hits counter

Wat is Google Adsense? Uitleg + 3 Tips Voor Hoge Verdiensten

Google Adsense is een programma waarmee je advertenties van Google Adwords adverteerders op jou site kunt zetten en waarbij je per klik betaald wordt door Google.

In dit artikel zal ik je ALLES uitleggen over wat je moet weten over Google Adsense. Ik zal je vertellen hoe je het aanmaakt, op je site zet en hoe je het meest uit je kliks haalt (belangrijk!).

Ook zal ik het hebben over de voor- en nadelen van Google Adsense, maar eerst zal ik verder uitleggen wat Adsense is.

Wat is Google Adsense precies?

Zoals je misschien wel weet kan je adverteren in Google via Google Adwords. Met dit programma kan je op twee plekken adverteren, namelijk:

  • Op zoekwoorden op Google.nl (en zoekpartners)
  • In het Google display netwerk

Het display netwerk is de verzameling van alle sites die Google Adsense blokken op hun site hebben staan. 

Het werkt als volgt…

Stel jij bent een diëtist en je adverteert op ‘diabetes genezen’ met Adwords. Je hebt daarbij het display netwerk in Adwords aangezet.

In dit geval gaat Google jou advertentie weergeven op sites die Adsense advertentie blokken hebben en die over het onderwerp ‘diabetes’ gaan. Dit doet Google door de content van de pagina te analyseren. Uiteraard gaat dat analyseren in een fractie van een seconden.

Een voorbeeld van een Adsense blok over diabetes:

Voorbeeld Adsense advertentie

Als er meer mensen zijn die willen adverteren in dat ene advertentie blok op die ene site, wint de adverteerder die het hoogste biedt in combinatie met een hoge kwaliteitsscore van zijn of haar advertentie campagne.

Kortom, bij ieder Adsense blokje vind een zeer snelle veiling plaats in geval er meerdere adverteerders zijn voor hetzelfde onderwerp.

Wat ga ik verdienen met Google Adsense?

Deze vraag is niet direct te beantwoorden, aangezien er veel factoren zijn die invloed hebben op de inkomsten.

Je wordt in ieder geval betaald per klik en je kunt instellen dat Google je iedere maand automatisch uitbetaald.

Een aantal van de belangrijkste factoren voor hoeveel je gaat verdienen zijn:

  • Het aantal bezoekers wat je hebt op je site
  • In welke branche je zit – competatieve branches geven meer opbrengsten per klik
  • De CTR (doorklikratio) op je advertenties: dit is het percentage van je bezoekers die op je advertenties klikt

Verderop in dit artikel zal ik je tips geven hoe je het meeste haalt uit je Google Adsense verdiensten.

Leuk feitje: Google heeft vrijgegeven dat je 68% commissie krijgt op een Adsense klik op je site. Als een adverteerder dus €1 voor een klik betaald via Adwords ontvang jij daarvan €0,68 en Google de rest dus €0,32.

Voor- en nadelen van Google Adsense

Dit zijn de voordelen:

  • Aanmelden bij Adsense en het toevoegen op je site is makkelijk
  • Je hebt geen product nodig om geld te verdienen
  • Je hebt geen klantenservice nodig
  • Je kunt automatisch uitbetaald worden
  • Je hebt een constante stroom van inkomsten

En dit zijn de nadelen:

  • Met het promoten van eigen of andermans producten of diensten verdien je meestal meer
  • Mensen klikken weg van je site als ze op de advertentie klikken
  • Sommige bezoekers waarderen advertentie blokken niet
  • Steeds meer bezoekers hebben een adblocker

Hoe meld ik mij aan bij Adsense?

Ga naar https://www.google.com/adsense/signup?hl=nl en klik op ‘inloggen’ als je al een Google account hebt. In geval je een Gmail account hebt, is dit al een Google account.

Daarna vul je je site in en de taal van de inhoud. Zie:

Aanmelden Google Adsense website

Bij stap 3 moet je een aantal contactgegevens invullen. Als je dit ingevuld hebt, kun je je aanvraag indienen.

Google dan je site checken of deze voldoet aan de richtlijnen.

Wat zijn de richtlijnen van Adsense?

Er zijn een heleboel richtlijnen rond Adsense. Hier vind je ze allemaal.

Nadat je goedgekeurd bent bij Adsense is het in ieder geval niet de bedoeling om:

  • Zelf zo vaak mogelijk te klikken op je advertentie
  • Andere mensen aansporen om te klikken op je advertentie
  • Mensen op je site misleiden om te klikken, zoals je advertenties zo te weergeven dat het onderdeel lijkt van je artikel

Doe je dit wel dan heb je een kans dat je account wordt opgeschort. De inkomsten die je nog had opgebouwd worden dan ook niet uitbetaald.

Er is meestal wel een mogelijkheid om je account te heropenen. Je kunt Adsense bereiken op [email protected] (als ze dat nog steeds doen wanneer je dit leest).

Hoe maak ik een advertentie aan?

Als je in je Adsense acocunt bent, kun je bovenaan klikken op ‘Mijn advertenties’. Daar klik je bovenaan op de knop ‘Nieuw advertentieblok’.

Nu krijg je dit scherm:

Adsense advertentie aanmaken

Ik raad je aan om de grote rechthoek te selecteren, een leaderboard of een grote skyscraper. Waarom dat zo is en waar je deze moet zetten, vind je verderop in dit artikel.

Hier vind je in ieder geval per advertentieformaat een uitleg.

Hoe zet ik Adsense op mijn site?

Wanneer je een advertentieblok hebt aangemaakt, geeft Adsense je een code die je op je site moet zetten om de advertentie te laten weergeven.

Als je site niet op WordPress draait en je wilt de advertentie op meerdere pagina’s krijgen, kan je deze het beste toevoegen op een positie naar keuze in je template.

Wanneer je niet hoe dit werkt, zal je een programmeur dat moeten vragen.

Als je site wel op WordPress draait, is het allemaal een stuk simpeler. Er zijn namelijk twee uitstekende plugins om Adsense op je site te zetten, namelijk:

Hoe verdien ik het meest aan Adsense?

Op internet is weinig goede informatie te vinden over het optimaliseren van je advertenties op inkomsten.

Google zelf geeft tips over deze kwestie, wat uiteraard het meest accurate advies zal zijn. De komende 3 tips voor hoge verdiensten komen dus ook gewoon van Google.

Video: 3 tips om meer te verdienen met google adsense

Tip #1: gebruik GROTE advertentieblokken

Google zelf zegt op deze pagina dat de volgende advertentieblokken het beste presteren:

De boodschap is duidelijk… een GROOT advertentieblok levert je meer geld op. Dit ligt in lijn met de doorklikratio van High Impact banners.

High Impact Banners zijn banners met formaten als 300×600, 970×250, 720×480 en 970×500. Uit onderzoek blijken deze ruim 280% meer kliks te krijgen dan de kleinere standaardformaten banners (bron).

Ik snap overigens niet waarom Google nog de medium rechthoek (300×250) promoot in plaats van de grote rechthoek (336×280).

In de afgelopen 1,5 jaar hebben wij namelijk 4x een mail gekregen met deze inhoud:

336x280 Adsense meer verdiensten

Door de iets grotere banner neemt het keuze in de adverteerders die Google kan weergeven in het blok flink toe. Door de hogere concurrentie worden de biedingen hoger, waardoor je meer geld krijgt per klik.

Hierdoor zegt Google dat de RPM tot wel 97% kan stijgen. De RPM is hetgeen wat je gemiddeld verdiend met 1000 impressies/weergaves op je site.

Stel dat gemiddeld 5% van je bezoekers op jou advertenties klikt en dat levert je gemiddeld €0,25 op per klik, dan verdien je op 1000 impressies (1000*0,05*0,25) = €12,5. In dat geval is je RPM €12,50.

Simpelweg zegt Google dat als je de banner vervangt door de grotere dat je tot 97% meer kan verdienen met Adsense.

Kortom, gebruik ALTIJD liever de grote rechthoek (336×280) advertentieblok in plaats van medium rechthoek (300×250).

Tip #2: kies een opvallende locatie

Deze advertentie is bizar simpel en effectief, maar als ik zoek op google.nl vind ik er bijna niets over.

In het westen lezen we van links naar rechts en van boven naar beneden. Dus waar kijken we over het algemeen als eerst als we op een site komen? Juist, linksboven!

Google Adsense heeft ook een heatmap vrijgegeven over waar mensen over het algemeen kijken op een site.

Zie hiervoor onderstaande plaatje: (hoe roder het gebied, hoe meer mensen daar kijken en de kans op een klik groter is)

Adsense positie locatie heatmap

Google heeft ook een plaatje gegeven voor verschillende sites zoals blog, normale website en forum:

Adsense heatmap blog website forum

En tot slot voor mobiel, desktop en tablet:

Adsense heatmap mobile desktop tablet

Tip #3: test je posities en formaten

Wat exact het beste werkt, hangt af van de site, zoals het onderwerp, de doelgroep die je trekt en ga zo maar door. Bovenstaande plaatjes zijn dus maar een algemeen advies van wat gemiddeld het beste presteert.

Je kunt het beste per positie en per verschillend blok een nieuwe advertentie aanmaken. Hierdoor kun je namelijk per positie en advertentieformaat zien wat het je oplevert.

Op deze manier ga je waarschijnlijk zeer hoge verschillen zien bij de inkomsten van de verschillende posities en formaten. Uiteraard laat je dan wel de advertenties staan die je het meeste opleveren.

Let er overigens wel op dat je maximaal 3 advertenties op een pagina mag zetten. Als je er meer op zet, gaat Google automatisch de te veel aanwezig advertentieblokken niet invullen met advertenties.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *