hits counter

Wat is een Title Tag? 3 Misverstanden + 5 SEO Titel Tips

De title tag (ook wel SEO titel of html title genoemd) is de titel van een pagina, welke in de code van iedere pagina staat.

Voor de techneuten onder ons: de title tag is een HTML element die bovenaan een webpagina staat (head sectie genoemd).

De title tag gebruik je om de titel te kunnen bepalen die in de zoekmachines tevoorschijn komt voor die specifieke pagina.

In dit artikel zal ik je alles leren over hoe je een krachtige title tag maakt die VEEL kliks opleveren. Ook geef ik je een aantal veel voorkomende misverstanden die de ronde gaan op het internet maar niet (geheel) kloppen!

Voorbeeld van de title tag, plus de permalink en meta description:

Snipper met seo titel, permalink en meta description

De 3 elementen title tag, permalink en meta description in het plaatje hierboven noemen we gezamenlijk een ‘snippet’.

In de code staat de title tag als volgt:

<title>Sharketing – Succesvol Online Ondernemen Blog</title>

Deze titel wordt standaard gebruikt voor de zoekmachines om weer te geven, maar je kunt hier ook een aparte titel voor instellen, welke dus afwijkt van de title tag.

Dit doe je met de volgende HTML code (voor de techneuten):

<meta property=”og:titlecontent=”Sharketing – Een andere titel voor zoekmachines” />

In geval je WordPress gebruikt hoef je nooit dit soort code regels te schrijven, maar simpelweg een WordPress SEO plugin te installeren. De WordPress SEO plugin van Yoast raad ik je aan.

Video: 3 Title tag Misverstanden + 5 SEO Titel Tips

Google Snippet Tool

Type hieronder in de tool je titel en meta description om te zien of het niet het maximum overtreedt.

Title tag / SEO titel:
Meta description / SEO omschrijving:

Na de definitie gegeven te hebben heb ik nog 3 misverstanden rond SEO titels en 4 tips.

Misverstand #1: de SEO titel is niet belangrijk

Veel website eigenaren denken nooit over hun SEO titels. Dat is ook goed te zien als je Googelt op ‘welkom op mijn website’. Dit is de meest gebruikte SEO titel maar zegt inhoudelijk helemaal NIETS over je website. Je had er net zo goed ‘Bla die bla’ neer kunnen zetten.

Eigenlijk zou je de zoekresultaten moeten zien als een krant die je openslaat. Je ziet dan een heel aantal titels, waarvan een aantal erg saai overkomen welke je meestal vrij snel overslaat… ondertussen wordt je wel snel getrokken naar een titel die spannend of interessant klinkt.

Als je nooit nadenkt over je SEO titel is de kans groot dat jouw titel geschaard wordt onder saai of nietszeggend. Het is niet voor niets dat tijdschriften op hun front-cover allemaal zeer interessante titels plaatsen, zoals “12 tips voor een platte buik in de zomer”, “5 geheimen die je partner nooit zal verklappen” etc.

Misverstand #2: de title tag heeft een maximum aantal karakters

Op veel blogs staat dat een SEO titel voor Google een aantal maximum karakters bevat, maar dat klopt eigenlijk niet.

Het gaat om het aantal pixels breed wat op dit moment 512px is voor Google zoekresultaten. Als je titel dus breder is dan 512px breekt Google daar je SEO titel af omdat het te lang wordt voor de zoekresultaten.

Karakters en de breedte in pixels verschillen omdat als je hoofdletters in een titel gebruikt het één karakter is, maar wel breder is dan dezelfde letter zonder hoofdletter. Dit kan vaak net het verschil maken tussen een titel die net iets te lang is voor Google en eentje die net past.

Misverstand #3: zoekwoord vooraan zetten geeft je de meeste kliks

Volgens sommige marketing expert moet je het zoekwoord waar je bezoekers op wilt krijgen, vooraan zetten in de titel van een pagina. Op die manier zouden meer mensen klikken op je zoekresultaat.

De reden daarvoor zou zijn dat we in het westen allemaal van links naar rechts lezen. Op die manier zien we direct het zoekwoord vooraan staan, waarmee we sneller overtuigd zijn van de relevantie van het zoekresultaat en het daardoor sneller aanklikken.

Wanneer je een heatmap bekijkt van een Google zoekresultaat zou je dit inderdaad denken. De heatmap van Google ziet er ongeveer zo uit:

Google heatmap

Het rode gebied in bovenstaande plaatje is het gebied waar veel mensen met hun muis boven hangen, en ook vaak klikken. Je ziet dar mensen vooral links boven het scherm hun muis hebben en waarschijnlijk daar ook het meeste naar kijken.

Vóór 2015 zou deze theorie mogelijk kloppen omdat de woorden die jou zoekopdracht matchte in SEO titels dikgedrukt werden gemaakt. Tegenwoordig is dat niet meer zo.

Helaas zijn er twee punten waardoor je deze strategie tegenwoordig beter niet te vaak kunt hanteren.

Punt #1:

Het zoekwoord vooraan plaatsen geeft vaak een slecht lopende zin. Uit onze onderzoeken met Adwords en het testen van verschillende SEO titels op doorklikratio komt naar voren dat goed lopende titels met het zoekwoord er in verwerkt meer kliks opleveren dan het zoekwoord vooraan te zetten.

Een SEO titel als: “5 Tips om je Belastingaangifte te Doen” zal dus over het algemeen meer kliks opleveren dan een titel als: “Belastingaangifte Doen – 5 Tips”. Wij denken dat de reden daarvoor is dat een goed lopende zin veel menselijker overkomt in plaats van robotisch.

Uiteraard zijn er uitzondering en kan je soms ook wel gewoon het zoekwoord vooraan zetten.

Punt #2:

Als je dit idee op ieder artikel gaat toepassen, krijg je nogal een vreemd ogend blog. Stel je eens voor dat dit de titels zijn op een blog:

  • Belastingaangifte Doen – 5 Tips
  • Boekhouding Uitbesteden – Ontdek de Mogelijkheden
  • Boekhouder Nodig – Boekhouding voor MKB’ers
  • BTW Berekenen – Volg Deze Checklist
  • Etc.

Je ziet dus dat bij iedere titel het zoekwoord vooraan staat. Wordt wel een beetje vreemd blog vind je niet?

Tip #1: zet een getal in je SEO titel

Uit onderzoek van Conductor leveren titels met een nummer er in verwerkt de meeste kliks op. Onderstaande grafiek laat dit zien:

SEO titel onderzoek

Zoals je ziet zijn de verschillen enorm groot. Een titel die 36% kliks oplevert in plaats van bijvoorbeeld 21% geeft je dus al al bijna 60% meer kliks op. Had ik al gezegd dat je SEO titel belangrijk is?

Het is wel de vraag of je bij ieder artikel een getal in je titel wilt zetten. In dat geval krijg je een nogal vreemd blog.

Tip #2: zet je brand in je titel

Als je meer branding wilt, is je SEO titel eindigen met je brand een goede manier om dat te doen.

Stel dat je dus een pagina hebt die veel zeer bezocht wordt en dus ook veel impressies krijgt in Google kan je je brand achter de titel zetten.

Je krijgt dan iets als: “3 Tips voor je Title Tag – Sharketing”. Op deze manier kan je dus al VOORDAT mensen jou site bezoeken je brand laten zien. Uiteraard levert dat een stuk meer impressies op.

Veel grote bedrijven passen deze tips ook toe. Zie hieronder een voorbeeld:

SEO titel brand

Tip #3: overtref niet de maximale breedte

Als je SEO titel te lang is voor de zoekresultaten zal deze worden afgebroken door de zoekmachine met de 3 puntjes tot het punt waar de titel de breedte overtreft.

Voorbeeld:

Te lange SEO titel

Als je SEO titel te lang is, geeft dat ook een iets lagere doorklikratio. Het is te allen tijde aan te raden om niet de maximale breedte te overschrijden.

Toch kan het zo zijn dat Google achter je SEO titel nog je brand neerzet, in ons geval “- Sharketing”. Hierdoor is je titel alsnog te lang, maar daar moet je dan maar vrede mee hebben.

Tip #4: vermijd dubbele titels

Net als bij de meta description, raadt Google je aan om iedere pagina een unieke SEO titel te geven. In de Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) krijg je ook een overzicht van je dubbele titels of omschrijvingen en dat geeft Google je niet voor niets.

Als je wel dubbele titels hebt, zal dat niet je voordeel werken. Je kunt dan duplicate content (dubbele content) problemen krijgen.

Tip #5: gebruik hoofdletters

Uit onderzoek blijkt dat je meer aandacht en conversie krijgt als je de woorden in je titels met hoofdletters schrijft. Daarmee is het wel de bedoeling om de weinig zeggende woorden wel met kleine letter te beginnen. Dus niet:

Wat Is Een Title Tag? 3 Misverstanden + 5 SEO Titel Tips

Maar juist:

Wat is een Title Tag? 3 Misverstanden + 5 SEO Titel Tips

Sommige mensen vinden dit lelijk of spammy er uit zien. Dat is allemaal leuk en aardig dat ze dat vinden, maar je kunt je beter focussen op effectiviteit dan schoonheid.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *