17 Slimme SEO Strategieën Waar Geen SEO Opleiding Tegenop Kan
Waarom zou je een SEO opleiding gaan volgen als je alle kennis van SEO blogs en uit boeken kunt halen?
In dit artikel duiken we in de wereld van SEO opleidingen en geven we onze slimste SEO strategieën weg zodat je geen SEO opleiding nodig hebt.
Inhoud van dit artikel
- Waarom een SEO opleiding?
- SEO strategie #1: doe een marktonderzoek
- SEO strategie #2: doe een zoekwoorden onderzoek
- SEO strategie #3: bepaal de focus zoekwoorden
- SEO strategie #4: maak een planning
- SEO strategie #5: meten is weten
- SEO strategie #6: content is king
- SEO strategie #7: zorg voor backlinks
- SEO strategie #8: maak een linkbait
- SEO strategie #9: focus op gebruikerservaring
- SEO strategie #10: mobile first
- SEO strategie #11: maak gebruik van SEO software
- SEO strategie #12: richt je op longtail zoekwoorden
- SEO strategie #13: zorg voor een veilige website
- SEO strategie #14: hou een vinger aan de pols
- SEO strategie #15: zorg voor uitgaande links
- SEO strategie #16: Geef liefde aan je matige zoekwoorden
- SEO strategie #17: heb een lange termijn visie
- Bonusstrategie: kennis is macht
Waarom een SEO opleiding?
Iemand die de wens heeft om een SEO opleiding te gaan volgen zal daar een reden voor hebben. Deze kan zijn:
- SEO kennis opdoen om SEO specialisten aan te kunnen sturen
- SEO kennis opdoen om deze toe te kunnen passen in de praktijk
- Het kunnen aantonen van een bepaald kennis niveau
Dit zullen we hieronder verder toelichten.
SEO kennis opdoen om SEO specialisten aan te kunnen sturen
Indien je ondernemer bent of binnen een bedrijf verantwoordelijk bent voor de online marketing dan is het handig om basiskennis op het gebied van SEO te hebben.
Voor het verbeteren van de ranking van de website zullen SEO specialisten ingehuurd moeten worden of aangenomen moeten worden.
Door het ontbreken van certificering kan iedereen zich SEO specialist noemen.
En helaas lopen er in de SEO wereld nog steeds een paar figuren rond welke zichzelf wel goed kunnen verkopen maar weinig kaas van SEO hebben gegeten.
Met een zekere basis kennis van SEO hebt kan je werkzaamheden van de SEO specialist(en) controleren en aansturen.
De SEO basiskennis welke je nodig hebt voor het aansturen van SEO specialisten kan je echter ook opdoen door het lezen van SEO blogs en het lezen van boeken.
Het lezen van de richtlijnen voor webmasters van Google is hierbij een goed vertrekpunt.
Wat je als ondernemer of andere verantwoordelijke voor online marketing wilt voorkomen is namelijk dat een zich zelf benoemde SEO specialist handelingen verricht welke in strijd zijn met deze Google richtlijnen voor webmasters.
Dit kan een Google penalty opleveren waardoor de website zijn ranking kan verliezen of zelfs in zijn geheel uit de Google index kan worden verwijderd.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een bedrijf failliet gaat omdat deze zijn Google ranking verliest als gevolg van een penalty.
SEO kennis opdoen om deze toe te kunnen passen in de praktijk
Indien je zelf een website of webshop hebt dan wil je natuurlijk dat deze zo goed mogelijk gevonden wordt in Google. Hiervoor kun je de expertise inhuren maar het is natuurlijk veel goedkoper (en leuker!) als je dit zelf kunt.
Er is echter geen officieel Google SEO certificaat wat je kunt halen zodat je er zeker van bent dat je alle benodigde kennis hebt opgedaan.
Er zijn dan ook maar weinig instanties welke een echte SEO opleiding geven. De meeste opleidingen welke je kunt volgen zijn SEO cursussen of trainingen. Het merendeel van deze cursussen richten zich op de basis kennis welke je nodig hebt voor SEO.
Er zijn ook trainingen welke je online kunt volgen. Mijn mening is dat je weinig aan dergelijke trainingen hebt. Je hebt na de training inzicht in de factoren welke van invloed zijn op de ranking van een website maar echt hands-on met praktische tips zal het niet worden.
Een ander nadeel van een cursus is dat het SEO vak zo breed mogelijk behandeld zal worden. Terwijl je beter de specialistische kennis op kunt gaan doen welke je in jouw situatie nodig hebt. Bovendien is deze kennis gratis voor handen.
Heb je bijvoorbeeld een webshop? Lees dan onze blog SEO voor webshops en je kunt aan de slag. Zo hebben we nog veel meer kennis blogs gericht op verschillende situaties:
- WordPress SEO (voor WordPress site)
- Joomla SEO (voor Joomla sites)
- SEO teksten schrijven (voor copywriting)
Maar we hebben bijvoorbeeld ook voor je op een rijtje gezet wat de beste SEO software is of hoe je een blog kunt beginnen.
Mijn punt is: SEO is zo’n breed vakgebied, waarom zou je je niet specialiseren in de kennis die nodig is voor jouw specifieke situatie? Dit in plaats van een SEO opleiding waarin je meer moet leren dan je nodig hebt en waarvoor je bovendien moet betalen.
Het kunnen aantonen van een bepaald kennis niveau
Als je als freelance SEO specialist wilt gaan werken of als je ergens in loondienst aan de slag wilt als SEO specialist dan zal het bedrijf waarvoor je gaat werken willen weten wat je kennis niveau is.
Search Engine Optimization (SEO) is echter een vak wat men door zelfeducatie leert of kan leren. Door het lezen van SEO blogs en boeken, het voeren van discussies op SEO forums en door dingen uit te proberen op de sites welke men beheert.
SEO is ook nog eens een jonge industrie welke altijd volop in beweging is. Dit komt omdat Google constant bezig is met het maken van veranderingen aan haar algoritme welke de ranking van websites bepaald.
Hierdoor kan opgedane kennis ‘ineens’ achterhaald en waardeloos zijn en kan het nodig zijn dat nieuwe kennis snel wordt toegepast.
Dit in het achterhoofd houdende is het niet zo raar dat er (nog) geen echte SEO opleidingen zijn. Het aanbod bestaat vooral uit korte cursussen en trainingen. Ook ontbreekt het aan officieel erkende certificaten en diploma’s.
Zoals al eerder aangehaald brengt Google geen SEO certificaten uit zodat je je kennis kunt aantonen (Google doet dit bijvoorbeeld wel voor haar advertentieprogramma AdWords).
Je kunt wel een SEO cursus doen, bij één van de vele aanbieder, zodat je een certificaat of een diploma kunt overleggen. Dit is net zoveel waard als de instantie welke dit certificaat uitgeeft en het betreffen vaak certificaten van deelname. Waardoor ze eigenlijk nog niets waard zijn.
Dus ja, dat is best een probleem als je aan de slag wilt als SEO specialist.
Je kunt daarom ook kijken naar andere manieren om je kennis niveau aan te tonen.
Je zou bijvoorbeeld klantcases kunnen toevoegen aan je CV waarin je laat zien welke sites je aan een toppositie in Google hebt geholpen en hoe je dat gedaan hebt. Een klantcase kan hierin ook een eigen site zijn.
Dan maar helemaal geen SEO opleiding volgen?
Begrijp me niet verkeerd. Ik probeer je niet af te raden om een SEO opleiding of cursus te volgen.
Als je de informatie welke je nodig hebt op een presenteerblaadje wilt krijgen dan kan je een SEO opleiding zeker overwegen. Het voordeel is dat je de informatie volgens een bepaalde structuur aangereikt zult krijgen.
Wees je er alleen van bewust dat alle informatie welke je op een SEO opleiding (of cursus of training) zult krijgen informatie is welke je ook kunt krijgen door SEO blogs of SEO boeken te lezen.
Je zult er dan alleen wat meer moeite voor moeten doen om alle informatie te verzamelen. En je zult zelf structuur moeten aanbrengen in de informatie welke je vindt.
En als je met vragen zit dan zal je je niet tot een leraar of trainer kunnen wenden. Dan zal je je heil moeten zoeken op internetforums bijvoorbeeld.
Je zult dus voor jezelf de afweging moeten maken of je geld over hebt voor het aangeleverd krijgen van gestructureerde informatie en de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
Goed, genoeg over SEO opleidingen. Tijd voor onze slimme SEO strategieën waar geen SEO opleiding tegenop kan.
SEO strategie #1: doe een marktonderzoek
Je SEO strategie is onderdeel van je marketing strategie. Heb je al een marketing strategie? Wat zijn je doelstellingen en hoe kan je deze behalen met SEO?
Heb al de antwoorden op vragen als:
- Hoe ziet je ideale klant er uit?
- Is je klant een man of vrouw?
- Hoe oud is je klant?
- Welke opleidingen hebben je klanten genoten?
- Waar wonen je klanten?
- Hebben je klanten een gezin?
Hoe beter het beeld is welke je klanten hebt hoe beter je je kunt inleven in de beleveniswereld van je klant.
Heb je al klanten dan kan je de administratie raadplegen om gegevens boven over je klanten boven water te krijgen. Daarnaast zou je ook een groep klanten kunnen vragen of zij aan een enquête mee willen doen.
Heb je nog geen klanten (omdat je nog maar net begint) dan kan je een beeld gaan schetsen van hoe jouw ideale klant er uit zou zien.
Je SEO strategie is ook onderdeel van de bedrijfsstrategie. Zo kan het beleid voor de komende jaren zijn om kosten te besparen. Met SEO kan op de kosten bespaart worden omdat er minder geld uitgegeven hoeft te worden aan verkeer afkomstig uit advertenties naar mate het organische zoekverkeer dit vervangt.
De bedrijfsstrategie kan ook zijn om x% in omzet te gaan groeien de komende jaren. Deze doelen kunnen behaald worden door meer omzet te gaan maken door de groei in het aantal website bezoekers via organisch verkeer.
SEO strategie #2: doe een zoekwoorden onderzoek
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: je SEO strategie begint met een zoekwoorden onderzoek. Altijd.
Je zoekwoorden onderzoek is de basis waarop je je SEO strategie verder gaat ontwikkelen en uitdiepen.
Met je zoekwoorden onderzoek krijg je inzichtelijk wie je klanten zijn. Wat houdt hen bezig? Met welke vragen zitten zij? Welke behoeften hebben zij? Welke angsten hebben zij?
Wat zijn de zoekwoorden voor je niche? Wat zijn binnen je niche de zoekwoorden met grote commerciële waarde en wat zijn de zoekwoorden waarop de concurrentie niet te hoog is? En zit er wel voldoende zoekvolume op deze zoekwoorden om een investering in content creatie te rechtvaardigen?
Meer weten over het doen van een zoekwoorden onderzoek? Lees dan onze special 18 Tips bij Goolge zoekwoorden.
SEO strategie #3: bepaal de focus zoekwoorden
Het maken van een SEO strategie is plannen. Je wilt je resources zo goed mogelijk inzetten en daarom is het goed om eerst stil te staan bij de doelen welke je wilt bereiken.
Welke zoekwoorden gaan je helpen bij het behalen van de doelen? Wat zijn de zoekwoorden welke het meeste geld opleveren?
Als je voor een bedrijf werkt dan zou het goed kunnen dat je niet weet welke producten of diensten het meeste geld in het laatje brengen. Hierin heb je echter wel inzicht nodig zodat je kunt bepalen op welke zoekwoorden je je wilt gaan focussen.
Nadat bepaald is wat de belangrijkste zoekwoorden zijn kan je als hulpmiddel een tabel maken. In deze tabel zet je in een kolom het zoekwoord, met daar achter de huidige ranking, de bijhorende landingspagina, de nodige acties en de prioriteit.
Zo heb je inzichtelijk waarop de focus moet komen te liggen en hoe de doelstellingen behaald kunnen worden.
SEO strategie #4: maak een planning
De SEO doelen kunnen opgebroken worden in losse deelprojecten.
Voor ieder deelproject bepaal je een verwachte opleverdatum, de mensen welke eraan mee werken en wat de verwachte ROI (return on investment) is.
Ook al weet je het niet precies, het is toch handig om hier op voorhand over na te denken en er een inschatting van te maken.
Zoals gezegd is strategie een kwestie van plannen en je wilt voorkomen dat er in het wilde weg dingen worden gedaan en er geen richting is in het grotere geheel.
SEO strategie #5: meten is weten
Wat is een strategie waard als je niet kunt controleren of doelstellingen wel worden behaald?
Denk daarom van tevoren na over hoe je doelen wilt gaan meten. Je kunt gaan meten wat de ranking voor bepaalde zoekwoorden doet maar je kunt ook geen meten wat je inspanningen doen met de traffic of de omzet (al dan niet van bepaalde producten).
Voordat je begint met je SEO inspanningen kan je een nulpuntmeting doen. Een meting waarbij wordt vast gelegd hoe je er op dit moment voor staat. Je kunt dan de progressie welke je hebt gemaakt aantonen (ook tussentijds).
SEO strategie #6: content is king
Content is king; een kreet welke je vast weleens voorbij hebt zien komen als je een beetje de SEO blogs volgt. En dat is dan ook helemaal terecht.
Content was altijd al belangrijk en is anno 2017 belangrijker dan ooit. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence, Machine Learning en Big Data is Google slimmer dan ooit. Hierdoor is Google goed in staat om teksten te begrijpen, al bijna net zo goed als mensen dat kunnen.
Zo snapt Google de samenhang tussen woorden en zinnen en kan het de context van teksten begrijpen.
Eigenlijk is alles wat Google doet gericht op het geven van een goede gebruikerservaring. Logisch, want dan blijft men Google als zoekmachine gebruiken.
Om haar gebruikers een goede gebruikerservaring te geven probeert Google zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekintentie van haar gebruikers.
Deze wetenschap kan je gebruiken om je content strategie (als onderdeel van je SEO strategie) op af te stemmen.
Aan de hand van je zoekwoorden onderzoek weet je wat de zoekintenties zijn van je doelgroep (je potentiële klanten). De content welke je creëert zal antwoord moeten geven op deze zoekintenties van je doelgroep.
Schroom daarbij niet om andere middelen uit de kast te halen naast het geschreven woord. Indien je bijvoorbeeld met een video een goed antwoord kunt geven om de zoekintentie van je publiek deins er dan niet voor terug om video materiaal te (laten) ontwikkelen. Maar denk ook aan foto materiaal, (technische) tekeningen en infographics.
Meer leren over het schrijven van content? Lees dan onze 9 simpele reminders om SEO teksten te schrijven als een professional.
SEO strategie #7: zorg voor backlinks
Backlinks zijn nog altijd de belangrijkste ranking factor voor Google en dienen alleen daarom al een vast onderdeel te zijn van je SEO strategie. Backlinks zijn hyperlinks vanaf andere websites welke naar jouw website verwijzen. Google zit backlinks als stem.
Hoe meer sites naar jouw site linken hoe meer stemmen je site heeft. Wat goed is voor je ranking. Ook de mate van belangrijkheid van de site welke naar je linkt speelt daarbij een rol.
Nu kan je achterover gaan leunen en wachten tot dat andere sites uit eigen initiatief een link naar je website opnemen. Het punt is dan echter dat je dan waarschijnlijk lang kunt wachten. Tenzij je echt iets heel bijzonders op je website hebt staan.
De praktijk leert dat andere websites niet zomaar naar je site gaan linken, zeker niet als je een commerciële website hebt.
Je zal er moeite voor moeten doen om onder de aandacht van anderen te komen. De backlinks kan je verkrijgen deze 16 tips voor het verkrijgen van backlinks toe te passen.
SEO strategie #8: maak een linkbait
Een andere manier om backlinks te verkrijgen is door middel van een linkbait.
Bij een linkbait kan je wel achterover leunen om de backlinks toe te zien nemen. Dit wel pas nadat je een (eenmalige) inspanning hebt verricht.
Bij een linkbait creëer je bijzondere content. Content welke zo bijzonder is dat anderen uit eigen initiatief er een link naar willen opnemen.
Je hebt allerlei vormen van linkbait. Zo kan je bijvoorbeeld een controverse creëren waarbij je stelling neemt tegen gangbare ideeën of je creëert iets grappigs.
Wil je aan de slag met creëren van je eigen linkbait? Doe dan eerst inspiratie op met onze 18 Ultieme linkbait ideeën.
SEO strategie #9: focus op gebruikerservaring
Zoals al eerder aangehaald vindt Google het belangrijk dat haar gebruikers een goede gebruikerservaring hebben.
Deze gebruikerservaring houdt wat Google betreft niet op bij haar zoekmachine. Deze gebruikerservaring is ook belangrijk bij de website waarnaar Google haar gebruikers doorstuurt na een zoekopdracht.
Zo zijn er allerlei zaken welke van invloed zijn op een goede gebruikerservaring. Zo zal Google mensen welke met hun mobiele telefoon iets opzoeken door willen sturen naar een website welke geschikt is voor mobile telefoons. Het is daarom belangrijk dat je website responsive is (zich aanpast aan het scherm van de gebruiker).
Websites met een responsive design krijgen in Google dan ook een streepje voor op sites welke dit niet hebben.
Een ander punt wat onder de gebruikerservaring valt is dat een website snel moet laden. Zeker als je onderweg bent (en een minder snelle internet verbinding hebt) is dit belangrijk. Google geeft sites welke snel laden dan ook een streepje voor.
SEO strategie #10: mobile first
Bij het bedenken van je SEO strategie zal je als eerste moeten gaan denken vanuit de mobiele website gebruiker. Dit is een grote omslag want tot nu toe hebben we altijd gedacht vanuit de desktop gebruiker.
Het gebruik van mobiele apparaten (smartphones en tablets) groeit zo hard dat eind 2016 het gebruik van mobiele apparaten hoger was dan desktops voor het bezoeken van websites. En dit is een trend welke voorlopig nog wel even door zal zetten.
Bij het maken van een webdesign (user interface) kunnen we daarom beter eerst gaan bedenken hoe het er uit moeten komen te zien voor de mobiele gebruiker. Waarna bekeken kan worden hoe dat er dan uit moet komen te zien voor de desktop gebruiker.
Ook de ontwikkeling van de website zal vanuit de mobile first gedachte moeten plaats vinden. De mobiele gebruikers krijgen de normale website te zien. En de desktop gebruikers een aangepaste versie van de website.
Indien er concessies gemaakt moeten worden dan zal het belang van de mobiele gebruiker voorop gesteld moeten worden.
SEO strategie #11: maak gebruik van SEO software
Bij het ontwikkelen van een strategie zal je altijd op zoek moeten gaan naar manieren om de dingen beter te doen dan je concurrenten.
Het zoekmachine optimalisatie vak is erg data gedreven. Er zijn dan ook letterlijk honderden SEO tools waarmee je een voorsprong op je concurrenten kunt krijgen (mits zij deze tools niet gebruiken natuurlijk).
Er zijn SEO tools waarmee je tijd kunt besparen. Dit zijn niet zo zeer strategische tools maar meer praktische tools.
Daarnaast heb je een aanbod van SEO tools welke je weldegelijk voor strategische doeleinden kunt inzetten. Dit zijn de tools welke je ondersteunen bij het doen van je zoekwoorden onderzoeken en je ondersteunen bij content optimalisatie.
In de afgelopen jaren heb ik al meer dan 200 SEO tools gebruikt. Welke tools ik het beste vindt en nog steeds regelmatig gebruik vindt je hier.
SEO strategie #12: richt je op longtail zoekwoorden
Een generiek zoekwoord is een zoekwoord als ‘televisie’. Een long tail zoekwoord is ‘goedkope 4k televisie kopen’.
Op het generieke zoekwoord wordt vaker gezocht. Het is echter moeilijker om op dat woord te ranken. Bovendien kun je je afvragen of het generieke zoekwoord wel dezelfde commerciële intentie heeft als het long tail keyword.
Tenzij je al een sterk domein hebt is het doorgaans niet echt aan te raden om je te gaan richten op generieke zoekwoorden. Je kunt dan beter je heil zoeken in long tail zoekwoorden. Bovendien zijn 70% van alle zoekopdrachten al long tail zoekwoorden.
En nog een argument om je te gaan richten op long tail zoekwoorden is het gebruik van mobiele telefoons en internet of things apparaten zoals de Amazon Echo en de Google Home.
Veel van de zoekopdrachten op mobiele telefoons zijn gesproken opdrachten. Momenteel is al meer dan 20% van de zoekopdrachten gesproken (via Apple Siri, Google Now en Microsoft Cortana).
Een kenmerk van deze gesproken zoekopdrachten is dat het long tail zoektermen zijn. Als je dan toch niet hoeft te typen waarom zou je dan niet gewoon precies uitspreken waarnaar je op zoek bent toch?
Een ander kenmerk van gesproken zoekopdrachten is dat het veelal vragen zijn welke men stelt. Hier kan je op inspelen door daar je content strategie op af te stemmen. Je content zal dan antwoord moeten geven op vragen welke men zoal stelt.
SEO strategie #13: zorg voor een veilige website
Je hebt de mogelijkheid om gebruik te maken van encryptie voor de verbinding tussen je webserver en je website bezoekers. Dit doe je door middel van een SSL certificaat. De gebruiker krijgt dan in de browserbalk HTTPS te zien en een groen slotje als teken dat de verbinding veilig is.
Zeker als je een webshop hebt is een SSL certificaat een must. Betaalgegevens (zoals creditcard gegevens) kunnen dan niet door derden worden onderschept. Dit wekt vertrouwen bij je klanten.
Maar ook als je niets op je website verkoopt is HTTPS goed om te hebben. Het geeft je namelijk een (iets) betere ranking dan je concurrenten welke dit niet hebben.
Aangezien Google plannen heeft om HTTPS steeds zwaarder mee te gaan laten wegen in haar algoritme is het een goede SEO strategie om dit direct maar te gaan implementeren.
SEO strategie #14: hou een vinger aan de pols
Standaard onderdeel van een goede SEO strategie is dat je bovenop de feiten kan zitten en altijd een vinger aan de pols kunt houden.
Hiervoor kan je gebruik maken van een aantal hulpmiddelen.
Op de eerste plaats is het eigenlijk een must om je site aan te melden bij Google Search Console (als je dat nog niet gedaan had).
Via Google Search Console krijg je meldingen binnen indien er iets aan de hand is met je website. Bijvoorbeeld als er malware op je site aangetroffen is of als er pagina’s met dubbele inhoud zijn gevonden. Je kunt dan direct actie ondernemen zodat dit je ranking niet teveel zal schaden.
Ook onmisbaar zijn goede bezoekersstatistieken. Hiervoor kan je gebruik maken van diversen statistieken programma’s. Veel sites maken gebruik van Google Analytics, dit is gratis en het geeft je uitgebreide statistieken.
Door regelmatig je statistieken in de gaten te houden kan je tijdig een terugval in bezoekersaantallen opmerken. Wellicht is er iets aan de hand met je website wat de aandacht nodig heeft.
Zelf maak ik voor mijn sites ook gebruik van een ranking tracker (ahrefs.com). Hierin volg ik de ranking voor mijn belangrijkste zoekwoorden.
Dit is m.i. een betrouwbare manier om te meten of je SEO strategie zijn vruchten af werpt. Dit is niet zo goed mogelijk met een statistiekenprogramma zoals Analytics. Dit omdat nieuwe zoekwoorden ‘van ver moeten komen’.
Ik zal dat toelichten: als je een nieuw zoekwoord hebt dan staat deze misschien op plek 60 in Google. Na een week op 50, na twee weken op 40 enz.
Of een zoekwoord nu op nummer 60 of 40 staat kan je niet meten met Analytics, in beide gevallen zal je geen bezoekers op dit zoekwoord binnen krijgen.
Door te meten dat je zoekwoord in de ranking stijgt kan je echter wel meten dat je SEO strategie zijn vruchten begint af te werpen.
SEO strategie #15: zorg voor uitgaande links
Het uitgaand linken naar andere sites (met autoriteit) is voor Google een signaal dat je webpagina een “hub” van informatie is en actief deelneemt aan het web ecosysteem.
Het algoritme wat bekijkt of je webpagina een informatie hub is wordt het Hilltop algoritme genoemd en werd in 2003 door Google van Compaq gekocht. Nu, 14 jaar later, maakt Google nog steeds gebruik van dit algoritme.
Je webpagina zal als waardevolle informatie hub worden beschouwd indien je relevante uitgaande links hebt naar content van hoge kwaliteit zoals die van autoriteiten binnen een vakgebied.
Door uitgaand te linken naar relevante, betrouwbare en goede informatiebronnen help je je bezoekers en Google zal je webpagina dan beoordelen als waardevolle informatie hub.
SEO strategie #16: Geef liefde aan je matige zoekwoorden
Wat je vaak ziet bij websites is dat ze veel zoekwoorden op pagina 2 en 3 van Google hebben. Deze pagina’s leveren net zo weinig verkeer op als de zoekwoorden welke op pagina 10 of lager van Google staan (vrijwel geen verkeer dus).
De meeste mensen komen simpelweg niet verder dan pagina 1 van Google als ze iets zoeken.
Het is een goede strategie om de pagina’s welke matig ranken wat SEO liefde te geven. Dit zijn de pagina’s welke op pagina 2 en 3 van Google staan.
Het is namelijk veel eenvoudiger om een webpagina op de 1e pagina van Google te krijgen als deze al op de 2e of 3e pagina van Google staat dan om te gaan ranken met een hele nieuwe pagina.
Vaak kan je het al voor elkaar krijgen door wat interne links naar deze webpagina’s te maken. En indien nodig de page titles en meta-description verder te optimaliseren.
SEO strategie #17: heb een lange termijn visie
De topposities in Google veroveren is een kwestie van een lange adem, hard werken en een hoop geduld. Zeker in competitieve markten is dit het geval.
Wees daarom realistisch met je doelstellingen en trek voldoende tijd uit om op het punt te komen waar je wilt komen.
Laat je niet verleiden tot het nemen van ‘een kortere route’ naar je doelen door zoekmachines te gaan manipuleren. Kortere routes zoals het kopen van backlinks of keyword stuffing (hou je aan de richtlijnen voor webmasters van Google).
Google is erg goed geworden in het detecteren van verboden technieken om haar index te manipuleren.
Mocht Google constateren (of vinden) dat je de richtlijnen niet naleeft dan zal je site een penalty krijgen.
In het meest gunstige geval worden slechts enkele pagina’s door een penalty getroffen waardoor alleen deze pagina’s hun ranking zullen verliezen. In het slechtste geval wordt er een penalty voor je gehele domein opgelegd. Al je pagina’s zullen dan uit de Google index worden verwijderd (blacklisted).
Kortom: ook voor zoekmachine marketing geldt: eerlijk duurt het langst.
Bonusstrategie: kennis is macht
Volg een cursus seo om er van verzekerd te zijn dat je alles goed doet en je het maximale uit je website haalt.