Web Analytics Made Easy -
StatCounter

In 20 Stappen SEO voor Joomla & Honderden Bezoekers Per Dag?

Joomla behoort tot de drie meest gebruikte Content Management Systemen van dit moment, samen met WordPress en Drupal. Joomla is het meest geschikt voor corporate websites en online magazines.

In dit artikel ga je leren:

  • Hoe je een Joomla website kan optimaliseren voor Google
  • Hoe je een Joomla website sneller maakt
  • Welke Joomla extensions waardevol zijn
  • Hoe je een Joomla website klaar voor de toekomst maakt

Joomla SEO

joomlaseoDe belangrijkste ranking factoren voor Google zijn backlinks en content. Dit zijn ranking factoren welke niets te maken hebben met het CMS waarop je website draait en staan dan ook los van Joomla.

In dit artikel zullen we dan ook geen aandacht geven aan deze ranking factoren maar ons puur richten op de Joomla specifieke zaken: technische punten welke je kunt aanpakken om beter gevonden te worden in Google.

Wil je ook meer weten over linkbuilding en het schrijven van content? Lees dan ons artikel met 16 tips om snel backlinks te verkrijgen en onze handleiding SEO teksten schrijven als een professional.

Wat is een zoekmachine vriendelijke Joomla site?

wat is een zoekmachine vriendelijke websiteOm je webpagina’s te kunnen indexeren bezoeken zoekmachine spiders je website. Hiervoor dienen de webpagina’s opvraagbaar, leesbaar en te interpreteren zijn voor zoekmachines.

Zoekmachines kunnen HTML lezen. Een zoekmachine zoals Google is ook erg goed geworden in het lezen van Javascript.

Om de zoekmachines duidelijk te maken wat je belangrijke content (pagina’s) zijn zal je ze dat moeten ‘vertellen’. Om er voor te zorgen dat zoekmachines al je pagina’s kunnen vinden en interpreteren kunnen we een aantal punten aanpakken.

Stap 1: mooie URLs

Het eerste punt wat we kunnen doen is zorgen voor mooie, zoekmachine vriendelijke, URLs.

Een zoekmachine vriendelijke (Search Engine Friendly / SEF) URL is een URL waaruit de inhoud van de webpagina is op te maken. Een mooie URL kan tevens de hiërarchie van de website duidelijk maken.

sef-url

Standaard functionaliteit van Joomla is de mogelijkheid om SEF URLs aan te zetten.

Indien SEF uit staat of Joomla niet goed is geconfigureerd, dan zien URLs er als volgt uit:

https://sharketing.nl/index.php?option=com_content&Itemid=129&id=14&lang=nl&view=article

Zoals je ziet is deze URL niet te lezen. Het is voor mensen en zoekmachines niet mogelijk om aan de hand van deze URL te kunnen bepalen wat de inhoud van de webpagina is.

Door SEF URLs en mod_rewrite te activeren wordt de URL uit het voorbeeld als volgt: https://sharketing.nl/joomla-seo

SEF URLs kan je activeren onder Global Configuration en dan SEO Settings.

Als het goed is staan SEF URLs al aan als je Joomla hebt geïnstalleerd.

afb1 - SEF in Joomla

Wat je kan overwegen (ik raadt dit wel aan) is om ‘Use URL Rewriting’ ook aan te zetten. Als dit niet aan staat dan krijg je weliswaar wel mooie URLs, deze zullen echter beginnen met: index.php/

Je zou dan een URL krijgen die er als volgt uit ziet: https://sharketing.nl/index.php/joomla-seo

Een URL welke wel te begrijpen is maar niet echt mooi dus.

Als je ‘Use URL Rewriting’ op Yes zet dan zal je echter nog een handeling moet verrichten. Welke handeling dat is, is afhankelijk van de software waarop je site gehost (meestal is dit Apache) wordt. Deze handeling wordt verder toegelicht op deze pagina.

Stap 2: denk na over de URL structuur

url structuurVoordat je je site gaat vullen met content is het belangrijk dat je eerst hebt nagedacht over een logische structuur voor je site. Zeker als je een grote site begint en al helemaal als je een corporate site moet inrichten.

Door bij aanvang goed na te denken over de URL structuur voorkom je dat je in de toekomst de site opnieuw moet gaan inrichten.

Als de site opnieuw ingericht dient te worden dan zal je moeten gaan werken met redirects welke (op korte termijn) slecht kunnen zijn voor je Google ranking. Met redirects loop je tevens altijd het risico dat er fouten worden gemaakt waardoor ‘linkjuice’ verloren gaat.

Waar te beginnen?

Weet je niet goed waar te beginnen met het maken van een URL structuur? Begin dan met het definiëren van je categorieën. Je menu structuur maak je het logische gevolg van je categorieën. In je URLs kan je de categorienamen opnemen zodat de hiërarchie voor iedereen (mensen en zoekmachines) duidelijk is.

Als je een grote site gaat maken dan kan je onder je categorieën nog subcategorieën hangen welke je ook opneemt in de URLs.

Pro tip: neem op je categorie pagina’s ook, uniek geschreven, content op. Zo zorg je ervoor dat je ook goed kunt gaan ranken met je categorie pagina’s.

Liever niet meer dan 2 levels diep

Zorg ervoor dat je URL structuur niet te diep wordt. Dit zorgt voor lange URLs. Tevens krijgen je pagina’s onderaan ‘de piramide’ krijgen maar weinig interne links waardoor deze door Google als onbelangrijk kunnen worden gezien.

Idealiter zijn je URL’s twee levels diep. Een URL ziet er dan zo uit: https://sharketing.nl/seo-begrippen/breadcrumbs/ (2 levels diep)

Voorkom dat je URLs er zo uit komen te zien: https://sharketing.nl/stefan/artikelen/seo-begrippen/breadcrumbs/ (4 levels diep) Dit zorgt voor een lange en slechter leesbare URL.

Stap 3: breadcrumbs

Breadcrumbs laptopshopDoor breadcrumbs te gaan gebruiken op je site is voor zoekmachines en mensen het logische pad van je pagina’s te volgen.

Breadcrumbs zijn tevens een ideale manier om automatisch interne links op je website op te nemen. Hiermee maak je niet alleen je bezoekers blij maar ook de zoekmachines.

En het mooie is dat breadcrumbs standaard functionaliteit van Joomla zijn, je moet het alleen even activeren en instellen als je er gebruik van wilt maken.

Stap 4: www of non-www?

www-nonwwwHet maakt voor Google niet uit of je site bereikbaar is onder https://www.sharketing.nl of onder https://sharketing.nl

Wat voor Google wel uit maakt, is als je site onder beide varianten bereikbaar is. Er is in dat geval sprake van duplicate content.

Indien je site onder zowel http:// als http://www bereikbaar is dan zal je een keuze moeten maken uit één van beide. Wat je mooi vindt of wat wenselijk is.

Als je hebt gekozen voor http:// dan zal je al het http://www verkeer moeten redirecten naar http:// of andersom. Hoe je dat doet lees je in ons uitgebreide artikel over 301 redirects.

Stap 5: zorg voor een sitemap

Een sitemap voor je website kan je vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. De sitemap verteld de zoekmachines uit welke webpagina’s je website bestaat en op welke locaties (URLs) de pagina’s op te vragen zijn.

Indien je pagina’s bewust of onbewust niet opneemt in de menustructuur van je website dan bestaat de kans dat de zoekmachines deze pagina’s niet kunnen vinden. Door de zoekmachines van een sitemap te voorzien heb je deze zekerheid dat deze al je pagina’s kunnen vinden en indexeren.

De standaard waarin je een sitemap maakt is XML. Nu zou je voor je website in XML een sitemap kunnen maken en deze uploaden naar je webserver. Maar dat is arbeidsintensief en als er constant pagina’s aan je website worden toegevoegd dan heb je de kans dat je pagina’s vergeet toe te voegen.

Sitemap extensions

JsitemapGelukkig zijn er voor Joomla diversen sitemap extensions beschikbaar in de Joomla Extensions Directory. Deze sitemap extensions vindt je hier.

Nadat je de extension hebt ingesteld worden nieuwe pagina’s automatisch aan je sitemap toegevoegd zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

Changefreq

Bij de meeste van deze extensions kan je aangeven welke menu items je wilt opnemen in je sitemap en hoe vaak je (verwacht) dat de inhoud van bepaalde pagina’s veranderd (en dus opnieuw geïndexeerd moet worden). Dit wordt de ‘changefreq’ genoemd. Deze kan je instellen op dagelijks, wekelijks, maandelijks of jaarlijks.

Priority

Een voor SEO belangrijk aspect van sitemaps is dat je kan aangeven hoe belangrijk een pagina, binnen je domein, is ten opzichte van andere pagina’s. Hierbij is 1 de hoogste waarde welke je kunt geven en 0 de laagste.

Je belangrijkste content kan je aangeven met ‘priority’ 1, minder belangrijke bijvoorbeeld met 0.8 en content welke totaal niet belangrijk is met bijvoorbeeld 0.1.

Stap 6: robots.txt

robots joomlaDe locatie van je sitemap geef je aan in je robots.txt Via Google Search Console kan je overigens checken of Google je robots.txt kan ophalen en uitlezen.

Als je Joomla gebruikt dan is het goed om te weten dat er bij nieuwe releases een nieuwe robots.txt uitgegeven kan worden. Er kunnen dan bepaalde (nieuwe) folders voor de zoekmachines geblokkeerd worden.

Om te voorkomen dat je oude robots.txt wordt overschreven brengt Joomla de nieuwe robots.txt uit onder de naam robots.txt.dist. In je oude robots.txt kunnen tenslotte aanpassingen staan welke je zelf hebt aangebracht en zo wordt je oude robots.txt niet overschreven.

Als je niets aan de robots.txt hebt aangepast dan kan je gebruik gaan maken van de nieuwe robots.txt door robots.txt.dist te hernoemen in robots.txt

Als je wel wat aan je robots.txt had veranderd dan moet je even kijken wat de toevoegingen in robots.txt.dist zijn en deze handmatig toevoegen aan je robots.txt

.htaccess

Voor je .htaccess file geldt dezelfde procedure bij nieuwe releases. Als er veranderingen zijn dan wordt dit aangegeven in je post-installation berichten op je Joomla dashboard.

Stap 7: het gebruik van de title tag

title-tagDe title tag van een webpagina vindt je in de head portion van je pagina’s. De title tags van je webpagina wordt door Google in de zoekresultaten als de blauwe, klikbare, tekst weergegeven.

Je page title is maar een klein stukje tekst (maximaal 70 karakters), desondanks is dit de belangrijkste tekst van heel je pagina.

Je kunt de page title vergelijken met de titel van een boek. Pas als de titel van een boek je aanspreekt dan bekijk je de samenvatting op achterkant van het boek om te lezen waar het boek overgaat (deze samenvatting kan je weer vergelijken met de meta-discription).

Belangrijk voor je CTR

Willen we de aandacht van de potentiele website bezoeker in Google grijpen dan zullen we dus moeten zorgen voor een verleidelijke page title. De page title heeft dan ook een grote invloed op je Click Through Rate (CTR) vanuit Google naar je website.

