9 Effectieve Tips voor (Meer) Winst met YouTube Advertising
YouTube is de op één na grootste zoekmachine na Google. Meer dan een miljard mensen gebruiken YouTube op regelmatige basis. Dagelijks worden er voor honderden miljoenen uren aan video’s bekeken. YouTube is gelokaliseerd voor 88 landen in 76 talen waarmee je 95% van de internetgebruikers kunt bereiken.
Wat betreft het bereik is het dus helemaal niet zo een raar idee om te gaan adverteren op YouTube. Behalve het grote bereik heeft adverteren op YouTube nog andere voordelen ten opzichte van meer traditionele advertentie vormen op internet zoals tekst advertenties en banners. Omdat je adverteert in de vorm van een video heb je veel meer de gelegenheid om bijvoorbeeld belangrijke producteigenschappen met je doelgroep te communiceren.
Als je gaat adverteren op YouTube dan is dit wel minder laagdrempelig dan adverteren met bijvoorbeeld tekst advertenties via Google AdWords. Een AdWords tekst advertentie campagne heb je in een kwartiertje van achter je bureau opgezet. Als je gaat adverteren met een video advertentie dan zal er natuurlijk eerst een video advertentie gemaakt moeten worden.
De kwaliteit en de story telling van de video advertentie zullen van grote invloed zijn op het succes en de winstgevendheid welke je met de video advertentie kunt behalen.
Verschillende manieren van adverteren op YouTube
Er zijn verschillende manieren om te adverteren op YouTube. Adverteren op YouTube is ideaal voor het verkrijgen van naamsbekendheid maar ook voor het maken van sales kan je adverteren op YouTube.
Volgens YouTube zelf behaal je met adverteren op YouTube betere resultaten dan met adverteren op televisie. En als je er over nadenkt dan is dat best aannemelijk. Je kan door de verschillende targetting mogelijkheden immers heel gericht je doelgroep bereiken. Iets wat bij tv spotjes niet mogelijk is.
Verschillende advertentie typen
Het standaard type video advertenties op YouTube worden TrueView ads genoemd. Als adverteerder betaal je dan alleen als iemand je advertentie langer dan 30 seconden bekijkt of doorklikt naar je landingspagina.
Het is overigens toegestaan dat video’s langer 30 seconden duren, je betaald pas als men 30 seconden van de video heeft gezien.
Als je video korter is dan 30 seconden dan betaal je alleen als men de volledige video tot het einde heeft bekeken.
Door dit afreken model betaal je alleen als je reclame boodschap is overgekomen. Je betaald namelijk niet als men op de Skip ad knop drukt.
De Skip ad knop zal na 5 seconden aanklikbaar worden. Het is daarom zaak om in de eerste 5 seconden van je video advertentie de aandacht, nieuwsgierigheid of de interesse van de kijker te winnen zodat men de volledige video zal bekijken.
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee typen TrueView ads. Deze zijn Video discovery advertenties en In-stream ads.
In-stream ads
De In-stream ads zijn de advertenties welke je te zien krijg voorafgaand aan een video die je wilt bekijken. Je hebt dan na 5 seconden de mogelijkheid om op Skip Ad te klikken als je de reclame video niet wilt zien.
In dit type advertentie kan je als adverteerder een Call To Action overlay maken welke de kijkers naar een specifieke URL doorstuurt. De In-stream ads kunnen ook gedurende een video of na een video op YouTube worden weergegeven.
Video discovery-advertenties
De Video discovery-advertenties worden vertoond op plaatsen waar kijkers content ontdekken zoals de YouTube zoekresultaten, naast gerelateerde video’s en op websites welke onderdeel zijn van het Google Display Netwerk.
Met Video discovery-advertenties zorg je ervoor dat je video’s worden ontdekt door geïnteresseerde gebruikers.
Bumper ads
Naast de TrueView advertenties is er nog een ander type advertentie: de bumperadvertenties (bumper ads). Een bumperadvertentie mag niet lange dan 6 seconden duren en de kijkers hebben niet de mogelijkheid om de advertentie over te slaan. Je betaald dan voor het aantal vertoningen van de korte video boodschap.
De bumperadvertentie kan vertoond worden voor, tijdens of na een video op YouTube of het Google Display Netwerk.
Google AdWords voor statistieken
Met een video advertentie krijg je veel data aangeboden over de prestaties van je advertentie zodat je de campagne kan optimaliseren en dingen kunt gaan uittesten. Deze data maken onderdeel uit van Google AdWords waarmee je de video advertentie campagnes ook zal moeten aanmaken. Je krijgt de volgende data te zien:
- Aantal uit gekeken video advertenties
- Aantal gedeeltelijk bekeken advertenties
- Click Through Rates naar de gedefinieerde Call to Actions
- Aantal channel subscriptions
- Aantal vertoningen verkregen door het delen van de video door gebruikers
- Eventuele vertoningen van je merk aanvullend op de vertoning van je video aan specifieke gebruikers
Het maken van een YouTube advertentie campagne
Voor het maken van een YouTube advertentie campagne moet je inloggen bij Google AdWords.
Nadat je bent ingelogt op Google AdWords kies je voor Campagnes. Onderaan de pagina zie je een link ‘Begin met het maken van geavanceerde campagnes’. Kies deze optie.
Vervolgens kan je een naam aan je advertentie campagne geven. Op deze plaats dien je aan te geven dat je op YouTube wenst te adverteren. Zie onderstaande afbeelding.
Vervolgens kies je het type advertentie en geef je je dag budget op. Vervolgens kan je aangeven op welke plaatsen je de video advertentie wilt vertonen:
- Zoeken op YouTube; je video zal vertoond worden in de zoekresultaten en op de YouTube homepage, channel pagina’s en video pagina’s
- YouTube-video’s; met deze optie worden TrueView ads vertoond voorafgaand aan video’s, tijdens video’s en na video’s.
- Videopartners in het Display Netwerk; door deze functie aan te vinden worden je video’s ook als TrueView video vertoond in het Google Display Netwerk
Als je van zowel ‘Zoeken op YouTube’ als van ‘YouTube-video’s’ gebruik gaat maken dan doe je er goed aan om hier aparte campagnes voor op te zetten. Door aparte campagnes hiervoor aan te maken kan je nauwkeuriger de resultaten van beide opties gaan meten. Dit stelt je in staat om de winstgevendheid van je advertentie te gaan optimaliseren.
Hierna kan je aangeven op welk geografisch gebied je de advertentie wenst te richten en op welke taal of talen.
De overige instellingen volgen zich zelf en zijn gelijkwaardig aan de instellingen welke je kunt maken als je een Google AdWords tekst advertentie campagne instelt. Het enige verschil is dat je de YouTube URL moet ingeven van de locatie waar je video advertentie staat.
Bieden
Onder bieden kan je je maximale bod opgeven welke je wilt betalen voor het vertonen van je video advertentie. Met het veranderen van je maximale bod krijg je een prognose te zien van het aantal vertoningen welke je met je dagelijkse budget kunt behalen.
Als je teveel betaald dan wordt het lastig om winst te behalen met je YouTube advertenties. Als je te weinig betaald dan zullen maar weinig mensen je advertentie te zien krijgen waardoor je ook geen winst zal kunnen maken. De juiste maximale bieding vinden is vaak een kwestie van uitproberen en bijsturen.
Targeting
Om winst te kunnen behalen uit je YouTube advertenties is een goede targeting van groot belang. Hoe beter je instaat zal zijn om je doelgroep te bereiken des te meer conversies je met je video advertentie zal maken.
Je kan de targeting bijvoorbeeld toepassen op variabelen zoals het geslacht, de leeftijd en de gezinssituatie. Op deze manier ben je nog vrij breed in het definiëren van je doelgroep. Hoe specifieker je je doelgroep kan definiëren des te groter zal de winstgevendheid van je advertenties zijn.
Omdat YouTube van haar gebruikers weet waar men in geïnteresseerd is kan je ook hierop je targeting toepassen. YouTube weet waarin haar gebruikers geïnteresseerd is aan de hand van welk soort video’s men vaak bekijkt. Iemand die bijvoorbeeld regelmatig video’s bekijkt over het bereiden van lekker eten is te targetten onder de groep foodies.
Zo kan je je video advertentie bijvoorbeeld ook richten op auto enthousiastelingen en op klussers. Eigenlijk kan je het zo gek nog niet bedenken of het is wel mogelijk om je op deze groep te richten.
De targeting kan je ook toepassen op basis van zoekwoorden welke men op YouTube gebruikt, op onderwerpen of op specifieke websites uit het Google Display Netwerk. Dat laatste kan handig zijn als je weet dat je doelgroep zich op een bepaalde website(s) bevindt.
Je richten op bepaalde zoekwoorden kan ook een zeer winstgevende manier van adverteren in YouTube zijn. Je kan het vergelijken met adverteren in de Google zoekmachine maar in dit geval richt je je op mensen welke een visueel antwoord op hun vraag zoeken. Ook hiervoor geldt dat het een kwestie van meten en uitproberen is, net zoals bij het adverteren in Google met tekst advertenties.
Als je je zoekwoorden te breed trekt dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor je conversie. Je wilt niet dat je video advertentie zo vaak mogelijk gezien wordt, je wilt dat je video advertenties zo vaak mogelijk gezien wordt door mensen die een gewenste actie maken.
Retargeting
Met AdWords heb je nog de mogelijkheid om de mensen die je video advertentie hebben gezien te gaan retargeten. Dit hoef je niet te doen in de vorm van weer een video advertentie, dit kan ook in de vorm van een tekst advertentie in bijvoorbeeld de Google zoekresultaten of op sites uit het Google Display Netwerk. Op deze manier kan je je product of merk via verschillende online kanalen onder de aandacht van je doelgroep houden.
YouTube advertising
YouTube advertising is een manier van adverteren welke een waardevolle aanvulling op de marketingmix kan zijn. Zoals bij iedere vorm van adverteren is het natuurlijk belangrijk dat je winst op je advertentie uitgaven maakt.
Het mooie van online adverteren is dat er verschrikkelijk veel meetbaar is, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld televisie, radio of adverteren op abri’s. Omdat je zoveel kunt meten weet je ook of je campagnes winstgevend zijn of niet. Verliesgevende campagnes kunnen bijgestuurd worden of helemaal worden stop gezet.
Hieronder zullen we je nog een aantal tips geven waarmee je winstgevend kan adverteren op YouTube.
Tip 1 – Gebruik een custom thumbnail afbeelding
Als je de thumbnail afbeelding aan YouTube over laat dan heb je geen controle over deze afbeelding. Wat je wilt is een thumbnail afbeelding welke mensen uitnodigt je video te bekijken of welke mensen direct duidelijk maakt waar de video over gaat.
Als je een persoon op je custom thumbnail afbeelding gebruikt dan doe je er goed aan om er voor te zorgen dat deze persoon in de camera kijkt. Wat hierbij ook helpt is dat deze persoon vriendelijk kijkt.
Als je een product in de thumbnail afbeelding wilt gebruiken dan moet je er opletten dat deze goed zichtbaar is en de achtergrond voor teveel afleiding zorgt.
Bij het maken van een thumbnail afbeelding zal je er ook rekening mee moeten houden dat deze op verschillende apparaten goed uit komt, zowel op desktop, smartphone als op tablet.
Tip 2 – Definieer je doelstellingen
Als je gaat adverteren met video advertenties dan kan je verschillende doelstellingen hebben. Een doelstelling kan simpelweg het verkopen van een product of dienst zijn. Maar het kan ook een andere gewenste actie zijn, zoals een aanmelding op je YouTube channel.
In Google AdWords kan je in vier categorieën de prestaties van je video volgen. Dit vindt je onder het tabblad ‘Rapporten’ in AdWords.
Zo kan je zien hoeveel vertoningen je video heeft, wat de view rate is, de gemiddelde kosten per weergave, hoeveel mensen de video voor 25, 50, 75 en 100% hebben gezien en het aantal earned views.
Onder Audience kan je zien hoeveel Earned views, likes en shares je video heeft behaald.
Voor je branding is de VTR (View Through Rate) belangrijk. Hoe hoger je VTR hoe lager de kosten per vertoning zullen zijn.
Om winstgevend te adverteren is uiteraard je conversie belangrijk. Je conversie bepaald of je een hoge ROI kunt behalen. Door je conversie doelen te definiëren kan je meten hoeveel conversies je hebt behaald, de gemiddelde kosten van een conversie en je conversie rate.
Tip 3 – Winstgevendheid verbeteren in het Display Netwerk
Als je er voor hebt gekozen om je advertenties ook te vertonen in het Google Display Netwerk dan is het belangrijk om de performance van je advertentie te monitoren.
Onder Video Targeting > Placemenst > Where ads were shown > Display Network kan je ,van de individuele websites waarop je advertentie te zien is, de performance monitoren.
Als je hier websites ontdekt waarop je advertentie slechte resultaten boekt dan kan je deze websites uitsluiten voor het vertonen van je advertenties. Door het uitsluiten van slecht presterende websites voor je video advertentie verbeter je de winstgevendheid van je campagne.
Tip 4 – Maak een call to action
Als je gaat adverteren op YouTube dan zal je een bepaald doel hebben. Hiervoor zal je een call to action moeten creëren. Dit doe je door een call to action overlay in je video op te nemen.
De call to action kan je laten linken naar iedere gewenste URL, of dit nu je productpagina van je website is of een pagina met vacatures. Het is ook mogelijk om een suggestie te geven voor een andere video welke de kijker kan gaan kijken.
Een overlay voor je video advertentie maak je in YouTube en gaat als volgt:
- Login met je YouTube account
- Ga naar Creator Studio door je account icoon aan te klikken en vervolgens Creator Studio te kiezen
- Kies in het linkermenu voor Video Manager
- Klik op het drop down menu naast de video waarin je de overlay wilt maken en kies Info & Settings
- Klik onder je video de Call to ation overlay tab
- Geef je voorkeuren in en klik op Save changes
Tip 5 – Voeg cards toe
Je kan allerlei cards aan je video toevoegen. Aan deze cards zijn bepaalde acties gekoppeld. Zo kan je cards maken om een channel onder de aandacht van je kijkers te brengen, een poll, een card met links naar gerelateerde sites, voor de promotie van merchandise of video en playlist cards.
De cards zitten verborgen onder een ‘i’ icoon welke rechtsboven in de video zichtbaar is:
Hoe je cards maakt wordt in deze video uitgelegd:
Tip 6: Laat alleen geïnteresseerden je video bekijken
Je video advertentie zal ook vertoond worden aan mensen welke niet geïnteresseerd zijn in je product. Dit is niet te voorkomen. Je wilt wel voorkomen dat je kosten maakt voor het vertonen van je video advertentie aan mensen die toch niet je klant worden. Dit gaat ten koste van je winstgevendheid.
Je kan mensen in het begin van je video aanmoedigen om op de Skip knop te drukken als ze niet geïnteresseerd zijn. Omdat je pas gaat betalen als men 30 seconden van je video heeft gezien voorkom je op deze manier onnodige kosten.
Als je wilt dat geïnteresseerden je volledige video bekijken dan kan je bijvoorbeeld aan het begin van je video duidelijk maken dat er aan het einde van de video bijvoorbeeld een speciale aanbieding zal komen.
Tip 7: Maak een interactief end screen
Het creëren van een interactief end screen (tail slate, outro, end slate) is iets wat je winstgevendheid behoorlijk kan verhogen.
Met een interactief end screen kan je kijkers uitnodigen naar je andere video’s, uitnodigen om op je channel te subscriben en de betrokkenheid verbeteren. Het zal je zelfs helpen om betere rankings in de YouTube zoekresultaten te krijgen.
In onderstaande afbeelding is een voorbeeld van een interactief end screen te zien:
Zo als je kunt zien wordt je uitgenodigd om andere video’s te bekijken en om te subsriben op het channel. Daarnaast wordt je gewezen op diversen Social Media kanalen.
In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je een interactief end screen maakt:
Tip 8: Gebruik ondertiteling
Het gebruik van ondertiteling zorgt voor een betere conversie van je video advertenties. Niet iedereen zal je video’s namelijk met het geluid aan kunnen bekijken. Om verschillende redenen, omdat men bijvoorbeeld op het werk zit of in het openbaar vervoer zit. Door te zorgen voor ondertiteling kan men ook je video’s bekijken en volgen als men niet in de gelegenheid is om het geluid aan te zetten.
Zorg er daarbij wel voor dat je zelf voor de ondertiteling zorgt. Als je de ondertiteling aan YouTube overlaat dan krijg je vaak te zien dat bepaalde woorden niet goed ondertiteld worden.
Tip 9: bereik alleen nieuwe kijkers
Als je campagne al een lange tijd loopt dan kan je er op een gegeven moment voor kiezen dat je video advertentie alleen nog maar aan mensen vertoond wordt welke je video nog niet gezien hebben. Dit kan je doen door in je AdWords Campagne scherm te kiezen voor Shared Libary. Vervolgens kies je voor Video remarketing en Remarketing List. Hier selecteer je dat je niet wilt dat je video vertoond wordt aan personen welke onlangs je video al bekeken hebben.
Op deze manier weet je zeker dat je video alleen nog maar vertoond wordt aan mensen welke je video nog niet gezien hebben. Dit kan je helpen om de winstgevendheid van je campagne te verbeteren. Dit is wel een beetje afhankelijk van je product of dienst. In sommige gevallen gaat het juist om de kracht van herhaling, of dit bij jouw product of dienst het geval is kan je alleen zelf beoordelen en uitproberen.
Goed informatief artikel! Wil je meer beter over hoe je een YouTube kanaal opzet, dan kun je in YouTube naar ons kanaal gaan: “Online Video Marketing Academy.