In 6 Stappen SEO Voor Je Website & Honderden Bezoekers Per Dag?
Je wilt meer bezoekers op je website (wie niet?).
De vraag is alleen: Hoe doe ik dat? Zonder ook maar 1 cent uit te geven aan advertenties.
Dat doe je door je website te optimaliseren voor zoekmachines. In dit artikel zal ik stap voor stap beschrijven hoe je dit helemaal zelf kunt doen.
Inhoud van dit artikel
Wat is SEO?
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. In vrij Nederlands vertaald het optimaliseren voor zoekmachines van je website.
Het doel van SEO is dat je website hoger in de zoekmachines, zoals Google, komt.
In het artikel ‘Wat is SEO’ ben ik al diep ingegaan op wat SEO is, dus dat zal ik hier verder maar achterwege laten. Ik zal gelijk beginnen met de stappen voor meer bezoekers op je website!
SEO website stap 1: doe een zoekwoorden onderzoek
Naar mijn mening zal je moeten starten met een zoekwoorden onderzoek. Altijd.
Met een zoekwoorden onderzoek ga je bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.
Pas als je weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden kan je gaan bepalen welke inspanningen je moet gaan verrichten om dat te bereiken. Zo zal je content moeten gaan creëren welke gericht is op je zoekwoorden.
Bij een zoekwoorden onderzoek ga je op zoek naar de zoekwoorden welke relevant zijn voor je business én waarvan je verwacht dat deze goed zullen converteren in sales of leads. Aan bezoekers op je site welke niets kopen heb je tenslotte niet zo veel.
Bij een zoekwoorden onderzoek zal je ook gaan beoordelen of het haalbaar is om voor je zoekwoorden een toppositie in de zoekmachines te verkrijgen.
Je kunt misschien wel op nummer 1 willen staan op de zoekterm ‘boekhouder’ maar als startende zelfstandige gaat je dat niet 1-2-3 lukken. De concurrentie is op die zoekterm te groot daarvoor.
Je zal dan moeten kijken naar de zoektermen welke wel haalbaar zijn zoals misschien ‘goedkope ZZP boekhouder’.
Klinkt misschien erg ingewikkeld allemaal maar dat valt reuze mee. Er zijn wel een paar zaken die je moet weten en er zijn tools welke je nodig hebt voor het uitvoeren van je zoekwoorden onderzoek.
In mijn artikel over het zoekwoorden onderzoek leer je hoe je zelf een zoekwoorden onderzoek als een echte SEO pro kunt doen.
SEO website stap 2: de techniek
De techniek van je website is belangrijk en het is ook goed om je daarmee bezig te houden. Je hebt er namelijk zelf invloed op en het is vaak maar een kleine moeite op zaken technisch op orde te brengen.
De zaken welke je op SEO technisch vlak kunt oppakken zal ik hier in sub-stappen bespreken.
Stap 2A: hou een vinger aan de pols
Meld je website aan bij Google Search Console. Indien Google technische fouten op je website vindt dan krijg je ze in je Search Console te zien.
Google laat zien of er pagina’s een 404 error (niet gevonden) geven en laat zien of er pagina’s met dubbele inhoud zijn gevonden.
Ook als je website een handmatige penalty heeft gekregen voor het overtreden van Google’s richtlijnen voor webmasters dan zal je dat in je Search Console kunnen terug vinden.
Ik kan je adviseren om minimaal 1 maal per week even te kijken in Google Search Console. Als er dan iets mis is dan ben je er gelijk bij en kan je hopelijk de schade beperkt houden.
Wil je realtime zien of bepaalde veranderingen aan je website niet zorgen voor dode links dan kan je gebruik maken van Xenu’s Link Sleuth.
Stap 2B: Maak een XML sitemap
In je sitemap kan Google al je pagina’s vinden. Door een sitemap op te nemen weet je zeker dat Google al je pagina’s kan vinden en indexeren.
In je sitemap kan je pagina’s tevens prioriteiten geven en je kan aangeven wanneer een pagina voor het laatst is aangepast.
Als je WordPress gebruikt dan kan je gebruik maken van een plugin voor het genereren van een sitemap.
Bij een plugins zoals de Yoast SEO plugin kan je de sitemap met een druk op de knop activeren.
Stap 2C: Maak een responsive website
Een responsive website is een website welke geschikt is voor zowel dekstop, mobiele telefoons en tablets.
Een website welke responsive is krijgt in Google voorrang op sites welke dit niet zijn.
Bovendien bedien je je website bezoekers natuurlijk beter met een responsive website.
Hoe je een responsive website maakt en waar je op moet letten kan je vinden in het artikel ‘3 manieren om je website een mobile responsive design te geven’.
Stap 2D: Gebruik HTTPS
HTTPS is een ranking signaal voor Google. Door over te gaan op HTTPS heb je een streepje voor op je concurrenten. Bovendien wekt het meer vertrouwen naar je website bezoekers.
Zeker als je een webshop hebt of producten via je website verkoopt is HTTPS een absolute must.
Men krijgt dan een groen slotje in de browserbalk te zien als teken dat de verbinding veilig is. Zo hoeft men niet bang te zijn dat privégegevens of betalingsgegevens door derden worden onderschept.
Stap 2E: zit je site wel goed in elkaar?
Een mooie schone HTML code is geen direct ranking signaal voor Google maar het bepaald wel hoe je website eruit ziet in de browsers van je bezoekers. En tevreden gebruikers zorgen doorgaans voor een tevreden zoekmachine.
Om je site op HTML fouten te controleren kan je gebruik maken van de W3C Markup Validation Service.
Het is geen ramp als je site een paar foutjes bevat maar het is wel zaak om de grove fouten op te lossen.
Stap 2F: laadt je site snel?
Een ander technisch punt welke mee weegt voor je ranking is de laadtijd van je website.
Je kan invloed op de laadtijd van je website uitoefenen door te kiezen voor een goede hosting provider. Goedkoop is wat dat betreft duurkoop.
Providers welke extreem goedkope hosting aanbieden kunnen dat alleen maar doen door veel sites op 1 server(omgeving) onder te brengen. Je moet dan de rekenkracht en bandbreedte delen met veel andere websites waardoor je eigen site trager wordt.
Als je WordPress of Joomla gebruikt dan kan je door middel van cache plugins de laadtijd van je website verder verbeteren.
In ons artikel over WordPress SEO en Joomla SEO leer je hoe je met plugins of extensions de laadtijd van je site kunt verbeteren.
Om je de snelheid van je website nog verder te verbeteren kan je eventueel ook nog gebruik gaan maken van een CDN (Content Delivery Network). Dit is zeker aan te bevelen als je een druk bezochte website hebt.
Stap 2G: zorg voor goede structuur
Door er voor te zorgen dat de structuur van je website niet te diep is zorg je ervoor dat alle ‘linkjuice’ goed de onderliggende pagina’s kan bereiken.
Streef naar een structuur welke niet dieper is dan 2 lagen (een platte structuur, welke wel breed mag zijn).
Je hangt onder je homepage bijvoorbeeld een aantal product categorieën waaronder je producten komen te hangen.
SEO website stap 3: On Page SEO factoren
Naast de technische SEO factoren heb je nog invloed op een aantal On Page SEO factoren. Deze zal ik hier in sub-stappen uiteenzetten.
Stap 3A: Gebruik een title tag
De title tag van een webpagina kan je vergelijken met de titel van een boek. Het vertelt de zoekmachine waar de webpagina over gaat.
De title tag welke je gaat gebruiken wordt bepaald door je zoekwoorden onderzoek. Op de landingspagina welke je hebt ingericht voor de zoekterm ‘goedkope ZZP boekhouder’ zal je titel tag bijvoorbeeld ‘Op zoek naar een goedkope ZZP boekhouder?’ zijn.
De title tag wordt door Google in de zoekresultaten gebruikt. De tekst welke je in Google ziet en blauw is, dat zijn de title tags van deze webpagina’s.
De title tag is van invloed op je ranking omdat je title tag van invloed is op het doorklik gedrag van mensen.
Indien je title tag uitnodigend is dan zullen mensen eerder doorklikken naar je site. Een hoge Click Through Rate is goed voor je ranking.
Je title tag mag 512 pixels zijn. Als je er voor zorgt dan je title tag niet langer wordt dan 60 pixels dan zit je altijd goed met de lengte.
Stap 3B: Gebruik een meta discription
Je meta discription wordt ook in Google vertoond. Het is de grijze tekst van de zoekresultaten.
Ook deze tekst is belangrijk omdat deze invloed heeft op het doorklik gedrag van mensen. De optimale lengte voor de meta discription is 150 tot 160 karakters.
Stap 3C: interne links
Voor je ranking zijn links belangrijk. Vaak wordt gedacht dat alleen de externe links die naar je site verwijzen belangrijk zijn maar dat is niet het geval.
Ook interne links zijn goed voor je ranking. Ze vertellen de zoekmachines welke pagina’s binnen je domein belangrijk zijn.
Zorg daarom dat er interne links zijn opgenomen naar de pagina’s waarmee je graag goed wilt ranken.
Andersom kan je ook nieuwe content een boost geven door er naar te linken vanaf pagina’s welke al veel autoriteit in Google hebben.
Stap 3D: gebruik breadcrumbs
Voor het creëren van interne links kan je ook gebruik maken van breadcrumbs. Zeker als je een webshop hebt is het gebruik van breadcrumbs aan te raden.
In ons artikel over breadcrumbs lees je er alles over.
SEO website stap 4: gebruikerservaring
We hebben het al gehad over een responsive website, het gebruik van HTTPS en een snelle laadtijd voor je website. Dit zijn allemaal technische SEO punten welke ook belangrijk zijn voor een goede gebruikerservaring.
Een goede gebruikerservaring is indirect een belangrijke ranking factor. Google ziet het als positief signaal als men langer op je website aanwezig is en meerdere pagina’s bezoekt.
Er zijn nog een aantal andere punten welke je kunt doen voor het verbeteren van de gebruikerservaring. Deze zal ik hier punt voor punt behandelen.
Stap 4A: Social Share buttons
Mensen delen graag interessante content met hun sociale netwerk.
Zorg ervoor dat je ze het zo makkelijk mogelijk maakt om je content te delen door Social Share buttons op te nemen op je website.
Stap 4B: Korte en leesbare URLs
Zorg voor URLs welke kort zijn en welke iets over de inhoud van je webpagina vertellen. Ga dus van een URL zoals sharketing.nl/seo-website en niet voor URLs zoals sharketing.nl/?page_id=23
Het is aan te raden om je zoekwoorden op te nemen in je permalink.
Stap 4C: Gebruik nummers in title tag
Uit onderzoek is gebleken dat de CTR van title tags met daarin een nummer hoger is.
Met name oneven nummers doen het goed voor het verhogen van de CTR.
Stap 4D: gebruik klikmagneten in je title tag
Bepaalde woorden lokken een klik naar je website vanuit Google op. Woorden welke je hiervoor in je title tag kunt opnemen zijn o.a.:
- Bewezen
- Nu
- Gratis
- Nieuw
SEO website stap 5: copywriting
Je content is echt super belangrijk. Je site kan technisch helemaal op orde zijn, maar zonder goede content kan je lang wachten op bezoekers.
Met het zoekwoorden onderzoek heb je bepaald op welke zoekwoorden je je wilt gaan richten. Daarna is het zaak om content over deze zoekwoorden te gaan schrijven.
Aan de hand van de content bepalen de zoekmachines waarover een pagina gaat.
De interactie welke je bezoekers met je content hebben is voor de zoekmachines een signaal om de kwaliteit van je content te beoordelen.
Als men snel weer terug naar de zoekmachine keert om verder te zoeken op hetzelfde zoekwoord dan is dat voor de zoekmachines een teken dat men niet op je website vond wat men zocht.
Het is daarom belangrijk dat je de zoekintentie van de zoeker kunt beantwoorden met je content.
Het is ook een goed teken als men lang op je pagina blijft. We zullen je hier een aantal copywriting technieken geven welke je kunt toepassen om je content SEO proof te maken.
Stap 5A: Gebruik headings
Veel mensen lezen niet heel je artikel. Ze scannen je content op zoek naar de stukken informatie waarnaar zij op zoek zijn en interessant vinden.
Door veelvuldig gebruik te maken van headings maak je je content scanbaar voor je lezers. Als men snel kan vinden wat men zoekt dan zal men niet terugkeren naar de zoekmachine om verder te zoeken.
De headings (zoals H2, H3) geven voor de zoekmachines tevens de structuur en belangrijke delen van je content aan.
Stap 5B: Gebruik afbeeldingen
Met afbeeldingen zorg je ervoor dat je content prettig leesbaar is. Niemand heeft zin om door een grote lap tekst heen te moeten worstelen.
Zeker als je met afbeeldingen zaken duidelijk kan maken mogen deze niet ontbreken.
Naast afbeeldingen kan je ook gebruik maken van video om zaken te verduidelijken. Je kan simpelweg een YouTube video embedden op je webpagina of zelf je eigen video materiaal maken.
Stap 5C: Gebruik witruimtes
Om je content prettig leesbaar te houden kan je zorgen dat je veel witruimtes tussen zinnen en paragrafen gebruikt. Hierdoor is je content tevens beter te scannen voor de lezer.
Stap 5D: Het updaten van oude content
Mensen houden er niet van om iets te lezen wat achterhaald of niet meer actueel is.
Loop daarom minimaal 1 maal per jaar je oude content door om te kijken of alles nog actueel is en nog steeds klopt.
Door je content aan te passen geef je aan de zoekmachines het signaal dat je content up to date gehouden wordt en dat het prima is om mensen er naar door te sturen.
Stap 5E: Verwijder oude en slechte content
Op veel sites staan oude pagina’s met verouderde content welke geen of nauwelijks bezoekers opleveren.
Deze content is achterhaald of de content is simpelweg slecht geschreven. Je doet er goed aan om content welke toch geen bezoekers oplevert te verwijderen van je website en de oude URLs door te sturen (te redirecten) naar nieuwe URLs.
Op deze manier gaat je interne linkjuice alleen nog naar de content welke er toe doet. Zo boost je de content van de pagina’s welke wel belangrijk zijn.
Stap 5F: Schrijf SEO teksten als een professional
Meer leren over het schrijven van SEO content?
Lees dan onze special ‘9 simpele reminders om SEO teksten te schrijven als een professional’.
Heb je juist commerciële teksten nodig welke converteren in sales of leads?
Ga dan eens aan de slag met de AICDA formule en ga meten wat dat doet met je conversie.
SEO website stap 6: Linkbuilding
De laatste stap is linkbuilding. Backlinks zijn nog altijd de belangrijkste ranking factor voor Google maar zouden mijn inziens pas de laatste stap moeten zijn die je neemt met optimaliseren van je website.
Ik denk dat je een verkeerd signaal aan de zoekmachines afgeeft als andere sites naar je gaan linken als er nog geen content op staat.
Dit is een teken van links welke niet op natuurlijke manier zijn verkregen. Het zou logischer zijn als men naar je website gaat linken als er (interessante) content op staat.
Linkbuilding kan je natuurlijk wel doen naast andere optimalisatie punten zoals het verbeteren van de laadtijd van je website.
Stap 6A: zorg voor ondersteunende tools
Tijd is geld en kennis is macht. Er zijn werkelijk honderden SEO tools welke tijdbesparend zijn of je kunnen voorzien van waardevolle data.
Het gebruik van een aantal SEO tools is dan ook zeker aan te raden.
Je bespaart er je kostbare tijd mee en ze geven je een voordeel op je concurrentie.
Wat de beste SEO tools zijn heb ik al voor je uitgezocht. In dit overzicht vindt je tevens welke SEO tools je kunt inzetten als ondersteuning van je linkbuilding activiteiten.
Stap 6B: Pas onze 16 backlink tips toe
Alle geheimen van het bouwen van links geven we je in dit artikel over backlinks. Pas deze toe en kijk hoe je site stijgt in Google.
Stap 6C: Maak een linkbait
Het liefst heb je natuurlijk dat men naar je site gaat linken uit eigen initiatief, zonder dat je erom hoeft te vragen.
Dat kan je bereiken door gebruik te maken van een linkbait (‘link aas’).
Hoe je dat doet lees je in ons artikel ‘18 ultieme linkbait ideeen & 16 valkuilen om te voorkomen’.
Tot slot
Er bestaan anno 2017 geen short cuts meer om veel bezoekers op je website te krijgen.
Zoals je uit dit artikel op kunt maken is het verkrijgen van veel websites bezoekers hard maar vooral ook slim werken.
Ik hoop dat de informatie in dit artikel je de basis kennis geeft om zelf aan te slag te gaan met SEO.
Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust hieronder bij de reacties.