Aanbevelingen van Google

Google geeft de volgende aanbevelingen voor het schrijven van page titles:

  • Zorg ervoor dat iedere pagina een unieke titel heeft (dubbele pagina titels laat Google zien in Google Search Console)
  • Zorg ervoor dat je pagina titel de inhoud van je webpagina beschrijft en niet misleidend is
  • Vermijd het gebruik van algemene titels en zorg ervoor dat de pagina titels worden aangepast indien de inhoud van de pagina wordt aangepast
  • Voorkom ‘keyword stuffing’, het herhalen van zoektermen in je titel

Stap 8: meta description

meta descriptionJe meta description is geen ranking factor, indirect heeft deze echter wel invloed op je ranking.

De meta description is de tekst welke Google in het grijs laat zien in haar zoekresultaten.

Ook deze tekst zal mensen moeten uitnodigen om door te klikken naar je website. Hoe meer mensen doorklikken hoe hoger je CTR. En dit is op zijn buurt wel een ranking factor voor Google. Google zal de voorkeur geven aan sites met een hoge CTR.

In Joomla kan je voor ieder artikel, categorie of menu-level je eigen unieke meta description instellen. Voor je artikelen stel je de meta description in via de Article Manager.

Meta description extensions

Heb je al een grote Joomla site welke nog geen gebruik maakt van meta descriptions? Dan kan je gebruik maken van een extension welke dat voor je automatiseert, Easy Frontend SEO is zo’n extension waarmee dat kan. Het nadeel is dan wel dat je geen controle over je meta descriptions hebt.

Schrijf zelf je meta discriptions

Idealiter schrijf je al je meta descriptions zelf, door verleidelijk te schrijven kan je je bezoekersaantallen verhogen. Het is natuurlijk veel werk om naar ieder afzonderlijk artikel te gaan om de meta descriptions in te stellen. Iedere pagina moet dan geladen worden en weer opgeslagen. Om dat te voorkomen kan je gebruik maken van extensions zoals MijoSEF, SH404SEF (beide betaald) of OSmeta (gratis).

Aanbevelingen van Google

De aanbevelingen van Google voor het maximale rendement uit je meta descriptions:

  • Zorg ervoor dat iedere pagina een unieke, beschrijvende en relevante meta description heeft
  • Vergeet niet om je categorie- en overzichtspagina te voorzien van een meta description
  • Voor productpagina’s kan je geautomatiseerde meta descriptions overwegen waarin informatie zoals de fabrikant en de actuele prijs is opgenomen

Global Site Meta Descriptions

In Joomla heb je een global field voor de meta descriptions. Deze vindt je onder Global Configuration > Site > Global Site Meta Description. Deze meta description wordt dan gebruikt als je er geen één hebt ingevuld. Het gebruik van de Global Site Meta Description kan je vanuit SEO oogpunt echter beter achterwege laten omdat dit duplicate meta descriptions genereert.

Stap 9: gebruik heading tags

heading tagsMet de heading tags geef je de titel van je paragrafen in je content aan. Je kunt gebruik maken van de <h1> t/m <h6> tag. In de HTML code ziet het gebruik van een tag er dan zo uit:

<h2>Gebruik heading tags</h2>

De heading tags hebben als onderdeel van je content veel gewicht voor Google. Het geeft aan waar je tekst over gaat en wat de belangrijke onderdelen van je content zijn.

Google kan aan de headings de structuur en hiërarchie van content op een pagina bepalen.

Heading tags voor de opmaak van je site

Heading tags hebben overigens ook een functie in het ontwerpen van je site. In je stylesheet is vastgelegd hoe je heading er uit moeten zien. In je stylesheet staat welk font gebruikt moet worden, de font grootte en de kleur.

H1 tag: de belangrijkste heading tag

De h1-tag is de belangrijkste heading tag van de pagina. Deze tag mag maar één keer voorkomen op iedere pagina. Vanuit SEO oogpunt niet meer en niet minder, altijd 1x. En dat is een probleem met Joomla.

De h1-tag zou de eerste tag op de pagina moeten zijn, je moet hier de titel van je artikel in opnemen. Bij Joomla wordt van de pagina titel echter een h2 tag van gemaakt en geen h1 tag.

Nu kan je er gewoon geen aandacht aangeven, dan maar geen h1 tag op je pagina. Het zal geen ramp zijn, maar het is niet echt een situatie waarin je het maximale uit je website haalt. En daar gaat het ons toch om.

Hoe maak je een h1 heading met Joomla?

Er zijn een paar workarounds waarmee je kan zorgen voor h1 headings in je Joomla artikelen:

Optie 1: gebruik een extention

De meest eenvoudige manier om het op te lossen is door de Header Tags (of soort gelijke) extension te installeren. Deze extensions forceren de h2 pagina titels van Joomla in een h1 tag.

Optie 2: overschrijf je template

De workaround werkt voor de meeste templates, echter niet voor allemaal.

Ga naar Extensions > Template Manager > Templates en selecteer de template welke je momenteel gebruikt. Kies Create Overrides en klik op com_content. Vervolgens kies je Article. Zoek in de code-editor het volgende stukje code:

<div class="page-header">
    <h2>
        <?php echo $this->escape($this->params->get('page_heading')); ?>
    </h2>
</div>

Vervang <h2> door <h1> en vervang </h2> door </h1> en save. That’s it.

Optie 3: Show Title > No

Een andere optie is om bij het plaatsen van artikelen te kiezen voor No bij Show Title. Op deze manier wordt de pagina titel niet vertoond. Je zal dan wel in text modus van de editor in HTML een <h1> tag moeten opnemen.

Stap 10: verbeter de laadtijd van je Joomla site

Joomla laadtijdenDe snelheid waarmee je website geladen wordt is een ranking factor welke steeds zwaarder is gaan wegen in het Google algoritme.

De reden is dat Google haar zoekmachine gebruikers graag een goede gebruikerservaring wil geven. Daarvoor stuurt Google haar gebruikers het liefst door naar sites welke snel laden.

Sites welke snel laden hebben dus een streepje voor in Google. Zo hebben ook sites welke HTTPS gebruiken een streepje voor in Google. Google stuurt het liefst haar gebruikers door naar sites welke veilig zijn.

Ook sites welke responsive zijn (geschikt voor mobiele apparaten) hebben een streepje voor bij Google. Dit heeft allemaal te maken met het geven van die goede gebruikerservaring.

Indien je site traag laadt dan zal dit je bounce rate verhogen. Bezoekers kunnen ongeduldig raken als je pagina’s traag laden waardoor ze je website verlaten. Een hoge bounce rate is slecht voor je ranking in Google. Je zal er dan ook alles aan moeten doen om je website bezoekers tevreden te houden.

Om de snelheid van je Joomla site te verbeteren kan je een aantal acties ondernemen welke we hier uiteen zullen zetten.

Meet eerst je snelheid

Voordat je begint met het optimaliseren van de laadtijd is het natuurlijk interessant om te kijken hoe je site er voor staat. Op deze manier kan je inzichtelijk maken hoeveel effect je verbeteringen hebben nadat deze zijn doorgevoerd.

Google Pagespeed Insights

Google-pagespeed-toolGoogle Pagespeed Insights is een tool waarmee je de performance van je website kunt meten. Het handige van deze tool is dat je feedback krijgt met verbeterpunten.

De hoogste score welke je kunt halen is 100 maar ik zou je willen adviseren om daar niet voor te gaan. Dit zal je heel veel resources kosten en het is maar dat vraag of je dat terug verdient. Een score boven de 95 zal al moeilijk genoeg zijn om te behalen.

Streef naar een score welke hoger is dan 80, bij deze score zal je site snel laden en niet tot frustraties bij je bezoekers zorgen. Bovendien zal je site dan al een stuk sneller zijn dan het merendeel van de sites op het internet.

Content boven de vouw eerst laden

Google Pagespeed Insights zal je adviseren om de content boven de vouw als eerste te laden waarna de rest van de CSS geladen kan worden. Een extension waarmee je dit kan bereiken is JCH Optimize. Het is wel een betaalde extension, maar zal je een hoop werk uit handen nemen.

Deze extension zal meerdere CSS en Javascript bestanden combineren tot 1 bestand waardoor er veel minder requests gemaakt hoeven te worden, wat je laadtijd aanzienlijk verbeterd.

Pingdom Website Speed Test

Een andere tool welke ik graag gebruik is Pingdom. Deze tool laat je zien wat de laadtijd van je site in seconden is, iets wat je niet te zien krijgt met de tool van Google.

pindom-test Waar je naar zou moeten streven is een laadtijd welke lager is dan 2 seconden. Dit is voor iedereen wel acceptabel. Je bezoekers zullen dan niet ‘bouncen’ vanwege te lange laadtijden.

Als je je URL invult bij de tool van Pingdom kies dan om te testen vanaf de server in Stockholm. De andere servers staan buiten Europa waardoor je site trager zal laden.

Stap 11: beperk het aantal extensions

joomla extensionsExtensions maken je site trager. Met name extensions welke dingen doen aan ‘de voorkant’ van je website zoals social media feeds en photo galleries.

De extensions welke gegevens moeten ophalen bij externe partijen zoals Facebook en Flickr maken je site in het bijzonder trager.

Beperk het gebruik van extensions tot degene welke je echt nodig hebt en laat extensions welke ‘gewoon leuk of mooi’ zijn achterwege. Met iedere extensions maak je je Joomla site weer ietsje trager.

Als je wilt weten hoeveel trager een extension je site maakt dan kan je de snelheid van je site meten met de extension ingeschakeld en daarna uitgeschakeld. Sommige extensions kunnen je site erg vertragen terwijl de impact van andere minimaal is.

Stap 12: de Joomla template

Sommige templates zijn slecht geprogrammeerd waardoor ze je site onnodig trager maken. Je zou daarom een template kunnen kiezen welke in de settings mogelijkheden biedt voor zaken zoals CSS compressie en Bootstrap.

Stap 13: browser caching

joomla sneller makenBrowser caching maakt je website voor terugkerende gebruikers sneller.

Met browser caching worden zaken zoals afbeeldingen, CSS en Javascript niet opnieuw gedownload maar uit het geheugen van de browser gehaald. Ook als een nieuwe bezoeker meerdere pagina’s bezoekt heb je profijt van browser caching.

Wat je hiervoor moet doen is een expiratie tijd aangeven, dit in minuten, dagen of weken voordat de bestanden expireren en opnieuw gedownload dienen te worden.

Browser caching is overigens niet een Joomla specifieke techniek. Deze techniek is te gebruiken voor iedere website ongeacht het CMS.

Indien je content regelmatig veranderd dan moet je er voor zorgen dat de expiratietijd van je HTML erg kort staat ingesteld, anders krijgen terugkerende bezoekers de oude content te zien.

Hoe browser caching activeren?

Om browser caching te activeren in Joomla moet je een aantal handelingen verrichten. Op deze pagina vindt je de officiële Joomla documentatie over dit onderwerp.

Stap 14: activeer Gzip

Door Gzip in Joomla te activeren worden je pagina gecomprimeerd, aan de webserver kant, voordat deze naar de browser van de gebruiker worden gestuurd. In de browser van de gebruiker zal het Gzip bestand vervolgens uitgepakt worden. Iedere moderne browser ondersteunt dit, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Door de webpagina’s te comprimeren kunnen ze wel 50% tot 75% kleiner gemaakt worden waardoor er aanzienlijk minder gedownload hoeft te worden.

gzip in actie

Gzip activeren

Het activeren van Gzip is een kleine moeite en is standaard functionaliteit van Joomla. Ga naar Global Configuration naar de Server tab. Kies Gzip Page Compression en zet deze op Yes.

Om te checken of Gzip op je site werkt kan je gebruik maken van deze Gzip tester.

Stap 15: Joomla cache

cache aanzettenZoals de meeste content management systemen is Joomla gebaseerd op PHP en MySQL. Dit betekend dat iedere keer dat een webpagina wordt opgevraagd deze eerst berekend moet worden.

Om deze berekeningen te kunnen maken worden er eerst gegevens opgevraagd in de database (MySQL). De berekeningen vinden plaats in PHP en de uitkomst is in HTML zodat dit in de browser van de gebruiker vertoond kan worden.

Het opvragen van gegevens in de database en het berekenen van de HTML pagina kost tijd. Bij sites met veel data en veel extensions geactiveerd kan dit oplopen van enkele tot vele seconden.

Door de uitkomst van de berekeningen (de HTML pagina’s) op te slaan in een cache geheugen hoeven de berekeningen niet meer gemaakt te worden voor iedere bezoeker. De uitkomst van de berekeningen wordt dan voor iedere bezoeker hergebruikt.

Een cache werkt natuurlijk alleen als je pagina’s vrij statisch zijn. Indien er wijzigingen aan een webpagina zijn aangebracht dan dient de cache ververst te worden zodat men de nieuwe pagina te zien krijgt.

Standaard staat caching bij Joomla uit als je het geïnstalleerd hebt. Voor verschillende onderdelen van de site kan je caching activeren. Je kunt caching activeren voor Page, Module en Component.

De Joomla cache aanzetten

Om caching aan te zetten ga je naar Global Configuration, de System tab, waar je Cache Settings kunt kiezen.

Je hebt dan drie opties:

  • Caching disabled (caching uit, op deze stand staat Joomla standaard)
  • Conservative caching
  • Progressive caching

Progressive caching

Bij Progressive caching wordt er 1 cache bestand per pagina bewaart. In sommige gevallen kan dit voor problemen zorgen.

Convervative caching

Bij Convervative caching wordt er voor componenten en modules een apart cache bestand klaar gezet. Iets minder snel maar geeft nooit problemen.

Cache extensions

In plaats van de Joomla cache te gebruiken kan je ook gebruik maken van één van de cache extensions. Deze kun je vinden in de Extension Directory.

Het voordeel van een cache extension is dat je meer mogelijkheden hebt om alles naar wens in te stellen. Denk daarbij aan het wel of niet cachen van specifieke delen van je website, per type browser of aparte cache bestanden voor mobiele gebruikers.

Als je een cache extension goed instelt dan kan je een betere performance behalen dan met de standaard Joomla cache.

Stap 16: Content Delivery Network

CDNMet een CDN wordt je content sneller afgeleverd bij de gebruiker.

Een CDN bestaat uit meerdere servers welke verspreid bij verschillende hostingproviders staan. De content kan dan zonder vertragingen afgeleverd worden als het op bepaalde delen van het internet druk is.

De content zal bij de gebruiker worden afgeleverd vanaf de servers welke dat op dat moment het snelst kunnen doen, afhankelijk van de drukte op bepaalde delen van het internet.

Een bekend CDN is CloudFlare waarvan Sharketing.nl ook gebruik maakt. Andere bekende CDN’s zijn Amazon CloudFront en Akamai.

CDN’s aan te raden als je over de grenzen ook zaken doet

Dergelijke CDN’s zijn wereldwijd actief en hebben over de gehele wereld servers staan. Als je een website hebt welke zich (ook) op andere landen richt dan is het in gebruik nemen van een CDN zeker aan te raden. Op deze manier heb je de zekerheid dat je site ook snel laadt voor gebruikers in bijvoorbeeld Australië of Canada.

Welke content via het CDN laden?

Alle content welke statisch is kan je via het CDN laten laden. Dus bijvoorbeeld je afbeeldingen en artikelen welke niet meer bewerkt worden.

Hoe maak je gebruik van een CDN?

Om gebruik te kunnen maken van een CDN zal je eerst een account moeten aanmaken bij een CDN service. Sommige zijn heel goedkoop of zelfs gratis als je een niet al te grote site hebt.

Vervolgens kan je de CDN service gaan gebruiken via een CDN extension. CDN for Joomla is een gratis CDN extension en is makkelijk in te stellen.

JomCDN Site Accelerator is een betaalde extension en biedt je gelijk diversen optimalisatie instellingen. Instellingen zoals CSS en Javascript minimaliseren en comprimeren en controle over de expiratietijden van de cache voor verschillende objecten.

Stap 17: maak je afbeeldingen niet groter dan nodig is

Met de editor in Joomla kan je grote afbeeldingen kleiner maken. De afbeelding wordt dan in kleinere afmetingen weergegeven. De bestandsgrootte van de afbeelding wordt hiermee niet kleiner.

save-for-webFoto’s gemaakt met een moderne camera kunnen vele megabytes groot zijn waardoor deze langzaam laden en de site traag maken. Afbeeldingen dienen daarom kleiner gemaakt te worden voor gebruik op het web.

Dit kan je bijvoorbeeld doen met Photoshop. Je kunt daarmee de afbeeldingen opslaan met de optie ‘Save for web’. Daarbij kan je tevens aangeven dat je een lagere kwaliteit wilt. Als je deze lager zet, tot een procentje of 65%, dan zie je het verschil niet eens.

Je kunt ook gebruik maken van gratis online tools om afbeeldingen te comprimeren. Zo kan je gebruik maken van Kraken.io en Compressor.io

Stap 18: Lazy Load voor Joomla

Als je een artikel, zoals deze, hebt waarin veel afbeelding zijn opgenomen dan wordt het grootste deel van de afbeeldingen pas zichtbaar voor de gebruiker als deze naar beneden scrollt.

Met een extension zoals Lazy Load for Joomla zorg je ervoor dat de afbeeldingen pas geladen worden als de gebruiker deze in het zicht krijgt (als er naar beneden wordt gescrollt).

Stap 19: zorg voor een responsive site

Responsive-design-voorbeeldZoals al eerder aangehaald krijgen responsive websites een streepje voor in Google. Niet alleen voor Google zou je website responsive moeten zijn. Op de eerste plaats moet je site natuurlijk responsive zijn voor je gebruikers.

Eind 2016 werden er voor het eerst meer websites bezocht via mobiele apparaten dan via de desktop. Een trend welke nog wel even voort zal duren.

De meest eenvoudige manier om je Joomla website responsive te maken is door simpelweg een responsive template te downloaden en te installeren.

Heb je een (maatwerk) template welke niet responsive is? Dan zal je deze responsive moeten (laten) maken.

Een andere optie is om helemaal over te stappen op een andere template. Klinkt misschien heel eenvoudig, maar als je een grote site hebt waarvan je met je business afhankelijk bent dan komt er aardig wat bij kijken.

Wat je ten alle tijd wilt voorkomen is dat je site bezoekers of zijn ranking verliest. Waar je allemaal rekening moet houden lees je in onze special 3 manieren om je website een responsive design te geven.

Stap 20: AMP (optioneel)

ampAMP is een afkorting welke staat voor Accelerated Mobile Pages. Het is een techniek waarmee webpagina veel sneller laden op mobiele apparaten. En dan ook echt heel veel sneller.

Het wel of niet gebruiken van AMP is op dit moment geen ranking signaal voor Google maar gezien de prioriteiten welke Google geeft aan mobile en laadtijden ligt het wel in de lijn der verwachtingen dat dit een ranking signaal wordt.

Als je gebruik gaat maken van AMP dan wordt de statische content voor mobiele gebruikers niet meer geladen vanaf je eigen webservers maar vanaf een Google cache.

Om gebruik te gaan maken van AMP in Joomla kan je gelukkig gewoon gebruik maken van een extension. De extensions welke je voor AMP kunt gebruiken zijn:

Er zullen dit jaar ongetwijfeld meer AMP extensions uitgebracht worden voor deze relatief jonge techniek.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *