegde is dat natuurlijk fantastisch. Als je niet echt thuis bent met de cache begrippen dan kan je overigens ook volstaan met de standaard instellingen van W3 Total Cache, deze geven je ook een goede laadtijd verbetering op.
WP Super Cache
Je kunt WP Super Cache hier downloaden. Deze veelgebruikte plug-in geeft je iets minder goede resultaten dan W3 Total Cache maar is wel eenvoudiger in te stellen.
Deze plug-in ondersteunt het gebruik van Content Delivery Networks en ondersteunt caching voor mobiele apparaten. Deze plug-in is de beste keuze voor de minder technisch onderlegde onder ons.
WordPress SEO tip 8: XML en HTML sitemaps
Een sitemap is een soort inhoudsopgave van je website voor de zoekmachines. Het is een pagina met linkjes naar al je pagina’s van je website. Met een sitemap weet je zeker dat de zoekmachines al je pagina’s vinden en opnemen in hun index.
Je hebt sitemaps in twee smaken : XML en HTML sitemaps. Een XML sitemap is puur bedoeld om naar zoekmachines te versturen. HTML sitemaps zijn pagina’s met daarop de links naar al je pagina’s welke ook door mensen te gebruiken zijn.
De Yoast SEO plug-in, welke je ook nodig hebt voor je title tags en meta discriptions, genereert automatisch een XML sitemap. De XML sitemap heeft een URL waarop deze voor de zoekmachines te vinden is.
In je robots.txt file wordt de locatie van de XML sitemap opgenomen zodat zoekmachines deze kunnen vinden.
Google Webmaster Tools
Door je site aan te melden bij Google Webmaster Tools kan je je sitemap ook naar Google sturen. Je kan dan volgen of Google wel al je pagina’s indexeert.
Google Webmaster Tools geeft je daarnaast nog meer voordelen en is daarom zeker aan te raden je site aan te melden. Zo krijg je met Google Webmaster Tools inzicht in crawlfouten, dode links, HTML fouten en de laadtijd van je pagina’s.
Google laat in een grafiek zien hoe lang het gemiddeld duurt om een pagina te laden. Als je merkt dat je site langzamer wordt dan kan je daarop actie ondernemen en zal je moeten uitzoeken wat de oorzaak is. Wellicht ben je een nieuwe plug-in gaan gebruiken welke je site trager maakt.
Een HTML sitemap maken
Als je een grote site hebt dan kan je bezoekers helpen door je site te navigeren aan de hand van een HTML sitemap. Je kan dan onderaan je website een linkje plaatsen met de naam ‘sitemap’.
Je hebt in WordPress plug-ins welke een HTML sitemap voor je maken. Het voordeel van een dergelijke plug-in is dat je sitemap automatisch wordt uitgebreid zodra je een nieuw bericht hebt geplaatst.
De Simpel Sitemap plug-in
Een WordPress plug-in waarmee je automatisch een sitemap kan genereren is Simpel Sitemap. Als je deze plug-in hebt geïnstalleerd kan je de sitemap op je site plaatsen door een pagina aan te maken waarin je de volgende shortcode plaatst: [simple-sitemap]
WordPress SEO Tip 10: voorkom fouten in je HTML code
Dankzij WordPress hoef je zelf geen kennis van HTML te hebben om een website te maken. WordPress zorgt voor de HTML code zodat je je helemaal kan richten op het schrijven van content en SEO.
Fouten in de HTML code kunnen ervoor zorgen dat zoekmachines je website niet goed kunnen indexeren of je site een lagere waardering geven in de ranking. Nu kan je zelf geen fout in de HTML code maken, maar thema’s kunnen dit wel.
Met WordPress is het zo dat iedereen een thema kan maken en beschikbaar kan maken voor anderen, wat het idee achter de open-source software van WordPress is. Sommige mensen zijn creatief en kunnen werkelijk de mooiste thema’s ontwerpen, alleen zijn sommige van deze mensen technisch wat minder goed onderlegd waardoor hun thema’s HTML fouten bevatten.
En er zijn best wel wat WordPress thema’s in omloop welke veel HTML fouten bevatten.
HTML fouten zijn slecht voor je ranking
Je wilt voorkomen dat je aan de slag gaat met een HTML thema welke (veel) HTML fouten bevat, dit is slecht voor je ranking. Tevens kunnen HTML fouten er voor zorgen dat je website er in sommige browsers niet goed uit ziet, of in verschillende browsers er anders uit ziet.
Controleren op HTML fouten
Zonder technische kennis kan je controleren of een WordPress thema HTML fouten bevat. Dit kan je doen met de W3 Validator, je geeft webadres in van je website in en je krijgt te zien wat er mis is.
Let op: enkele fouten in een thema zijn doorgaans geen probleem, ieder thema bevat wel een paar kleine schoonheidsfoutjes. De W3 Validator is vrij ‘steng’ en ziet een spatie teveel zelfs als fout (wat strikt genomen natuurlijk ook zo is), dergelijke kleine fouten hebben echter geen invloed op de werking van je site en je ranking in Google.
In onderstaande afbeelding zie je een melding van een dergelijke kleine fout door de W3 Validator:
Maar als je een thema hebt welke tientallen of zelfs honderden fouten aangeeft dan kan je beter switchen naar een ander thema. Andere optie is om de HTML fouten uit je thema te halen, hiervoor heb je uiteraard wel de nodige technische kennis voor nodig. Je kunt ook iemand inhuren die de HTML fouten uit je thema haalt.
Tot slot
In dit artikel hebben we je tips gegeven voor technische On Page optimalisatie van WordPress. Maar SEO gaat natuurlijk veel verder dan dat. Zo hebben we een aantal belangrijke On Page optimalisatie zaken niet besproken. Denk hierbij aan het creëren van goede content, het doen van een zoekwoorden onderzoek en het gebruik van interne links. Omdat deze zaken van toepassing zijn op alle type websites en niet alleen WordPress websites hebben we deze hier buiten beschouwing gelaten.
Ook hebben we in dit artikel de Off Page optimalisatie aspecten zoals linkbuilding en Social Media niet behandeld, dit staat ook los van je Content Management Systeem.
Wil je je verder verdiepen in SEO dan raden wij je aan onze artikelen te lezen zoals het artikel over SEO marketing, zoekwoorden onderzoek, het verhogen van je Google ranking en het ruilen van links.
Bedankt Stefan, voor het uitgebreide artikel over de ins en outs van SEO en hoe je een WordPress website optimaliseert voor zoekmachine optimalisatie.