3 Stappen om Google Zoekwoorden van Hoge Waarde te Vinden
Het doen van Google zoekwoorden onderzoek is het belangrijkste gedeelte van SEO. Het is de basis waaruit je verder gaat werken. Dat is dan ook de reden waarom vrijwel ieder (goed) internetmarketingbureau een SEO traject zal aanvangen met een gedegen zoekwoorden onderzoek.
Aan de hand van de uitkomst van het zoekwoorden onderzoek kan de SEO strategie uitgewerkt worden en een plan van aanpak worden gemaakt.
In dit artikel zullen we uiteenzetten hoe je zelf de zoekwoorden van hoge waarde kunt vinden en zo je online business op een hoger plan kan tillen.
Wat als je aan de slag gaat zonder zoekwoorden onderzoek?
Zonder de juiste Google zoekwoorden voor je website in kaart te brengen weet je niet wat de belangrijkste zoekwoorden en zoekwoord combinaties zijn waarop je website gevonden moet worden. Je kan dan niet:
- Op de juiste manier je webpagina’s optimaliseren
- Je content strategie bepalen
- Hoogwaardig verkeer naar je website leiden
- Een hoge conversie behalen
Zonder goed zoekwoorden onderzoek zal je internetmarketing dus stuurloze boot zijn op de grote World Wide Web oceaan.
Wat als je je richt op de verkeerde zoekwoorden?
Als je je richt op de verkeerde Google zoekwoorden dan krijg je misschien wel veel verkeer op deze zoekwoorden. Deze bezoekers zullen dan echter slecht converteren; het zal weinig leads of sales opleveren.
Bovendien frustreer je bezoekers, ze komen op een website terecht waarop ze niet vinden wat ze zoeken. Dit zal leiden tot een hogere bounce rate en men zal niet lang op je website blijven. Dit zal uiteindelijk weer een negatieve impact hebben op de ranking van je website.
Al met al zonde van je investering in tijd en/of geld.
Wat zijn zoekwoorden met een hoge waarde?
Zoekwoorden met een hoge waarde zijn zoekwoorden welke een commerciële intentie hebben en goed aansluiten bij je producten- of dienstenaanbod.
Zoekwoorden met hoge waarden zijn vaak de verstopte ‘gems’ die je concurrenten niet zien.
Een zoekwoord van hoge waarde is in mijn visie een zoekwoord welke in ieder geval aan de volgende 3 criteria moet voldoen:
- Er moet een hoog zoekvolume op het zoekwoord zijn
- De concurrentie moet relatief laag zijn
- Het zoekwoord moet zorgen voor bezoekers welke een goede conversie hebben naar leads en/of sales
Ik zal dit per punt toelichten.
Er moet een hoog volume op het zoekwoord zijn
Hoe hoger het zoekvolume hoe interessanter, dat spreekt voor zich. Er moet voldoende zoekvolume zijn om je investeringen in tijd (of geld) om op het zoekwoord gevonden te worden terug te verdienen.
Bij welk absoluut getal een zoekvolume hoog genoeg is om te kunnen spreken van een zoekwoord met hoge waarde kan ik niet aangeven, dit is namelijk voor iedereen anders en sterk afhankelijk van de markt waarin je actief bent.
Als je een webshop hebt welke een prijsvechter is met fotoboeken dan maak je misschien 2 euro bruto marge per verkocht fotoboek van 10 euro. Een zoekvolume van 100 per maand zal je dan (denk ik) niet interessant vinden.
Een webshop welke exclusieve damesschoenen verkoopt maakt een bruto marge van 200 euro op een paar damesschoenen van 500 euro. Zij zullen een zoekvolume van 100 per maand wel interessant vinden.
Of een zoekwoord interessant is hangt verder ook af van de bedrijfsgrote en doelstellingen van je bedrijf. Een multinational, welke als doelstelling het opschroeven van de winst met 200 miljoen euro heeft, zal minder snel geïnteresseerd zijn in een zoekterm waar je 2.000 euro per maand mee kan verdienen dan een eenmanszaak.
De concurrentie moet relatief laag zijn
Je hebt niets aan een zoekwoord waar een hoog zoekvolume op zit als je van tevoren al weet dat het je niet gaat lukken om een toppositie in Google te verkrijgen.
Zo gaat het plaatselijke assurantiekantoor om de hoek het nooit winnen van de grote verzekeraars, banken en vergelijkingssites om op nummer 1 te komen voor de zoekterm ‘inboedelverzekering’.
Ondanks het hoge zoekvolume en grote commerciële belangen is de zoekterm ‘inboedelverzekering’ voor het assurantiekantoor om de hoek dus niet interessant, zij gaan normaliter nooit de linkbuilding strijd van de grote kapitaalkrachtige jongens winnen.
Een goede conversie
Je hebt niets aan bezoekers op je website die niet overgaan tot aankoop of zorgen voor leads.
Zo kan een webshop, welke keramische remschijven verkoopt, door middel van een zoekwoorden onderzoek tot de conclusie komen dat er nauwelijks concurrentie is op de zoekwoorden ‘samenstelling keramiek’. Terwijl daar wel veel mensen naar zoeken.
De webshop besluit een landingspagina in te richten voor het zoekwoord ‘samenstelling keramiek’.
Het lukt de webshop om veel verkeer naar de site te krijgen op de zoekterm ‘samenstelling keramiek’.
Maar vervolgens blijkt dat de bezoekers geen remschijven kopen. De bezoekers blijken scholieren te zijn welke in Google de samenstelling van keramiek opzoeken voor hun werkstuk. Een scholier heeft geen behoefte aan keramische remschijven, zij hebben geen auto, zij zijn geen potentiële klant.
Na verder onderzoek blijkt dat er ook veel mensen zoeken naar ‘kortere remweg’ terwijl er geen concurrentie op dat zoekwoord is. De webshop richt een landingspagina in voor het zoekwoord ‘kortere remweg’ en niet veel later staan zij op hoog in Google voor deze zoekterm. Veel bezoekers blijken over te gaan tot de aanschaf van keramische remschijven.
Hiermee heeft de keramische remschijven webshop uit dit voorbeeld een verborgen ‘gem’ gevonden. Zij verkopen keramische remschijven door een oplossing te bieden aan mensen welke behoefte hebben aan een kortere remweg voor hun auto. Iets waar hun concurrenten niet aan gedacht hadden, zij beconcurreren zich namelijk allemaal op zoektermen welke zich richten op de sportautofanaten en autotuners.
De fase in het beslissingsproces
Aan de hand van de zoekwoorden welke iemand in Google opgeeft valt al op te maken hoe ver in iemand in het beslissingsproces zit om over te gaan tot aanschaf van een product of dienst.
Ik zal aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken wat ik hiermee bedoel. We nemen de website van een eenvoudige camping aan de kust van de Costa Brava in Spanje als voorbeeld.
Voor deze camping hebben de volgende zoekwoorden een hoge waarde:
- Camping Costa Brava
- Camping Spanje aan de zee
- Goedkope camping Costa Brava
Als mensen op deze zoektermen zoeken dan mag je er vanuit gaan dat zij een potentiële gast voor de camping zijn. Zij zijn immers precies op zoek naar hetgeen de camping te bieden heeft.
“U zoekt een camping aan de Costa Brava? Dat komt goed uit, wij zijn namelijk een camping aan de Costa Brava!”. Als de foto’s van de camping de mensen aanspreken en de prijs hun bevalt dan zullen zij een plaatsje op de camping boeken.
De camping uit dit voorbeeld zal voor dergelijke zoekwoorden de hoogste conversie behalen. Het aanbod van de camping weerspiegeld de zoekintentie van de zoeker; de zoeker vindt precies wat hij of zij zoekt.
Voor de camping uit dit voorbeeld zullen dit dan ook de Google zoekwoorden met de hoogste waarde zijn.
Voor deze camping hebben de volgende zoekwoorden een lagere waarde:
- Vakantie Costa Brava
- Vakantie Spanje aan zee
- Goedkope vakantie Costa Brava
Dergelijke zoekwoorden zijn weldegelijk relevant voor de camping. Zij bieden immers vakantie mogelijkheden aan de Costa Brava.
Als iemand deze zoekwoorden invoert in Google dan zit men echter nog wat vroeger in het beslissingsproces.
Men heeft het besluit genomen om op vakantie te gaan naar de Costa Brava maar weet nog niet hoe men inhoudt gaat geven aan de vakantie. Men oriënteert zich nog op de mogelijkheden. Wordt het een hotel, een vakantiehuisje of een camping aan de Costa Brava?
De kans dat het een camping aan de Costa Brava wordt is het kleinst. Als de zoeker een kampeerder is dan had deze waarschijnlijk gelijk wel gezocht op Camping Costa Brava. De kans is groter dat men opzoek is naar een hotel of een vakantiehuisje.
Bezoekers welke de dergelijke zoekwoorden gebruiken zullen voor de camping uit dit voorbeeld een lage conversie hebben. Wat overigens niet direct wil zeggen dat deze zoekwoorden niet interessant kunnen zijn.
Voor deze camping hebben de volgende zoekwoorden een lage waarde:
- Vakantie Spanje
- Vakantie aan Zee
- Goedkope vakantie
De kans dat iemand die zoekt op deze zoekwoorden een staanplaats bij de eenvoudige camping aan de Costa Brava gaat boeken is nog kleiner geworden.
Bij het zoekwoord ‘Vakantie Spanje’ weet je niet of men überhaupt geïnteresseerd is in een camping en je weet niet in welke regio van Spanje men op vakantie wilt.
Bij het zoekwoord ‘Vakantie aan Zee’ is het nog onduidelijker wat men zoekt. Je weet niet of men naar een camping wilt en er zijn zoveel landen waar je een vakantie aan zee kunt houden. Wil men wel naar Spanje op vakantie?
Bij het zoekwoord ‘Goedkope vakantie’ is ook niet duidelijk waar men naar opzoek is. Misschien willen ze naar een goedkoop hotel in Turkije of naar een goedkoop vakantiehuisje op de Veluwe. Er is in ieder geval een zeer kleine kans dat het uitgerekend een vakantie gaat worden naar een camping aan de Costa Brava.
Dergelijke zoekwoorden zullen in de praktijk niet tot nauwelijks tot conversie leiden, deze zoekwoorden hebben dan ook lage commerciële waarde voor deze camping.
Waarom zoekwoorden onderzoek doen?
Het mag duidelijk zijn dat de zoekwoorden, waar je je op gaat richten, zo goed mogelijk moeten aansluiten bij de zoekopdrachten welke je potentiële klanten gebruiken. Deze zullen zorgen voor de hoogste conversie waardoor ze de hoogste (commerciële) waarde hebben.
Je zal dus moeten weten wat je potentiële klanten intikken bij Google.
En in de meeste gevallen kan je wel bedenken wat de belangrijkste zoektermen zijn welke je potentiële klanten in Google gebruiken.
Een voorbeeld Stel je hebt al 30 jaar een assurantiekantoor en één van de verzekeringen welke je verkoopt zijn inboedelverzekeringen. Je kunt je voorstellen dat je potentiële klanten zoeken op het zoekwoord ‘inboedelverzekering’ en besluit je helemaal op die zoekterm te gaan richten.
De potentiële klanten van het assurantiekantoor maken echter gebruik van veel meer zoektermen dan je kan vermoeden. Niet iedereen die een inboedelverzekering wil zoekt namelijk op inboedelverzekering.
Er zijn genoeg starters die zich iets afvragen in de trant van “We hebben nu al die dure meubels gekocht, zou het eigenlijk mogelijk zijn die te verzekeren?”. Zonder te weten dat daar een verzekering voor bestaat die in de assurantiën wereld inboedelverzekering wordt genoemd. Deze mensen zoeken op zoekwoorden zoals:
- Verzekering meubels
- Verzekering spullen in huis
- Welke verzekeringen zijn er
- Welke verzekeringen heb ik nodig bij een huis
De man die al 30 jaar een assurantiekantoor heeft kan zich niet voorstellen dat iemand niet weet dat je een inboedelverzekering nodig hebt voor het verzekeren van je meubels. En daarin zit hem het gevaar als je al geruime tijd werkzaam bent in een bepaalde branche. Zaken welke voor jou als branche expert heel vanzelfsprekend zijn hoeven voor anderen niet vanzelfsprekend te zijn.
Met dit voorbeeld probeer ik het belang van een zoekwoord onderzoek duidelijk te maken.
Met een zoekwoorden onderzoek kunnen we de zoekwoorden welke iemand gebruikt om te zoeken naar een bepaalde dienst of product boven water halen.
Als het assurantiekantoor uit bovenstaand voorbeeld een zoekwoord onderzoek zal doen kan het zich richten op zoekwoorden waarmee zij meer hoogwaardig verkeer naar de website kan krijgen (en meer verzekeringen afsluiten).
Als je in Google zoekt op inboedelverzekering dan zal je op de eerste pagina’s alleen maar de websites van grote verzekeraars, banken en vergelijkingssites tegen komen:
De competitie op het zoekwoord ‘inboedelverzekering’ is hoog en de concurrentie om op dit keyword te ranken is dan ook erg groot.
Voor het zoekwoord ‘inboedelverzekering’ staat independer.nl, op het moment van dit schrijven, op nummer 1 in de organische resultaten van Google.
Als we met behulp van de gratis Open Site Explorer van Moz.com independer.nl analyseren dan zien we dat independer.nl bijna 13.000 backlinks heeft: Daarnaast valt uit de Domain Authority en Page Authority welke Moz.com aan independer.nl geeft op te maken dat independer.nl een strek domein is. Ongetwijfeld heeft indenpender.nl backlinks vanuit sterke domeinen.
Redelijkerwijs is het voor het assurantiekantoor op de hoek niet te doen om een top positie op ‘inboedelverzekering’ te behalen. Hoe gaan ze ooit een backlink profiel krijgen welke beter is als dat van independer.nl? Daar zullen ze een heel team jarenlang aan moeten laten werken en dan is het nog maar de vraag of het ze lukt.
Met een zoekwoorden onderzoek kan het assurantiekantoor echter wel zoekwoorden vinden waarop minder concurrentie zit dan op het generieke keyword ‘inboedelverzekering’.
Het assurantiekantoor zou zich kunnen richten op een long-tail keyword waarop minder concurrentie zit zodat het wel mogelijk is hier goed op te ranken. Het assurantiekantoor zou zich bijvoorbeeld kunnen richten op de zoekterm ‘inboedelverzekering voor studenten’ of ‘inboedelverzekering voor starters’. Het zijn dezelfde inboedelverzekeringen welke zij omdopen tot inboedelverzekering voor studenten en het wat voordeliger in de markt zetten.
Nu rest de vraag: hoe zoek je dan de Google zoekwoorden met hoge waarde? Zoals je van Sharketing gewend bent geven wij je altijd praktische tips. Dus hier gaan we.
Zoekwoord onderzoek stap 1 – De keuze van een hulpprogramma voor zoekwoorden
Er is veel keuze uit hulpprogramma’s (software) voor zoekwoorden welke je kunnen helpen bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Je hebt tools welke gratis zijn en waarvoor je moet betalen.
Bepaalde hulpprogramma’s voor zoekwoorden zijn op zich wel handig, zo kunnen ze je keyword suggesties geven op basis van je belangrijkste zoekwoord.
Sommige gratis tools zijn zelfs verbluffend goed, mits je je op de Engelstalige markt wilt richten.
Persoonlijk vindt ik geen enkele hulpprogramma voor zoekwoorden echt goed geoptimaliseerd voor de Nederlandse markt. Veel van deze hulpprogramma’s halen data door het web en de zoekresultaten van Google te crawlen. Veel van deze hulpprogramma’s verversen alleen voor de wat grotere sites in Nederland regelmatig hun data. De data is voor de Nederlandse markt daardoor net even wat minder actueel, verrijkt en accuraat dan voor de Amerikaanse markt waar de meeste hulpprogramma’s zich primair op richten.
Zoekwoord onderzoek stap 2 – SEMRush
Een gratis hulpprogramma voor zoekwoorden welke ik wel het vermelden wel waard vindt is SEMRush.
Als je bij SEMRush de URL van je concurrent ingeeft dan krijg je te zien op welke zoektermen zij het meeste bezoekers krijgen. Je kan tevens zien op welke landingspagina’s je concurrent de meeste bezoekers binnen krijgt. Kijk, daar kan je wat mee! Niet dat je direct je concurrent na moet gaan doen, maar het kan je in ieder geval de nodige inspiratie geven over je eigen aanpak.
SEMRush is overigens behoorlijk accuraat als je in competitieve markten actief bent. Als je in kleinere (Nederlandse) niche markten actief bent dan zou ik de resultaten van SEMRush met een korreltje zout nemen, maar het geeft je in ieder geval de goede richting.
Zoekwoord onderzoek stap 3 – Google Keyword Planner
Er is, naar mijn mening, voor de Nederlandse markt maar één goed hulpprogramma om je Google zoekwoorden onderzoek mee te doen. En dat is de Google Keyword Planner.
Dat de Google Keyword Planner beter is dan andere hulpprogramma’s voor zoekwoorden is natuurlijk niet zo verwonderlijk. Google weet tenslotte als geen ander hoe haar zoekmachine wordt gebruikt.
En het mooie is dat de Google Keyword Planner gratis te gebruiken is.
De Google Keyword Planner is eigenlijk bedoeld om de keywords voor Google AdWords advertenties te onderzoeken. Maar wat voor het vertonen van advertenties interessant is, is natuurlijk net zo interessant voor het bepalen van de keywords waarop je organisch zoekverkeer wilt binnen halen.
Om de Google Keyword Planner te gebruiken log je met een Google account in bij Google AdWords.
Vervolgens kies je onder Hulpprogramma’s de Zoekwoordplanner.
Je krijgt nu 3 opties:
- Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
- Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen
- Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen
We zullen hieronder per optie bespreken wat je er mee kan en hoe je het doet.
1. Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
Deze eerste optie is perfect voor het vinden van nieuwe zoekwoorden.
De nieuwe zoekwoord suggesties welke Google geeft zullen wel sterk gecorreleerd zijn aan het basis zoekwoord(en) welke je ingeeft. Het is niet zo dat Google ‘out of the box’ kan denken voor je. En niet iedere nieuwe zoekwoord suggestie zal bruikbaar zijn. Hou daar rekening mee.
Op onderstaande afbeelding zie je hoe je deze optie gebruikt:
Bij ‘uw product of service’ vul je je basis zoekwoord in.
Je kunt beginnen met het invullen van een generiek zoekwoord om je eerste ideeën op te doen. Maar als je in een competitieve markt actief bent dan kan je beter zoekwoorden gaan zoeken rondom je belangrijkste zoekzinnen.
Ik zal aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken wat ik bedoel:
Voor een klein hotel in het centrum van Den Haag is de concurrentie te groot om te gaan ranken op de generieke zoekterm hotel.
Het hotel kan beter onderzoek gaan doen naar zoekwoorden rondom de zoekcombinaties zoals ‘hotel Den Haag’, ‘hotel The Hague’ en ‘hotel centrum Den Haag’.
Onder ‘Uw bestemmingspagina’ geef je je landingspagina voor het zoekwoord op. Als je nog geen landingspagina hebt dan vul je gewoon je homepage in. Dat maakt voor het generen van de zoekwoord suggesties niet uit.
Onder uw productcategorie kies je de optie welke het beste aansluit bij de branche van je website. Op basis van de productcategorie haalt Google uit een database de zoekwoorden welke in je branche veel gebruikt woorden. Hiermee haal je zoekwoorden boven water waar je anders misschien niet direct aan gedacht had.
Vervolgens kan je het land en de talen kiezen waarop je je wilt richten.
Vervolgens klik je op ideeën opvragen voor een lijst met zoekwoord suggesties.
Je krijgt nu een lange lijst met zoekwoord suggesties.
Belangrijk hierin is uiteraard het zoekvolume wat voor de zoekwoorden gegeven wordt. Hiernaast is de concurrentie voor de zoekwoorden belangrijk.
De Keyword Planner van AdWords geeft de concurrentie aan voor als je wilt adverteren op deze woorden. Niet wat de concurrentie is om te ranken op deze zoekwoorden in de organische zoekresultaten. Maar je mag er vanuit gaan dat veel concurrentie tussen adverteerders automatisch zal leiden tot veel concurrentie op de organische zoekresultaten.
Het voorgesteld CPC bod voor het vertonen van een advertentie is ook een goede indicatie van de concurrentie. Als adverteerders hoog bieden op een zoekwoord dan betekend dat, dat zij een hoge conversie behalen op het zoekwoord waardoor het zoekwoord commercieel interessant is.
Van de zoekwoorden suggesties kan je een export downloaden. Uit deze export kan je de zoekwoord suggesties gaan schrappen welke onvoldoende relevant voor je diensten- of productenaanbod zijn.
Vervolgens kan je verder gaan zoeken op basis van de zoekwoord combinaties welke je overhoudt naar specifiekere zoekwoord suggesties.
2. Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen
Met deze optie van de Keyword Planner ga je geen nieuwe zoekwoord ideeën op doen. Deze optie is bedoeld om te bekijken wat het zoekvolume is van zoekwoorden welke je zelf al bedacht had. En daarmee is het zeker een handige functie. Hiermee voorkom je dat je je op een zoekwoord gaat richten waarvan later blijkt dat er maar weinig mensen op zoeken.
Je kan je eigen zoekwoorden kopiëren en in plakken onder ‘Optie 1: Zoekwoorden opgeven’ of je kan een .csv bestand uploaden.
Vervolgens krijg je een lijst met daarin je zoekwoorden, de gem. maandelijkse zoekopdrachten, de concurrentie en het voorgesteld CPC bod. Deze lijst kan je ook downloaden.
Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen
Met deze optie kan je groepen van zoekwoorden combineren waarna Google ze in honderden of duizenden combinaties door elkaar husselt en er nieuw zoekwoord suggesties mee creëert. Deze functie is erg handig voor bijvoorbeeld webshops, deze optie laat namelijk zien op welke combinaties potentiële klanten veel zoeken.
Aan de hand van een voorbeeld zal ik duidelijk maken hoe deze functie handig kan zijn voor bijvoorbeeld een webshop.
Een webshop verkoopt tv’s. Ze hebben een lijst met de merken welke zij verkopen: Samsung, Panasonic, Philips en LG. Ze weten dat mensen zoeken op tv, lcd tv en led tv. Door deze lijsten te combineren krijgen ze direct inzicht in hoeveel mensen zoeken op ‘Samsung tv’, ‘Samsung lcd tv’, ‘Samsung led tv’, ‘Panasonic tv’ enz.
Bij deze optie van de Keyword Planner kan je ook meer dan twee lijsten combineren wat handig kan zijn als een product veel kenmerken heeft welke consumenten belangrijk vinden.
Brainstormen over zoekwoorden
Welk hulpprogramma voor zoekwoorden je ook gebruikt, een hulpprogramma is data gedreven en niet erg intelligent. Het is daarom goed om over zoekwoorden te brainstormen, als mens zijn we tenslotte altijd nog creatiever dan een computer.
Je zou de brainstrom kunnen beginnen daar je af te vragen door welke fasen je potentiële klant gaat alvorens deze besluit tot koop over te gaan.
In welke fasen van het beslissingsproces wil je potentiële klanten naar je aanbod leiden? Is dit iedere fase van zijn of haar beslissingsproces? Wil je potentiële klanten al op je site hebben als ze zich nog aan het oriënteren zijn of alleen als ze klaar zijn om over te gaan tot aankoop? Welke zoekopdrachten zouden ze daarvoor kunnen gebruiken?
Op welk type klant richt je je? De klant die gaat voor de goedkoopste oplossing of de klant die gaat voor de beste kwaliteit (of iets daar tussen). Of bedien je verschillende doelgroepen? Welke zoekopdrachten zou jou type klanten daarbij kunnen gebruiken? Ga je aparte landingspagina’s inrichten voor de verschillende doelgroepen?
Is jou type klant iemand die zoekt naar recensies alvorens over te gaan tot aankoop? Welke zoektermen zou die daar voor kunnen gebruiken? En hoe zou je daar een landingspagina op in kunnen richten?
Informatie verkregen vanuit klantcontact kan ook waardevol zijn voor het verkrijgen van waardevolle zoektermen. Als online marketeer kan je van achter je bureau van alles zitten bedenken, maar je zou bijvoorbeeld de verkopers uit de fysieke winkel in een brainstormsessie kunnen betrekken. Zij weten met welke vragen klanten in de winkel komen en wat zij belangrijk vinden.
Of betrek medewerkers van de telefonische klantenservice in de brainstormsessie. Zij weten welke vragen mensen hebben die bellen met vragen. Goede kans dat deze mensen bellen omdat ze online het antwoord op hun vragen niet konden vinden en wellicht kunnen er voor de meeste voorkomende vragen landingspagina’s worden ingericht.