hits counter

12 Manieren om Online te Adverteren & De Voor en Nadelen Daarvan

Als je goed bent in online adverteren, dan kan je in een korte tijd veel bezoekers krijgen en ook veel omzet.

In dit artikel vertel ik over 12 verschillende soorten adverteer plekken en verschillende platvormen om dit te doen.

Ik deel hierbij wat de voordelen en nadelen per platvorm zijn zodat jij weet welk platvorm voor jou de grootste kans heeft om winstgevend te zijn.

De verschillende vormen van online adverteren

Er zijn verschillende vormen om te adverteren. het zijn er veel, dat is goed nieuws. Het maakt de kans groter dat jij het winstgevend kan doen.

Adverteervorm 1: Specifieke websites contacteren en daarop adverteren

Zijn er spelers in jouw markt die je mogelijk kan contacteren met de vraag of je op hun website kan adverteren?

Zo ja dan kan dit potentieel erg winstgevend zijn. Je kan namelijk zelf de website kiezen, en kan daarom beter inschatten of het winstgevend is.

Of het winstgevend is, is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren. Bijvoorbeeld :

  • Hoeveel de website eigenaar voor een adverteer plek vraagt
  • Op welke plekken en hoe groot op de website geadverteerd mag worden
  • Hoe relevant de bezoekers van de website zijn
  • Hoeveel winst jij verdient per bezoeker of klant
  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Grote verschillen in vraagprijs
  • Grote verschillen in vraagprijs
  • Vaak keuze qua adverteerplekken
  •  Minder stabiel dan algemene adverteer systemen
  • Specifieke websites kiezen
  •  Contact en onderhoud kost meer tijd

 

Wanneer deze vorm van online adverteren geschikt is voor jou:
Of deze manier van adverteren voor jou geschikt hangt vooral erg af van de mogelijkheden in jouw markt.

Zijn er websites die relevante bezoekers hebben? En staan ze open voor een adverteerder op hun website?

Adverteervorm 2: Google Adwords in de zoekmachines

google adwords

In het plaatje zie je waar de Google Adwords advertenties staan. Je ziet google adwords advertenties zodra je hun zoekmachine gebruikt.

Het staat dan onderaan of bovenaan de niet betaalde resultaten. De organische resultaten zijn bepaald aan de hand van google’s schatting op wat bezoekers relevant en waardevol vinden.

Circa 5% van de google bezoekers klikken op de betaalde plaatsen. De organische resultaten klikken meer dan 100% van de mensen op(omdat sommige mensen op meerdere resultaten klikken).

Klik hier om meer te lezen over gratis hoger in google komen.

Adwords advertenties zijn de meest gebruikte online advertenties op dit moment.

Omdat je kan bepalen onder welk gezocht woord je advertentie te voorschijn komt, zijn de bezoekers vaak relevant en koopgraag.

Los van de relevantie pak je de mensen ook op het moment dat ze mogelijk zelf zoeken naar een product.

Dit alles zorgt ervoor dat adwords bezoekers vaak verkopen opleveren.

Een nadeel aan adwords is wel dat ze streng zijn en er veel mensen adwords gebruiken.

De meest biedende adverteerder(om te worden vertoond) wordt geplaatst tussen de resultaten.

Dit zorgt ervoor dat je onder populaire zoekwoorden”bid-wars” hebt waardoor de prijs om te adverteren onder deze woorden zo hoog is dat je er geen winst mee maakt.

Dus je moet een beetje geluk hebben dat je in een geschikte markt zit.

Ook zijn ze wat streng qua regels. Je mag officieel geen onwetenschappelijk taalgebruik op je landingspagina hebben staan. Dit kan lastig zijn als je verkoperige teksten wilt gebruiken.

Het kan zijn dat je een aparte pagina moet aanmaken met een nieuwe (zonder onwetenschappelijk taalgebruik) verkooptekst waardoor je conversie omlaag gaat.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Erg relevante bezoekers
  • Mogelijk te duur voor winst
  • Koopgrage bezoekers
  • Mogelijk conversie verlagend
  • Stabiel en simpel te managen
Wanneer deze vorm van online adverteren geschikt is voor jou:
Of deze manier van adverteren voor jou geschikt hangt vooral erg af van je markt en hoeveel jij kan halen uit een bezoeker.

Als jij meer geld uit een adwords bezoeker kan halen dan je concurrenten, dan is de kans groot dat jij meer kan bieden en daarbij geld kan verdienen.

Als je in een sterk concurrerende markt zit dan is de kans groot dat je zoveel moet betalen voor een adwords plek, dat je verlies maakt.

Of ik je Adwords zou aanraden hangt ook af van of er actief naar relevante onderwerpen uit jouw markt wordt gezocht.

 

Alternatieve adverteer websites:
Als alternatieven kun je Bing ads of 7 search proberen. Maar bij bing is veel minder mogelijk qua bezoekersaantallen en bij 7 search nog minder. 

Adverteervorm 3: Google Adwords in het display network (via adsense advertenties)

Hoort eigenlijk bij adverteervorm 2 omdat het in hetzelfde systeem gebeurt. Maar het ziet er als volgt uit:

google display netwerk

Zoals je ziet zijn dit advertenties bovenaan de website van het nationaal gezondheidsforum. Vaak zijn het ook 3 links onder elkaar. Je kan de advertenties herkennen door het aangewezen tekentje op het plaatje.

Er zijn 3 mogelijke manieren om je adverteer doelgroep te kiezen.

  1. Google’s systeem kijkt welke pagina’s waar hun advertenties opstaan relevant zijn aan jouw opgegeven woorden en laat daar jouw advertentie zien.
  2. Je selecteert zelf de websites die relevant zijn
  3. Je plaatst een cookie op de computer van iedereen die jouw website bezoekt. hierdoor kan je aan deze mensen op elke website die google adsense heeft(de naam van het systeem voor website beheerders), weer jouw merk laten zien. Dit heet retargeting.

In het plaatje hierboven zie je dat er voor mij één advertentie vertoond wordt die relevant is aan de pagina. De rechter advertentie over hypotheken wordt bij mij weergeven omdat een Google adsense cookie heeft aangegeven dat ik eerder naar hypotheken gezocht heb.

Google adsense is even streng als Google Adwords en ook hier wint de hoogste bieder.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Gerichte bezoekers
  • potentieel te duur voor winst
  • Retargeting mogelijk
  • Mogelijk conversie verlagend
  • Stabiel en simpel te managen
  •  Minder goed te richten als google adwords
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Het werkt hetzelfde als bij Google Adwords.

Of deze manier van adverteren voor jou geschikt hangt vooral erg af van je markt en hoeveel jij kan halen uit een bezoeker.

Als jij meer geld uit een bezoeker kan halen dan je concurrenten, dan is de kans groot dat jij meer kan bieden en daarbij geld kan verdienen.

Als je in een sterk concurrerende markt zit dan is de kans groot dat je zoveel moet betalen voor een plek, dat je verlies maakt.

 

Alternatieve adverteer websites:
Er zijn heel veel alternatieven voor het google display netwerk.

Zoals advertising.com, ligatus.nl, kijk onderaan op deze pagina bij de overige adverteersystemen voor meer mogelijkheden.

Adverteervorm 4: Bing ads

Bing ads zijn hetzelfde als de advertenties van Google Adwords. Het enige verschil is dat de één op de Google zoekresultaten vertoond worden en de andere bij de Bing zoekresultaten.

Bing is een zoekmachine zoals Google. 1% van de mensen in Nederland gebruikt Bing als zoekmachine.

99% gebruikt Google. Dat betekent dat je veel minder mensen kunt bereiken via bing ads dan met Google.

Maar toch heeft het voordelen.

Omdat er minder concurrentie is betaal je minder per advertentie.

En ze zijn minder streng dan Google. Je kan “verkoperiger” zijn.

Dus je betaalt minder en verdient meer per klik.

Helaas is er minder opschaal mogelijkheid en zijn er veel minder bezoekers via Bing mogelijk dan bij Google.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Erg relevante bezoekers
  • Vaak erg weinig bezoekers mogelijk
  • Koopgrage bezoekers
  • Stabiel en simpel te managen
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Zoals bij elke adverteervorm hangt het af van je business. Als je in een markt zit waar veel geld in omgaat en je ziet bij bing geen adverteerders, dan kan ik je erg aanraden om bing uit te proberen.

Ik verwacht niet dat je er rijk mee wordt. Maar als je niks hebt tegen kleine beetjes extra verdienen, dan is dit een goede.

 

Alternatieve adverteer websites:
Als alternatieven kun je Google adwords of 7 search proberen. Maar bij 7 search is veel minder mogelijk qua bezoekersaantallen. Google adwords heeft meer opschaal potentie dan bing 

Adverteervorm 5: Facebook ads

facebook advertising

Facebook heeft gigantisch veel bezoekers. Daarom kan je met Facebook advertenties potentieel ook heel veel bezoekers binnen halen.

De advertenties van het plaatje hierboven zag ik rechts boven in facebook. Naast deze adverteerplaats kunnen er ook advertenties op je wall staan.

Er zijn verschillende manieren om te kiezen wie je advertenties zien.

  • Je kan je doelgroep kiezen aan de hand van likes die je invult. Als ik op mensen wil focussen met de interesse “internet marketing” dan kan ik dat kiezen.
  • Je kan ook een lijst uploaden van minimaal 500 e-mailadressen (van bijvoorbeeld je kopers) en Facebook aan de hand daarvan een profiel laten maken van de gemiddeld opgegeven email. Ze kijken dan naar de gemiddelde leeftijd,geslacht, hobby’s, verdiensten en vele andere zaken.Aan de hand hiervan selecteren ze mensen die relevant zijn aan bijvoorbeeld je kopers, waardoor je advertentie  potentieel een hoge kans heeft om winstgevend te zijn.
  • Tot slot bieden ze een retargeting mogelijkheid aan. Dit is jouw advertenties laten zien aan bezoekers van je website, je verkooppagina of iets anders relevant. Deze mensen hebben al eerder interesse in je bedrijf getoond, dus het kan erg gunstig zijn op deze mensen te richten. Persoonlijk vind ik de retargeting functie van facebook het meest interessant.

Een nadeel is wel dat je mogelijk niet specifiek genoeg kan richten op je potentiële koper. Het is heel erg markt afhankelijk. Als je bijvoorbeeld een erectiepil verkoopt(ik zeg maar iets beschamends), dan zal je maar weinig mensen op Facebook vinden die aangeven daar geïnteresseerd in te zijn.

Zo kan je ook markten hebben waar juist weer te veel mensen geïnteresseerd in zijn die geen interesse hebben in geld besteden. Als je een auto verkoper bent dan is de kans groot dat je mensen met de interesse “auto’s” niet snel zal kunnen strikken om hun auto in te wisselen of om een nieuwe te kopen.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Mogelijk gerichte bezoekers
  • Mogelijk niet gerichte bezoekers
  • Retargeting mogelijk
  • Minder goed te richten als google adwords
  • Simpel & goedkoper dan Adwords
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Zit je in een marktwaar mogelijke kopers relevante zaken “liken”, dan is de kans groter dat jij winstgevend kan adverteren.

Als je veel bezoekers op je website hebt die jij kan “retargetten” dan zou ik dit ook uitproberen.

Retargeting is één van de meest winstgevende adverteer methodes.

 

Alternatieve adverteer websites:
Als alternatieven kun je Twitter, pinterest of instagram proberen, deze staan hier allemaal onder beschreven.

Adverteervorm 6: Youtube advertising

Youtube advertising, het zijn simpelweg de video’s die je soms ziet voor een video op youtube begint of als onderbreking tijdens een video.

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit via youtube video’s geadverteerd.

Dat komt door de volgende redenen:

  • Het is nooit relevant geweest qua bezoeker selectering (wat ik op youtube kan, kan ik ook op andere kanalen maar dan gerichter)
  • Een goede video maken kost geld en tijd

Blijkbaar is retargeting ook mogelijk bij youtube ads. Wat mij doet denken het eens te proberen.

Youtube ads worden betaald aan de hand van views.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Videos kunnen beter werken
  • Veel kosten en werk maken video
  • Veel viewers mogelijk
  • Mogelijk bezoekers totaal niet relevant
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Ik zou dit alleen aanraden als je al andere adverteer vormen winstgevend hebt geprobeerd en meer plekken nodig hebt voor uitbreiding.

Of als je veel ervaring met video’s maken hebt.

Het gevaar is namelijk dat je geld en tijd kwijt bent aan het maken van video’s en het uiteindelijk niets oplevert.

Vandaar raad ik aan eerst andere systemen te proberen en het alleen te doen als je overtuigd bent dat adverteren voor jou werkt.

 

 [/colorbox]

Alternatieve adverteer websites:
Als alternatief kan je dailymotion proberen. Dat is een video website zoals youtube, maar is wel minder populair.

Adverteervorm 7: Exoclick

Exoclick kan je gebuiken als je wilt adverteren op bekende torrent of pornografische website.

Je begrijpt vast wel dat dit enkel geschikt is als je geen probleem hebt met een pornografische of torrent associatie met je bedrijf.

Dat gezegd te hebben kan ik exoclick daarnaast ook echt alleen aanraden als je echt iets hebt dat relevant is voor pornografische of torrent websites.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Veel bezoekers mogelijk
  • Waarschijnlijk geen relevante bezoekers
  • Bijna alles toegestaan om te adverteren
  • Slechte associatie
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Ik zou dit alleen aanraden als je een website hebt die relevant is aan of acceptabel is bij de besproken soort websites.

Of als je een soort website hebt die wel winstgevend is, maar waar je moeilijk een adverteer systeem voor kan vinden die je toelaat te adverteren.

 

Alternatieve adverteer websites:
Er zijn hier verschillende alternatieven voor. Zoals ero-advertising.com maar exoclick is bij verre het meest populair.

Adverteervorm 8: Malware adverteer systemen

Er zijn partijen die malware verspreiden. Malware is onuitgenodigde software die advertenties op je computer laten zien waar je ze niet wilt zien of waar het zonder toestemming niet mogelijk zou moeten zijn.

Mensen krijgen malware door verkeerde bestanden te openen.

Iedereen heeft een hekel aan malware maar een percentage heeft niet door dat ze malware advertenties zien, überhaupt advertenties zien of ze zijn ondanks dat iets via malware aan hun verkocht wordt, bereid om te kopen.

Afhankelijk van de malware kunnen mensen je advertenties zien via popup’s, in de zoekmachine’s, in hun browsebalk, of waar je maar kan verzinnen.

Deze adverteersystemen zijn redelijk goedkoop. De reden hiervoor is dat het op of over het randje van illegaal zit, en dat je bedrijf met malware in verband brengen niet goed is voor de naam van je bedrijf.

Het richten van je advertenties op doelgroepen is erg afhankelijk van het malware platvorm dat je gebruikt om te adverteren. Sommige zijn zo gericht als google adwords(omdat ze de malware in google laten zien). Sommige zijn totaal willekeurige popups.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Goedkoop
  • Potentieel erg slecht voor je naam
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Als je het niet erg vindt dat je bedrijf met malware in verband wordt gebracht.

 

Adverteervorm 9: Twitter

Twitter is een populair social media platvorm, dat betekent een grote groep aan potentiële bezoekers.

Op deze link kan je je advertentie account aanmaken.

Je kan focussen op je twtitter account te laten groeien, of op bezoekers naar een website van je te sturen.

Je kan mikken op interesses en op de volgers van specifieke personen. Je kan ook twitter een schatting laten maken van de mensen die jouw account volgen of een maillijst die je upload, en aan de hand daarvan een groep laten bepalen om je advertentie aan te tonen.

Je hebt nog specifieke keuze’s zoals mikken op geslacht of een specifieke taal.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Gemakkelijk te gebruiken
  • Niet voor iedereen relevant
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Ik raad dit enkel aan als je al andere dingen succesvol hebt geprobeerd of als het relevant is aan jouw business.

Het is relevant als je al veel twitter gebruikt voor je business of als veel potentiële klanten in jouw branche Twitter gebruiken en het makkelijk is te richten op hen

 

Alternatieve adverteer websites:
Er zijn hier verschillende alternatieven voor. Facebook, Pinterest of Instagram. Deze worden op deze pagina beschreven.

Adverteervorm 10: Pinterest

Pinterest is een social media platvorm waar voornamelijk plaatjes en foto’s op worden gedeeld.

80% van de gebruikers zijn vrouw.

Hier kan je je aanmelden voor het adverteersysteem.

Om eerlijk te zijn heb ik dit adverteer systeem nog niet gebruikt en weet daarom niet of het al beschikbaar is in Nederland. Maar de adverteer mogelijkheden zijn er in Amerika dus is het al in Nederland of is het slechts een kwestie van tijd.

De reden dat ik het niet heb gebruikt is omdat ik geen business heb waarbij de grafische vorm van adverteren relevant genoeg is. Ook niet genoeg doelgroepen sluiten bij mijn bedrijven aan om het te proberen.

Maar dat zegt niet dat het niet voor jou werkzaam kan zijn.

Als veel van jouw potentiële klanten Pinterest gebruiken en de manier van adverteren relevant is dan kan ik het aanraden.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Gemakkelijk te gebruiken
  • Niet voor iedereen relevant
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Zoals gezegd raad ik deze vooral aan als je potentiële kopers er veel gebruik van maken.

 

Alternatieve adverteer websites:
Er zijn hier verschillende alternatieven voor. Facebook, Twitter of Instagram. Deze worden op de huidige pagina beschreven.

Adverteervorm 11: Instagram

Om te adverteren op Instagram heb je een Facebook advertising account nodig.

De manier waarop je naar bezoekers kunt richten komt veel overeen met facebook. Maar de vorm van adverteren komt veel overeen met pinterest.

Het is een grafische manier van adverteren. Dus met foto’s of video’s.

De gebruikers van instagram zijn voornamelijk jonge mensen. Minimal de helft is jonger dan 20 jaar.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Te gebruiken in je facebook account
  • Niet voor iedereen relevant
Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Net als bij Pinterest raad ik deze aan enkel te proberen als andere vormen van adverteren succesvol zijn.

Of als je grote verwachtingen hebt dat je doelgroep op instagram te vinden is en je geen probleem hebt met een grafische vorm van adverteren.

 

Alternatieve adverteer websites:
Er zijn hier verschillende alternatieven voor. Facebook, Twitter of Pinterest. Deze worden op de huidige pagina beschreven.

Adverteervorm 12: mobile advertising

Er zijn veel verschillende apps waar je enkel toegang tot hebt op je mobiele telefoon.

Veel mensen gebruiken deze en dat zorgt ervoor dat er een unieke methode is om te adverteren. En dat is in apps aan mensen met een mobiele telefoon.

Er zijn veel manieren waarop je advertentie potentieel vertoond kan worden. Het is erg afhankelijk van het soort app dat je gebruikt.

Bij spelletjes, bij een app voor het weer, een sport app, alles kan.

Helaas ben je qua richtwerk in veel gevallen minder accuraat. Je kan vaak kiezen op welke app je advertentie vertoond wordt, maar daar houdt het meestal mee op.

Daarnaast zijn mobiele bezoekers minder snel kopers en zijn ze minder snel bereid om op je advertentie te klikken.

  • Voordelen:
  • Nadelen:
  • Veel bezoekers mogelijk
  • Vaak niet erg effectief

 

Wanneer deze vorm van online adverteren voor jou geschikt is:
Adverteren aan mobiele gebruikers is vooral interessant als je dat kan doen op een relevante app. Zo niet dan is de kans klein dat je winstgevend kan adverteren.

 

Adverteervorm 13: Overige adverteer systemen

Er zijn nog heel veel adverteersystemen die ik niet relevant genoeg vind om specifiek te benoemen.

Meestal werken ze namelijk als één van de bovenstaande. Vooral zoals het google display netwerk werkt kan je ze vinden.

In Nederland heb je ook veel adverteersystemen en plekken, zoals:

  • Adverteerdirect.nl
  • Gerichtonline.nl
  • Adfactor.nl
  • Beslist.nl
  • Marktplaats.nl
  • E2ma.nl

Of internationale systemen die je ook op Nederlandse bezoekers kan mikken:

  • Clicksor
  • Adbrite
  • Bidvertisor
  • Tribalfusion
  • Adblade
  • Advertising.com
  • Propellerads
  • Chitika
  • Ligatus
  • 7 search
  • Directcpv
  • Retargeter.com
  • Leadimpact

Poll: welke vorm van online adverteren vind jij het meest interessant?

Twee antwoorden mogelijk:

Welke manier van online adverteren doe je, of wil je uitproberen?

Bekijk Resultaten

Eindadvies voor het kiezen van adverteersysteem

welk adverteersysteem voor jou het meeste kans heeft winstgevend te zijn is altijd afhankelijk van het soort business dat je hebt.

Daarnaast is het ook belangrijk om zo mogelijk veel verdiensten per bezoeker te hebben, anders loop je het gevaar voor de adverteer plekken overboden te worden.

Ik raad aan  zoveel mogelijk uit te proberen en goed bij te houden of iets wel of niet werkt.

Zorg ervoor dat je je conversie verhoogt en het aantal verdiensten per klant, dat maakt het een stuk makkelijker om winstgevend te adverteren.

Begin, test en verbeter.

Succes.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *