Web Analytics Made Easy -
StatCounter

11 Dodelijke SEO Marketing Fouten die Je SEO Bezoekers Kosten

De laatste tijd zien we steeds vaker dat bedrijven welke een slechte (of helemaal geen) online strategie hebben kopje onder gaan. Zij verliezen de strijd met de toenemende online concurrentie. Dit schudt andere bedrijven wakker. En veel bedrijven zetten momenteel daarom alle zeilen bij om de slag om de online klant niet te verliezen.

SEO marketing is onderdeel van de marketingmix

1885zhDe traditionele marketingmix wordt uitgebreid of zelfs helemaal vervangen voor een online marketingmix. Waarbij aandacht is voor verschillende facetten van internetmarketing zoals conversie optimalisatie, SEO marketing, advertentiecampagnes, webcare, Social Media, nieuwsbrieven en noem het allemaal maar op.

Binnen de online marketingmix neemt SEO marketing een belangrijke rol in. Met zoekmachine marketing krijgen we website bezoekers zonder dat we geld aan advertenties uit hoeven te geven. Met SEO marketing wordt ingezet op bezoekers vanuit de organische zoekresultaten.

SEO marketing is de basis

SEO marketing is voor veel bedrijven het fundament van hun omzet. Klanten welke verkregen worden uit de organische zoekresultaten zijn het meest winstgevend, er hoeft immers geen advertentiegeld aan uitgegeven te worden.

Zonder website bezoekers hebben andere online marketing activiteiten weinig nut. Waarom zou je je conversie gaan optimaliseren als je website geen bezoekers heeft? Waarom zou je een nieuwsbrief maken als niemand zich er voor inschrijft? Waarom zou je een webcare team samenstellen als je geen online klanten hebt?

Koester de bezoekers verkregen met SEO marketing

getroffen door penaltyEn juist omdat die website bezoekers welke verkregen worden uit zoekmachine optimalisatie zo waardevol zijn is het van levensbelang dat die toestroom van bezoekers gekoesterd wordt. Er zijn in het verleden genoeg bedrijven failliet gegaan omdat ze van de één op de andere dag hun bezoekers uit Google verloren.

Penguin 2.0

Zo is de Google Penguin 4 (ook wel 2.0 genoemd) update van 22 mei 2013 berucht in de online wereld. Google-PenguinVeel kleine maar ook zeer grote sites verloren in een dag tijd vrijwel al hun traffic als gevolg van deze update. Zij hadden zich niet aan de Google richtlijnen gehouden en het Penguin algoritme had ze ‘betrapt’ waarna deze sites een penalty kregen en hun ranking verloren. Sommige sites lukte het om te herstellen van de penalty, andere konden hun business sluiten.

Voorkomen is beter dan genezen

Om te voorkomen dat je ook een SEO fout begaat geven we je in dit artikel de meeste dodelijke SEO fouten.

SEO marketing fout 1: Het kopen van linkjes

Een SEO tactiek waarmee je in het verleden goede resultaten kon boeken is het kopen van backlinkjes naar je site. Anno 2016 is het aantal backlinkjes – en de kwaliteit daarvan – voor Google nog steeds de belangrijkste ranking factor.backlinks kopen

Het doel van Google is om haar gebruikers de best mogelijke online ervaring te geven. Dit doet Google o.a. door je de beste websites voor een bepaald keyword te laten zien. Indien veel websites naar website A een link hebben dan is dit voor Google een indicatie dat website A wel goede content moet bevatten en het bezoeken waard is.

Manipuleren van Google

Door linkjes naar je website te gaan kopen manipuleer je Google. Je geeft Google de indruk dat je site populair is bij andere websites. De sites welke naar je website linken doen dit echter niet omdat ze je website zo goed vinden, maar omdat ze er voor betaald krijgen. Het zegt dus niets over de kwaliteit van je website.

Het algoritme van Google is steeds beter geworden in het detecteren van gekochte backlinks. En Google bestraft niet alleen de websites welke linkjes kopen maar ook de websites welke linkjes verkopen. Dit bestraffen doet Google door je site lager in de ranking op te nemen of zelfs in zijn geheel uit haar index te verwijderen!

Het detecteren van gekochte linkjes

Nu vraag je je misschien hoe Google kan detecteren of een linkje gekocht is, ze hebben tenslotte geen inzage in je boekhouding.

Google detecteert betaalde linkjes met behulp van een algoritme waarover ze (uiteraard) geheimzinnig zijn. Aangenomen wordt dat Google in staat is te detecteren wat gekochte linkjes zijn aan de hand van bepaalde karakteristieke welke betaalde links kunnen hebben. Ik zal je een aantal voorbeelden geven:

  • Links welke sidewide geplaatst zijn op plaatsen zoals footers en sidebars
  • Links welke een commercieel keyword als anchor tekst hebben
  • Een grote hoeveelheid links welke in 1x geplaatst zijn
  • Links welke geplaatst worden op een pagina met oude content zonder dat er verder iets aan de content veranderd is
  • Tekst rondom de link zoals ‘onze sponsors’ of ‘advertenties’

Daarnaast houdt Google handmatig een lijst van websites bij waarvan bekend is dat zij op grote schaal linkjes verkopen.

Wat wordt onder betaalde links verstaan?

In onderstaande video legt Matt Cuts van het Google webspam team uit wat Google onder betaalde links verstaat.

Mijn advies over het kopen van linkjes

Neem het risico niet en koop geen linkjes. Het algoritme van Google is angstaanjagend goed in het detecteren van betaalde links en zal hier alleen maar beter in worden.

Werk aan een natuurlijke groei van je backlink profiel. Misschien lukt het je om een tijdje onder de radar van Google te blijven met het kopen van linkjes. Maar op het moment dat je betrapt wordt dan verlies je onherroepelijk je ranking en je bezoekers. En verwacht maar niet dat je je ranking weer terug krijgt als je naar Google een mailtje stuurt met je excuses voor het manipuleren van hun index.

SEO marketing fout 2: Onnatuurlijke anchor teksten

De anchor tekst is het stukje tekst van een link welke klikbaar is. De anchor tekst zegt Google iets over de pagina waar naartoe gelinkt wordt.

Stel je hebt een landingspagina voor het keyword ‘goedkope autoverzekering’. Op verschillende websites staan linkjes naar deze landingspagina met als anchor tekst ‘goedkope autoverzekering’. Google maakt hierop uit dat deze pagina over goedkope autoverzekeringen gaat en zal deze landingspagina vindbaar maken voor het keyword ‘goedkope autoverzekering’.

Wat is een natuurlijk backlink profiel?

Als je een natuurlijk backlink profiel hebt dan zullen echter niet al je backlinks de exacte anchor ‘goedkope autoverzekering’ hebben.

Er zullen sites naar je pagina linken met anchor teksten zoals:

  • Voordelige autoverzekering
  • Autoverzekering afsluiten
  • Je bedrijfsnaam of merk
  • Klik hier
  • Meer over autoverzekeringen
  • Bespaar op je autoverzekering
  • Meer informatie
  • De URL van de webpagina
  • Een gehele zin welke klikbaar is
  • Afbeeldingen welke klikbaar zijn

Natuurlijk backlink profielEen natuurlijk backlink profiel betekend dat je geen controle hebt over de anchor teksten welke anderen gebruiken om naar je webpagina te linken. Je zal dan ook de meeste uitlopende anchor teksten tegenkomen bij een natuurlijk backlink profiel.

Wat is een onnatuurlijk backlink profiel?

Bij een onnatuurlijk backlink profiel, als je de backlinks hebt gekocht bijvoorbeeld, is er sprake van een onnatuurlijke distributie van de anchor teksten. Stel, je hebt 50 linkjes naar je goedkope autoverzekering landingspagina. 45 van deze linkjes hebben dezelfde anchor tekst, namelijk: ‘goedkope autoverzekering’. Hiermee geef je een duidelijk signaal af naar Google: namelijk dat je de linkjes op een onnatuurlijk manier hebt verkregen. En dat je de Google index probeert te manipuleren. Een hele goede kans dat je een Google penalty zal krijgen en al je bezoekers zult verliezen.

Anchor teksten van commerciële keywords

Google weet als geen ander welke keywords de grootste commerciële waarde hebben. En zal eerder bedacht zijn op onnatuurlijk gebruik van anchor teksten als het commerciële keywords betreft. Onnatuurlijk gebruik van de anchor ‘goedkope autoverzekering’ zal eerder een rode vlag krijgen dan onnatuurlijk gebruik van de niet commerciële anchor ‘geborduurde vloerkleedjes verzamelen’ welke naar een persoonlijke blog verwijst.

Mijn advies over anchor teksten:

Monitor het gebruik van anchor teksten van de links welke men gebruikt om naar je website te linken. Hiervoor kan je gebruik maken van verschillende online SEO software zoals die van Moz en Ahrefs. Vraag op de momenten dat je wel invloed kan uitoefenen op de anchor tekst om een anchor tekst welke nog niet (veel) gebruikt wordt. Als je merkt dat veel mensen naar je linken met een commercieel keyword als anchor tekst benader er dan een aantal met de vraag of zij de anchor tekst willen aanpassen.

SEO marketing fout 3: Keyword stuffing

Bij keyword stuffing wordt een keyword te vaak in de tekst herhaalt. Met als doel de zoekmachine te manipuleren en hoog te ranken op dat keyword. Keyword stuffing te vrij eenvoudig te detecteren door Google en het is een (black hat) techniek welke al lang niet meer werkt.

Het probleem van keyword stuffing is dat je content voor je bezoekers onprettig wordt om te lezen. Natuurlijk zal je het keyword van je landingspagina een aantal malen moeten herhalen om Google duidelijk te maken waar de pagina over gaat, maar overdrijf dit niet.

Als je een landingspage hebt over goedkope autoverzekeringen dan zal je minimaal 1x keer de term ‘goedkope autoverzekering’ in je content moeten opnemen. Zodat Google kan bepalen waar de pagina overgaat. In een natuurlijke tekst zou je het vervolgens hebben over de autoverzekering welke je aanbied, zonder je bezoekers er telkens op te wijzen dat het een goedkope autoverzekering is.

Een voorbeeld van keyword stuffing

Een hotel in Amsterdam probeert hoog te komen op de zeer concurrerende zoekterm ‘hotel in Amsterdam’. Op hun landingspagina is de volgende tekst te lezen:

Wij zijn een hotel in Amsterdam. Onze hotel is gevestigd in Amsterdam, aan de Amsterdamse grachten. Als je een hotel in Amsterdam zoekt dan ben je op de juiste plek. Om ons hotel in Amsterdam te boeken kan je gebruik van het onderstaande formulier. We hopen dat je een prettig verblijf zal hebben in ons hotel in Amsterdam. Tot ziens in ons hotel in Amsterdam!

Zoals je bij het lezen van dit voorbeeld zult merken is deze tekst niet prettig om te lezen. Kleine kans dat je dit hotel gaat boeken. Bovenstaande tekst is puur bedoeld om de zoekterm ‘hotel in Amsterdam’ vaak te herhalen en zo de positie in Google te manipuleren.

Een andere manier van keyword stuffing is het opnemen van een blok of lijst van tekst met aanverwante zoektermen. Het hotel in Amsterdam wil op zoveel mogelijk zoektermen gevonden worden. Termen zoals ‘hotel Amsterdamse grachten’, ‘hotel bij Schiphol’, ‘hotel Amsterdam centrum’ en nog een paar honderd van dit soort combinaties. Door simpelweg een lijst van deze honderden zoektermen onderaan de webpagina te plakken (al dan niet verborgen voor de bezoekers) overtreed het hotel de richtlijnen van Google welke hier betrekking op hebben.

In onderstaande video praat Matt Cutts van Google je bij over wat zij verstaan onder keyword stuffing:

Mijn advies over keyword stuffing:

Hier kan ik heel kort over zijn: Schrijf je content voor mensen en niet voor zoekmachines, dan zit je altijd goed.

SEO marketing fout 4: duplicate content

We spreken over duplicate content indien twee of meer webpagina’s dezelfde inhoud hebben. Het maakt daarbij niet uit of deze pagina’s op hetzelfde domein staan of op verschillende domeinen.

Google heeft een hekel aan duplicate content. Logisch, Google wil haar gebruikers immers niet dezelfde pagina’s voorschotelen als ze ergens op zoeken.

Panda

google pandaOm duplicate content te detecteren heeft Google een algoritme ontwikkeld welke de naam Panda heeft meegekregen. De eerste Panda-update stamt uit 2011 en het algoritme is inmiddels zo verfijnd dat het ook herkent wanneer twee pagina’s nagenoeg hetzelfde zijn.

Het bewust creëren van duplicate content

Soms wordt duplicate content bewust gecreëerd. Het schrijven van content is immers een tijdrovend proces. Of kostbaar als je het uitbesteed. Sommige mensen lossen dit op door simpelweg een artikel van iemand anders te kopiëren. En hier en daar wat andere woorden te gebruiken. Google herkent dit echter en zal de pagina met gekopieerde tekst simpelweg negeren en niet opnemen in zijn index. Het kopiëren en herschrijven van content gaat je dan ook geen enkele bezoekers opleveren.

Het onbewust creëren van duplicate content

Soms wordt duplicate content onbewust gecreëerd. Bijvoorbeeld als de website benaderbaar is onder zowel http:// als onder http://www. Ieder stuk tekst is dan voor Google opvraagbaar onder verschillende URLs en zal de content dan als duplicate beschouwen. Dit is op te lossen door het http:// verkeer door te sturen naar de http://www. site of andersom.

Wat als iemand mijn content kopieert?

Content kopieGoogle ziet de bron waar het content als eerste heeft gezien als de oorspronkelijke auteur van de content. Als iemand je content kopieert dan zal je daar in principe geen nadelige gevolgen van moeten ondervinden wat betreft je ranking. Als iemand je content kopieert dan is dat echter wel plagiaat waarop je actie kan ondernemen. Eerst de webmaster een mailtje sturen met het verzoek de content offline te halen en als daar geen gehoor aan gegeven wordt kan je juridische stappen ondernemen.

Mijn advies over duplicate content:

Meld je website aan bij Google Webmaster Tools. Via Google Webmaster Tools krijg je van Google meldingen als er duplicate content op je site is gevonden. Hiermee komen wellicht issues boven water welke je anders niet snel zal opmerken. Zoals het dubbel gebruik van pagina titels of meta-tags.

Als je zelf content schrijft zorg er dan altijd voor dat je teksten uniek zijn en nergens anders op het internet te vinden zijn. Als je het schrijven van content uitbesteed controleer dan altijd of de aangeleverde teksten uniek zijn. Hiervoor kan je gebruik maken van de website copyscape.com, deze site zoekt voor je of er identieke versies van je teksten op het internet staan. Via copyscape.com kan je tevens in de gaten houden of niemand je teksten heeft gekopieerd.

SEO marketing fout 5: niet relevante links

Indien een link niet relevant is dan zal Google dit kunnen zien als onnatuurlijke link. Een link welke wellicht verkregen is omdat deze gekocht is of op een andere onnatuurlijke manier is verkregen. Een link welke slechts het doorgeven van PageRank als doel heeft. En daarmee het manipuleren van de index.

Voorbeeld van niet relevante link

Een voorbeeld van een niet relevante link is een link naar je autoverzekeringen website op de partnerpagina van een website welke gaat over afvallen. Of een link vanaf een niet relevante directory zoals startpagina.nl of startkabel.nl (of één van de vele andere startpagina klonen). Bijvoorbeeld een link naar je autoverzekeringen website vanaf een startpagina welke makelaars als thema heeft. Deze link kan onmogelijk waardevol zijn voor de makelaars startpagina(kloon) bezoekers en kan dus alleen maar bedoeld zijn voor het manipuleren van de zoekmachine.

Directories

link directoriesWat betreft directories zou je sowieso terughoudend moeten zijn. Links vanaf directories geven je geen of nauwelijks waarde voor Google meer. Zonde van je tijd om je site bij allerlei directories aan te melden. Bovendien kan het ranking schaden als een groot deel van backlink profiel uit directory links bestaat. Dit wordt dan ook weer gezien als een onnatuurlijk backlink profiel.

Google hecht veel meer waarde aan links welke opgenomen zijn in content. Een vermelding in een directory kan waarde hebben als deze directory zeer relevant is voor je website. En als deze directory niet zomaar iedere site goedkeurt en opneemt. Om te kunnen beoordelen of een link op een directory waarde kan toevoegen moet je je deze volgende vragen stellen:

  • Zijn er veel linkjes in de directory pagina opgenomen? Als er slechts 50 linkjes staan kan het interessant zijn. Als er al 300 linkjes staan dan wil je daar niet tussen staan en als er 1.000 staan dan al helemaal niet.
  • Is de directory zonder twijfel relevant voor mijn website?
  • De websites waarnaar gelinkt wordt, zijn die relevant voor het thema van de directory?
  • De websites waarnaar gelinkt wordt, zijn dat kwalitatief goede websites?

Mijn advies over niet relevante links:

Ga voor altijd voor relevante links, voor zowel je inbound als outbound links. Verspil je tijd niet aan het verkrijgen van niet relevante links, zelfs als de betreffende website veel autoriteit heeft. Stop je tijd en energie in het verkrijgen van relevante links.

SEO marketing fout 6: deelnemen aan link netwerken

Zoals hierboven al besproken hecht Google veel waarde aan links welke in de content zijn opgenomen. Sommige handige ondernemers spelen hierop in door onwetende website eigenaren te benaderen met hun diensten. Ze nemen voor bedrag x je artikel (met daarin de link naar je website) op in hun artikelen netwerk. Je artikel wordt dan geplaatst op verschillende artikel websites uit hun netwerk.

Artikel websites

artikel sitesOp deze artikel websites staan honderden of duizenden artikelen welke geen gemeenschappelijk onderwerp hebben. De artikelen gaan over van alles en nog wat. Er staan artikelen over autoverzekeringen tussen de artikelen over zonnepanelen, heggenscharen en maaltijdboxen. En ieder artikel bevat minimaal 1 uitgaande link. Aan het uiterlijk van deze artikel websites is vaak weinig aandacht besteed waardoor dit soort sites eenvoudig te herkennen is. Vaak betreft het één of ander standaard en inspiratieloos WordPress theme.

Google herkent dit soort websites en weet dat de links welke het daarop tegenkomt alleen maar bedoeld zijn om haar index te manipuleren. In het beste geval sluit Google deze links uit om de ranking te bepalen in het slechtste geval krijgt je website een penalty waardoor het zijn ranking zal verliezen.

Mijn advies over link netwerken:

Blijf ver weg van artikel websites. Focus op echte websites welke relevant zijn voor je branche.

SEO marketing fout 7: links uit het buitenland

Stel je hebt een dierenwinkel in Den Haag. Goede kans dat al je klanten alleen uit Den Haag en omgeving komen. Het zou wel raar zijn als Amerikaanse websites naar je linken toch? Je site is in het Nederlands en je bediend alleen klanten uit de omgeving. Een Amerikaan welke op je site komt zal niets van ons taaltje begrijpen. En als hij of zij hondenvoer nodig heeft dan wordt dat wel bij de plaatselijke Wall Mart gehaald. Zo denkt Google er ook over.

Als Google links vanaf buitenlandse sites tegenkomt naar je lokale business dan wordt dat aangemerkt als onnatuurlijk. Deze links zijn dan ook schadelijk zijn voor je ranking.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je een hotel in Amsterdam hebt. Dan passen links vanaf buitenlandse sites wel in het plaatje van een natuurlijk backlink profiel.

Mijn advies over links op buitenlandse sites:

aanbieding PR linksBuitenlandse sites kunnen vanwege de hoge autoriteit soms aantrekkelijk lijken. Zo kan je op sommige websites met hoge autoriteit (hoge PageRank) voor een paar tientjes en een paar muisklikken een link krijgen. Betaalde links zijn sowieso al geen goed idee en al helemaal niet als dat bij buitenlandse sites is.

Stop geen energie en tijd in het verkrijgen van links op buitenlandse sites als je onderneming alleen de Nederlandse markt bediend.

Als je onderneming wel de buitenlandse markt bediend dan mogen links vanaf buitenlandse sites juist niet ontbreken aan je backlink profiel.

SEO marketing fout 8: gebroken links

Gebroken links (niet werkende links) op je website hebben slechts een lichte weging in het Google algoritme maar omdat eenvoudig zelf op te lossen is vonden we dit toch het vermelden waard.

Gebroken links zijn negatief voor je ranking

Zoals eerder vermeld wil Google haar gebruikers een zo goed mogelijke gebruikerservaring geven. Een website waarop (veel) gebroken links staan geeft de bezoekers een slechte gebruikerservaring. Een site waarop (veel) gebroken links staan zal daarom minder hoog in de Google index opgenomen worden. Met name gebroken interne links zijn schadelijk voor je ranking. Er wordt dan intern geen linkjuice meer doorgegeven en pagina’s kunnen onbereikbaar (voor Google) worden. Gebroken links naar externe bronnen zijn minder schadelijk voor je ranking.

Mijn advies over gebroken links

Gebroken links zijn niet alleen negatief voor je ranking, ze zijn ook vervellend voor je website bezoekers.

Gebruik Google Webmaster Tools

404Voor het opsporen van gebroken links kan je gebruik maken van Google Webmaster Tools (GWT). Onder het tabblad Crawlen, Crawlfouten vindt je de gebroken links (deze zijn gemarkeerd met een 404 code).

Het nadeel van GWT is dat het geen realtime beeld van je website geeft. Het kan wel weken of maanden duren voordat Google een statistische pagina van je website opnieuw opvraagt met zijn webspider. Hierdoor kan de informatie in GWT verouderd zijn.

SEO software zoals die van ahrefs.com en moz.com voorzien je ook van informatie over  gebroken links. Deze hebben hetzelfde nadeel als GWT; de data is vertraagd. Dit soort SEO software zullen niet dagelijks je volledige website scannen.

Xenu’s Link Sleuth

Zelf scan ik daarom mijn websites regelmatig met Xenu’s Link Sleuth. Deze gratis software draait alleen onder Windows en scant je volledige website. Afhankelijk van de grote van je website heb je na enkele minuten tot uren een volledig rapport met alle gebroken links. Waarna het een kwestie is van de gebroken links aanpassen of verwijderen als de doelpagina niet meer bestaat.

WordPress plug-ins

Voor WordPress zijn ook plug-ins te installeren welke gebroken links opsporen. Maar daar ben ik niet zo’n voorstander van. Deze plugins belasten je WordPress database waardoor je site trager kan worden.

In het geval je nog geen wordpress website hebt: Ontdek hier de ultieme gids voor het maken van een wordpress website.

SEO marketing fout 9: linken naar slechte websites

Naar wie je linkt kan je ranking beïnvloeden.

Linkjes zijn onmisbaar bij de manier waarop we het internet gebruiken. We kunnen onze website bezoekers doorverwijzen naar waardevolle bronnen met relevante informatie.

Zo is het natuurlijk om uitgaande links op je website te hebben. En zo ziet Google het ook. Een website zonder uitgaande links zal van Google een lagere waardering krijgen dan een gelijkwaardige website met uitgaande links. Dit wil overigens niet zeggen dat je in het wilde weg moet gaan linken naar andere websites om je eigen ranking positief te beïnvloeden.

Link alleen naar relevante websites

Zorg er altijd voor dat je uitsluitend linkt naar relevante websites. Het is prima en volkomen natuurlijk dat de website van een garagebedrijf links heeft naar audi.com, bmw.com en volvo.com.

Maar als de website van het garagebedrijf linkt naar websites over maaltijdboxen en sim-only abonnementen dan is dat raar. Doet de garage soms mee aan schimmige linkruil programma’s vraag je je dan af? Google zal zich dit ook afvragen.

Link niet naar de slechte achterbuurten van het internet

En uitgaande links naar de bekende slechte achterbuurten van het internet zijn al helemaal een no-go. Links naar casino sites, sites waar je Viagra kunt bestellen of sites met pornografische inhoud zijn voor de garage uit dit voorbeeld een absolute no-go en kunnen de ranking behoorlijk beschadigen.

Comments

Sommige sites geven hun bezoekers de mogelijkheid om te reageren op artikelen via de comments. Wat goed is, het zorgt voor interactie met de website bezoekers. Het nadeel van de comments is dat spammers deze mogelijkheid aangrijpen om links naar hun (schimmige) websites achter te laten. Links welke je ranking kunnen beschadigen.

Mijn advies over uitgaande links:spambot

Controleer comments handmatig voordat je ze op je website toe laat. Verder kan je er voor kiezen om helemaal geen links in je comments toe te laten of de links te voorzien van het rel=”nofollow” attribute. Met het Nofollow attribute vertel je zoekmachines dat ze de uitgaande link niet moeten volgen.

SEO marketing fout 10: geen responsive website

Steeds meer mensen maken gebruik van een tablet of smartphone om te internetten. Als je website gericht is op consumenten dan is het vaak al zo dat meer dan de helft van de bezoekers op je site komt via een mobiel apparaat. In Google Analytics kan je onder Doelgroep, Mobiel, Overzicht de verhoudingen voor jouw website vinden. Analytics laat zien hoeveel procent van je bezoekers een desktop, mobile of tablet gebruikt.

Je site moet ook prettig te lezen zijn op een smartphone

responsive websiteTablets en smartphone stellen andere eisen aan een website. De tekst van je website moet ook op deze apparaten goed leesbaar zijn en de knoppen en menu’s moeten ook met de vingers goed aanklikbaar zijn. Zonder dat men hoeft in te zoomen of uit te zoomen.

Dit los je op met een responsive website; de lay-out van je pagina’s passen zich automatisch aan het apparaat waarmee iemand je site bezoekt. Zonder dat je aparte pagina’s voor elk apparaat hoeft bij te houden.

Responsive = een goede gebruikerservaring

Vanwege de gebruikersvriendelijkheid van je website vindt Google het belangrijk dat je website responsive is. Dit weer om de gebruikers een zo goed mogelijke ervaring te geven. Google vindt dit zo belangrijk dat ze responsive websites een hogere waardering geven dan websites welke dit niet zijn. Google heeft zelfs een tool waarmee je kan testen of je website mobiel vriendelijk is.

Mijn advies over responsive websites

Als je een WordPress website hebt dan kan je je site eenvoudig responsive maken door een ander thema te kiezen welke responsive is.

Ben je erg gehecht aan je huidige thema dan kan je met plugins zoals Jetpack, WPtouch Mobile Plugin, WordPress Mobile Pack en WP Mobile Edition je thema responsive maken.

Als je je website hebt laten ontwikkelen door een webdesignbureau informeer dan naar de mogelijkheden en kosten om de website responsive te laten maken. Of overweeg om een compleet nieuwe responsive website te laten maken als het toch al tijd was om de website in een modern jasje te steken.

SEO marketing fout 11: een trage website

trage websiteDe snelheid van je website heeft ook weer alles te maken met het geven van een prettige gebruikerservaring voor je website bezoekers.

Mensen vinden het vervellend als ze lang moeten wachten voordat een pagina geladen is en er iets te lezen valt. Zeker als de internetverbinding wat trager is zoals bij het gebruik van een smartphone als men onderweg is.

Google vindt het ook belangrijk dat zij mensen doorstuurt naar websites welke vlot laden. Zo belangrijk dat de snelheid van een website een ranking factor is binnen het Google algoritme. Waarbij de verwachting is dat de laadsnelheid van een website in de toekomst een nog zwaardere weging zal krijgen.

Kortom: met een trage website frustreer je niet alleen je bezoekers, maar je saboteert ook je eigen Google ranking.

Om te testen hoe snel je website is kan je gebruik maken van de Google PageSpeed test. Het handige van deze tool is dat je gelijk feedback krijgt met verbeterpunten.

De snelheid van je website is bij het bepalen van je ranking een relatief iets. Als je een website hebt welke redelijk snel laadt dan kan je in Google toch boven je concurrenten staan; mocht je het geluk hebben dat je concurrenten allemaal een trage website hebben. Wat ik bedoel te zeggen is: staar je niet blind om een 100/100 score te krijgen. Er zijn maar weinig websites welke dit hebben. Vaak is een 80+/100 score al goed genoeg.

Test daarom met de PageSpeed test tool ook de snelheid van de websites welke boven je staan in Google. Laden deze sites sneller dan jouw website? Dan is er werk aan de winkel.

Mijn advies voor trage websites:

Verbeter de snelheid van je website. Als je WordPress gebruikt dan kan je heel veel zelf doen.

Het WordPress thema

Het thema van je WordPress website heeft een grote invloed op de laadsnelheid van je pagina’s. Sommige thema’s zien er grafisch verschrikkelijk mooi uit, met allerlei sliding images en andere toeters en bellen, maar kunnen je site erg traag maken. Kies een thema waarbij de ontwikkelaars rekening hebben gehouden met de laadtijd. Dit kan al een groot verschil uitmaken.

Gebruik niet teveel widgets en plugins

Verder kan je je WordPress site sneller maken door niet meer widgets en plugins te gebruiken dan echt nodig is. Schakel widgets die alleen maar leuk zijn en verder geen functionaliteit bieden uit en bekijk de impact op de laadtijd van je website.

Maak afbeeldingen kleiner

Je kan in WordPress de bestandsgrote van afbeeldingen kleiner maken (zonder verlies van kwaliteit) met plugins zoals WP Smush.

Cache plug-ins

Verder biedt WordPress je tal van plugins om je site sneller te maken. Dit zijn cache plugins. Als iemand je WordPress site bezoekt dan wordt er met .php een dynamische pagina berekend en vervolgens getoond. Met een cache plug-in worden de dynamische pagina’s al klaar gezet in de vorm van statische html pagina’s. Dit kost dan geen rekenkracht meer waardoor de opgevraagde pagina sneller getoond kan worden.

Er zijn heel veel verschillende soorten cache plugins. Voor de meer technisch onderlegde onder ons zijn er cache plugins waarbij je zelf allerlei waardes kan instellen en tweaken. Er zijn ook cache plugins welke slechts één of een paar kliks nodig hebben om te werken.

De keuze van een hostingprovider

Tot slot is je hostingprovider van invloed op de snelheid van je website. Kies voor een hostingprovider welke zijn servers fysiek in Nederland heeft en zijn servers niet ergens in de VS heeft staan. Als je hostingprovider in het buitenland zit dan wordt je site normaal gesproken trager geladen. Het verzoek om je website te laden moet immers over een langere weg en via extra hops (routers) gerouteerd worden.

Shared hosting

Als je je website ergens onder brengt dan wordt je website geplaatst op een server waarop ook de sites van anderen staan (shared hosting). Hoe meer websites er op een shared server staan hoe trager jouw site kan worden. Dit verklaart ook het grote prijsverschil tussen hostingproviders. Sommige hostingproviders bieden extreem goedkope hosting aan, dit kunnen ze doen door heel veel websites onder te brengen op één shared server (of één hosting omgeving).

WordPress hosting

Als je op zoek bent naar een snelle hosting provider voor een WordPress website dan kan je opzoek gaan naar een provider welke gespecialiseerd is in WordPress hosting. Zij richten de servers speciaal in voor WordPress waardoor WordPress sites sneller werken.

Sommige providers bieden voor WordPress sites caching en CDN (content delivery network) aan waardoor je site sneller geladen wordt. Dit is vooral interessant voor sites met veel pagina’s en bezoekers.

Als je een grote site hebt met veel bezoekers dan kan je het beste voor een VPS (virual private server) of een zelfs dedicated server (een eigen fysieke server) gaan. De capaciteit van de server is dan echt gereserveerd voor jouw site.

Tot slot

Voor goede tips om je google ranking te verhogen check je dit artikel.

188636Wat betreft de afronding van dit artikel:

Volg ten alle tijden de Google richtlijnen voor webmasters. Probeer niet slimmer te zijn dan Google. Hiermee neem je (onnodig) risico waarmee je het voortbestaan van je website, bedrijf of het bedrijf waarvoor je werkt op het spel zet. Als je website getroffen wordt door een penalty van Google (en zijn bezoekers verliest) dan kan het vele maanden kosten om weer te herstellen van deze penalty. In de praktijk hebben we genoeg bedrijven gezien welke noodgedwongen een deel van hun personeel moesten ontslaan vanwege een Panda of Penguin penalty of zelfs helemaal kopje onder gingen. Ik zou willen afsluiten met onderstaande video:

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *