hits counter

Zo Doe Je SEO Voor Je Webshop, 9 Effectieve Simpele Tips

Als je op de automatische piloot veel bezoekers via Google wilt, dan is het goed om aan de SEO van je webshop te werken.

Ontdek in dit artikel 9 Simpele Tips die erg effectief werken om je hoog in de zoekresultaten te krijgen.

Het belang van SEO voor een webshop

webshop

Er zijn veel manieren om bezoekers op je webshop te krijgen. Zo kan je adverteren in Google, Bing of op Facebook. Of adverteren door middel van banners of advertorials op sites van derden of adverteren in de media (radio, televisie, geprinte media). Voor veel webshops zijn al deze manieren echter een aanvulling, het fundament van de meeste webshops zal SEO marketing zijn.

Met SEO krijg je bezoekers op je webshop zonder dat je daar reclamegeld aan hoeft uit te geven. Dit type bezoeker is dan ook winstgevender dan het type bezoekers verkregen uit adverteren.

Bezoekers zijn het fundament van een webshop, zonder bezoekers hebben aspecten zoals conversie optimalisatie of het maken van mooie productfoto’s weinig nut.

Hoogwaardig verkeer voor webshops

We spreken bewust over het verkrijgen van hoogwaardig verkeer en niet over veel verkeer. Met hoogwaardig verkeer bedoelen we het type bezoekers welke bereid zijn om over te gaan tot aankoop van je producten; bezoekers welke converteren. Je hebt tenslotte niets aan veel bezoekers op je webshop welke toch niet gaan kopen.

Een voorbeeld van hoogwaardig verkeer

webshop kinderkledingEen webshop in goedkope kinderkleding krijgt veel bezoekers op het zoekwoord ‘kinderkleding sale’. Mensen welke deze zoekterm gebruiken hebben al besloten om kinderkleding te kopen en een groot deel van deze bezoekers zal dan ook overgaan tot aanschaf van kinderkleding.

Een voorbeeld van verkeer welke niet hoogwaardig is

Een webshop in kinderkleding besluit om online spelletjes voor kinderen op de website plaatsen om zo meer bezoekers op de website te krijgen. Ze schaffen hiervoor online spelletjes in licentie aan. Er komen vervolgens veel kinderen op de website om een spelletje te spelen. Deze kinderen zijn echter te jong om kleding te gaan kopen.

Idealiter heeft je webshop natuurlijk veel hoogwaardig organisch verkeer. In dit artikel zullen we je effectieve tips geven voor het verkrijgen van veel hoogwaardig SEO verkeer naar je webshop.

Tip 1 – De keuze van een domeinnaam

Als je een webshop wilt beginnen dan is de eerste stap de keuze van een domeinnaam.

Je merknaam als domeinnaam

esprit webshopAls je een merk bent en je eigen producten verkoopt dan zal de keuze van een domeinnaam vaak al vast staan; de merknaam zal doorgaans gebruikt worden als domeinnaam.

Zo is de domeinnaam van de webshop van het kledingmerk Esprit zoals je kan verwachten gewoon esprit.nl. Esprit is dan ook een merk wat de meeste consumenten kennen en een grote groep consumenten zal direct esprit.nl in de browserbalk in tikken zonder Google te gebruiken.

Als je meerdere merken van een bepaald product verkoopt dan kan je dat ook onder je eigen merknaam doen. Een bekend voorbeeld is Zalando. Zij verkopen diversen merken kleding (waaronder Esprit) op zalando.nl

Veel mensen kennen Zalando en als zij kleding willen kopen dan tikken ze direct zalando.nl in de adresbalk van de browser. En dat is natuurlijk mooi voor Zalando. Als mensen eerst op ‘kleding’ gaan zoeken in Google dan is er immers een grote kans dat men uitkomt op een concurrerende webshop in kleding.

Zalando reclameDaarmee is de keuze van een merk (of bedrijfsnaam) voor een startende webshop niet automatisch een goede keuze van domeinnaam. Zalando uit bovenstaand voorbeeld heeft ongelofelijk veel geld geïnvesteerd (denk maar aan de tv-commercials) om haar naamsbekendheid te verkrijgen.

Stel je begint een webshop in kleding. En je hebt de bedrijfsnaam Kiocabe (ik verzin maar wat) bedacht. De domeinnaam kiocabe.nl is nog vrij om je webshop op te beginnen. Echter, wat is de kans dat men je bedrijfsnaam in de zoekbalk gaat intikken als niemand je nog kent? En gaan mensen je bedrijfsnaam wel onthouden?

Wil je een bedrijfs- of merknaam gebruiken voor je webshop dan zal je moeten werken aan de bekendheid van deze naam. Anders heeft deze keuze alleen maar nadelen, dit omdat je hiermee de voordelen van een product gerelateerde domeinnaam laat liggen. Deze voordelen zal ik hieronder toelichten.

Een product gerelateerde domeinnaam

Een product (categorie) gerelateerde domeinnaam heeft een aantal voordelen.

Een product gerelateerde domeinnaam zal voor een hogere CTR (Click Through Rate) in de zoekresultaten van Google zorgen. Als je bijvoorbeeld in Google zoekt op ‘goedkope televisie’ dan is het eerste organische zoekresultaat plattetvdiscounter.nl, zie onderstaande afbeelding:

1 - goedkope televisie

Veel mensen zullen op deze domeinnaam klikken. Het weerspiegeld immers hetgeen ze zoeken. Als je een goedkope tv zoekt dan mag je verwachten dat je bij een webshop welke de woorden ‘tv’ en ‘discounter’ in de domeinnaam heeft aan het goede adres bent.

Als je kiest voor een dergelijke domeinnaam kiest dan moet je aanbod er natuurlijk wel bij aansluiten. Als je exclusieve en dure televisies verkoopt dan ga je je webshop natuurlijk geen discounter noemen.

Anchor teksten bij product gerelateerde domeinnamen

Het belangrijkste voordeel van een product gerelateerde domeinnaam is dat het je backinks zal opleveren met waardevolle anchor teksten. De anchor tekst is de tekst van een link waarop je kan klikken. Google gebruikt anchor teksten om te bepalen waar een pagina waar naar gelinkt wordt over gaat.

Dit is ook één van de redenen waarom Exact Match Domeinen (EMD) zo waardevol zijn (de andere reden is dat mensen de naam onthouden of rechtstreek in de browserbalk intikken). Een voorbeeld is de webshop gsm.nl waar je telefoon abonnementen kunt afsluiten. Als je zoekt op ‘gsm’ dan is gsm.nl het eerste organische resultaat in Google. 2-gsm

Er wordt maandelijks gemiddeld 12.100 keer gezocht op ‘gsm’ in Google, dit zoekwoord levert gsm.nl dus veel bezoekers op.

Als we met de software van ahrefs.com de anchor teksten van gsm.nl analyseren dan zien we dat ‘gsm’ de op 1 na meeste gebruikte anchor tekst is. 3-anchors gsm-nl De anchor tekst ‘gsm’ wordt maar liefst 51x gebruikt, niet zo verwonderlijk dat zijn op nummer 1 staan voor het zoekwoord ‘gsm’. Hadden zij het domeinnaam robs-telefoon-stunter.nl genoemd dan hadden zij waarschijnlijk niet zoveel backlinks met de anchor ‘gsm’ gehad en hadden zij niet op nummer 1 in Google gestaan.

Je zult misschien denken: allemaal leuk en aardig, maar alle mooie domeinnamen zijn al lang vergeven. Dat klopt natuurlijk helemaal. Alle generieke domeinnamen zijn al lang vergeven en kosten een vermogen als je ze wilt overnemen, als de domeinnaamhouder überhaupt al bereid is om afstand te doen van zijn domeinnaam. Daarom zullen we creatief moeten zijn bij het bedenken van een domeinnaam. Ik zal een aantal suggesties geven zodat je inspiratie op kan doen:

  • ProductnaamShop.nl
  • ProductnaamWebshop.nl
  • ProductnaamStore.nl
  • ProductnaamWinkel.nl
  • ProductnaamWebwinkel.nl
  • ProductnaamDeals.nl
  • ProductnaamActies.nl
  • ProductnaamXL.nl
  • Productnaam24.nl
  • ProductnaamSjop.nl
  • ProductnaamWinkeltje.nl
  • ProductnaamSpecialist.nl
  • ProductnaamStunts.nl
  • deProductnaam.nl
  • ProductnaamHuis.nl
  • ProductnaamHuys.nl
  • ProductnaamKopen.nl
  • ProductnaamBestellen.nl
  • ProductnaamDiscounter.nl
  • Productnaam365.nl
  • ProductnaamEasy.nl
  • ProductnaamAanbiedingen.nl

De Coolblue strategie

coolblueEen bekende webshop welke de productennaam in zijn domeinnamen gebruikt is Coolblue. Zij zijn met een omzet van bijna een miljard euro één van de grootste e-commerce bedrijven in Nederland. Zij hebben voor iedere productgroep een aparte domeinnaam met hierin de productgroep verwerkt.

Enkele voorbeelden: Voor laptops heeft Coolblue laptopshop.nl, voor tablets tabletcenter.nl, voor stofzuigers stofzuigerstore.nl en voor camera’s camerashop.nl. In totaal hebben zij meer dan 300 domeinnamen.

Eén van de redenen om te kiezen voor aparte domeinnamen voor iedere productgroep is SEO gedreven. Het levert ze meer waardevolle anchor teksten op en een hogere CTR in Google. Deze strategie heeft voor Coolblue zijn vruchten afgeworpen en veel andere webshops zijn, geïnspireerd door het succes van Coolblue, ook deze strategie gaan hanteren.

Tip 2 – doe een gedegen keywoord onderzoek

Met een keywoord onderzoek bepaal je zoekwoorden waarop je met de homepage, de categoriepagina’s en de productpagina’s van de webshop gevonden wilt worden. Hiermee leg je de basis van je webshop waaruit je je content strategie en je linkbuilding strategie gaat bepalen.

De juiste keuze van je keywords bepalen of je succesvol zal zijn met je webshop of niet en dit is dan ook de belangrijkste stap bij SEO voor je webshop (eigenlijk voor ieder type website).

Relevantie, zoekvolume en competitie

Bij het bepalen van de keywords zijn drie zaken belangrijk: relevantie, zoekvolume en de competitie.

Relevantie

De relevantie van een keyword kan je zelf bepalen. Als je goedkope kleding verkoopt dan zijn zoektermen zoals ‘goedkope kleding’, ‘kleding sale’ en ‘kleding aanbieding’ relevant. Terwijl een zoekterm zoals ‘exclusieve kleding’ dat niet is.

De homepage van de webshop

webshop kledingVoor de homepage van de webshop is de keuze van het juiste zoekwoord vaak minder voor de hand liggend als voor de productpagina’s. De juiste zoekwoorden voor de productpagina’s moeten uiteraard gerelateerd zijn aan het product, dus daarvan weet je waar je moet beginnen. Over de zoekwoorden voor de productpagina’s verderop meer.

De homepage is vaak minder eenvoudig. Als je een webshop in kleding begint dan wil je misschien het liefst hoog komen op het zoekwoord ‘kleding’. Echter zal het voor een beginnende webshop niet mogelijk zijn om hoog te komen op het zoekwoord ‘kleding’ omdat hiervoor de competitie te groot is.

Je zal je specifieker moeten richten op een doelgroep. Als je goedkope kleding verkoopt dan is het al een stuk makkelijker. Je kan je dan richten op zoektermen zoals ‘goedkope kleding’ waarop de competitie lager is dan op ‘kleding’.

Maar wat als je gewoon goede kleding verkoopt voor een normale prijs? Op welke zoekwoorden richt je je dan? Op zoektermen zoals ‘kleding normale prijs’, ‘goede kleding’ en ‘goede kleding voor een normale prijs’? Maar zoeken mensen daar dan wel op? En is er op deze woorden dan een lage competitie in Google?

Door het doen van een zoekwoorden onderzoek kunnen we uitzoeken op welke zoekwoorden niet al te veel competitie is en hoeveel er op gezocht wordt.

De Google Keyword Tool

Om te bepalen wat het zoekvolume en de competitie op een zoekwoord is kan je gebruik maken van de Google Keyword Tool. Deze tool welke eigenlijk bedoeld is voor het inrichten van Google AdWords advertenties campagnes leent zich uitstekend voor het bepalen van je SEO zoekwoorden.

Login bij Google AdWords (met een Google account) en ga naar Hulpprogramma’s > Zoekwoordplanner.

In dit artikel bespreken we uitgebreid hoe je de Google Keyword Planner gebruikt.

Voor het bepalen van je zoekwoorden voor je homepage is de functie ‘Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen’ de optie die je wilt gebruiken.

Hier vul je de zoekwoorden in welke je voor de homepage van je webshop hebt bedacht: 4-zoekwoorden homepage webshop Nadat je op de knop ‘Zoekvolume ophalen’ klikt krijg je te zien hoe vaak er wordt gezocht op deze zoekwoorden en wat de competitie is.

5-goede kleding

Voor de webshop met ‘gewoon goede kleding voor een normale prijs’ zijn de zoekvolumes voor de woorden welke voor dit voorbeeld bedacht waren erg laag. Alleen op ‘goede kleding’ wordt 40 maal per maand gezocht. Dat is te weinig voor een succesvolle webshop. We zullen dus op zoek moeten gaan naar een zoekwoorden welke wel aansluiten bij de webshop en waarop vaker gezocht wordt.

De webshop uit zich voorbeeld realiseert zich dat haar kleding niet uit lagelonenlanden komt en gemaakt wordt door mensen die daar een normaal salaris voor betaald krijgt. Wellicht kunnen ze daar wat mee, het is wat ze onderscheidend maakt. Ze doen onderzoek naar de zoekwoorden ‘eerlijke kleding’ en ‘fair trade kleding’. 6-fair-trade-kledingEn wat blijkt, er wordt 880 keer per maand gezocht op ‘fair trade kleding’ en 590 keer op ‘eerlijke kleding’ terwijl de concurrentie normaal is. Dit is voor de webshop interessant genoeg om zich op deze zoekwoorden te gaan richten met de homepage.

Er wordt een tekst geschreven over fair trade kleding welke prominent op de homepage wordt geplaatst en er zal bij de linkbuidling activiteiten getracht worden om links te krijgen met de anchor ‘fair trade kleding’.

De productpagina’s van de webshop

De productpagina’s van een webshop zijn doorgaans de pagina’s waarvan je wilt dat daar de bezoekers op binnen komen. En ook voor je productpagina’s kan je gebruik maken van een handige functie van de Google Keyword Planner, de functie: ‘Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen’.

Voor webshops is deze functie zeer waardevol, je kan er namelijk twee of meer lijsten van zoekwoorden mee gaan combineren. Denk hierbij aan het combineren van product kenmerken. Ik zal in het onderstaande voorbeeld laten zien wat ik bedoel: 7-lijsten combinerenZoals je ziet zijn zoekwoorden welke vaak gebruikt worden (rok, rokjes, jurk, jurken) gekoppeld aan verschillende kleuren. Google laat je vervolgens zien hoe vaak er op de verschillende combinaties wordt gezocht. Er wordt op ‘jurk zwart’ 220 keer per maand gezocht terwijl er op ‘jurkje paars’ maar 10 keer per maand wordt gezocht. In dit voorbeeld kunnen de SEO activiteiten voor de webshop afgestemd worden op de populaire kleur productcombinaties.

Tip 3 – De interne zoekfunctie van de webshop

Om inzicht te krijgen waar je webshop bezoekers naar zoeken is de zoekfunctie van je webshop een zeer waardevolle bron van data. Deze data kan je gebruiken om mee te nemen in je zoekwoorden onderzoek in de Google Keyword Planner.

Maar uit deze data kan ook blijken dat men de zoekfunctie gebruikt om te zoeken naar artikelen welke je niet in je assortiment hebt. Een goede reden om deze artikelen aan je assortiment toe te voegen dus.

Tip 4 – Content strategie

Content is voor een webshop enorm belangrijk net zoals voor iedere website. Content is één van de factoren met de zwaarste weging in het Google algoritme. Met goede en uitgebreide content kan je dan ook het verschil maken om hoger te komen dan je concurrerende webshops.

Een webshop met summiere productbeschrijvingen zal in de praktijk dan ook nauwelijks in staat zijn om organisch verkeer naar de webshop te krijgen.

Nu is het overigens niet per definitie zo dat je uitgebreide productbeschrijvingen nodig hebt om goed te ranken met je webshop. Zo is het in sommige branches praktisch niet haalbaar, of commercieel niet haalbaar, om uitgebreide content bij ieder artikel uit de webshop te plaatsen.

autolampjeBijvoorbeeld als je een webshop in tweedehands auto onderdelen hebt. Je gaat dan natuurlijk niet een uitgebreide product beschrijving zitten schrijven over een 12 Volt achterlichtje welke alleen in de Fiat Punto uit het bouwjaar 1999 past en een verkoopprijs van 1,79 euro heeft. En misschien 2 keer per jaar besteld wordt. In dergelijke gevallen kan je je natuurlijk wel richten op het schrijven van goede content voor de verschillende productcategorieën. Voor de webshop in tweedehands onderdelen uit dit voorbeeld zou wel een landingspagina ingericht kunnen worden voor achterlichtjes voor alle automerken welke voorzien wordt van uitgebreide content.

Stimuleer reviews

Reviews zijn ook content. Je klanten uitnodigen om product reviews op je webshop achter te laten zijn een goede manier om content te creëren en daarmee je positie in Google te verbeteren.

Een paar dagen na het ontvangen van de artikelen nodig je, per e-mail, je klant uit om een review over het product te schrijven. Je kan het je klant makkelijk maken door een link naar de juiste productpagina in de mail op te nemen. Je kan overwegen om je klanten over de streep te trekken door ze een korting van X euro aan te bieden op de volgende bestelling indien zij een review schrijven. Daarmee ben je gelijk ‘verzekerd’ van een nabestelling.

reviews-zijn-belangrijkReviews bij producten hebben een aantal voordelen. Het is content waar je zelf geen inspanning voor hoeft te verrichten. Het geeft andere klanten een onafhankelijk waardeoordeel over de producten waardoor zij eerder geneigd zijn om tot koop over te gaan (Social Proof). Google hecht ook waarde aan reviews en is geneigd om sites met reviews hoger in haar zoekresultaten op te nemen.

Voorkom duplicate content

Wat bij webshops speelt is het gevaar van duplicate (dubbele) content. Google wil in haar zoekresultaten, voor een bepaald zoekwoord, alleen maar verschillende resultaten laten zien. Mensen hebben er tenslotte een hekel aan, dat als ze ergens op zoeken, ze bij ieder resultaat wat ze bekijken hetzelfde verhaal onder ogen krijgen.

Omdat Google haar gebruikers een goede ervaring wil geven laat het geen resultaten zien welke (nagenoeg) hetzelfde zijn. Het algoritme wat Google hiervoor gebruikt heet Panda. En dit algoritme is zo goed in het detecteren van duplicate content dat het zelfs herkent als content nagenoeg hetzelfde is (herschreven is).

Indien er op een webpagina duplicate content staat dan wordt deze pagina niet in de Google zoekresultaten vertoond of op een (veel) lagere positie vertoond.

Duplicate content in meta data

Voorkom ook duplicate content in meta data. Gebruik een unieke Page Title voor je productcategorieën en voor je belangrijkste product pagina’s.

Gebruik ook unieke meta discriptions, dit is niet alleen beter voor je ranking maar het nodigt mensen ook meer uit om vanuit Google door te klikken naar jouw webshop.

Duplicate content is bij webshops op twee manieren een veel voorkomend probleem. Door het kopiëren van productbeschrijvingen van leveranciers en het kan veroorzaakt worden door de productfilters.

Productbeschrijvingen van leveranciers

voorkom duplicate contentDuplicate content komt bij webshops voor omdat productbeschrijvingen van fabrikanten of leveranciers 1 op 1 worden overgenomen op de webshop. Dezelfde productbeschrijving staat echter al op de website van de fabrikant of leverancier en wellicht ook nog op andere webshops welke ook dezelfde tekst ook 1 op 1 hebben overgenomen.

Je zal voor ieder product in de webshop unieke content moeten schrijven wil je hoog in Google komen. Hierbij zal je natuurlijk zelf de afweging moeten maken of dit commercieel verantwoord is. Je gaat geen unieke content creëren voor een product van 1 euro waar weinig vraag naar is. Maar voor de producten waar je het meeste winst op maakt zal het al snel de moeite zijn. Je kan hierbij gebruik maken van de 20-80 regel. Schrijf in ieder geval unieke content voor de 20% van de producten welke voor 80% van de omzet zorgen.

Een veel gehoorde richtlijn is 300 woorden content voor een product pagina. Dit is een leuke richtlijn voor mensen die graag met nummertjes werken. Beter is om zoveel woorden content te gebruiken als dat je nodig hebt om het product goed te beschrijven. Als 150 woorden volstaan dan is dat prima. Als er 800 woorden nodig zijn dan is dat ook prima. Je schrijft tenslotte voor mensen en niet voor zoekmachines. Ga nooit in herhaling vallen om maar aan die 300 woorden komen. Je (potentiële) klanten gaan dat niet waarderen.

Duplicate content door productfilters

Duplicate content is niet alleen nadelig als dezelfde content op verschillende domeinnamen te vinden is. Het is ook nadelig voor de Google ranking indien dezelfde content op verschillende pagina’s binnen hetzelfde domein opvraagbaar is. Bij webshops kunnen productfilters zorgen voor duplicate content.

product-filter-webshopEen webshop in laptops maakt gebruik van filter mogelijkheden om de selectie te verfijnen aan de hand van bepaalde kenmerken. Door het filter te gebruiken worden er parameters aan de URL toegevoegd. Precies dezelfde laptops worden getoond voor de volgende URLs: laptopprijsstunter365.nl/laptops.html?prijs=500-800 laptopprijsstunter365.nl/laptops.html?processor=i3 laptopprijsstunter365.nl/laptops.html?OS=windows10

Op deze manier krijgt Google op tal van URLs binnen een domein dezelfde content te zien. Google weet dan niet goed wat je belangrijkste pagina over die content is. Google kiest dan 1 pagina en laat de andere pagina’s als het ware vallen. Google zal echter niet altijd de meest logische pagina kiezen waardoor je in de zoekresultaten wordt opgenomen met een pagina waarvan je liever niet wilt dat daar je bezoekers op binnen komen.

We willen kunnen sturen welke pagina Google als belangrijkste pagina kiest, zodat we ons daarop kunnen concentreren en alle Pagerank waarde op die pagina komt (en niet verdeeld wordt over de verschillende URLs).

Dit probleem kan op verschillende manieren opgelost worden. De eerste manier om dit op te lossen is door gebruik te maken van de canonical link element. Met het canonical link element vertellen we zoekmachine wat de originele variant voor de dubbele pagina’s is. Dat ziet er dan zo uit:

<link rel=”canonical” href=http://www. laptopprijsstunter365.nl/laptops />

In onderstaande video verteld Matt Cutts van Google je meer over het canonical link element.

Bij bepaalde webshop software, zoals het populaire Magento, kan je het gebruik van het canonical link element aanzetten, je hoeft dan zelf geen aanpassingen te (laten) maken. Standaard staat bij de meeste webshop software het gebruik van het canonical link element uit. Je zal dit onder de configuratie instellingen moeten activeren.

Een andere oplossing om duplicate content door filter opties te voorkomen is het gebruik van AJAX in combinatie met hashes (hekjes). Zoekmachines negeren wat er achter een hashteken in de URL staat. De volgende URL’s:

  • laptopprijsstunter365.nl/laptops/#prijs=500-900
  • laptopprijsstunter365.nl/laptops/#processor=i3
  • laptopprijsstunter365.nl/laptops/#windows10

zal Google allemaal zien als laptopprijsstunter365.nl/laptops/

Tip 5 – zorg voor een goede interne linkstructuur

Interne links zijn voor zowel je webshop bezoekers als voor Google belangrijk.

Met interne links geef je je pagina’s meer kracht voor Google (het intern doorgeven van PageRank) en met de anchor teksten vertel je Google waar de pagina’s over gaan.

Je bezoekers maak je het met een goede interne linkstructuur makkelijker om bij de producten te komen welke relevant zijn voor de pagina waar ze zich op bevinden. Dit zijn in veel gevallen complementaire producten. Denk hierbij aan linkjes naar camerahoesjes op de productpagina van een camera in de webshop.

Bij een goede linkstructuur hoort ook dat men niet veel kliks nodig heeft om bij een product te komen. Richt de structuur van je webshop dusdanig in dat je bezoekers nooit meer dan 3 kliks nodig hebben om op een productpagina uit te komen.

Indien je een assortiment voert waarin veel lagen van product categorieën zitten kunnen breadcrumbs je bezoekers helpen bij een vlotte navigatie. breadcrumbs

Bij verscheidende webshop platforms kan je breadcrumbs aan je webshop toevoegen door een plug-in te installeren.

Tip 6 – zorg voor een responsive webshop

meer mobiele gebruikersSteeds meer mensen doen hun online aankopen via telefoon of tablet. De webshop zal daar geschikt voor moeten zijn. Op de eerste plaats om je klanten goed te kunnen bedienen en op de tweede plaats omdat het goed is voor de ranking van de webshop. Google prefereert websites welke responsive zijn boven sites welke dit niet zijn.

Tip 7 – zorg voor een vlotte webshop

Webshops hebben nog weleens de vervellende eigenschap dat ze traag zijn. In veel gevallen is dit te herleiden aan het opvragen van gegevens uit de database. Gegevens met betrekking tot de actuele voorraad, de levertijd, de prijs, beschikbare maten, beschikbare kleuren, noem het maar op.

Een trage webshop is niet alleen vervellend voor de bezoekers maar ook voor de ranking in Google. Bezoekers kunnen afhaken als een webshop traag is en op zoek gaan naar een webshop waar ze wel vlotjes hun gewenste artikelen kunnen bestellen.

snelle webshop

Ook Google hecht waarde aan sites welke vlot zijn en neemt vlotte sites hoger in haar zoekresultaten op dan trage sites (indien de overige ranking factoren gelijkwaardig zijn natuurlijk).

Google heeft een speciale tool waarmee je de snelheid van je webshop kunt testen: de Google Pagespeed tool. De tool verteld je niet alleen hoe snel (of traag) je webshop is, het verteld je ook hoe je het sneller kan maken.

De keuze van een hostingprovider

Indien de webshop traag is door verzoeken aan de database dan kan dit opgelost worden door de webshop te verhuizen naar een goede hosting provider. Of door de afgenomen hosting dient bij de huidige provider te upgraden.

Shared hosting

Shared hosting abonnementen zijn de goedkoopste hosting abonnementen welke je bij een provider kunt afsluiten. Deze shared hosting abonnementen zijn alleen niet zo geschikt voor webshops. Je deelt letterlijk de harddisk, de processor en het geheugen van de server waar je webshop op draait met andere websites. Je webshop kan dan traag worden door drukte op sites van anderen. Shared hosting is een goede oplossing voor een beginnende webshop met een klein assortiment en nog weinig bezoekers.

VPS

vpsEen VPS (Virtual Private Server) dienst leent zich veel beter voor een webshop. Het is wat duurder maar er is wel een apart stuk harddisk, rekenkracht en geheugen gereserveerd voor je webshop. Een VPS is een goede oplossing voor een middelgrote webshop.

Dedicated hosting

Voor webshops met een grote assortiment en/of veel bezoekers is een dedicated server (of servers) de beste oplossing. Je hebt dan de volledige capaciteit van de server(s) volledig tot eigen beschiking.

Tip 8 – SSL/HTTPS

https op webshop gebruikenMet een SSL certificaat op je webshop wordt je webshop bereikbaar onder de HTTPS, een beveiligde verbinding. Dit heeft een aantal voordelen. Op de eerste plaats zal het voor je bezoekers vertrouwen geven dat hun privacy en betalingen veilig zijn, een HTTPS verbinding kan immers niet onderschept worden door derden.

Verder heeft HTTPS het voordeel dat de webshop sneller zal laden in browsers welke dit ondersteunen. En het laatste voordeel, niet geheel onbelangrijk, is het gebruik van SSL een ranking factor voor Google is.

Als je webshop op dit moment nog geen SSL certificaat heeft en je wilt overgaan op HTTPS dan zal je dit wel goed moeten voorbereiden. Zo zal je alle http URL’s moeten redirecten naar HTTPS. Je zal een plan moeten hebben zodat je snel terug kan op http indien er iets mis gaat met de migratie. Zo kan je geen http elementen van derden bronnen (zoals afbeeldingen) laten laden op een HTTPS site. Op deze Engelstalige website lees je alles over de overstap naar HTTPS voor webshops.

Tip 9 – voorkom dode links

Een ander issue waar webshops met een afwisselend assortiment mee kampen zijn dode links. Dode links ontstaan door het verdwijnen van artikelen (en daarmee het verdwijnen van de pagina).

tool-timeDe meeste software voor webshops is dusdanig ingericht dat de interne links naar de betreffende pagina uit de structuur van de webshop automatisch verdwijnen. Desondanks verdiend het de aanbeveling om de webshop regelmatig te controleren op dode links. Meld je webshop daarom altijd aan bij Google Webmaster Tools (GWT). Binnen GWT krijg je onder ‘Crawl Errors’ meldingen van dode links.

En met GWT heb je altijd een vinger aan de pols om onderliggende technische problemen te detecteren.

Het kan ook zijn dat er nog websites van derden naar je oude product pagina’s verwijzen. Zij verwijzen dan door naar een pagina welke niet meer bestaat, en dat is zonde. Hierdoor verlies je backlinks wat nadelig is voor je ranking.

Je kan dit oplossen door de URL van de oude product pagina te redirecten (301) naar een nieuwe (relevante) pagina waarop de opvolger van het artikel wordt verkocht.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *