Wat Is een Meta Description? 2 Misverstanden + 5 Tips
De meta description, ook wel page description of meta omschrijving in het Nederlands genoemd, is een HTML element wat bovenaan in een webpagina staat (head sectie genoemd).
De meta description gebruik je om de omschrijving/beschrijving te kunnen bepalen die in de zoekmachines tevoorschijn komt voor die specifieke pagina.
In dit artikel zal ik je alles leren over hoe je een krachtige meta beschrijving maakt die VEEL kliks opleveren. Ook geef ik je een aantal veel voorkomende misverstanden die de ronde gaan op het internet maar niet (geheel) kloppen!
Inhoud van dit artikel
- Misverstand #1: de meta description is niet belangrijk
- Misverstand #2: zoekmachines pakken exact je omschrijving
- Tip #1: maak je meta description niet te kort en niet te lang
- Tip #2: begin met het woord ‘ontdek’
- Tip #3: ga geen reclame maken in je meta omschrijving
- Tip #4: zeg wat mensen moeten doen
- Tip #5: vermijd dubbele meta descriptions
- De ultieme meta description?
Voorbeeld van de meta description (plus de title tag en permalink):
De 3 elementen title tag, permalink en meta description in het plaatje hierboven noemen we gezamenlijk een ‘snippet’.
In de code staat de meta descripton als volgt:
<meta name=”description” content=”Sharketing is hét marketing blog vol met gratis artikelen over internet marketing, email marketing, affiliate marketing, SEO en (online) ondernemen!” />
In geval je WordPress gebruikt hoef je nooit dit soort code regels te schrijven, maar simpelweg een WordPress SEO plugin te installeren. De WordPress SEO plugin van Yoast raad ik je aan.
Na de definitie gegeven te hebben heb ik nog 2 misverstanden rond meta descriptons en 5 tips.
Misverstand #1: de meta description is niet belangrijk
Een heel aantal website eigenaren vinden de meta description niet belangrijk en laten hem leeg. Ze vinden het overbodig of lezen op internet dat de meta description geen factor is in het algoritme van Google. In 2009 heeft Google dat ook kenbaar gemaakt.
Het grote probleem is dat Google bedoelt dat de meta description geen directe invloed heeft op zoekresultaten. Wat bijvoorbeeld wel een signaal is, is de doorklikratio van jou zoekresultaat ten opzichte van de andere resultaten. Als dit hoger is, kan je dat soms ook hogere rankings geven.
Dus meta description is geen direct signaal, maar via wel indirect omdat het invloed heeft op de doorklikratio. Kortom, je laat bezoekers liggen als je niet je meta description invult want daarmee kan je bezoekers overhalen om te klikken.
Indirecte signalen hebben overigens grote invloed op zoekresultaten. Stel bijvoorbeeld dat een organisatie je uitnodigt om een lezing te geven, jij instemt en zij op hun website het programma van de lezing vermelden met jou naam, foto en backlink naar je site.
In dat geval heb je een nieuwe link naar je site die je mogelijk betere rankings opleveren. Toch zouden sommige mensen zeggen: maar lezingen geven is toch geen Google ranking factor?
Klopt, maar het kan leiden tot een backlink en dat is wel een ranking signaal.
Misverstand #2: zoekmachines pakken exact je omschrijving
Eén van de frustraties van meta-descriptions van webmasters is dat zoekmachines als Google de meta descriptions soms negeren en bijvoorbeeld de eerste zin van je artikel er neerzetten.
Ook worden er bij verschillende zoektermen soms verschillende meta descriptions gebruikt voor je zoekresultaat.
Uit ervaring merk ik dat als je meta omschrijving een accuraat beeld geeft van je artikel en niet te lang of te kort is dat de kansen op exacte vermelding hoger worden. Denk dus goed na over dit onderdeel.
Tip #1: maak je meta description niet te kort en niet te lang
Deze tip klinkt misschien wel heel logisch maar geregeld zie ik in de zoekresultaten een zoekresultaat met een korte omschrijving waardoor dit resultaat kleiner is dan de anderen. Zie het voorbeeld hieronder:
Uiteraard is dit erg zonder want je snippet (title tag, meta description en permalink) had gewoon groter kunnen zijn.
Te lange meta description is ook niet handig, maar wel alsnog beter dan te kort want Google breekt het uiteindelijk af.
Voor de optimale lengt zonder dat Google het afbreekt, raad ik je aan om maximaal 155 karakters te gebruiken.
Tip #2: begin met het woord ‘ontdek’
Veel meta descriptions beginnen saai en nietszeggend. Om deze spannender te maken kun je beginnen met het woord ‘ontdek’. Je krijgt dan een titel als:
Ontdek de beste manier om meta descriptions te schrijven…
Ook beginnen met één van de 5 W’s of ‘hoe’ werkt goed. Ik bedoel dan dus deze 6 woorden:
- Wie
- Wat
- Waar
- Wanneer
- Waarom
- Hoe
Tip #3: ga geen reclame maken in je meta omschrijving
Soms zie je mensen die in meta omschrijvingen reclame maken. Zo iets als:
Leer de 7 technieken om snel kilo’s te verliezen door je in te schrijven om mijn nieuwsbrief. Klik nu door mijn artikel en meld je gratis aan voor mijn beste tips.
Het probleem met deze reclame tekst is dat Google gaat zien dat het niet over het artikel gaat. In dit geval is de kans erg groot dat Google je eerste zin van je artikel pakt als meta omschrijving of iets anders in je artikel.
Daarnaast zou deze titel ook niet zoveel kliks opleveren als het volledig relevant maken aan je artikel, want dat is ten slotte waar mensen naar op zoek zijn. Ook de discrepantie tussen je SEO titel en meta description kunnen hierbij verwarring opleveren bij de zoekmachine gebruikers en verwarring is altijd je vijand op internet.
Tip #4: zeg wat mensen moeten doen
Als je een Facebook advertentie maakt om likes te krijgen, krijg je meer kliks als je je omschrijving van je advertentie begint met “Like mijn pagina en…”.
Dat is uiteraard erg logisch en ook toe te passen bij een meta omschrijving. Je kunt mensen dan dus ook een gebiedende wijs geven als “Lees mijn artikel…”.
Tip #5: vermijd dubbele meta descriptions
Net als bij de title tags raadt Google je aan om iedere pagina een unieke meta description te geven. In de Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) krijg je ook een overzicht van je dubbele titels of omschrijvingen en dat geeft Google je niet voor niets.
Als je wel dubbele meta descriptions hebt, zal dat niet je voordeel werken. Je kunt dan duplicate content (dubbele content) problemen krijgen.
De ultieme meta description?
De oplettende lezer zal de tips hierboven willen gaan combineren voor maximaal resultaat. Je krijgt dan bijvoorbeeld een meta omshrijving als:
Lees mijn artikel en ontdek wat een meta description is, welke misverstanden er de ronde gaan en 5 tips voor een krachtige omschrijving.
Uiteraard is er geen ultieme formule want het is allemaal afhankelijk van het artikel dat je schrijft maar met bovenstaande voorbeeld kom je al een heel end.