hits counter

Wat is Google Analytics + 6 Installatie Stappen (oa WordPress)

In deze korte gids zal ik je vertellen wat Google Analytics is en hoe je het stap-voor-stap instelt. Even voor de volledigheid: de term ‘Google Analytics installeren’ is eigenlijk een foutieve verwoording.

Het is namelijk niet zo dat je software hoeft te installeren, zoals een programma of app. Google Analytics voeg je eigen toe aan een site (of mobiele app).

Hetgeen wat je toevoegt is een klein stukje code. De term ‘code’ klinkt ingewikkeld, maar je hoeft op geen enkele manier te weten wat de code inhoudt. Deze moet je enkel kopiëren, plakken en op je site toevoegen.

In deze gids zal het allemaal duidelijk worden. Aan het einde geef je tevens een aantal zeer belangrijke tips voor Google Analytics waar je VEEL tijd mee gaat besparen.

Wat is Google Analytics?

Wikipedia omschrijft Google Analytics als volgt:

Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

Hieronder is een voorbeeld plaatje van de data die je in het beginscherm (dashboard) van Google Analytics krijgt als je deze al 30 dagen op langer hebt toegevoegd aan je site. Dit zijn de statistieken van één van onze websites met vrij weinig bezoekers (voor ons doen).

Ik heb al wat zaken voor je gehighlight zodat je wat meer inzicht krijgt in wat er allemaal mogelijk is. Ik leg dit in meer detail uit onderaan dit artikel.

google analytics voorbeeld

Wat alle gegevens hierboven betekenen zoals sessies en bouncepercentage zal ik later uitleggen.

Eerst gaan we het hebben over hoe je Google Analytics toevoegt aan je site.

Stap 1: log in in je Google Account (ook Gmail)

Waarschijnlijk heb je al een Google Account. Als je bijvoorbeeld een Gmail account hebt, heb je al een Google Account.

Heb je deze nog niet? Maak dan op https://accounts.google.com/signup?hl=nl een account aan.

Stap 2: aanmelden bij Google Analytics

Ga naar https://analytics.google.com/analytics/ om je gratis aan te melden bij Google Analytics. Klik op de knop aan de rechterkant die er zo uitziet:

google analytics aanmelden

Stap 3: Google Analytics account gegevens invullen

Nadat je op ‘Aanmelden’ hebt geklikt, moet je een nieuw account aanmaken. Vul hiervoor de gegevens in, zoals je hieronder ziet:

google analytics nieuw account

Onder dit scherm staan nog ‘Instellingen voor gegevens delen’. Hier kun je aanvinken wat je wel en niet wilt.

Stap 4: akkoord gaan met de voorwaarden

Uit onderzoek blijkt dat als je alle voorwaarden zou moeten lezen van alle diensten die je afneemt, ben je 30 volle dagen per jaar aan het lezen.

Ik raad je uiteraard om de voorwaarden wel te lezen, of in ieder geval door te scannen.

In de afbeelding heb ik ook even omcirkelt dat je de voorwaarden in het Nederlands kan lezen.

google analytics voorwaarden

Stap 5: ontvang je tracking-ID en tracking-code

Na akkoord te zijn gegaan met de voorwaarden krijg je van Google Analytics je tracking ID en code. De tracking ID is onderdeel van de tracking code.

Belangrijk: sluit de pagina NIET gelijk af, maar houdt deze open. Of nog beter: bewaar de tracking ID in geval je een WordPress site hebt, en bewaar de tracking code als je custom made site hebt.

Met custom made bedoel ik dat je een site hebt die niet op een CMS als WordPress draait maar specifiek voor jouw doeleinden is gemaakt door een programmeur (of door jezelf).

Zie hier de afbeelding voor wat Google je geeft wat betreft de tracking ID en code:

google analytics tracking id code

Stap 6a (voor WordPress): installeer en activeer een analytics plugin

Als je geen WordPress site hebt, maar een custom made, klik dan hier voor stap 6.

Ik raad je altijd de Google Analytics plugin te installeren van MonsterInsights. Deze plugin is oorspronkelijk ontwikkeld door Yoast (Nederlandse ontwikkelaar) maar is in 2016 overgenomen door MonsterInsights.

Als je ingelogd bent in je WordPress (altijd via jouwdomein.nl/wp-admin) zie je links de tabs. Ga daarbij naar Plugins > Nieuwe plugin. Dat ziet er zo uit:

Wordpress plugin installeren

Nu kun je een plugin zoeken om deze te installeren. Zoek op “Google Analytics by MonsterInsights”. Het resultaat is als het goed is dit resultaat:

google analytics monsterinsights

Klik dus nu op ‘Nu installeren’.

Daarna kun je direct de plugin activeren:

google analytics monsterinsights-activeren

Stap 6b (voor WordPress): type je tracking-ID in

Ga nu naar het tab Insights > Instellingen:

insights analytics tab

Hier kom je bij de instellingen van de plugin. Daar kun je je tracking code invullen. Zie de afbeelding hieronder:

google analytics monsterinsights instellingen

Als je handmatig je code toevoegt staat er overigens:

“Waarschuwing: Bij het handmatig invoeren van de UA code is het niet mogelijk om het dashboard te gebruiken.”

Dit dashboard kun je zien op het dashboard van WordPress, dus de startpagina waar je naartoe gaat als je net ingelogd bent in WordPress. Persoonlijk vind ik dat een nutteloze optie.

Daarnaast is je code handmatig invullen een stuk sneller en simpeler dan de “Google account authenticatie”, welke ook soms niet goed werkt.

Stap 6 (custom made site): tracking code toevoegen

Heb je een WordPress site? Dan kan je deze stap overslaan.

In geval van een custom made site moet je de gehele tracking code op iedere pagina van je site krijgen. Dit doe je niet door op iedere pagina te plakken, maar door deze bijvoorbeeld met een php include of het toe te voegen aan een bestand die op iedere pagina geladen wordt. Als je dit niet begrijpt, informeer dan een programmeur.

Google geeft je in ieder geval twee manier om het te implementeren:

google analytics custom implementatie

4 extra tips voor Google Analytics

Tip #1: leer de basis begrippen

De afbeelding hieronder staat al bovenaan maar deze keer zal ik een aantal belangrijke begrippen uitleggen die je ziet:

google analytics voorbeeld

  • Sessies (vrij oninteressant): als je naar een site gaat begint je sessie, sluit je het scherm dan is de sessie afgelopen. Als je nu 1 minuut later weer terugkomt, begint er weer een nieuwe sessie.
  • Gebruikers (belangrijk!): als je naar een site gaat ben je een nieuwe gebruiker. Kom je 48 uur later weer dezelfde site dan ben je een nieuwe gebruiker. Gebruikers zijn dus verre van ‘absolute gebruikers’.
  • Paginaweergaven (oninteressant): het aantal paginaweergaven die alle sessies in totaal hebben gegenereerd. Pagina’s/sessies is veel handiger.
  • Pagina’s/sessies: het gemiddelde aantal pagina’s dat per sessie is bekeken. Hoe hoger dit is hoe meer engagement/betrokkenheid.
  • Gem. sessieduur: de gemiddelde tijd van een sessie. Hoe hoger dit is hoe meer engagement.
  • Bouncepercentage: het aantal sessies waarbij er slechts één pagina werd bekeken en daarna de site werd verlaten.
  • % nieuwe sessies (vrij oninteressant): lastig uit te leggen en niet nuttig.

Ik raad je dus om alleen te kijken naar de volgende 3 metrics en de rest te negeren:

  • Gebruikers
  • Pagina’s/sessies
  • Gem sessieduur
  • Bouncepercentage

Tip #2: gebruik de ‘Vergelijken met’ functie

Dit is zo’n tip die je zo een paar uur tijd scheelt en je in één opslag meer inzicht geeft, dan zelf allerlei berekeningen te gaan maken.

In de afbeelding hieronder zie je een screenshot waarin ik de ‘Vergelijken met’ functie uitleg. Je ziet dat ik de checkbox aanvink. Standaard pakt Google Analytics de maand ervoor.

analytics vergelijken met

Hierboven zie je duidelijk dat de laatste maand alle metrics omhoog zijn gegaan, zoals

  • 30,31% in gebruikers
  • 2,94% in pagina’s/sessies
  • 2,50% in gem. sessieduur
  • -2,00% omlaag in boucepercentage

Mooie resultaten dus!

Met deze functie kun je dus in één opslag de verschillen zien tussen periodes in plaats van dat je die handmatig met elkaar gaat vergelijken.

Tip #3: gebruik Search Console voor zoekwoorden

Vroeger kan je in Google Analytics zien op welke zoekwoorden je bezoekers je heb gekregen. Dat is inmiddels al geruime tijd voor zeker 95% weg.

Als je je site toevoegt aan de Google Search Console kan je deze data wel weer bekijken. Hiermee kun je zelfs meer zien dan voorheen, want je kun ook zien hoeveel impressies je site had in Google op bepaalde zoekwoorden en hoeveel mensen daarvan klikte op jou zoekresultaat.

Tip #4: klik op alle knoppen

Ik kan uiteraard alle statistieken in Google Analytics aan je uitleggen maar je kunt beter op alle knoppen drukken om dat zien wat je allemaal kunt inzien.

Op deze manier zie je snel genoeg wat er allemaal mogelijk is.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *