10 Waardevolle Conversie Optimalisatie Ideeën
Conversie optimalisatie is extreem belangrijk! Het kan letterlijk een verschil maken tussen €100.000 winst of 1 miljoen euro winst.
Wat”conversie optimalisatie” betekent en 10 waardevolle ideeën om het te doen deel ik in dit artikel.
Wat is conversie optimalisatie?
Een conversie is een doel dat je met een bezoeker wilt bereiken.
Praktisch gezien bedoelen mensen meestal een verkoop. Als mensen het hebben over de conversieratio dan hebben ze het meestal over het percentage mensen op een verkooppagina dat koopt.
Stel dat 100 mensen op je verkooppagina komen en 10 daarvan kopen je product of dienst, dan heb je een conversie (of conversieratio) van 10%.
Als je door een aanpassing te maken ervoor kan zorgen dat er niet 10 maar 13 mensen kopen, dan heb je je conversie met 30% verhoogd.
Maar je conversie op alle bezoekers van je website is iets anders, je conversie qua leads is ook weer wat anders. Toch kunnen mensen dit bedoelen met “conversie”, maar meestal hebben mensen het over de conversie van hun of jouw verkooppagina.
Werken aan je conversie is één van de meest nuttige tijdsbestedingen die je kan hebben.
Wat a/b split testen is
Het splittesten van je verkooppagina’s is een cruciaal element om je conversie te kunnen verhogen.
Als je een verkooppagina hebt waar 100 bezoekers per dag op komen en waar je 10 verkopen per dag op hebt. Dan kan je ervoor kiezen om een nieuwe titel of ander element van de verkooppagina te veranderen. Dit doe je om te zien of je de conversie kan verhogen.
Stel dat je opeens een week lang geen 10 verkopen maar 11 verkopen per dag hebt. Dan kan je zeggen dat je verbetering heeft gewerkt, maar professionals zouden dat nooit doen.
Het kan namelijk heel goed zijn dat het puur toeval is dat je deze week meer verkocht. Dit kan zijn door de tijd van het jaar, de weersomstandigheden, of wat dan ook, je weet het niet
Hoe dan ook is er een oplossing om je aanpassingen met meer zekerheid te testen. Dit is a/b split testing:
Als de test een a/b splittest was geweest dan had je automatisch 50 van de 100 bezoekers doorgestuurd naar een pagina die precies hetzelfde is als de eerste. Maar dan met dat ene element veranderd waarvan je schat dat het mogelijk de conversie verhoogt.
Hierdoor heb je twee varianten die evenveel bezoekers krijgen. Omdat beide varianten precies dezelfde bezoekers krijgen, ongeacht het weer, de tijd van het jaar of de stand van de maan, kan je uitsluiten dat een verschil in conversie is ontstaan door toeval.
Je zal wel voor een langere tijd moeten testen. Twee varianten waarbij de ene 20 verkopen heeft en de andere 22 verkopen heeft kan voor 10% meer omzet zorgen, maar een verschil tussen 20 en 22 verkopen kan ook puur toeval zijn.
Dus je zal langer moeten wachten, wachten tot het significant wordt. Dat betekent dat het wetenschappelijk gezien een kleine kans heeft op toeval te berusten.
Natuurlijk kan je het ook op gevoel doen. Maar dat is minder zeker.
Je kan zowat alles splittesten:
- Verkooppagina’s
- Advertenties
- Artikelen
- Het menu van je website
- Het design
- Etc.
Meestal testen mensen enkel de verkooppagina en hun advertentie’s omdat dat het simpelste is en het vaak het meeste verschil maakt.
Wij gebruiken zelf Visual Website Optimizer als product om de conversies te testen.
Laat ik niet liegen of een droomwereld schetsen:
Op een gegeven moment heb je zoveel getest dat de tests die je start vaak falen. Maar zelfs op dit punt kiezen wij ervoor om door te gaan met testen.
Wij willen namelijk precies weten wat wel of niet werkt.We hopen over 20 jaar nog hetzelfde product te verkopen(lekker uitbesteed wel). Dus uiteindelijk zal de conversie verhoging alsnog een positief effect hebben. Ondanks dat er misschien vele tests falen.
Daarnaast zal vele en vele jaren dingen split testen ervoor zorgen dat je beter weet hoe mensen werken, waardoor je beter verkopende teksten kan schrijven.
Hoe zeker wil jij dat je test resultaten zijn? Het kan ook simpel
Het kan allemaal ook simpel. Je hoeft niet perse een a/b split test te doen.
Natuurlijk hoef je niet alles direct zo professioneel en uitgebreid te doen als ik (dit is één van de meest arrogante opmerking die ik ooit heb gemaakt).
Het nadeel is wel dat je resultaten minder accuraat zijn en je niet zeker weet of al de veranderingen die je maakt echt een positief effect hebben. Maar,
Als je als beginner het simpel wilt houden, dan is er natuurlijk mis met beginnen met een simpele manier van testen
Geen split tests, geen significantie berekening, gewoon een pagina volledig wijzigen en aan de hand van de resultaten een inschatting maken.
Des te hoger de conversieverschillen en des te hoger je aantal verkopen, des te sneller je zeker weet of iets conversie verhogend is.
In het geval je een product hebt dat één keer per week verkoopt, zal je meer op gevoel moeten doen. In een jaar tijd zou je namelijk nog niet met zekerheid kunnen zeggen of een testidee heeft gewerkt.
De 10 conversie optimalisatie ideeën video
httpv://youtu.be/L682R1SOrYg
Idee 1. Test je verkooppagina titel
Veel beginners kennen deze al, maar het is o zo nuttig om je titels te testen.
Dat komt door de volgende 2 redenen gecombineerd:
- Je titel heeft een grote impact
- Je titel is snel veranderd
Mensen zijn erg zuinig met hun tijd. Ze zijn snel afgeleid en als ze niet bevalt wat ze vinden, zijn ze direct weg.
Je titel is de plek waar mensen bepalen of ze beginnen met je pagina te lezen
Een nieuwe titel verzinnen voor bovenaan je pagina is ook heel snel gedaan.
Je product aanpassen, een video maken, of het design veranderen, dat soort dingen duren allemaal langer.
Kortom: je verkooppagina titel testen is snel en effectief. Als je nieuw bent met het idee van conversie optimalisatie, dan is dit de plek om te beginnen.
Titels kunnen extreme verschillen maken in conversie. Een paar woorden toevoegen of veranderen kan makkelijk veroorzaken dat je 30% meer verkoopt.
Je titel testen kan je niet links laten liggen.
2. Test veel
Er zijn extreem veel dingen die je kan split testen op je verkooppagina’s:
- Titels
- Intro stukken
- Knoppen
- Kleuren
- De hele opmaak
- De hoeveelheid reviews
- Welke reviews/recenties je laat zien
- Verwoording van het product
- De afsluiting
- Een subkop
- De prijs
- Achteraf of vooraf btw berekenen
- Lettertype
- Lettergrote
- Verkooptekst gericht op de nachtmerrie of de utopia
- Een popup bij het afsluiten van de pagina?
- Een gratis (of goedkoop) voorproefje van je product of dienst?
- Foto bewijs van de werkzaamheid
- Foto’s van jou en je bedrijf
- Een verhaal over jezelf of niet
- Tekst die op de koop knoppen staat
- 30 dagen of 60 dagen een niet-goed-geld-terug garantie, of juist helemaal niks?
- De prijs een tijdelijke kortingsprijs laten zijn, of niet
- De social media volgers erbij zetten of niet
- Kortere verkooppagina
- Langere verkooppagina
- Foto’s van het product
- Video of tekst
- Demonstratievideo van je product/dienst in gebruik of niet
- Etc.
Aardig veel of niet? Bij wezen kan je alles testen. En veel heeft de potentie om een impact te hebben.
Dus begin het als taak te zien af en toe iets te proberen. Op de lange termijn zal het je helpen.
3. Neem een vragenlijst/enquête af bij je bezoekers en klanten.
Om hoog te kunnen converteren is het extreem belangrijk te weten wie je klanten zijn:
- Wie zijn ze?
- Hoe oud zijn ze?
- Zijn het mannen of vrouwen?
- Hebben ze kinderen?
- Hoeveel verdienen ze?
- Hoe hoog zijn ze opgeleid?
- Wat voor werk doen ze?
- Wat willen ze bereiken?
- Wat zijn daar de onderliggende redenen voor?
- Wat zijn hun dromen? (goed voor de verkooppraat)
- Wat zijn hun angsten? (idem)
- Wat bevalt je klanten aan jouw product of dienst?
- Wat bevalt je klant er niet aan?
- Wat voor product of dienst van jou zouden ze nog meer waarderen?
- Hebben ze al eerder een soort gelijk product of dienst van een concurrent gekocht?
- Wat beviel of hekelde ze eraan?
Een aantal vragen kunnen je mogelijk erg goed helpen.
Weten wie ze zijn en wat ze willen zorgt ervoor dat je weet wat je ze moet aanbieden en hoe je dat moet aanbieden.
Stel dit soort vragen aan je bezoekers om er achter te komen wat je bezoekers eigenlijk willen.
En stel je klanten dit soort vragen om er achter te komen waarin je kan verbeteren en wat je ze nog meer aan kan bieden.
Het vult elkaar aan.
Een oma een muffin aanbieden werkt anders dan een kind een suikerspin aanbieden
Het is beide snoep maar een oma heeft vaak een minder grote drang tot zoetigheid, is minder impulsief, en zal meer kijken naar de voedingswaarde.
- Die oma zal je dus moeten overtuigen dat je muffin niet zo ongezond is, en je kan haar vertellen dat ze ook wel eens mag genieten van het leven.
- Een kind hoef je enkel die suikerspin aan te rijken en te vertellen dat hij lekker is.
- Als je de moeder van het kind wilt overtuigen dan kan je weer vertellen dat het kind ook moet leren genieten, of iets dergelijks.
Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe je het best een oma, een kind of een moeder kan overtuigen een suikerspin te eten. Maar wat belangrijk is, is inzien dat ze alle drie verschillen qua overtuigingen, behoeften en prikkelpunten.
De vragenlijst is er om er achter te komen wie je doelgroep is, en hoe je deze kan overtuigen.
Hoe neem je een enquête af?
Om het simpel te houden kan je beginnen met enkel je klanten een survey/vragenlijst te laten invullen. Je kan dit vragen na de verkoop.
Het helpt meestal als je iets gratis aanbiedt in ruil voor het invullen van de survey. Als je een face to face business hebt dan kan je vaak enkel door het te vragen na je dienst al voor elkaar krijgen, zolang het een korte vragenlijst is.
Als mensen je mogen, of je dienst waarderen dan kan je vaak zonder er iets voor terug te doen het voor elkaar krijgen..
Voor online vragenlijsten gebruik ik Google formulieren.
Het is vrij eenvoudige en simpele software om in een korte tijd een enquête te maken. Het is gratis maar je hebt wel een google account nodig(ook gratis).
4. Bekijk je heatmaps of mousetracking
Heatmap en mousetracking tools zijn er om je te laten zien wat het gedrag van je bezoekers zijn.
Heatmaps en mousetracking kunnen je op verschillende manieren informatie geven:
- Info over waar mensen hun muis plaatsen op de website, en hoelang ze er stil staan.
- Info over waar mensen klikken
- Info over hoever mensen naar beneden scrollen, en op welke punten mensen de website wegklikken.
Een heatmap bekijken kan met verschillende tools zoals Clicktale of Crazyegg.
Zelf vind ik Mouseflow het beste. Daarmee kan je zien waar men met hun muis staat, en waarop wordt geklikt. Deze tool maakt video’s van het surfgedrag per bezoeker.
Het zijn dus opgenomen beeldschermen van de bezoeker. Het begint met opnemen zodra ze op je website komen, en het eindigt zodra ze er wegklikken.
Ik vind dit de beste manier voor onderzoek omdat het een natuurlijk organisch beeld geeft van het bezoeker gedrag (in plaats van percentages bij knoppen te zien staan).
Het is een goede manier om meer informatie over je bezoekers te krijgen en ideeën op te doen voor tests.
Een paar van de bevindingen die je kan krijgen en wat je hiermee kunt doen:
- Je ziet dat mensen bepaalde info erg waarderen, deze info kan je uitbreiden of prominenter aanwezig maken
- Je ziet dat mensen nooit een bepaald stuk van je website bekijken, dus je deze verwijderen
- Je ziet dat veel mensen afhaken bij het lezen van een bepaald stuk tekst, dus je kan die tekst aanpassen of verwijderen
Informatie kan misleidend zijn. Als bijvoorbeeld maar 5 % een bepaald stuk tekst leest en de rest het overslaat, dan kan het zijn dat het stuk tekst geen nut heeft. Maar het kan ook zijn dat die 5% van de mensen toevallig de mensen zijn die kopen.
5. Maak alles voorafgaande aan salespage conversie verhogend
Als we het hebben over conversie optimalisatie, dan denken de meeste mensen aan veranderingen op de verkooppagina aanbrengen.
Het is het makkelijkste om te doen maar in principe heeft het hele proces van de bezoeker invloed op de conversie.
Ik heb vaak zat meegemaakt dat ik een product of dienst kocht zonder ooit de verkooptekst te hebben gelezen. Dit was dan bijvoorbeeld omdat ik iemand anders er over gehoord heb. Ik wist dat ik het wilde, daarom maakte die verkooptekst weinig uit.
Alle informatie die mensen buiten je verkooppagina om krijgen kunnen dus van positieve invloed zijn.
Hoe jejezelf positioneert bij de eerste advertentie, zoekresultaat, of startpagina is al van invloed. Zelfs je domeinnaam is al van invloed.
Een over mij pagina in het menu, een foto van jezelf of het bedrijfspand kan al meer vertrouwen geven.
Denk na over alle momenten van het proces, en hoe je jezelf hierbij beter voor de dag kan laten komen.
6. Verhoog je zichtbare productwaarde of dienstwaarde
Als jij bijvoorbeeld een product verkoopt over zoiets als conversie optimalisatie. Dan kan je nadenken over gratis iets extra’s aan te bieden van waarde.
Geef gratis bonussen weg
Als ik een gratis ebook of audiobestand meegeef over zoekmachine optimalisatie dan zullen een hoop mensen de prijs van mijn product eerder een oprechte prijs vinden. Ze krijgen voor hun gevoel namelijk meer voor dezelfde prijs.
Dit kan je niet alleen doen bij producten maar ook bij diensten. Als je een tandartsenpraktijk hebt dan kan je bijvoorbeeld gratis aanbieden ieder half jaar een reminder te sturen als het weer tijd is voor een controle.
Of als je een dierenarts bent, kan je een grote budget hondensnoepjeszak bestellen, en elke klant met hond die langskomt een paar gratis hondensnoepjes aanbieden.
Ik roep hierboven maar wat als voorbeeld en je weet nooit zeker wat wel of niet conversie verhogend is, maar je product of dienstwaarde op deze manier doen stijgen werkt bijna overal.
Het is iets dat onbewust werkt. Je brein ziet een prijskaartje en bedenkt zich gevoelsmatig of het het het waard is.
Gratis iets bij je product of dienst weggeven is ook iets dat werkt vanwege de gunfactor, welke ik bij het volgende punt bespreek.
Maak je product of dienst groter of beter
Verkoop je een boek van maar 60 bladzijden? Maak het een boek van 200 bladzijden!
Is er een investering te doen waardoor jouw dienst of service stijgt in waarde, of in ieder geval doet lijken of het stijgt in waarde?
Ga op onderzoek uit, door bijvoorbeeld vragenlijsten, concurrenten te bespioneren, of klantontmoetingen te regelen.
Natuurlijk kan je ook de dark side kiezen en doen of je product of dienst groter is dan hij in werkelijkheid is. Maar dan kan je wel meer terugbetalingsverzoeken en negatieve aandacht verwachten.
7. Je conversie optimaliseren door je gunfactor te verhogen?
Wees geen robot, wees een mens.
En daarnaast, wees aardig.
Een intelligente zwerver
Er was tijd dat ik veel in het centrum van Amsterdam kwam (ik woon in amsterdam).
Ik liep daar over straat en keek om me heen bij het stoplicht voor ik overstak.
Een zwerver sprak mij aan, “sorry, bent u ergens naar opzoek, kan ik u de weg wijzen?”
Ik vertelde hem dat ik de weg wist en bedankte hem.
Voor ik weg liep vroeg hij me “Kunt u misschien een klein beetje geld missen?”
Hij was aardig en had het nodig, dus ik gaf hem een paar euro en ging verder met mijn dag.
Een week later was ik op hetzelfde drukke punt in Amsterdam.
“Sorry, bent u ergens naar opzoek, kan ik je de weg wijzen?”
Blijkbaar herinnerde hij mij niet en stond hij regelmatig op dat punt om mensen hulp te bieden en daarna geld te vragen.
Ik heb hem een andere keer wederom op hetzelfde punt zien staan.
Je begrijpt dat als je aardig voor je klanten bent, ze ook eerder aardig terug zijn.
Zorg ervoor dat je bezoeker het je gunt, dan ben je een stuk verder.
8. Bespioneer je concurrent!
Stuur je partner op de concurrent af en laat hun wat kopen. Nog beter is om het zelf te doen.
Zorg er wel voor dat je de juiste concurrent bespioneert, niet alles aanneemt als werkzaam, maar ook zeker niet alles wegschuift als nonsense.
Zoek de concurrent uit die een goede tegenstander van je is.
Iemand die geen dag stil heeft gestaan bij marketing hoef je niet te bespioneren voor marketing ideeën.
Iemand die nooit iets doet aan zijn kwaliteit maar alleen denkt aan marketing, hoef je waarschijnlijk niet te bespioneren voor product ideeën.
Dingen waar je naar kan kijken om jezelf op ideeën te brengen:
- Zijn er producten of diensten die ze aanbieden die ik niet heb?
- Zijn er producten of diensten die ze anders aanbieden?
- Praten ze op dezelfde manier tegen de klant?
- Gebruiken ze een marketing tool die jij niet gebruikt?
Je moet zeker geen kloon worden van je concurrenten, wie weet doe jij veel meer goed dan zij.
Toch kunnen concurrenten je op goede ideeën brengen.
9. Realiseer je dat je op meer manieren geld uit je bezoekers kan krijgen dan door conversie verhoging alleen
Je kan op veel manieren meer geld uit je bezoekers krijgen.
Dit zijn manieren zoals:
- De prijs van je product of dienst omhoog gooien(als de conversie niet te veel omlaag gaat)
- Een lidmaatschap aanbieden in plaats van éénmalige kosten
- Meer producten maken om na de initiële verkoop te promoten
- Op meer plaatsen je bezoekers naar je verkooppagina sturen
- De e-mailadressen verzamelen van je bezoekers
Er zijn meer manieren,test ze uit.
10. Realiseer je hoeveel verschil je in omzet kan maken door conversie optimalisatie
Dit is voornamelijk praktisch advies voor de mensen die nog niet bezig met conversie optimalisatie. Als je het nog niet uitgebreid doet, JE LAAT GELD LIGGEN!
Steek werk in je conversie optimalisatie. Heel veel bedrijven of personen die met conversie optimalisatie beginnen krijgen in een korte grote verschillen in conversie voor elkaar.
Het is zeker niet raar om mee te maken dat een paar kleine veranderingen op je website ervoor kunnen zorgen dat je 50% meer verkoopt.
Lees op deze website meer over conversie optimalisatie, en hoe je dat doet.