Wat Is SEO? Hoe het Werkt & Hoe Je het Gebruikt Uitgelegd
SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zeggen we ook wel zoekmachine optimalisatie.
SEO is geen exacte wetenschap
SEO is geen exacte wetenschap, dit heeft te maken met de geheimzinnigheid over de algoritmes welke door grote zoekmachines zoals Google worden gebruikt.
Zoekmachine algoritmes
Zoekmachines zijn wel open over een groot aantal factoren welke zij gebruiken voor het tot stand komen van de ranking van websites. Zij zijn echter wel geheimzinnig over de weging van verschillende factoren en over de details.
In de SEO gemeenschap is echter wel veel bekend over de werking van de algoritmes door zaken uit te proberen, te testen en te meten en de opgedane kennis vervolgens met elkaar te delen.
Wat is SEO?
Door al deze kennis over zoekmachines te combineren kunnen we redelijk goed inschatten welke activiteiten er voor nodig zijn om een website hoog in de zoekmachines te krijgen.
Het geheel van activiteiten, welke als doel hebben om de website op de gewenste zoekwoorden hoger in de zoekmachines te laten komen, noemen we SEO. Deze activiteiten zijn gebaseerd op wat we van de zoekmachine algoritmes weten.
Bij SEO is het doel om gratis verkeer, ook wel organisch of natuurlijk verkeer genoemd, op de website te krijgen. Dit in tegenstelling tot SEA, wat staat voor Search Engine Advertising, waarbij verkeer via betaalde zoekmachine advertenties naar de website wordt verkregen.
Hoe werkt SEO?
Zoekmachines zoals Google hebben een complexe taak. Zij willen een zoekmachine gebruiker de best mogelijke ervaring geven als iemand op een bepaalde zoekterm zoekt.
De gebruiker moet precies datgene vinden wat hij of zij zoekt en niet iets wat er op lijkt. Dit doen ze door websites te laten zien welke relevant en belangrijk zijn voor het ingevoerde zoekwoord.
Uit de vele miljarden webpagina’s moet een zoekmachine het beste mogelijke antwoord op de zoekintentie geven. Als mensen tevreden zijn met de antwoorden van een zoekmachine op hun zoekintenties dan zullen zij deze zoekmachine blijven gebruiken.
Het succes van Google
Dit verklaard ook het succes van Google. Vrijwel iedereen in Nederland gebruikt Google, ondanks de alternatieven welke er zijn.
Google is als beste instaat om relevante antwoorden op zoekintenties (zoektermen) te geven.
Ik heb als experiment mezelf een aantal weken verplicht om Bing als zoekmachine te gebruiken en ik kreeg toch regelmatig zoekresultaten die niet helemaal waren waar ik naar zocht. Bij Google gebeurt dit veel minder vaak, niet zo raar dat we massaal Google gebruiken dus.
Google is dan ook constant bezig om haar algoritmes te verbeteren om zo concurrenten zoals Bing en Yahoo voor te blijven. Zodra Bing of Yahoo instaat zal zijn om een betere gebruikerservaring te geven dan zal men massaal van zoekmachine veranderen.
Het manipuleren van de zoekresultaten
Een andere reden waarom Google constant zijn algoritme veranderd is om mensen welke de zoekresultaten willen manipuleren de pas af te snijden.
Google wil de websites welke het verdienen om hoog in de zoekresultaten te komen op de topposities vertonen. Niet de websites welke zich via ‘handige trucjes’ de topposities willen opeisen.
Eén van de ‘handige trucjes’ om hoog in de zoekresultaten te komen is het kopen van backlinks. Met het kopen van backlinks koopt men de populariteit van de website in. Wat wordt gezien als valsspelen en het manipuleren van de zoekresultaten. Zo is het Google algoritme steeds beter instaat om gekochte backlinks te detecteren.
En zo zijn er nog tal van andere trucjes waarmee de topposities in Google kunnen worden opgeëist. Zodra Google instaat is om een trucje te doorzien, door een aanpassing van het algoritme, vindt men wel weer een andere manier om de zoekresultaten te manipuleren.
Het is een soort kat en muis spel tussen Google en de webmasters welke de zoekresultaten willen manipuleren. Dit wordt ook wel black hat SEO genoemd.
White hat SEO
Activiteiten gericht op het hoog in Google komen volgens de spelregels van Google wordt ook wel white hat SEO genoemd.
Hier op Sharketing.nl richten we ons overigens op white hat SEO technieken. Technieken welke ervoor zorgen dat je duurzaam hoog in Google komt, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je ranking ineens verliest omdat je de Google spelregels hebt overschreden.
SEO activiteiten richten zich op Google
Omdat in Nederland vrijwel iedereen Google als zoekmachine gebruikt zijn zoekmachine optimalisatie activiteiten gericht op het verbeteren van de positie in Google. Er wordt geen aandacht gegeven aan de ranking in bijvoorbeeld Bing of Yahoo omdat dit nauwelijks bezoekers zal opleveren.
Hoe werkt relevantie voor SEO?
De relevantie van een webpagina en de belangrijkheid (autoriteit) van een webpagina zijn belangrijk voor hoe zoekmachines de ranking van websites bepalen. Hoe je hier met SEO gebruik van kunt maken zullen we hieronder uiteenzetten. Als je in Google zoekt op een bepaalde zoekwoorden combinatie dan wil je natuurlijk dat je een webpagina krijgen welke antwoord op je vraag geeft.
Om te kunnen weten of een webpagina het antwoord op een vraag bevat zal de zoekmachine kennis moeten hebben van de informatie welke op webpagina’s staan.
Dit doen zoekmachines door alle webpagina’s te indexeren. Een zoekmachine spider bezoekt regelmatige alle pagina’s van het web en alle leesbare informatie wordt geanalyseerd.
Hiervoor zal de informatie op je website leesbaar en toegankelijk moeten zijn voor zoekmachine spiders.
Een zoekmachine kan alleen tekst analyseren. Om deze reden zal je je informatie dan ook altijd als tekst op je website beschikbaar moeten hebben. Informatie uit afbeeldingen, spraak of video bestanden kunnen de zoekmachines niet analyseren.
Heb je je informatie in afbeeldingen verwerkt (bijvoorbeeld in infographics) of als video, dan zal je deze informatie ook als tekst beschikbaar moeten hebben zodat de zoekmachines deze kunnen lezen en analyseren.
De zoekmachines zullen ook toegang moeten hebben tot je informatie. Zoekmachines verkrijgen toegang tot informatie door hyperlinks op het web te volgen. Al je webpagina’s zullen daarom altijd minimaal via interne links te benaderen moeten zijn, en eventueel ook via externe links.
Wil je gevonden worden op bepaalde zoekwoorden dan zal je in ieder geval relevante informatie (content) over dit zoekwoord op je site moeten hebben. Een zoekmachine zal de content analyseren en er een waarde aan toekennen. Een zoekmachine zal beoordelen of de content op je webpagina volledig is en daadwerkelijk een antwoord zal geven op de zoekintentie van de zoekmachinegebruiker.
Wat is SEO schrijven?
SEO schrijven is het schrijven van content welke geoptimaliseerd is voor zoekmachines.
En eigenlijk wijkt het niet zo veel meer af van het schrijven van content voor mensen.
Google is van mening dat je content op de eerste plaats moet schrijven voor mensen, waar ik het helemaal mee eens ben. Het zijn mensen die je website bezoeken, je content lezen en eventueel zullen gaan kopen of informatie aanvragen.
Waar moet je opletten bij SEO schrijven?
Als je teksten schrijft voor de zoekmachine dan zal je er op moeten letten dat het zoekwoord wel op je pagina voorkomt.
Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op de zoekterm ‘HD tv’ dan zal dit in ieder geval 1x maal op je webpagina moeten staan, zodat Google weet dat het hier overgaat.
Als je een landingspagina voor ‘HD tv’ hebt en je gebruikt deze woorden niet (maar bijvoorbeeld woorden zoals televisies met goede beeldkwaliteit) dan zou Google niet kunnen weten dat het over HD tv’s gaat.
Als je landingspagina gericht op HD tv’s is dan helpt het ook om deze woorden in de pagina titel op te nemen. Het is dan overduidelijk dat de pagina over HD tv’s gaat.
Zoekwoorddichtheid
In het verleden was het nog zo dat hoe vaker het zoekwoord op je pagina voorkwam (de zoekwoorddichtheid) hoe beter het was voor je ranking. Maar tegenwoordig is dat (gelukkig) niet meer zo. Het is voor mensen heel vervellend lezen als een zoekwoord in iedere zin wordt herhaald, alleen maar omdat de zoekmachines dat zo ‘leuk’ vinden.
Het is tegenwoordig zelfs zo dat een te hoge zoekwoorddichtheid nadelig kan zijn voor je ranking. Google beschouwd dit dan als het manipuleren van haar index.
Het schrijven van goede content
SEO schrijven is wel het schrijven van goede content. Om je ranking te beïnvloeden (wat SEO is) zal je moeten zorgen voor goede content. Content welke volledig is in het beantwoorden van de zoekintentie vragen (zoekwoorden) waarop je je met de webpagina richt. Je kan goede content schrijven door diep op de materie in te gaan en door alle accepten van de materie te belichten.
Hierin verschilt SEO schrijven zich wel enigszins van het schrijven van bijvoorbeeld een wervende reclametekst. Bij ‘normale’ teksten tracht je doorgaans om zo kort en bondig mogelijk te zijn. Bij SEO schrijven wil je juist zo uitgebreid mogelijk zijn. Dit omdat je niet precies weet naar welke aspecten van je onderwerp de zoeker op zoek is. Door zo volledig mogelijk te zijn over een onderwerp vergroot je de kans dat je antwoord geeft op de zoekintentie van je website bezoeker.
Het gebruik van LSI woorden
LSI (Latend Sematic Indexing) woorden helpen zoekmachines om de exacte betekenis van een webpagina te bepalen. Als je op een pagina het over makelaars en voetballers hebt dan weet Google dat het gaat om een voetbalmakelaar en niet om een makelaar in onroerend goed. De aanwezigheid van LSI woorden zijn een ranking signaal en helpen Google om beter de zoekintentie van haar gebruikers te beantwoorden.
Grammatica
Een onderdeel van goede SEO content schrijven is het grammaticaal correct schrijven. Grammaticaal correct (enkele foutjes maken niet uit) geschreven teksten zijn voor Google een teken dat de teksten door mensen zijn geschreven en niet door content spinning software.
Content spinning software is software welke aan de hand van andere artikelen een nieuw, uniek geschreven, artikel genereerd. Content gecreëerd door spinning software duidt voor Google op het gebruik van spammy technieken.
Andere punten van aandacht bij het schrijven van SEO teksten
Er zijn nog tal van andere punten waar je op kunt letten bij het schrijven van SEO teksten. Zo zal content altijd uniek geschreven moeten zijn en niet (voor delen) gekopieerd uit andere bronnen.
Het gaat te ver om alle aandachtspunten voor het schrijven van SEO content hier te behandelen. Wellicht dat we er in de toekomst nog een apart artikel over zullen schrijven.
Vaak wordt nog gedacht dat SEO schrijven een kwestie is van het maken van teksten met een hoge zoekwoorddichtheid. Dit is echter niet (meer) zo. SEO schrijven is wel degelijk een kunst, maar heeft in ieder geval niets (meer) te maken met een hoge zoekwoorddichtheid.
Hoe werkt autoriteit voor SEO?
In de tijd dat Google begon met haar zoekmachine waren zoekmachines vrij dom. Ze keken alleen naar factoren op een pagina en hielden geen rekening met de autoriteit van een webpagina. Daardoor kan iedereen hoog in de zoekmachines komen zolang ze maar vaak genoeg bepaalde zoekwoorden bleven herhalen. Hierdoor kwamen websites van slechte kwaliteit hoog in de zoekmachines, dit tot frustratie van de zoekmachine gebruikers.
PageRank
Google bracht daar verandering in. Zij waren van mening dat belangrijke sites boven de sites moesten komen welke niet belangrijk waren. Hiervoor bedachten ze PageRank. Met PageRank gaven ze webpagina’s een waarde, een gewicht.
Om te bepalen hoe belangrijk een webpagina is keek Google naar het aantal websites welke naar een bepaalde webpagina doorverwezen (een link hadden). Deze links worden gezien als aanbevelingen.
Hoe meer websites naar een bepaalde webpagina verwijzen hoe belangrijker de pagina is. Daarbij speelt ook dat een link van een belangrijke pagina meer waard is dan een link van een onbelangrijke pagina.
Het Google algoritme geeft vandaag de dag nog steeds veel weging aan het aantal links welke naar een webpagina doorverwijzen en is nog steeds de kern van het Google algoritme.
Veel van de SEO activiteiten bestaan daarom dan ook om het verkrijgen van waardevolle backlinks naar de website.
Het verkrijgen van natuurlijke links
Google zou het liefst zien dat SEO activiteiten zich niet richten op het verkrijgen van backlinks en dat backlinks op een natuurlijke manier verkregen worden. In dat scenario zou het voor Google erg makkelijk worden om te bepalen wat nu echt de belangrijke websites zijn.
Natuurlijke backlinks zijn backlinks welke verkregen worden omdat iemand, zonder dat je daar om vraagt, een link naar je website opneemt. Dit gebeurt in de praktijk ook. Als iemand vindt dat je een artikel op je website hebt staan welke een mooie aanvulling voor zijn artikel is dan zal hij of zij daar een link naar opnemen.
Zo kan een accountant een link op zijn website opnemen naar een webpagina van de belastingdienst waarin de voorwaarden staan voor het opvoeren van een aftrekpost. De belastingdienst heeft niet om deze link gevraagd. Deze link noemen we dan een natuurlijke backlink.
Natuurlijke backlinks verkrijgen geeft vooral voor beginnende websites in de praktijk de nodige problemen. Stel ik begin vandaag een website over interieurinrichting (ik noem maar wat).
Ik plaats daarop mooie verhalen en mooie foto’s met interieur ideeën. En ik vraag nergens een link aan en ik plaats niet vanaf een andere website een link naar mijn website. Hoeveel mensen denk je dat er over een jaar een link naar mijn website hebben? Het antwoord daarop is nul. Zonder backlinks gaat mijn interieur website namelijk niet gevonden worden in Google. En als mensen mijn website niet kunnen vinden dan kunnen ze er ook geen link naar opnemen.
Uit onderzoek van een groot internationaal SEO bureau kwam naar voren dat de eerste 50 websites welke Google in de zoekresultaten laat zien altijd backlinks hebben. De conclusie welke je hier uit mag trekken is dat het niet mogelijk is om te ranken in Google zonder backlinks. En als je in Google kijkt op de commerciële zoekwoorden dan zal je zien dat de topposities worden ingenomen door websites welke honderden of zelfs duizenden backlinks hebben.
Voor de autoriteit, en dus de ranking, van een website zijn backlinks dan ook de belangrijkste ranking factor. En afwachten dat je op een natuurlijke manier voldoende backlinks krijgt is, in ieder geval voor commerciële sites, geen optie. Een groot deel van de werkzaamheden welke een zoekmachine optimalisatie specialist uitvoert zullen dan ook gericht zijn op het verkrijgen van backlinks. In dit artikel vindt je meer informatie over het verkrijgen van backlinks.
Andere ranking factoren welke belangrijk zijn voor SEO
De belangrijkste ranking factoren hebben we hier boven al besproken. Deze zijn de relevantie (content) van je webpagina en de backlinks (autoriteit) van je landingspagina.
Maar zoekmachine optimalisatie is niet zo eenvoudig dat het zich beperkt tot deze twee, zwaarwegende, factoren.
Naar schatting gebruikt Google zo’n 200 ranking signalen om de ranking van een website te bepalen. De ene is wat belangrijker dan de ander. Als je je met zoekmachine optimalisatie bezig houdt dan zal je in ieder geval aandacht moeten hebben voor enkele tientallen ranking factoren.
Op bepaalde ranking factoren heb je geen of nauwelijks invloed, hiermee zal je je dan ook niet mee bezig houden. Ook met de ranking factoren welke nauwelijks weging hebben zal je je in de praktijk niet snel bezig houden. Dit doe je hooguit pas, als de zwaarwegende ranking factoren, op orde zijn.
De snelheid van de website
Een belangrijke ranking factor is de snelheid van een website. Google vindt het belangrijk dat haar gebruikers een goede gebruikerservaring krijgen en zal haar gebruikers bij voorkeur dan ook doorsturen naar een vlot werkende website. De snelheid van een website wordt bepaald door technische factoren. Als zoekmachine optimalisatie specialist zal je dan ook de nodige technische kennis moeten hebben om dit te kunnen interpreteren en er wat mee te doen (of laten doen).
Geschikt voor mobiele apparaten
Het geschikt zijn voor mobiele apparaten is een andere belangrijke ranking factor waar Google steeds meer waarde aanhecht. Dit heeft ook weer te maken met de goede gebruikerservaring welke Google aan haar gebruikers wil geven. Als je zoekt met een tablet of een mobiele telefoon dan zal Google je het liefst doorsturen naar een website welke hiervoor geschikt is (responsive is).
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Met SEO richt je je op het verkrijgen van gratis bezoekers en met SEA (zoekmachine adverteren) richt je je op verkrijgen van betaalde bezoekers.
Het zijn twee compleet andere takken van sport waarvoor andere kennis is vereist (er is overigens wel wat overlag in de vereiste kennis).
De uitdaging van SEA is het verkrijgen van bezoekers waar je een zo hoog mogelijk rendement uit haalt. Hiervoor is het belangrijk dat je zo min mogelijk voor een klik betaald en is het belangrijk dat de bezoekers converteren in sales of leads. Ook al zou je maar weinig per klik betalen, als deze bezoekers niets kopen dan levert het geen rendement op.
Adverteren in Google
Adverteren in Google doe je via Google AdWords. Door Google AdWords te koppelen aan Google Analytics kan je erg veel data verkrijgen.
SEA is erg data gedreven met de focus op het verbeteren van het Return On Investment. Data moet geanalyseerd worden om zo het rendement groter te maken. Zoekwoorden waarvoor betaald wordt moeten wellicht komen te vervallen omdat deze meer geld kosten dan dat ze opleveren
Kwaliteitsscore Google AdWords
Verder zal een SEA specialist zich bezig houden met het verbeteren van de kwaliteitsscore welke AdWords hanteert. De kwaliteitsscore bepaald hoeveel je per klik betaald en hoe hoog in Google je advertentie vertoond zal worden. Je kwaliteitsscore hangt onder andere af van de kwaliteit van je advertentie, de kwaliteit en relevantie van je landingspagina en de Click Through Rate van je advertenties.