Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Waarom je Bijna Niets Meer Hebt aan Longtail Zoekwoorden

Mogelijk ken je de volgende uitspraak van zogenaamde SEO experts:

Focus je op longtail zoekwoorden bij SEO!

Maar wat betekent dat eigenlijk? Kun je je daar überhaupt op focussen? En als je je er op kunt focussen, hoe werkt het dan precies?

In dit artikel zal ik je ALLES vertellen over shorttail en longtail zoekwoorden en waarom je er helaas weinig meer aan hebt!

Wat zijn shorttail- en longtail zoekwoorden?

In Google en andere zoekmachines typen mensen allerlei zoekopdrachten in.

  • Onder shorttail zoekwoorden worden zoekopdrachten bedoeld die uit één, twee of drie zoektermen bestaan.
  • Onder longtail zoekwoorden worden zoekopdrachten bedoeld die uit vier of meer zoektermen bestaan.

Een plaatje die het verschil tussen short- en longtail zoekwoorden uitlegt staat hieronder:

Longtail zoekwoorden

In dit plaatje wordt het volgende uitgelegd:

  • Shorttail zoekopdrachten die uit één woord bestaan zoals ‘schoenen’ zijn ERG competatief en kosten ERG veel moeite en/of geld om voor te ranken
  • Shorttail zoekopdrachten die uit twee of drie woorden bestaan zoals ‘mannen schoenen’ zijn competatief en kosten veel moeite en/of geld om voor te ranken
  • Longtail zoekopdrachten (meer dan vier woorden) zoals ‘rode Nike mannen renschoenen’ geven weinig competitie en kosten weinig moeite en/of geld om voor te ranken

Volgens Google komen 70% van de zoekopdrachten uit longtail zoekwoorden en 30% uit shorttail zoekwoorden. Zo dus:

Longtail zoekwoorden percentages

Waarom je je zou moeten focussen op longtail zoekwoorden?

Volgens de zoekmachines optimalisatie experts kun je je beter op longtail zoekwoorden focussen dan op shorttail zoekwoorden omdat:

  1. Er minder concurrentie op longtail zoekwoorden is
  2. Hoe langer de zoekterm is hoe hoger de conversies

Het tweede punt klopt. Als iemand Googelt op ‘red Nike running shoes’ of een dergelijke zoekterm dat mensen veel sneller geneigd zijn om te kopen dan dat ze bijvoorbeeld Googelen op ‘running shoes’. Dit is vrij logisch omdat ze bij de eerst genoemde zoekopdracht er een specifieke intentie is, en de kans daarmee hoger is op aankoop.

Helaas zijn er bij punt één hierboven wel een heel aantal problemen. Om duidelijk te maken waar de problemen zitten, ga ik de term longtail zoekwoorden verder uitdiepen. Er zijn namelijk twee categorieën als het gaat om longtail zoekwoorden.

2 categorieën van longtail zoekwoorden

Hier zijn de twee verschillende categorieën:

  • Categorie 1: specifieke zoekopdrachten die echt een aparte intentie hebben, zoals ‘rode hardloopschoenen voor man’. Wat dit specifiek maakt is met name de term ‘rood’.
  • Categorie 2: lange zoekopdrachten maar zonder specifieke intentie zoals ‘ik zoek leuke hardloopschoenen voor man’. De term ‘ik zoek leuke’ voegt niets toe aan ‘hardloopschoenen man’. Als je Googelt ben je namelijk al op zoek en het woord is ‘leuk’ is verre van specifiek.

Kortom, we kunnen onderscheid maken tussen twee soorten longtail zoekwoorden, namelijk:

  1. Specifieke longtail zoekwoorden (met aparte intentie)
  2. Generieke/algemene longtail zoekwoorden

Categorie 1: specifieke longtail zoekwoorden

Je zou denken dat je minder concurrentie hebt op specifieke longtail zoekwoorden in zoekmachines als Google maar dat vaak vies tegen.

Als ik Google op ‘rode hardloopschoenen voor man’ zijn de eerste organische zoekresultaten:

  • beslist.nl
  • decathlon.nl
  • zalando.nl
  • bol.com
  • run2day.nl

Weinig concurrentie he? 😛

Je ziet dus dat je qua concurrentie niet zoveel hebt om te proberen te ranken op dit longtail woord.

Dit komt omdat Google liever autoriteit sites rankt, en op die autoriteit sites worden ook rode hardloopschoenen verkocht, dus er is geen reden om een webshop met lagere autoriteit te laten ranken.

De les die je hier uit kan halen is:

Google altijd eerst op een longtail zoekwoord om te zien wat de concurrentie is… helaas zul je vaak zien dat bij de categorie 1 longtail zoekwoorden (met aparte intentie) alsnog ERG veel concurrentie aanwezig is.

Categorie 2: generieke/algemene longtail zoekwoorden

Hier moet ik je helemaal gaan teleurstellen… want in deze categorie is er eigenlijk bijna altijd evenveel concurrentie als op shorttail woorden.

Als we kijken naar de resultaten op de zoekterm ‘ik zoek leuke hardloopschoenen voor man’ zie ik de volgende sites:

  • perrysport.nl
  • scapino.nl
  • hardloopshop.nl
  • beslist.nl
  • asics.com

Ook hier vind je dus zeer sterke concurrenten. Alleen het domein hardloopshop.nl heeft niet zoveel autoriteit, maar deze wordt geranked omdat deze wel als enige specifiek hardloopschoenen verkoopt.

De reden dat Google nog steeds hoge autoriteit sites rankt is omdat de termen ‘ik zoek leuke’ niet echt iets specifieks toevoegt aan de zoekopdracht. Google zal met name de woorden ‘hardloopschoenen’ en ‘man’ serieus nemen.

Nog een laatste probleem…

Ik begon dit artikel met dat zogenaamde SEO experts zeggen dat je je moet focussen op longtail zoekwoorden.

We weten nu dus dat daar weinig reden is om dat te doen, omdat in veel gevallen de concurrentie bijna even hoog is als voor shorttail zoekwoorden.

Maar het andere probleem met deze uitspraak is dat je je vaak ook helemaal niet kunt focussen op longtail zoekwoorden. Ik kan bijvoorbeeld niet weten dat mensen mogelijk dit artikel in Google gaan vinden op zoekwoorden als:

  • hebben longtail zoekwoorden nog zin?
  • hoe werken longtail zoekwoorden precies
  • longtail zoekwoorden scoren in google

Hoe heb ik kunnen focussen op die longtail zoektermen???

NIET!

Het grootste deel van wat je binnenhaalt qua traffic op longtail zoekwoorden is pure toeval. Kortom, er op focussen slaat nergens op!

Mijn welgemeende excuses

Ik heb excuseer me wanneer ik je uit de droom van longtail zoekwoorden heb moeten halen in dit artikel, maar er is ook hoop!

Ik zal je namelijk een aantal betere strategieën geven om te kunnen ranken als je nog niet zoveel autoriteit hebt.

Om dat te doen gaan we de termen shorttail en longtail zoekwoorden NIET meer gebruiken, want je hebt er weinig aan.

3 strategieën om te ranken met weinig autoriteit

Strategie #1: lage concurrentie zoekwoorden

We gaan dus shorttail en longtail zoekwoorden vergeten en richten ons op zoekwoorden met lage concurrentie. De enige manier om daar achter te komen is om deze zoekterm te Googelen.

Voordat je dat doet installeer je in Chrome de MozBar om in de zoekresultaten in één opslag de autoriteit van de websites te zien.

Als voorbeeld gebruiken we de zoekterm ‘longtail zoekwoorden’. Zie hier de eerste 5 zoekresultaten:

Longtail zoekwoorden mozbar

Je ziet in de afbeelding hierboven wat de domein autoriteit per site is. De regels zijn ongeveer als volgt:

  • Alles lager dan een domein autoriteit van 30 is vrij eenvoudig in te halen
  • Een domein autoriteit tussen de 30 en 50 is redelijk lastig om in te halen
  • Een domein autoriteit boven de 50 is moeilijk om in te halen

Als je kijkt naar de top 5 zie je dat de top 3 allemaal rond de 30 domein autoriteit zit. Kortom, op dit zoekwoord is de concurrentie vrij eenvoudig te verslaan.

Strategie #2: bied unieke waarde

Een andere manier om snel te ranken met een website met weinig autoriteit is om unieke waarde te bieden ten opzichte van de concurrenten.

Als je bijvoorbeeld Googelt op ‘longtail zoekwoorden’ zie je dat bijna alle zoekresultaten dezelfde informatie bevatten. Alle artikelen vertellen je dat er enorm veel kansen liggen met longtail zoekwoorden, laten een voorbeeldjes plaatje zien en dat was het.

Allemaal erg saai dus, voorspelbaar en verre van uniek.

Als een zoekmachine dan een artikel als deze ziet, kunnen ze al vrij snel achterhalen dat deze informatie anders en uniek is ten opzichte van de anderen.

Als je unieke content creëert kun je spreken van een Unique Selling Point (USP), alhoewel we in dit geval dit beter Unique Content Point (UCP) kunnen noemen.

Oscar Roberts

Strategie #3: maak krachtige SEO titels

Vind jij de titels in het plaatje hierboven spannend klinken? Hier zijn ze op een rij:

  • Longtail zoekwoorden: de meest onderschatte content…
  • Uitleg long tail zoekwoorden | Marconcepts Internet Marketing
  • Long tail zoekwoorden achterhaal je zo | SEO Zwolle
  • Bloggers: ga voor de longtail & pluk het laaghangende SEO…
  • Long tail keywords niet langer onderschatten | Karel Geenen

Persoonlijk vind ik ze dodelijk saai en bijna slaapverwekkend te noemen.

Ik hoop dat je begrijpt dat de titel van deze post een stuk spannender klinkt:

  • Waarom je Bijna Niets Meer Hebt aan Longtail Zoekwoorden

Mijn titel is de enige waarbij je denkt: huh, ik dacht longtail zoekwoorden een goede strategie was, wat zal deze site bedoelen??? (en klikken maar!)

Uiteraard zou je strategie 1, 2 en 3 moeten kunnen combineren voor de beste resultaten.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *