hits counter

6 Stappen om te Beginnen aan Dropshipping + 10 Belangrijke Tips

Dropshipping is een slimme manier om tegen lage kosten een eigen webshop te kunnen beginnen. Je kunt je dan volledig richten op de marketing van je webshop en de verkoop van de producten uit je assortiment. Het gehele logistieke proces wordt voor je geregeld door een dropshipping leverancier.

Dropshipping is een ook een slimme manier om te werken op de momenten die jou het beste uitkomen en vanaf de plekken welke jij wilt. Het enige wat je nodig hebt is een laptop en een internetverbinding.

Wat doet een dropshipping leverancier?

hoe-werkt-dropshippingVia je webshop krijg je een bestelling van een eindklant / consument. Je geeft deze bestelling door aan je dropshipping leverancier. Deze stuurt de bestelling rechtstreeks naar de eindklant.

De dropshipping leverancier stuurt jouw webshop de factuur voor de levering.

Je moet zelf de factuur sturen naar je eindklant en ervoor zorgen dat je eindklant de bestelling aan jouw betaald. Dit zal normaal gesproken direct bij het bestellen van het product gebeuren middels een online betaalmethode zoals iDeal, creditcard of PayPal.

De dropshopping leverancier houdt voorraad van de producten. Verpakt deze en biedt deze aan bij de post.

Bij veel dropshopping leveranciers kan je nog afspraken maken over het verpakken van de producten in je verpakkingsmateriaal voorzien van je webshop naam en/of logo. Ook kunnen er bij de bestelling pakbonen worden toegevoegd uit naam van je webshop.

Het zal voor de eindklant bij ontvangst van de bestelling niet te zien zijn dat zijn bestelling bij het dropshipping leverancier vandaar komt. De eindklant zal niet beter weten dan dat de bestelling rechtstreeks bij de webshop vandaan komt waar de bestelling is gedaan.

Voordelen dropshipping

Het mag duidelijk zijn dat dropshipping zo zijn voordelen heeft. Het belangrijkste voordeel is dat je zelf geen eigen voorraad hoeft aan te houden. Dit heeft weer een aantal belangrijke voordelen, zeker voor als je nog maar net begint.

Lage investering

lage-investeringHet voordeel van geen eigen voorraad is dat je geen geld hoeft te investeren in het aanleggen en aanhouden van een voorraad.

Je bespaart ook tijd als je geen voorraad hoeft aan te leggen en aan te houden, zeker als je een breed assortiment wilt gaan voeren.

En als je geen voorraad hoeft te hebben dan heb je ook geen magazijn nodig voor het opslaan van de voorraad. Hierdoor bespaar je op huisvestingskosten en verzekeringskosten.

Geen voorraadrisico

En geen eigen voorraad betekend ook geen voorraadrisico. Je zult nooit met onverkochte artikelen blijven zitten.

Op vakantie kunnen gaan

Een ander voordeel is dat je zelf de bestellingen niet hoeft te versturen, dit doet immers de dropshipping leverancier.

Dit betekend dat bestellingen gewoon de deur uit gaan terwijl jij bijvoorbeeld op het strand ligt te genieten van een welverdiende vakantie.

Met al deze voordelen is dropshopping ideaal voor startende webshops. Je hebt weinig eigen geld nodig om van start te kunnen gaan.

Al deze voordelen komen natuurlijk wel tegen een prijs.

Nadelen dropshipping

magazijnDe dropshipping leverancier heeft wel de kosten voor een magazijn, het aanhouden van een voorraad, een verzekering en personeelskosten.

Deze kosten zal de dropshipping leverancier aan de webshop doorberekenen met een opslag voor zijn winst. Dit gaat ten koste van je marge per verkocht product.

Indien je webshop goed loopt dan kan het financieel interessant worden om zelf voorraad te gaan aanhouden en zelf de producten te gaan versturen.

De dropshipping leverancier geeft je in ieder geval de mogelijkheid om tegen een lage initiële investering naar dat niveau toe te groeien.

Geen volledige controle over verpakking

Een ander nadeel is dat je geen volledige controle hebt over de verpakking en hoe de bestellingen de deur uit gaan. Mocht je bijvoorbeeld voor die ene goeie klant iets extra’s in de doos willen stoppen dan gaat dat niet.

Afhankelijk

Een ander nadeel is dat je afhankelijk bent van je dropshipping leverancier. Als zij fouten maken dan wordt jij er door je klanten op aangesproken.

Retourzendingen

De meeste dropshipping leveranciers zullen geen retourzendingen aannemen. Dit is vaak voor risico van de webshop. Dit zal je dus in moeten calculeren. Als je voldoende volume maakt mag dat niet echt een probleem zijn.

We zullen hieronder de stappen uiteenzetten welke je op weg zullen helpen om voor jezelf te beginnen met dropshipping.

Stap 1: Een dropshipping leverancier zoeken

leverancier-zoekenEr zijn in Nederland honderden dropshipping leveranciers. In dit overzicht vindt je er ruim 600, ingedeeld in expertise gebieden zoals persoonlijke verzorging, huis en tuin, elektronica, mode en sieraden.

Als je met dropshipping wilt beginnen dan heb je waarschijnlijk al een idee wat betreft in welke branche je producten wilt gaan verkopen.

Heb je dit nog niet dan zou ik je willen adviseren om in ieder geval voor een productgroep te gaan welke je aanspreekt en waarmee je wat affiniteit hebt.

China

dropshipping-chinaEr opereren ook veel dropshipping leveranciers vanuit China. Deze zijn vaak wel goedkoop.

Je zult je moeten afvragen of dat voor jou business wel handig is, gezien de langere levertijden.

Je zult je dan moeten richten op klanten welke bereid zijn langer op een product te wachten als de prijs lager is.

Stap 2: let op de kosten dropshipping

Normaal gesproken heb je alleen te maken met de inkoopprijs van je producten. Bij dropshipping is je inkoopprijs opgebouwd uit drie componenten:

  • De inkoopprijs van de artikelen
  • De verzendkosten
  • Een vergoeding voor orderafhandeling (de gehele logistiek)

Verzendkosten

De verzendkosten zou je natuurlijk ook hebben als je zelf de artikelen naar je klanten zou versturen. Vaak is het zelfs goedkoper om je artikelen door een dropshipper te laten versturen omdat zij vanwege het volume wat ze maken betere prijzen kunnen bedingen voor verzendpartijen.

Logistieke kosten

Voor de logistiek betaal je meestal een afgesproken prijs per product of bestelling. Dit zijn de kosten voor het verpakkingsmateriaal, de orderpicking, de opslag, het printen van bonnen etc.

Voldoende marge?

Je zult dropshipping leveranciers onderling op prijs moeten gaan vergelijken en je zult ook moeten doorrekenen of je wel voldoende marge op de producten kunt maken met de prijzen welke je van de dropshipping leveranciers krijgt.

Stap 3: de keuze van een dropshipping leverancier

Je zult voor jezelf een shortlist van mogelijk dropshipping leveranciers moeten gaan maken. Deze kan je vervolgens op verschillende punten (naast prijs) met elkaar gaan vergelijken.

Betrouwbaarheid

betrouwbaarJe zult moeten gaan kijken of een dropshipping leverancier betrouwbaar is. Als een dropshipping leverancier al langere tijd bestaat dan is dit een teken dat deze betrouwbaar is.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat je in zee gaat met een dropshipping leverancier welke er na een half jaar mee stopt. Je zult dan misschien al heel je webshop hebben ingericht met producten van deze dropshipping leverancier.

Logistieke held

En je wilt natuurlijk dat je dropshipping leverancier logistiek zijn mannetje staat. Als je ergens geen zin en tijd voor hebt dan is het wel boze mailtjes van je klanten beantwoorden omdat ze de bestelde producten nog niet in huis hebben.

Retourzendingen en garantiegevallen

retourzendingenVerder zal je moeten kijken naar de regelingen welke de dropshipping leverancier heeft voor retourzendingen en garantie gevallen.

Als webshop heb jij de verplichting om retourzendingen van je klanten aan te nemen. Een dropshipping leverancier is dit echter niet verplicht, deze doet zaken met jouw en niet met de eindklant. Het is natuurlijk een pre als je dropshipping leverancier retourzendingen wil aannemen zodat je zelf niet in je maag komt te zitten met retourzendingen.

Voorraadgrootte

Je zal ook moeten kijken naar de voorraadgrootte en de levertijden welke je dropshipping leverancier aanhoudt. Het idee van een dropshipping leverancier is natuurlijk dat je altijd snel uit voorraad kunt leveren. Je dropshipping leverancier moet dit wel waar kunnen maken.

Stap 4: registreer een domeinnaam

Nu je het logistieke proces hebt geregeld is het tijd om je te gaan richten op het verkoop gedeelte. Het leuke gedeelte!

Merknaam

Voor de verkoop van je producten heb je natuurlijk een webshop nodig. Een belangrijke stap hierin is de domeinnaam van je webshop. Hiervoor kan je de naam van je bedrijf of merk gebruiken. Het voordeel is dat deze domeinnaam nog vrij zal zijn en dat je een merk kunt gaan opbouwen.

Generieke domeinnaam

domeinnaam-kiezenHet mooiste is natuurlijk een generieke domeinnaam voor je webshop zoals denaamvanjeproduct.nl.

Grote kans echter is dat deze domeinnaam natuurlijk al bezet is.

Je kunt daarom gaan spelen met woorden zoals shop, webshop, winkel en store. Je kunt dan namen maken zoals productnaamshop.nl, productnaamwinkel.nl enz.

Verkopen vanuit bestaande website

Misschien heb je al een website waar vanuit je producten wilt gaan verkopen. Je hebt bijvoorbeeld een blog over lekker koken en je wilt mooie pannen en borden gaan verkopen. Dit kan je doen door een webshop aan je blog toe te voegen.

Indien je blog op WordPress draait dan zijn hier mooie standaard oplossingen voor.

Een andere optie is dat je een webshop inricht op een aparte domeinnaam zodat deze los staat van je blog.

Stap 5: kant en klare webshop of niet?

Je kunt een webshop zelf bouwen (of zelf laten bouwen) of je kunt gebruik maken van een kant-en-klare webshop oplossing.

Voordelen kant-en-klare webwinkel

Het voordeel van een kant-en-klare webwinkel is dat je meestal goedkoper uit bent om te starten. Dit naast de volgende voordelen:

  • Geen technische kennis nodig om te kunnen starten
  • Professioneel ogende webshop
  • In korte tijd kan je webshop al live zijn
  • Gebruik maken van betaalsystemen welke reeds geïntegreerd zijn zoals iDeal, PayPal, Mollie en creditcards
  • Standaard koppelingen te maken met grote dropshipping leveranciers
  • Standaard goed beveiligd

Nadelen kant-en-klare webwinkel

Een kant-en-klare webwinkel heeft natuurlijk ook nadelen:

  • Periodieke kosten, het zijn meestal abonnementsvormen waar je aan vast zit
  • Je stapt niet zomaar over naar een ander webshop platform (je zit ‘ingesloten’ in het systeem waarvoor je kiest)
  • Minder mogelijkheden om dingen te personaliseren

WordPress ecommerce plugins

Wil je geen gebruik maken van een kant-en-klare webwinkels dan heb je voldoende alternatieven. Zo kan je gebruik maken van WordPress als basis voor je webshop waarbij je gebruik maakt van plugins zoals WooCommerce of Wp eCommerce.

Magento

magento-logoMaar de meest bekende en meeste uitgebreide eCommerce software is zonder twijfel Magento. Magento is een open-source (gratis) eCommerce pakket waarbij je volledige controle over het design, functionaliteit en inhoud hebt.

Door in te loggen op je Magento dashboard kan je de gehele webwinkel beheren. Magento biedt je uitgebreide mogelijkheden voor klant-, order- en productbeheer en is bovendien zoekmachine vriendelijk.

Voor de hosting van je Magento webshop moet je wel op zoek naar een hosting provider welke de boel heeft ingericht voor hosting van Magento shops.

Stap 6: De marketing

Nu je een webshop hebt laten bouwen of gemaakt hebt is het zaak dat er bezoekers op je webshop komen zodat de bestellingen komen.

Voor de marketing van je webshop kan je gebruik maken van diversen kanalen. Het meest voor de hand liggend is dat je gebruik gaat maken van online kanalen.

SEO en/of SEA

Het meest gebruikelijk is dat je aan SEO en/of SEA gaat doen. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEA staat voor Search Engine Advertising (het adverteren in de zoekmachine).

Daarnaast kan je ook gebruik maken van advertentie mogelijkheden op bijvoorbeeld Facebook of Marktplaats.

Voordeel SEO

Voor een webshop zal SEO echter het meest lucratief zijn. Dit zijn de bezoekers op je webshop welke binnen komen via de organische (gratis) zoekresultaten van Google. Omdat je niets voor deze bezoekers betaald zijn deze bezoekers het meest winstgevend.

Nadeel SEO

Het nadeel van SEO is echter dat het lang zal duren voordat je een toppositie in Google hebt. Afhankelijk van de concurrentie op je zoekwoorden kan het enkele maanden tot misschien wel een jaar duren voordat je echt hoog in Google komt.

SEO voor webshops

Hoe je precies SEO voor je webshop doet hebben we al uitvoering besproken in ons artikel SEO webshop. Wil je hier meer over weten dan kan ik je zeker aanraden om ook dit artikel te lezen.

SEA

Om tot die tijd geld te kunnen verdienen met je dropshipping webshop kan je gebruik maken van de mogelijkheid om te adverteren in Google. Vanwege de kosten die je hierbij maakt zal je weliswaar minder verdienen per klant, je bent in ieder geval gelijk ‘in business’. Door te gaan adverteren in Google kan je binnen een uur al je eerste klanten in op je webshop verwelkomen.

SEO vs SEA

Meer over de verschillen tussen SEO en SEA lees je in ons artikel SEO vs SEA.

Snel in business

snel-in-businessEn dat is toch ook wel het mooie van dropshipping en kant-en-klare webshops. Je kan tijdens je ontbijt een idee krijgen waarna je in de avond al je eerste verkopen kan doen. Zo snel kan het gaan als je snel een geschikte dropshipping leverancier kan vinden.

Je hebt nu de 6 stappen doorlopen om aan de slag te kunnen met je eigen dropshipping webshop. We zullen je hieronder nog een aantal tips geven om je business naar een hoger plan te tillen.

Dropshipping tip 1: Kies een niche markt

Kies een niche markt of in ieder geval geen markt waarin ‘iedereen’ al actief is.

Veel concurrentie

beconcurrerenDropshipping is niet alleen voor jouw een laagdrempelige manier om een webshop te beginnen maar voor iedereen die dit wilt. Hierdoor loop je het risico dat je veel concurrentie hebt als je je in een markt stort waarin er al vele actief zijn.

Zeker de markten voor elektronica (televisies, smartphones) kun je beter vermijden. Hierin is de concurrentie groot waardoor de marges laag zijn. Zelfs grote spelers met al hun inkoopvoordelen hebben in deze markt moeite om het hoofd boven water te houden.

Dropshipping tip 2: zorg voor herhaalaankopen

herhalingsaankopenJe kunt je dropshipping leverancier vragen om flyers van je webshop bij de bestellingen te doen.

Op deze flyers vinden je klanten een kortingscode welke bij een volgende bestelling gebruikt mag worden.

Op deze manier ben je zo goed als gegarandeerd van vervolg bestellingen, wat de meest winstgevende bestellingen zijn omdat deze je geen extra advertentie- of marketinggeld hebben gekost.

Dropshipping tip 3: vraag om verzamelfacturen

Als je een nieuwe klant bent van een dropshipping leverancier dan zal deze waarschijnlijk willen dat je iedere bestelling direct betaald en deze zal je daarom voor iedere bestelling een aparte factuur sturen.

Voorkom administratieve rompslomp

Spreek af dat je zo snel mogelijk kan naar verzamelfacturen zodat je maar 1 keer per week of (liever) per maand een verzamelfactuur hoeft te betalen. Dit scheelt je enorm veel administratieve rompslomp en tijd. Tijd welke je beter kan investeren in de marketing.

Dropshipping tip 4: automatiseer zoveel mogelijk

automatiserenAutomatiseer zoveel mogelijk processen. Idealiter draait je webshop gewoon door als je twee weken op vakantie bent, ver weg van een internetverbinding.

Je kunt productfeeds van je dropshipping leverancier automatisch opnemen in je webshop. Je kunt de bestellingen automatisch doorsturen naar je dropshipping leverancier en je kunt je administratie automatiseren.

Verder kan je automatiseren dat je klanten per email automatisch op de hoogte worden gehouden met betrekking tot de status van hun bestelling. Hiermee voorkom je dat klanten gaan bellen of mailen met de vraag wanneer de bestelling geleverd wordt.

Dropshipping tip 5: concurreer niet op prijs

concurreren op prijsJe moet je serieus afvragen of je wel op prijs wilt gaan concurreren met andere webshops.

Als je je producten via dropshipping moet inkopen dan kan je nooit zo goedkoop zijn als een webshop welke zijn producten rechtstreeks bij de fabriek inkoopt.

Zij kunnen waarschijnlijk altijd weer onder jouw prijzen door als je een prijzenslag ontketend.

Je zal daarom na moeten denken over de toegevoegde waarde welke je met je webshop wilt leveren of waarmee je je dan wel wilt onderscheiden van anderen.

Dropshipping tip 6: zorg voor unieke content

Je producten zullen voorzien moeten worden van een productomschrijving. Nu is het natuurlijk lekker makkelijk om de productomschrijvingen van je leverancier te gebruiken. Voor je vindbaarheid in Google is dit echter niet zo handig.

Duplicate content

google pandaJe creëert daarmee duplicate (dubbele) content en Google zal altijd maar één versie van dezelfde content opnemen in haar zoekmachine. En aangezien de productomschrijving van je leverancier eerder online stond dan jouw kopie zal Google de productomschrijving van je leverancier opnemen in haar index.

Je zult daarom voor je producten de productomschrijvingen moeten herschrijven. Nu is dat niet zo’n issue als je 10 producten verkoopt. Als je er 10.000 wilt gaan verkopen dan is dat natuurlijk een ander verhaal. Je zou je dan kunnen richten op de belangrijkste producten welke het meest verkocht worden.

Dropshipping tip 7: zelf inkopen voor meer marge

Na verloop van tijd krijg je inzicht in de producten welke het hardst lopen. Om je marge te verhogen kan je gaan overwegen om deze hardlopers zelf te gaan inkopen bij de fabrikant. Op deze manier kan je meer marge maken.

Bedenk je dan wel dat je zelf zorg zal moeten dragen voor de logistiek van deze producten.

Dropshipping tip 8: doe aan email marketing

In Nederland mag je mensen niet zomaar een email sturen. Dit wordt gezien als SPAM en is strafbaar. Uitzondering hierop zijn je klanten. Deze mag je wel een email sturen.

Verhoog herhalingsaankopen

Hiervan kan je commercieel handig gebruik maken. Indien mensen bijvoorbeeld iets bij je kopen wat op gaat dan kan je ze een aanbieding sturen op het moment dat je hebt uitgerekend dat dit bijna op is. Hiermee verhoog je je herhalingsaankopen.

Dropshipping tip 9: denk na over product bundels

Bij je dropshipping leverancier betaal je meestal een vergoeding per bestelling. Ook op het gebied van marketing heb je kosten per bestelling. Dit is met name het geval bij zoekmachine adverteren waarbij je betaald per click.

Meer waarde per klant

waarde-per-klantHet is dus zaak om zoveel mogelijk omzet uit één klant te krijgen. Dit kan je doen door product bundels aan te bieden waarmee klanten verleid worden iets extra’s mee te bestellen.

Een voorbeeld: iemand die sportdrank besteld biedt je aan om de sportdrank te bestellen in combinatie met een handige bidon.

Dropshipping tip 10: personaliseer je bestellingen

personaliserenIndien je in zee gaat met een dropshipping leverancier dan moet je goede afspraken maken over het versturen van de bestellingen. Je wilt onder geen beding dat je eindklanten kunnen zien waar de bestellingen vandaan komen en al helemaal niet welke inkoopprijzen jij betaald.

Je wilt dat de verpakking, stickers en bonnen worden voorzien van jouw bedrijfsnaam. Dit kan je controleren door een bestelling te plaatsen op het adres van bijvoorbeeld een vriend. Je kan dan precies zien hoe je dropshipping leverancier de bestellingen verstuurd.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *