6 Tips voor Extra Woorden Via de Google Keyword Planner
In onze artikelen 3 stappen om hoogwaardige Google zoekwoorden te vinden en 18 tips bij Google zoekwoorden onderzoek + top programma’s passeerde de Google Keyword Planner al even de revue.
Alvorens je aan de slag gaat met de Google Keyword Planner raad ik je aan om eerst het artikel 3 stappen om hoogwaardige Google zoekwoorden te vinden te lezen. In dit artikel leer je wat zoekwoorden van hoge waarde zijn; de zoekwoorden met een commerciële intentie, zoekwoorden welke converteren in sales of leads.
In dit artikel zullen we dieper ingaan op de Google Keyword Planner, we laten je alle ins en outs van de Keyword Planner zien en we laten zien hoe je extra zoekwoorden kunt vinden.
Wat is de Google Keyword Planner?
De Google Keyword Planner is een hulpmiddel welke je kan vinden in Google AdWords. Google AdWords is het advertentieplatform van Google waarmee je in de Google zoekmachine kunt adverteren en kunt adverteren in het Google Publisher Network.
In het verleden heette de Google Keyword Planner de Google Keyword Tool. De Google Keyword Tool was door iedereen vrij te gebruiken en te misbruiken.
De Google Keyword Tool is nu geïntegreerd met Google AdWords en sinds dien is de naam omgedoopt in Google Keyword Planner maar in principe is het dezelfde tool gebleven. In de loop der tijd is er wat extra functionaliteit aan toegevoegd.
Om van de Google Keyword Planner gebruik te kunnen maken zal je bij Google AdWords moeten inloggen met een Google account.
Als je Google AdWords op Nederlandstalig zet dan wordt de Google Keyword Planner de Google Zoekwoordenplanner genoemd.
Met de Google Keyword Planner kunnen adverteerders in Google inzicht krijgen in de zoekwoorden waarop de gebruikers van de Google zoekmachine zoeken. Je krijgt hierbij gedetailleerde informatie over het zoekvolume op een zoekwoord in iedere gewenste taal en/of geografisch gebied en op verschillende apparaten.
Daarbij wordt een voorgesteld CPC (Cost Per Click) bod gegeven om op deze zoekwoorden te kunnen adverteren in Google.
Waarvoor wordt de Google Keyword Planner gebruikt?
De Google Keyword Planner wordt voor twee doeleinden gebruikt. Op de eerste plaats om te adverteren in Google. Waar deze tool primair voor bedoeld is.
Hoe je kan adverteren met Google AdWords zullen we niet in dit artikel bespreken, hoe je kan adverteren met Google AdWords kan je nalezen in dit artikel.
Daarnaast wordt de Google Keyword Planner gebruikt om zoekwoorden te vinden voor zoekmachine optimalisatie (SEO) doeleinden. En daar zullen we ons in dit artikel op richten.
Alhoewel deze tool eigenlijk niet bedoeld is voor organische zoekmachine optimalisatie, wordt deze tool daar wel veel voor gebruikt. Google weet tenslotte als geen ander hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden wordt gezocht in haar zoekmachine. Zodoende is de Google Keyword Planner voor veel SEO specialisten een belangrijke bron van waardevolle data.
Hoe gebruik je de Google Keyword Planner voor SEO?
Er zijn veel verschillende tools en hulpmiddelen voor het doen van een zoekwoorden onderzoek. Maar de Google Keyword Planner is hierbij nog altijd de nummer 1 tool en leuke bijkomstigheid is dat deze tool gratis te gebruiken is. Je bent zelfs niet verplicht om te gaan adverteren.
Ik heb werkelijk al honderden en honderden zoekwoorden onderzoeken verricht met de Google Keyword Planner en ik heb nog nooit een melding gehad in de trant van ‘wordt het niet eens tijd om wat advertentiegeld uit te gaan geven’.
Met de Google Keyword Planner kan je op verschillende manieren zoekwoorden identificeren. Het geeft je de mogelijkheid om zoekwoorden met lage volumes weg te filteren en het kan honderden of duizenden zoekwoord combinaties in een fractie van een seconde maken.
De Google Keyword Planner is primair bedoeld voor adverteerders. Je zal daarom ook data te zien krijgen welke bedoeld is voor adverteerders. Dit zijn het voorgesteld CPC bod en de concurrentie.
Het voorgestelde CPC bod zegt iets over de waarde van het zoekwoord
De data over het voorgestelde CPC bod kan je simpelweg negeren maar je kan deze data ook in je voordeel gebruiken voor SEO doeleinden.
Een hoog voorgesteld CPC bod betekend dat adverteerders bereid zijn om veel te betalen voor een zoekwoord. Hieruit kan je opmaken dat dit zoekwoord een grote commerciële waarde heeft. Adverteerders zullen immers alleen bereid zijn om veel te betalen voor een zoekwoord als ze hier winst op kunnen maken.
De zoekwoorden met een hoog voorgesteld CPC bod zullen dan ook een hoge conversie hebben. Het zal dan ook interessant zijn om op deze zoekwoorden hoog in de organische zoekresultaten van Google te komen.
De zoekwoorden met een hoog voorgesteld CPC bod zullen de zoekwoorden zijn waaruit een koop intentie van de zoekmachine gebruiker is op te maken. Zo zal het voorgestelde CPC bod voor ‘schoenen kopen’ hoger zijn dan voor ‘schoenen’.
Afhankelijk van de markt waarin je zit verschillen de voorgestelde CPC biedingen. In bepaalde markten kan je al voor een paar dubbeltjes per klik adverteren terwijl je in andere markten al snel enkele euro’s per klik moet betalen. In markten waar meer aan een klant verdiend wordt zal het voorgestelde CPC bod hoger liggen.
Of een voorgesteld CPC bod hoog of laag is, is daarom niet met een waarde aan te geven. Je daarom moeten kijken naar de zoekwoorden welke relatief gezien een hoog voorgesteld CPC bod hebben.
Kijk naar de concurrentie op de zoekwoorden
Als er een hoge concurrentie op een zoekwoord is dan mag je aannemen dat dit zoekwoord voor veel bedrijven (adverteerders) interessant is. Hieruit mag je opmaken dat er ook een hoge concurrentie zal zijn in de organische zoekresultaten op dit zoekwoord.
Wil je je gaan richten op een zoekwoord waarop veel concurrentie is dan zal je moeten gaan beoordelen of het wel realistisch is dat je een toppositie in Google kan behalen op dit zoekwoord.
Om te beoordelen of je een toppositie kan behalen op een zoekwoord kan je kijken naar de webpagina’s welke in de top 3 van Google staan voor dit zoekwoord. Het aantal backlinks welke deze webpagina’s hebben is een goede indicatie van de SEO kracht en autoriteit welke deze webpagina’s in Google hebben.
Om te bekijken hoeveel backlinks deze sites hebben gebruik ik zelf altijd de software van ahrefs.com. Je kopieert en plakt simpelweg de URL van je concurrenten in het dashboard en je krijgt direct te zien hoeveel backlinks zij hebben. De software van ahrefs.com is wel een betaald abonnement.
Om gratis inzicht te krijgen in het backlink profiel van je concurrenten kan je de gratis Open Site Explorer van moz.com gebruiken.
Mijn ervaring is dat de tool van moz.com niet al de backlinks van sites laat zien. Ahrefs.com vindt meer backlinks dan de gratis Open Site Explorer. De tool van moz.com geeft je echter wel een goede indicatie omdat deze de backlinks van sites met hoge autoriteit wel ziet en backlinks van sites met een lage autoriteit nog wel eens wil missen.
De Google Keyword Planner gebruiken
Om de Google Keyword Planner te gebruiken log je in bij Google AdWords met je Google account. Onder hulpprogramma’s kies je voor Zoekwoordenplanner.
Vervolgens kan je kiezen uit drie verschillende tools:
Deze 3 tools zijn:
- Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
- Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen
- Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen
Tool 1: Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie
Met de eerste tool kan je nieuwe zoekwoorden vinden en dit is het meest waardevolle onderdeel van de Google Keyword Planner.
Product of service
Onder product of service vul je je product of dienst in. Je kunt hier ook het zoekwoord waarop je je wilt richten invullen, dit hoeft niet altijd een product of dienst te zijn, wat bij blogs vaak het geval is.
Wat je hier gaat invullen is het belangrijkste wat je gaat invullen. De zoekwoorden suggesties welke je zult krijgen zullen vooral gebaseerd zijn op wat je hier invult.
Om te voorkomen dat je een lijst met super competitieve hoofd zoekwoorden krijgt adviseer ik om zo nauwkeurig mogelijk je product of dienst in te vullen. Hiervoor kan je eventueel meerdere woorden invullen.
Als je bruidsfotograaf bent, bijvoorbeeld, vul dan bruidsfotograaf in en niet fotograaf. Als je in een niche markt actief bent dan adviseer ik je dan ook om hier je niche in te vullen en niet de brede markt waaronder je niche markt hangt.
Bestemmingspagina
Onder bestemmingspagina kan je eventueel je landingspagina invullen. Dit is niet perse nodig om zoekwoord suggesties te ontvangen. Deze optie richt zich op adverteerders, aan de hand van je landingspagina kan Google je een nauwkeuriger voorgesteld CPC bod doen.
Door hier een landingspagina in te vullen kan Google aan de hand van je content op je pagina nog met zoekwoord suggesties komen. Als je landingspagina nog ingericht moet worden dan kan je eventueel ook de landingspagina van een concurrent invullen. Aan de hand van de content op de landingspagina van je concurrent zullen dan zoekwoorden suggesties gegeneerd worden.
Productcategorie
Onder productcategorie kan je een selectie maken van voorgestelde productcategorieën. Dit hoef je ook niet perse in te vullen.
Indien je een productcategorie kan vinden welke nauw aansluit bij je producten dan raadt ik je aan om dit wel te doen en anders kan je dit beter achterwege laten. Als je een productcategorie invult welke niet exact aansluit bij je producten dan worden je zoekwoorden suggestie vervuilt met zoekwoord suggesties welke niet relevant voor je business zijn.
De productcategorieën zijn gekoppeld aan interne databases van Google met zoekwoorden voor de betreffende categorieën.
Land en taal
Vervolgens kan je het land kiezen waarop je je wilt richten en de taal.
Onder Zoekwoordfilters kan je filters opgeven.
Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten
Je kan een minimum aantal maandelijkse zoekopdrachten instellen. Hiermee voorkom je dat je een lange lijst met zoekwoorden krijgt waar nauwelijks op gezocht wordt. Zet deze waarde niet te laag. Hiermee loop je het risico dat je zoekwoorden mist waar weliswaar niet veel opgezocht wordt maar wel een hoge commercieel waarde hebben omdat ze goed converteren.
Je kan hier ook niets invullen, je krijgt dan alle zoekwoorden suggesties te zien. Je kan later altijd nog gaan filteren op zoekvolume zodra Google de lijst met zoekwoorden suggesties heeft gegenereerd.
Voorgesteld bod
Je kan een minimum voorgesteld bod opgeven. Hiermee kan je de zoekwoorden suggesties wegfilteren welke geen of weinig commerciële waarde hebben. Op zoekwoorden welke commercieel nauwelijks interessant zijn zal immers weinig worden geboden.
Concurrentie
Verder zou je nog kunnen filteren op concurrentie. Ik zou deze optie in eerste instantie niet gebruiken om te voorkomen dat je kansen laat liggen. Zodra je de lijst met zoekwoorden suggesties hebt dan kan je hier altijd nog op filteren.
Vertoningspercentage van de advertentie
Dit kan je negeren. Dit is alleen van toepassing op AdWords advertenties.
Uitsluitingzoekwoorden opgeven
Onder uitsluitingzoekwoorden opgeven kan je de zoekwoorden opgeven waarvoor je geen zoekwoord suggesties wilt ontvangen. Dit kan handig zijn als je al goed rankt voor bepaalde zoekwoorden. Door deze zoekwoorden uit te sluiten wordt je lijst met zoekwoorden suggesties niet vervuilt met deze zoekwoorden. Hiermee bespaar je jezelf de tijd om deze zoekwoorden handmatig uit de lijst met suggesties te verwijderen.
Zodra je alles hebt ingevuld klik je op ‘Ideeën ophalen’.
Je krijgt dan een lijst met zoekwoorden suggesties. Deze lijst kan je downloaden en openen met Excel zodat je er makkelijk filters op kan toepassen en de lijst kan bewerken.
Tool 2: Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen
Met deze tool kan je geen nieuwe zoekwoorden vinden. Met deze optie kan je de data opvragen voor zoekwoorden welke je al bedacht hebt. Hoe je zoekwoorden kan bedenken lees je in ons artikel ‘3 stappen om hoogwaardige Google zoekwoorden te vinden’.
Je kan je zoekwoorden kopiëren en plakken in het invulveld of je kan een lijst met zoekwoorden uploaden.
Vervolgens kies je het land waarvan je de zoekvolumes wilt ontvangen waarna je klikt op ‘Zoekvolume ophalen’. Vervolgens krijg je een lijst met zoekvolumes voor de opgegeven zoekwoorden:
Tool 3: Een lijst met zoekwoorden opgeven of uploaden om prognoses te ontvangen
Met deze tool kan je nieuwe zoekwoord combinaties vinden. De tool combineert twee of meer zoekwoorden lijsten met elkaar.
Deze tool kan met name voor webshops handig zijn. In de eerste lijst geef je bijvoorbeeld je producten op en in de tweede lijst bijvoorbeeld de kleuren waarin deze verkrijgbaar zijn. Dit kan je eventueel nog aanvullen met een derde lijst, met daarin bijvoorbeeld de uitvoeringen waarin je producten verkrijgbaar zijn.
Hieronder zie je een voorbeeld voor een webshop in je kleding:
Als je de lijsten hebt ingevuld klik je op prognose ontvangen. Google maakt dan alle mogelijke combinaties met de opgegeven lijsten.
Door handig gebruik te maken van de Google Keyword Planner kunnen we extra zoekwoorden vinden. Hoe je dit doet lees je in de onderstaande tips.
Tip 1: Extra zoekwoorden door een groter geografisch gebied
Als je bedrijf zich richt op een klein geografisch gebied dan laat Google bepaalde zoekwoorden suggesties niet zien omdat het volume te laag is. Door het gebied waarin je wilt ‘adverteren’ groter te maken krijg je meer suggesties te zien.
Je zou als gebied ook heel Nederland kunnen instellen om er zeker van te zijn dat je alle zoekwoorden suggesties te zien krijgt. Je kan dit later gaan verfijnen door deze zoekwoorden suggesties te gaan kopellen aan de regio(‘s) waarin je actief bent.
Tip 2: Google laat alleen het exacte zoekvolume zien
De Google Keyword Planner laat alleen het zoekvolume zien voor de zoekwoorden zoals ze exact in Google worden gebruikt.
Als je je met SEO richt op een bepaald zoekwoord dan zal je echter meer traffic op dit zoekwoord kunnen krijgen. In de praktijk zal je namelijk ook traffic krijgen op verschillende zoekwoord combinaties welke dezelfde zoekintentie hebben. Tevens is Google tegenwoordig behoorlijk intelligent in het herkennen van synoniemen. Ook op zoekopdrachten met synoniemen voor je zoekwoord zal je daarom traffic kunnen verwachten.
Laat je dus niet te snel ontmoedigen door lage zoekvolumes welke de Google Keyword Planner geeft voor exacte zoekwoorden. In de praktijk zullen er meer zoekopdrachten, naast dit ene keyword waar je je primair opricht, zijn welke voor traffic zorgen naar je landingspagina.
Tip 3: Gebruik de advertentiegroep ideeën voor een goede targetting
Als je met tool 1 ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’ de zoekwoordensuggesties ophaalt dan krijg je een pagina met suggesties te zien.
Bij deze zoekwoordensuggesties heb je een tabblad ‘advertentiegroepideeën’, zie onderstaande afbeelding.
Door hier de advertentiegroepideeën te selecteren welke nauw aansluiten bij de producten of diensten welke je wilt verkopen haal je een hoop ruis uit de zoekwoord suggesties weg.
Tip 4: Gebruik de productcategorieën
Door wat dieper de productcategorieën in te duiken kan je wellicht nog interessante zoekwoorden boven water krijgen.
Deze functie is met name voor blogs handig. Bij een blog zit je niet aan een product of dienst vast maar schrijf je doorgaans over een bepaald thema waardoor je de zoekwoorden waar je je op kan richten wat breder kan trekken.
Stel je hebt een blog over diëten. Je zit dan niet vast aan 1 bepaald dieet waar over je schrijft. Je zult schrijven over alles wat met afvallen te maken heeft.
Bij productcategorie kan je dan, voor dit voorbeeld, ‘dieet’ invullen.
Je krijgt dan de productcategorieën te zien welke hieraan gerelateerd zijn.
Als je een productcategorie kiest dan kan je deze verder gaan uitdiepen.
Ik heb gekozen voor ‘dieetvoeding en voedingsrepen’ waarna ik kan kiezen uit dieetrepen, maaltijdvervangers en voedingsrepen. Ik kies voor maaltijdvervangers en kom zo tot de ontdekking dat er veel gezocht wordt op ‘afvallen met shakes’. Blijkbaar is dit iets wat leeft onder veel mensen en ik kan besluiten om hier een blogpost aan te wijden.
Zo kan je alle productcategorieen welke met het thema van je website te maken hebben helemaal uitdiepen. Gegarandeerd dat je extra zoekwoorden boven water krijgt waar je nog niet aan gedacht had.
Tip 5: selectiecriteria voor zoekwoorden
Om te bepalen op welke zoekwoorden je je wilt gaan richten zijn drie selectiecriteria van belang:
- Het zoekvolume
- De commerciële intentie
- De concurrentie in de organische zoekresultaten
Het zoekvolume
Dit spreekt voor zich. Hoe meer er op een zoekwoord gezocht wordt des te interessanter het zal zijn om je op dit zoekwoord te gaan richten.
De commerciële intentie
Je wilt natuurlijk dat je bezoekers ook gaan zorgen voor omzet. Of je bezoekers gaan zorgen voor omzet kan je al opmaken uit de zoekwoorden welke men gebruikt in Google. Bij zoekwoorden zoals ‘productnaam kopen’, ‘productnaam bestellen’, ‘productnaam korting’ en ‘productnaam levertijd’ is het natuurlijk overduidelijk dat er een commerciële intentie is. Als iemand zoekt op ‘productnaam kopen’ dan zal deze met zijn creditcard al in de hand achter de computer zijn gaan zitten.
Maar ook voor zoekwoorden zoals ‘aanbouw bouwvergunning’ hebben een commerciële intentie. Iemand die zich wil informeren over het verkrijgen van een bouwvergunning voor een aanbouw zal al de beslissing hebben genomen dat er een aanbouw moet komen.
Om te kunnen bepalen of een zoekwoord een commerciële intentie heeft is het voorgestelde CPC bod van de Google Keyword Planner een handige indicatie. Voor bezoekers welke goed converteren in sales zal men immers bereid zijn om veel te betalen.
Ook de concurrentie in (Hoog, Middel of Laag) is hier een goede indicatie van. Voor zoekwoorden met een commerciële intentie zal de concurrentie hoog zijn (tenzij je in een niche markt zit).
De concurrentie in de organische zoekresultaten
Je zal moeten beoordelen of je de concurrentie in de organische zoekresultaten van Google aankan.
Als je een assurantiekantoor in Breda hebt welke lokaal haar klanten bediend dan is het waarschijnlijk niet zo een goed idee om op nummer 1 in Google te willen komen op zoekwoorden zoals ‘inboedelverzekering’ en ‘opstalverzekering’. Je zal dan de concurrentie moeten aangaan met grote verzekeraars en vergelijkingssites. De concurrentie op dergelijk zoekwoorden is simpelweg te hoog. Je kunt je dan beter richten op zoekwoorden met minder concurrentie zoals lokale zoekwoorden.
Bij het bepalen van je zoekwoorden zal je je daarom altijd moeten afvragen of de zoekwoorden zullen converteren en of een toppositie in Google realistisch is. Daarnaast zal je moeten bekijken of er voldoende zoekvolume op het zoekwoord zit om de investering te rechtvaardigen.
Bij de keuze van je zoekwoord zal je zoekwoord aan al deze drie criteria moeten voldoen: voldoende volume + voldoende commerciële intentie + toppositie in Google moet haalbaar zijn. Als je zoekwoord aan slechts één of twee van deze criteria voldoet dan kan je je beter niet op dit zoekwoord richten. Zonde van je investering in tijd en/of geld.
Tip 6: wat als je twijfels over een zoekwoord hebt
Als je aan de hand van de Google Keyword Planner tot een selectie van zoekwoorden bent gekomen waarop je je wilt gaan richten dan is mogelijk dat daar nog een aantal zoekwoorden tussen zitten waar over je twijfelt.
Als je hoog in de organische zoekresultaten wilt komen dan zal dat altijd een behoorlijke investering van je vragen. Er zal geïnvesteerd moeten worden (in tijd of geld) in content voor de landingspagina en er zullen backlinks naar de landingspagina moeten komen. En dan is het maar afwachten of de bezoekers op je zoekwoorden voldoende gaan converteren om je investering terug te verdienen.
Om te kunnen beoordelen of een bepaald zoekwoord daadwerkelijk voldoende gaat converteren zou je dit kunnen testen door te gaan adverteren in Google AdWords. Het voordeel hiervan is dat je direct bezoekers op je zoekwoord hebt en dat je direct te weten komt in hoeverre deze bezoekers tot de gewenste conversie leiden.
Als de Google AdWords advertentie zorgt voor voldoende verkopen dan kan je overwegen om te blijven adverteren tot dat je hoog in de organische zoekresultaten staat.
Hoog in de organische zoekresultaten komen is een kwestie van hard werken en geduld hebben. Afhankelijk van de autoriteit welke je site al heeft kan dit proces weken tot wel een jaar duren. In de tussentijd kan je toch al je doelgroep bedienen door middel van de advertenties.