Web Analytics Made Easy -
StatCounter

5 Manieren om Online Leads Te Genereren + 4 Bonus Tips

Des te meer leads des te meer potentiële klanten des te meer klanten.

In het Nederlands betekent het dat als je focust op het verkrijgen van meer leads, dat je meer geld verdient.

In dit artikel deel ik 5 manieren om leads te genereren.

En daarnaast 4 extra tips die iedereen zou moeten weten voor hij of zij begint.

Wat zijn leads?

Leads zijn mogelijke nieuwe klanten .

Als iemand het heeft over leads genereren dan heeft hij of zij het meestal over het vergaren van de informatie van een potentiële klant.

Als je een email-adres van een potentiële klant bemachtigt dan heb je direct ook een lead bemachtigd.

Maar ook het adres of het telefoonnummer van een potentiële klant vallen daaronder.

In de praktijk gaat het erom dat je de contactgegevens van een potentiële klant krijgt, zodat je deze kan contacteren en kan proberen deze een klant te maken.

Hoe verdien je geld met leads?

Contact maken met je leads kan je op vier manieren helpen.

1: Het kan ervoor zorgen dat je leads jou in gedachte houden waardoor ze eerder aan jou denken zodra ze iets willen aan te schaffen.

2: Je kan op een directe of indirecte manier je product meer aanprijzen of bezwaren wegnemen.

3: Je kan mogelijke klanten over de streep trekker om toch te kopen.

4: Als je een nieuwe manier hebt gevonden om met je bedrijf geld te verdienen. Doordat je bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe dienst hebt. Dan kan je direct al je klanten en potentiële klanten hiervan op de hoogte brengen. Dit soort lanceringen kunnen je erg helpen meer te verdienen.

Systemen om de leads in op te slaan en te contacteren

leads (mogelijke klanten) contacteren is verreweg het makkelijkst via de email.

Post versturen of belletjes plegen is te doen als het éénmalig is of als je weinig leads hebt.

Maar als het gaat zoals de bedoeling is dan raad ik aan te beginnen met e-mails verzamelen.

Je hebt namelijk systemen zoals Aweber. Met dit systeem kan je email adressen opslaan en je kan met dit systeem emails versturen naar alle emailadressen welke je hebt verzameld.

Het gaat een stuk voordeliger en makkelijker dan naar al je potentiële klanten brieven versturen.

Daarnaast gaat het ook een stuk sneller dan al je potentiële klanten bellen.

Nog een voordeel van emailadressen verzamelen is dat het acceptabel is om regelmatig emails te versturen.

Elke week bellen is not done. Elke week post versturen wordt ook niet gewaardeerd.

Natuurlijk hangt het wel veel van je business af. Voor sommige bedrijven werkt post beter, of een combinatie van de mogelijkheden.

Maar als je begint met leads verzamelen begin dan met emailadressen verzamelen, dat is het makkelijkste.

Daarom spreek ik in dit artikel voornamelijk over emails, als ik het over leads heb.

Hieronder de manieren leads te verkrijgen en extra tips.

Mensen moeten een reden hebben om jou hun gegevens te geven

Voordat iemand jou zijn gegevens geeft, moet hij of zij daar een reden voor hebben. Mensen hebben namelijk een hekel aan hun gegevens weggeven.

Dus moet je het aantrekkelijk maken.

Soms kom ik nog op websites waar ik ergens in een hoekje in het klein een vlak zie staan waar je je email kan invoeren. Soms is de enige omschrijving die erbij staat “nieuwsbrief”.

Als het zo moeilijk te vinden is en zo onaantrekkelijk is, dan kan je net zo goed geen leads verzamelen.

Om leads te verzamelen sluit je als het ware een deal met de geïnteresseerde. Jij geeft iets weg en in ruil daarvoor krijg je hun contactgegevens.

Natuurlijk verwoord je het niet op deze manier.

Video 5 Manieren om Leads te Verkrijgen + 4 tips voor extra winst

Manier 1: proefexemplaren of voorproefjes geven om leads te genereren

Is het mogelijk om een proefexemplaar of voorproefje te geven van jouw product of dienst?

Zo ja dan is dit een goede manier om leads te verzamelen.

Het is de perfecte manier om van te voren te laten zien dat jij kwaliteit te bieden hebt.

Dit werkt enkel als mensen ook echt tevreden zijn over wat je ze geeft.

Manier 2: Een handleiding of informatieboekje om leads te genereren

Dit kan een fysiek boek zijn, een boekje, of een digitaal boek(je).

Digitaal is het makkelijkste en werkt vaak prima. Ik heb het hier over een word document dat omgezet is naar een pdf bestand(kan je gewoon doen bij “opslaan als”).

Het kan van alles zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een verslag over waar mensen op moeten letten als ze in jouw markt iets aanschaffen. Dit zou je kunnen verwoorden als:

“X Valkuilen om op te letten als je X Koopt. Vul hier je naam en emailadres in en ontvang het verslag”

Of je kan advies geven en het zo brengen:

“Vul je naam en emailadres hieronder in om X adviezen te ontvangen over X zodat jij X”

Er is veel te bedenken, je kan ook video’s weggeven, een stappenplan weggeven, of wat dan ook.

Doe een goede brainstorm en ontdek wat jij gratis kan weggeven.

Manier 3: Een tool, of een calculator

Is er een tool of gereedschap die jij online gratis beschikbaar kan stellen?

Misschien iets waarmee je iets kan berekenen of iets dat je bezoekers kan helpen met hun “probleem” of droom?

In het geval het een berekentool is, dan kan je instellen dat ze het resultaat pas zien als ze hun emailadres geven. Of dat ze pas bij de tool kunnen als ze hun e-mailadres geven.

Het zou kunnen dat je deze tool moet laten programmeren maar dat hoeft zolang het niet te ingewikkeld is geen probleem te zijn.

Manier 4: een online quiz of een test waarbij ze hun email moeten invullen voor ze resultaten krijgen

Mensen zijn nieuwsgierige wezens.

Verzin een quiz waarvan mensen enkel de resultaten zien als ze hun emailadres geven.

Het is niet heel moeilijk iets te verzinnen.

Als je er moeite mee hebt vraag dan in een reactie onderaan dit artikel voor hulp en ik of een andere lezer geeft je één of meerdere ideeën.

Manier 5: Toegang tot een gratis seminar, webinar of open dag

Vooral seminars zijn geweldig om te verkopen.

Mensen zien deze over het algemeen als zeer waardevol. Hierdoor zullen ze snel bereid zijn om langs te komen.

Het zijn vaak serieuzere mensen, echte kopers.

Naast dat ze hun e-mailadres en naam moeten opgeven(de lead) om hun plek te reserveren, zullen ze jouw salespitch ter plekke kunnen horen.

Je lokt mensen naar een seminar door een seminar vol adviezen te beloven die ze zouden waarderen.

De adviezen die je belooft geef je en aan het einde van het seminar neem je een paar minuten om jouw product of dienst te promoten.

Face to face kan je veel makkelijker mensen overtuigen. Face to face kunnen mensen ook niet afgeleid worden door een mailtje, of door je promotie weg klikken.

Tijdens de seminar zou je een paar keer indirect je product of dienst kunnen benoemen.

Tot slot kan je een tijdelijke korting voor je product of dienst geven aan iedereen die op de seminar aanwezig is. Maak deze korting enkel dezelfde dag geldig en reik formuliertjes uit die mensen kunnen invullen(incl incasso gegevens) als ze interesse hebben in je product.

Lees hier meer informatie over een webinar volgen.

Manier 6: Vul mijn manieren aan

Heb jij een goede manier om leads te genereren?

Plaats onder dit artikel een reactie en deel het.

Poll: Welke manier van leads genereren vind jij het interessantste?

Welke manier van leads genereren vind jij het interessantste? Twee antwoorden mogelijk

Bekijk Resultaten

Tip 1: Voorkwalificatie & de misvatting dat elke lead hetzelfde is

Er zitten gigantische verschillen in de kwaliteit van leads

Niet elke lead is evenveel waard.

Een lead die een voorproefje van jouw product wilt is waarschijnlijk meer waard dan een lead die aan een online quiz heeft meegedaan.

Dit is vrij logisch, de één heeft namelijk interesse getoond in je product en de ander niet.

Dat zegt niet dat een quiz niet nuttig kan zijn. Het zou kunnen dat drie keer zoveel mensen een quiz invullen dan dat mensen een voorproefje willen. Maar dat leads die een voorproefje wilden wel drie keer zo snel kochten.

Waardoor in dit voorbeeld beide manieren van leads verwerven evenveel waard is.

Wat ook een verschil maakt is hoe acceptabel het versturen van emails is:

  • Bij het genereren van leads door advies ebooks weg te geven kan je achteraf makkelijk extra advies toemailen inclusief directe of indirecte promoties.
  • Bij voorproefje’s  van je product kunnen je promoties nog directer zijn.
  • Bij een online test worden je emails mogelijk minder gewaardeerd.

Zorg er hoe dan ook voor dat je zeker weet dat leads mogelijk interesse hebben in wat je te bieden hebt.

Verkoop bijvoorbeeld geen auto’s aan emails die je verworven hebt door gratis paraplu’s of cupcakes weg te geven.

Tip 2: Verhoog je conversieratio

Je conversieratio is het percentage bezoekers dat lead wordt of koopt.

Hoe je tegen je bezoeker spreekt heeft een grote impact op het percentage dat lead van je wordt. Wat ook geldt bij het percentage dat koper van je wordt.

Door te werken aan je conversie kan je bijzondere dingen bereiken.

Als je de dromen of ellende van de bezoeker weet aan te spreken dan is deze bezoeker vaak extra bereid contactinformatie te geven.

Dus wakker hun motivatie aan.

Een andere manier om de conversie te verhogen is door bezwaren weg te nemen.

Wat zijn grote bezwaren die mensen hebben in jouw markt?

Zeg iets dat deze bezwaren weg kan nemen. iets dat je bezoeker kan geruststellen.

Een andere hele effectieve manier om je conversie te verhogen is door je titels te verbeteren.

Aan de hand van je titel bepalen veel mensen of ze je website interessant genoeg vinden om te beginnen met lezen.

Bij sommigen van mijn tientallen websites heb ik de conversie kunnen verdubbelen door mijn titels te verbeteren.

Er zijn vele manieren om aan je conversie te werken.  Er zijn vele tips te volgen.

Klik hier voor meer tips over conversie optimalisatie.

Tip 3: Probeer meerdere manieren van leads genereren uit

Niet iedereen wilt een voorproefje, niet iedereen wilt een handleiding en niet iedereen wilt een tool.

Als je op meerdere plekken en manieren emails verzamelt, dan kan dit potentieel een groot verschil maken in je hoeveelheid leads.

Het is in ieder geval een goed plan om te testen wat voor jou het beste werkt.

Tip 4: Vergeet ook niet de gegevens van je kopende klanten op te slaan en te segmenteren

Als iemand iets van je koopt kan je zijn of haar contactgegevens opslaan.

Dit is handig zodat je nieuwe producten en diensten aan hen kan promoten.

Er is geen emaillijst zo koopgraag als een emaillijst vol met klanten van je.

Deze emailadressen kan je apart opslaan zodat je ze andere emails kan versturen dan aan je “niet kopers” lijst.

 

Mocht je iets willen delen reageer dan onderaan dit artikel. Het wordt gewaardeerd.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *