De Ultieme Google Algoritme Geschiedenis Gids
Het is fascinerend hoe een zoekmachine als Google over tijd is veranderd.
In dit overzicht vind je de verandering helemaal terug tot 2000 waarbij de updates gericht zijn op Nederland.
Rond 2000 waren tevens nog de tijden dat Google erg makkelijk te manipuleren was.
Gelukkig is dat tegenwoordig sterk veranderd en worden met name de eerlijke webmasters beloond met goede rankings.
2016
4 Adwords advertenties bovenaan – 23 februari 2016
Google maakt een grote verandering door bovenaan, met name bij competatieve zoektermen, 4 advertenties te zetten in plaats van 3. Hierdoor zijn op de mobiel de organische/gratis zoekresultaten niet meer ‘above the fold’ zichtbaar. Je moet dus echt naar beneden scrollen om de gratis zoekresultaten te zien.
Toch zie je ik op de mobiel (in tegenstelling tot de desktop) op 8 april 2016 nog steeds niet deze wijziging op google.nl tevoorschijn komen. Daar zie ik nog steeds maximaal 3 advertenties bovenaan, ook op competatieve termen zoals ‘laptop kopen’ of ‘autoverzekering’.
Naamloze update – 8 januari 2016
Op deze dag worden een stuk meer verschuivingen gemeten in de Google rankings dan op een normale dag. Toch wil Google weinig uitlaten over de update en noemt het één van de vele kwaliteit updates in het algoritme.
Het zou niets met Panda of Penguin te maken hebben in ieder geval. Mogelijk heeft het iets te maken met RankBrain of semantiek.
2015
RankBrain – 16 oktober 2015
Dit was een grote aankondiging van Google, waarbij ze vertelde dat een gedeelte van de zoekresultaten wordt aangeleverd door een zelf lerende machine genaamd RankBrain. We kunnen nu dus echt spreken van AI (artificial intelligence).
RankBrain zou betere zoekresultaten kunnen genereren dan de beste engineers van Google. Dit is 3de meest belangrijke factor voor ranken in Google, achter kwaliteit content en backlinks.
Panda 4.2 – 17 juli 2015
Google kondigde aan dat een Panda verversing is geweest, maar dat het nog maanden kon duren voordat deze volledige uitgerold zou zijn. Voor de webmasters waren er geen duidelijke signalen dat er een update had plaatsgevonden.
De kwaliteit update – 3 mei 2015
Omdat er grote verschuivingen gaande waren, kon men er vanuit gaan dat er een update plaats had gevonden. Google gaf alleen aan dat de update ging over ‘kwaliteit signalen’, maar wilde niet ingaan op de signalen zelf.
De “Mobilegeddon” update – 22 april 2015
Google deed maanden van te voren een aankondiging dat de zoekresultaten op de desktop en de mobiel anders zouden worden vanaf 21 april 2015.
In geval je geen responsive design of mobiele site had voor je mobiele gebruikers zou je rankings gaan verliezen ten opzichte van sites die dat wel hadden. Op 22 april rolde deze update uit, maar de impact was vrij laag.
Naamloze update – 4 februari 2015
Op deze dag worden een stuk meer verschuivingen gemeten in de Google rankings dan op een normale dag. Het was onduidelijk waar deze update over ging en Google wilde er ook niets over uitlaten.
2014
Penguin schommelingen
Iemand van Google zegt dat Penguin over is gestapt naar een systeem dat zich continu update in plaats van schokkende en impactvolle updates.
Piraat 2.0 – oktober 2014
Twee jaar na de eerste Piraat update kondigt Google aan dat ze een nieuwe update hebben om sites die illegaal materiaal aanbieden te laten zakken in rankings. Het ging hier dan voornamelijk over torrent sites, die grote delen van hun zoekverkeer verloren.
Penguin 3.0 – 17 oktober 2014
Over een heel aantal weken werd een verversing van het Penguin algoritme uitgerold. Dat is dus geen algoritme update, maar slechts het updaten van de data rond Penguin.
“In Het Nieuws” box – oktober 2014
Soms als je Googelt op een zoekterm is er rond dat gebied nieuws. Bij deze update laat Google op een andere manier de nieuwsberichten zien in de zoekresultaten, en ook met meer prominentie.
De nieuwssites merkte grote veranderingen in hun zoekverkeer, waarschijnlijk voornamelijk omhoog.
Panda 4.1 – 23 september 2014
Google kondigt een belangrijke Panda algoritme update aan. Deze had een aanzienlijke impact en werd langzaam uitgerold.
HTTPS/SSL Update – 6 augustus 2014
Hier werd al een tijdje over gepraat, maar Google kondigt hier aan dat ze een lichte voorkeur gaan geven voor sites met SSL. In de toekomst willen ze dit signaal gaan versterken.
Pigeon – 24 juli 2014
Dit was een nieuwe algoritme update naam van Google. Deze update zorgde voor grote verschuivingen in lokale SEO zoekresultaten.
Volgens Google heeft Pigeon een sterkere band ontwikkeld tussen het lokale algoritme en het kern algoritme.
Authorship foto’s vallen weg
Googeler John Mueller kondigde enkele dagen voor deze wijziging aan dat de authorship foto’s in de zoekresultaten zullen wegvallen. Dat is was een nieuwsbericht dat nogal wat verbazing opleverde omdat Google er eerst zelf zo positief over was.
Payday Loan 3.0 – 12 juni 2014
Dit was een vervolg van de Payday Loan 2.0 update een maand ervoor. Volgens Google ging deze update over het beter interpreteren van spammy zoektermen en 2.0 over spammy sites.
Denk bij spammy zoektermen en sites met name aan onderwerpen als: casino’s, snel geld lenen, snel geld verdienen etc.
Bronnen
De belangrijkste bronnen voor dit artikel is:
- https://moz.com/google-algorithm-change
- http://searchengineland.com/library/google/google-algorithm-updates