SEO Tekstschrijver Gezocht? Niet Doen! 5 Redenen om het Zelf te Doen
Je zoekt een SEO tekstschrijver, waarschijnlijk omdat je denkt dat zij het beter kunnen. Maar de kennis die een SEO schrijver heeft is erg gering. Meestal kunnen ze niets speciaals.
Zodra je alle beginnerstips hebt gelezen kan jij het beter dan zij. Waarom zal ik je in dit artikel uitleggen.
Ik heb voor mijn tientallen websites over de laatste tien jaar samengewerkt met tientallen copywriters. Mijn ervaringen deel ik hieronder.
Ontdek de 5 redenen waarom jij beter zelf je SEO tekstschrijver kan zijn.
Inhoud van dit artikel
- Wat is een SEO tekstschrijver of copywriter? De betekenis
- Video van de 5 redenen om GEEN seo tekstschrijver te nemen:
- Reden 1: SEO tekstschrijvers rekenen hoge tarieven
- Reden 2: Je hoeft geen vacature uit te zetten en 100 SEO tekstschrijvers af te wijzen
- Reden 3: Je hebt een hogere motivatie om het goed te doen
- Reden 4: SEO is makkelijk te leren en zal altijd nuttig blijven
- Reden 5, de aller belangrijkste: Jij weet waar je het over hebt
- Conclusie: Je kan het zelf doen, en nog beter ook, dus waarom zou je het uitbesteden?
Wat is een SEO tekstschrijver of copywriter? De betekenis
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel “zoekmachine optimalisatie” in het Nederlands. Een SEO tekstschrijver schrijft teksten die zijn bedoeld om hoog in de zoekmachine te komen onder relevante gezochte zoekwoorden.
Als je pagina’s hoog in Google komen, dan krijg je meer bezoekers. Goed zijn in SEO en hogere plaatsingen kan een groot verschil maken.
Als je dit zelf niet wilt doen, is een SEO tekstschrijver inhuren mogelijk een goed idee. Maar toch kan ik in alle zekerheid zeggen dat je het beter zelf kan leren en uitvoeren.
Je bedrijf wordt als het goed is nog jaren in de zoekmachine gevonden dus zal je er op de lange termijn veel aan hebben.
SEO tekstschrijvers hebben geen diploma voor wat ze doen, de meesten noemen zichzelf spontaan SEO tekstschrijver.
Dit gezamenlijk met de kosten, de tijd om een goede te vinden en dat jij door je kennis uiteindelijk beter schrijft, is voor mij voldoende om geen SEO copywriters in te huren.
Video van de 5 redenen om GEEN seo tekstschrijver te nemen:
Reden 1: SEO tekstschrijvers rekenen hoge tarieven
De prijs en de kwaliteit verschilt enorm per schrijver.
Je hebt schrijvers die voor 10 euro een SEO artikel schrijven. Je hebt ook schrijvers die voor 10.000 euro een SEO artikel schrijven, en dat is geen grapje.
Mijn ervaring zegt dat je pas goede schrijvers hebt als je bereid bent een paar honderd euro per pagina neer te leggen. Dit komt mede omdat een goede schrijver nadenkt over de pagina, en uitgebreid onderzoek doet.
Als je door een SEO tekstschrijver meer bezoekers krijgt, dan is de kans groot dat je deze dienst blijft afnemen. Het zijn dus erg hoge kosten als je jarenlang een SEO tekstschrijver inhuurt.
Goedkoop is duurkoop bij SEO tekstschrijvers. Tegenwoordig kan je moeilijk hoog in Google komen zonder kwaliteit pagina’s. Hiermee bedoel ik pagina’s waar iemand met kennis spreekt over het onderwerp, of iemand die uitgebreid onderzoek heeft gedaan.
Als jij in één van de weinig winstgevende markten zit waar nog geen SEO concurrentie is dan zal dat niet eeuwig zo zijn.
Daarom is het beter om je SEO goed te doen. Dan is de kans groter dat je hoog gevonden wordt, veel bezoekers krijgt, en ook veel bezoekers blijft krijgen.
Dus of je besteed goed geld aan een goede SEO tekstschrijver, of je leert het zelf te doen!
Reden 2: Je hoeft geen vacature uit te zetten en 100 SEO tekstschrijvers af te wijzen
Omdat er gigantische verschillen in kwaliteit en prijs/kwaliteit verhouding zitten, zal je veel moeten zoeken om de juiste schrijver te vinden.
Een uitgebreide vacature en opdracht schrijven met uitleg over je business, doel en taakomschrijving zal tijd kosten.
Het grappige is dat: Om te kunnen zien of een SEO tekstschrijver goed is, je sowieso de basics van SEO tekstschrijven moet leren en begrijpen.
Dus om een goede SEO tekstschrijver te kunnen vinden moet je tijd besteden in zelf te leren SEO teksten te schrijven, anders herken je niet wat goed of slecht is.
Bereid je ook voor op vele voorbeelden te lezen en af te wijzen. Je zult namelijk meer vacatures krijgen waaruit je kan kiezen.
Tot slot is er een hoge kans dat zodra je samenwerkt met de schrijver je tegen een aantal dingen aanloopt.
Hoe dan ook: Een goede SEO tekstschrijver vinden kost tijd!
Reden 3: Je hebt een hogere motivatie om het goed te doen
De motivatie en vaardigheden verschillen erg per schrijver:
- Sommige schrijvers die herhalen een oninteressant feitje drie maal in de tekst op een andere manier, enkel om de pagina te vullen.
- Sommige schrijvers die doen uren onderzoek om de kennis te hebben om over jouw onderwerp te schrijven (onderzoek die jij niet nodig hebt).
De enige reden die ik kan bedenken om zelf niet je SEO teksten te schrijven is als je nul motivatie of tijd hebt.
Als je echt geen motivatie of tijd kan creëren dan kan een SEO tekstschrijver inhuren een verstandige keuze zijn.
Maar dan heb je het probleem dat je geen SEO kennis hebt om te kunnen oordelen over je schrijvers vaardigheden.
Zelf heb ik tientallen websites en vele blogs. Voor mij is het dus onmogelijk om voor elke website te schrijven. Helaas pindakaas.
Wat ik wel vaak doe is de belangrijkste pagina’s zelf schrijven. Dit is bijvoorbeeld de top 5 procent. De rest mogen de SEO tekstschrijvers doen (die ik €300 per artikel betaal).
Het is meestal zo dat 5% van je pagina’s in de zoekmachine voor 95% van de bezoekers zorgen.
Reden 4: SEO is makkelijk te leren en zal altijd nuttig blijven
Google blijft de komende 10 jaar nog wel bestaan. Waarschijnlijk blijft Google en het zoekmachine concept nog wel je hele leven bestaan.
Het blijft waarschijnlijk nog steeds op dezelfde manier werken, want het doel blijft je bezoekers “bevredigen”. Door je bezoekers te bevredigen en je aan de relevante regels te houden kan je jezelf garanderen van een zoekmachine gewaardeerde site voor de rest van je leven.
SEO leren is dus nuttig voor de rest van je leven.
SEO is uiteindelijk het leren van een aantal regels, deze aanhouden en kwaliteit leveren. Zolang je dat kan, kan jij SEO tekstschrijver zijn.
En zoals gezegd, als SEO je meer business oplevert, dan kan je hier nog jaren renderend mee bezig zijn.
Als je in totaal één werkdag besteed aan het leren over SEO kan je het zo goed als dat nodig is. Ik weet niet wat jouw dagelijkse bezigheden in je business zijn maar in bijna alle gevallen is SEO leren een meer renderende bezigheid.
Reden 5, de aller belangrijkste: Jij weet waar je het over hebt
Huh? Maar je weet nog niks van SEO? Dat klopt, maar je weet waarschijnlijk veel meer over het onderwerp waar je SEO tekstschrijver voor jou over moet schrijven.
Heb jij een tandartsenpraktijk en moet je schrijver een adviespagina schrijven, dan zal er al snel foute informatie in staan.
Moet je schrijver een pagina over het bedrijf of jullie dienst schrijven? Dan kan jij dit ook beter.
Kortom, jij bent altijd in staat beter informatie te geven dan je SEO tekstschrijver.
Je kan het beter uitleggen, je weet beter hoe je spreekt tegen je (potentiële) klanten, je weet beter waar hun problemen liggen. Je kan het beter!
Zelfs als je SEO tekstschrijver uren onderzoek doet voor hij of zij het artikel schrijft, waarschijnlijk kan jij het alsnog beter.
Niet te vergeten dat je teksten niet alleen voor de zoekmachine zijn, maar ook staan voor jou en je bedrijf. Als de tekst slecht of inaccuraat is, dan kan dit ten koste gaan van je huidige klanten.
Je huidige klanten kunnen de teksten zien er geschrokken door zijn.
Iemand zoeken die een expertise heeft in jouw vakgebied en vragen of hij of zij voor jou wilt schrijven is ook een slim plan. Zo krijg je teksten met de beste informatie (op jouw eigen teksten na dan).
Maar het probleem van deze stijl is nogmaals motivatie. Om te schrijven heb je motivatie nodig en kennis van SEO. In mijn ervaring kunnen schrijvers die je op deze manier regelt vaak niet goed de SEO regels opvolgen.
Het kan ook zijn dat ze binnen enkele maanden stoppen omdat schrijven toch niet zo makkelijk is als dat ze dachten. Of de stagiaire die je het liet doen, is klaar met haar stage plek.
Dus ook hier geldt: het zelf doen is beter!
Conclusie: Je kan het zelf doen, en nog beter ook, dus waarom zou je het uitbesteden?
Investeer een beetje tijd in het leren van SEO. Je kunt het zelf beter en je zal de rest van je leven nog van de voordelen kunnen genieten.
Je zal sowieso SEO moeten leren om te kunnen zien wat een goede SEO schrijver is. Als je dit niet doet, dan loop je het gevaar een slechte schrijver in te huren.
Dus, zodra je de basics van SEO hebt geleerd, dan kan je het net zo goed zelf doen!
Beginnen met over SEO te leren? Klik hier voor alle informatie die een beginner nodig heeft!
Erg leerzaam!