Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Waarom Je Site Aanmelden bij Google Nutteloos Is Geworden

Er zijn nog steeds veel mensen op zoek naar een tool om hun site aan te melden bij Google.

In dit artikel zal ik je vertellen waarom dit idee erg achterhaald is en op welke manieren Google meestal je site binnen 1 dag heeft geïndexeerd.

Waarom je site aanmelden bij Google achterhaald is

In de tijd dat Google nog niet zo goed was, kon het soms wel een week duren voordat Google je site had gevonden.

Maar zoals je misschien wel weet heeft Google tegenwoordig ook een groot aandeel in de webbrowsers met Google Chrome.

Met deze populaire browser hebben ze een voordeel ten opzichte van de concurrenten omdat ze preciezer het surfgedrag kunnen volgen van een internet gebruiker.

Ook kunnen ze direct een nieuwe domein herkennen, aangezien deze ingetypt wordt in de Chrome browser zelf.

Als je dus het domein mijnnieuwedomein.nl hebt geregistreerd, en je typt dat in in een Google Chrome browser zou Google al direct kunnen zien dat dit een nieuwe site is.

Daarom is je site aanmelden bij Google vrij nutteloos geworden. Ik heb sites gehad waarbij ik geen enkele van de onderstaande strategieën heb gehanteerd en die de volgende dag al geïndexeerd worden door Google door ze simpelweg in de Chrome browser in te typen.

Daarnaast kan het ook zijn dat je het domein hebt geregistreerd bij een hosting provider die jou een bevestiging hebben gestuurd die in je Gmail account is gekomen. In dit geval weet Google dus ook dat er een nieuwe domein gekocht is, waar mogelijk een site op gaat komen.

Overigens heb je natuurlijk geen garantie dat Google je site gelijk zal vinden. Vandaar dat ik hieronder een aantal strategieën heb uitgelicht als deze huidige strategie toch niet werkt.

4 alternatieve strategieën om je site aan te melden bij Google (van slecht naar beter)

In de meeste gevallen wordt je site dus al opgepikt door in Google Chrome je domein in te toetsen, maar hieronder staan 4 strategieën die je als alternatief kunt gebruiken.

Strategie 4: ‘Voeg je site toe’ tool van Google

Op http://www.google.nl/intl/nl/add_url.html staat een tool om je aan te melden. Toen Google nog niet zo goed was heb ik die ook wel eens gebruikt, maar helaas werkte dat niet zo goed.

Strategie 3: plaats een social media bericht

Google scant uiteraard ook social media sites, zoals Facebook en Twitter. Zo rankt waarschijnlijk jou Facebook profiel ook in Google op je naam.

Als je op je social media profiel een bericht plaatst dat je een site hebt, zal Google deze link vrij snel ontdekken. Uiteraard moet dat profiel wel openbaar staan op internet.

Ook is het zo dat je vrienden of volgers een notificatie ontvangen over je bericht en op jou site klikken. Als ze dit in Google Chrome doen, ziet Google meerdere bezoekers die deze URL opvragen terwijl dit domein nog niet geïndexeerd is in Google.

Strategie 2: plaats een reactie met je website

Deze strategie zit in het verlengde van strategie twee maar is meestal nog krachtiger. Als je namelijk een reactie achterlaat onderaan een populaire blogpost op internet of op een populair forum zal Google waarschijnlijk nog sneller je site indexeren.

Aangezien zo’n reactie soms wel als spam wordt gezien door webmasters en direct wordt verwijderd, raad ik je aan om een blog site te vinden waarbij je bij je reactie ook het veld ‘website’ moet invullen. Zo dus:

Reacties indexeren Google

Als je hier een reactie plaatst, zal als het goed de naam waarop je de reactie hebt ingezonden aanklikbaar worden naar je site.

Dus als je bij naam Klaas hebt ingevuld en de reactie is gepubliceerd onderaan het artikel is Klaas aanklikbaar naar de site die je hebt ingevoerd.

Nu heb je dus een link staan naar je site. Hoe populairder de pagina is waar je die link op gezet hebt, hoe sneller Google je site zal indexeren. Dit komt omdat Google vaker populaire sites naloopt voor nieuwe informatie dan minder populaire sites.

Strategie 1: site aanmelden bij Google Search Console en/of Google Analytics

We zijn uitgekomen bij de beste strategie. Niet alleen is je site hierdoor bijna gegarandeerd de volgende dag geïndexeerd, je hebt ook gelijk de tools aangezet om je bezoekersaantallen en hun gedrag op je website te monitoren.

Het beste is om eerst Google Analytics in te stellen. Je doet dit door in een Google account in te loggen, bijvoorbeeld via je Gmail account (dat is een Google account).

Na inloggen ga je naar https://analytics.google.com/ en klik je op de ‘Aanmelden’ knop.

Als je al een site hebt lopen op Google Analytics klik je bovenaan op ‘Beheerder’ (in het Engels ‘Admin’), klik je onder het kopje ‘Property’ op de dropdown en kies je voor ‘Nieuwe property maken’.

In beide gevallen moet je nu wat gegevens invullen. Zie onderstaande plaatje:

Google Analytics installeren

Wanneer je klaar bent, krijg je een tracking code van Google Analytics. Deze code moet dan op iedere pagina (in de head-sectie) op je website geplaatst worden.

Als je WordPress gebruikt kan je een Google Analytics plugin gebruiken. Ik raad je de Google Analytics by Yoast aan. Als je deze plugin hebt geïnstalleerd, hoef je bij de opties alleen maar je tracking-ID in te vullen zoals UA-123456789-1, welke Google je ook geeft na het aanmaken van je Analytics.

Als je geen WordPress gebruikt, moet je deze code zelf plaatsen of een programmeur het laten doen.

Nu je Google Analytics aan hebt staan, is de Search Console van Google (voorheen heette dit Google Webmaster Tools) installeren een fluitje van een cent. Hiervoor blijf je ingelogd in hetzelfde Google account en ga je naar https://analytics.google.com/.

Hier voeg je je site toe door op de rode knop te drukken met de tekst ‘Een property toevoegen’. Hier vul je je volledige domeinnaam in, zoals http://mijnnieuwedomein.nl.

Je kunt nu je site verifiëren met een hele rij methodes (zie afbeelding hieronder). Via de optie Google Analytics ben je het snelst klaar, want die staat al geïnstalleerd. En klaar is kees!

Search console verificatiemethoden

Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat Google je site met deze strategie niet binnen twee dagen geïndexeerd heeft.

Hoe test je dat Google je site heeft geïndexeerd?

Dat is heel simpel, zoek in Google op site:mijnnieuwedomein.nl. Bij indexatie staat je site bovenaan de zoekresultaten, mogelijk gevolgd door andere pagina’s op je site.

Tot slot

Wanneer je een paar teksten online hebt staan, is het geen ramp als Google je site nog niet geïndexeerd heeft. Het is namelijk niet zo dat je met een nieuwe site direct veel bezoekers krijgt.

Om veel bezoekers te krijgen, moet je eerst autoriteit opbouwen zoals met het verkrijgen van backlinks, het toevoegen van meer content en ga zo maar door.

Van de ene op de andere dag goed ranken in Google is een illusie. Je moet dus geduld hebben!

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *