hits counter

Wat is een Landingspagina? 4 Voorbeelden + 5 Tips

Een landingspagina is de pagina waar je bezoekers of je bezoekers van een specifieke bron de website binnenkomen.

Als jij “Wat is een landingspagina” hebt ingetikt en op het Google zoekresultaat hebt geklikt dat hierheen heeft geleid, dan ben je nu op de landingspagina van het zoekwoord “wat is een landingspagina”.

In dit artikel geef ik je 4 voorbeelden van landingspagina’s en een korte analyse.

Daarna geef ik je 5 tips voor je eigen landingspagina’s om deze zo winstgevend mogelijk te maken.

Wanneer mensen het over een landingspagina hebben

Wanneer mensen naar hun landingspagina verwijzen, dan kunnen ze veel bedoelen.

Als ze geen specifieke (soort) landingspagina benoemen, dan bedoelen ze vaak de email verzamelpagina, de verkooppagina of de homepage.

Dit is omdat advertentie’s meestal naar één van deze 3 pagina’s verwijzen.

Mensen kunnen het ook hebben over een facebook landingspagina.

Voorbeeld 1: De homepage landingspagina van weight watchers

Dit is de Amerikaanse homepage van weightwatchers.

weightwatchers homepage

Als mensen naar de homepage van weightwatchers gaan, dan hebben ze over het product gehoord en zijn ze hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in afvallen.

Daarom kunnen ze het makkelijk maken direct zo’n grote koop knop(join today). Waarom ook niet? Verkopen is en blijft hun grootste doel.

De website is sowieso volledig ingericht op verkopen.

Als je op pricing klikt dan wordt je verteld wat voor producten en lidmaatschappen ze allemaal hebben en wat de voordelen hiervan zijn, dat je voor minimaal 3 dollar per week al een lidmaatschap kan krijgen.

Op de ene plek vind je positieve recenties, de andere worden mogelijke bezwaren weggehaald, de andere lekker eten en nog veel meer. Alles leidt uiteindelijk tot het idee om te kopen.

Het is best Amerikaans maar ik weet zeker dat het voor hun werkt.

Lager op de homepage wordt ook voornamelijk verwezen naar de koop/informatiepagina.

De “join today” knop is door alle leegte en de positionering in het midden hetgeen dat het allermeeste opvalt, wat hun doel is.

Onze hele business is gebouwd om het aanbieden van gratis waarde. Als mensen meer willen dan kunnen ze dat krijgen.

Maar mensen komen voor waarde op onze websites, en dat is in ons geval het belangrijkste om bij de landingspagina’s te geven.

Voorbeeld 2: De gratis aanmeldings landingspagina van Lynx

lynx squeezepage

Dit vind ik een mooi voorbeeld van een partij die het goed doet.

Lynx is een beleggingsbank zoals Binck waar je beleggingen mee kan doen, zoals aandelen kopen.

Ik tikte “Aandelen” in Google in en kwam na het klikken op de advertentie van lynx op deze landingspagina.

Ze bieden een gratis informatiepakket aan + een gratis boek “11 superstrategieën van ’s werelds grootste goeroes”.

Als je op de gele knop klikt kan je direct je gegevens invoeren om dit informatiepakket te en het boek thuis te krijgen.

Het doel van deze pagina is jou het informatiepakket van lynx versturen. Als jij het informatiepakket ontvangt  en hun gratis boekje dan word je waarschijnlijk enthousiast om ook aandelen te verhandelen met Lynx.

Daarnaast krijg je vertrouwen in hun merk en hebben ze je gegevens om je emails of post te sturen waarin ze je kunnen overtuigen gebruik te maken van hun platform.

Het boek “11 superstrategieën van ’s werelds grootste goeroes” klink als een interessant lokkertje. Omdat ik zelf aan aandelen handel doe heb ik net mijn gegevens ingevoerd, waarom ook niet.

Als je naar beneden scrolt met je muis dan zie je diverse teksten staan met voordelen van lynx, uitleg over de handelsmogelijkheden bij lynx, uitleg over hoe je succesvol aandelen verhandeld, er worden bezwaren weggehaald(zoals dat er geen verborgen kosten zijn), en meer.

Ze passen alle onderstaande tips toe:

  1. Ze weten wat hun doel is
  2. Ze hebben duidelijke en aanwezige knoppen
  3. Ze hebben geen afleidingen van hun doel
  4. Ze maken een connectie met de bezoeker
  5. Ze hebben een pakkende headline.

kortom, een goed voorbeeld.

Voorbeeld 3: De verkooppagina landingspagina van de afslank receptenbijbel

Afslank recepten bijbel salespage landingspagina

En dit is de verkooppagina landingspagina van de afslankreceptenbijbel.

Er wordt een receptenboek verkocht met gezonde recepten die helpen afvallen.

Het enige dat je eigenlijk echt kan doen op deze pagina is informatie lezen en kopen.

Op deze verkooppagina is een verhaal om zich te identificeren met de lezer, staan er voordelen van de methode, informatie over onderzoeken en over de inhoud van het pakket.

Voorbeeld 4: de zoekmachine landingspagina onder het woord “wat is een landingspagina” van sharketing

Het hele doel van deze pagina is informatie geven en de bezoeker bevredigen die van Google komt, zodat we hoger geplaatst worden in deze zoekmachine.

Wat doen we om deze landingspagina zo bevredigend mogelijk te maken? Een hele hoop!

Belangrijk vinden we dat duidelijk is wat voor informatie je krijgt op deze pagina, en waar je deze op de pagina kan vinden.

Daarnaast vinden we het belangrijk om de tekst interessant te houden en meer bronnen aan te bieden om volledig antwoord op de vraag van de zoekterm te geven.

Dus, mist er iets op deze pagina? Laat dan AUB hieronder een reactie achter, en we gaan aan de slag met het verbeteren van deze pagina.

Tip 1 om je landingspagina te optimaliseren: Denk na over het doel van je pagina

Het aller belangrijkste is om bij elke landingspagina te weten wat je ultieme doel is, en de doelen die daarop volgen.

  • Is het het belangrijkste om emails te verzamelen?
  • Is het het belangrijkste om gratis proefjes of demo’s weg te geven?
  • Is het de bedoeling om verkopen te maken?
  • Of is het aller eerst de bedoeling om enkel de bezoeker te informeren?

Wat vind jij belangrijk en waarom?

Want natuurlijk, als je niet weet waar je heen gaat, dan kan je er ook niet komen.

Tip 2: Duidelijke en aanwezige knoppen

Is de mogelijkheid voor de bezoeker om jouw doel te bereiken makkelijk?

Hoeft hij of zij niet vele malen verder te klikken of te zoeken?

Maak je design niet chaotisch. Maar je belangrijkste knop of box een andere kleur geven kan een positief effect hebben.

Het kan nuttig zijn om ervoor te zorgen dat je bezoekers niet naar beneden hoeven te scrollen om je knoppen te zien.

Gewoon makkelijk te ontdekken en te volgen stappen tot ze bij jouw doel zijn.

Tip 3: verwijder afleidingen

Tenzij we het hebben over een landingspagina voor in de zoekmachine, zal je website alleen ingericht moeten zijn om je doel te verwezenlijken.

Dit betekent zeker niet altijd dat je de FAQ, de over ons en alle andere knoppen van je website moet verwijderen. Ze kunnen namelijk informatie geven die de bezoeker zet tot kopen of je andere doel. Je kan ook je minder belangrijke doelen aanwezig houden op je landingspagina.

maar in de meeste gevallen hoort dit je richtlijn te zijn:

Des te minder relevant aan je doel, des te minder aanwezig op je landingspagina

Dit geldt natuurlijk ook voor tekst, niet alleen voor knoppen.

Tip 4: Maak ze een klant, gratis lid, of lezer

Veel bezoekers kijken aar je landingspagina en zijn kort erna weg.

Het is voor veel producten en markten een te grote stap op direct je uiteindelijke doel proberen te verwezenlijken.

Kijk terug naar voorbeeld 2 bijvoorbeeld. Beginnen met beleggen of van beleggingsbank wisselen is een behoorlijk grote stap, een stap die voor velen te groot is om in één keer te maken.

Daarom kan je (email)adressen verzamelen door iets gratis aan te bieden of door een voorproefje te geven. Dit kan ook voor een lagere prijs.

Zo doet weight watchers het ook. Ze begrijpen dat direct een lange tijd lid zijn voor veel mensen te veel is gevraagd, daarom bieden ze een tussenweg aan. Een goedkopere variant tot je overtuigd genoeg bent het duurdere lidmaatschap te nemen.

Vaak halen dit soort bedrijven je over per email, in het product, of per post. Hoe dan ook wordt je nadat je bekend bent met het merk, meer aangeboden.

Tip 5: werk aan je titel

De titel bovenaan je landingspagina maakt een groot verschil.

De titel is namelijk de plek waar een groot gedeelte van je bezoekers bepaald af te haken. Het werkt zo bij elke business, zelfs de ondernemingen van mij. 

Je titel bovenaan je pagina zal de aandacht van je bezoeker trekken, of deze afstoten.

Veel bezoekers wilden ook enkel eventjes kijken naar wat er op je landingspagina stond. Zodra ze dit weten hebben ze geen interesse meer en klikken ze weg. Hierdoor zal er altijd een percentage direct na het openen van je landingspagina weg gaan.

Het is jouw taak om dit percentage zo laag mogelijk te houden.

Dus denk na over wat jij in je titel kan zetten om je bezoeker zoveel mogelijk aan te spreken. Ga zelfs verder dan het oppervlakkige doel van je bezoeker. Denk na of zijn of haar dromen en angsten.

Denk na over wie je klant precies is en hoe je hiertegen spreekt.

Doorgaans zijn er wel een aantal dingen die al snel de aandacht trekken van mensen.

Dit zijn dingen zoals opsommingen, getalletjes, of woorden zoals “gratis”, “ontdek hier” , “zo kan jij”,  “wij helpen jou met”, etc.

Meer conversie optimalisatie tips voor het maken van je landingspagina

Er zijn VEEL tips te geven voor de optimalisatie van je landingspagina, zoals ze mobiel vriendelijk maken, sociaal bewijs en recensies toevoegen en nog meer.

Veel mensen hebben door hun landingspagina te optimaliseren hun winsten verdubbeld, verviervoudigt, of in gevallen waarin ze eerder alles verkeerd deden het vertienvoudigt.

Werk aan je landingspagina, het is het waard.

Klik hier voor 10 waardevolle ideeen voor conversie optimalisatie

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *