hits counter

18 Tips Bij Google Zoekwoorden Onderzoek + Top Programma’s

De basis van zoekmachine marketing is het zoekwoorden onderzoek. Altijd. Pas als je een zoekwoorden onderzoek hebt gedaan kan je je landingspagina’s gaan inrichten met de juiste content, gaan zorgen voor backlinks met de juiste anchor teksten en dat soort zaken.

Behoeftes, gedachten en angsten

Mensen tikken in de zoekbalk van Google hun gedachtes, behoeften en angsten. Met een zoekwoorden onderzoek ga je onderzoeken wat de behoeften, gedachtes en angsten zijn van je doelgroep, je potentiële klanten.

Een goed zoekwoorden onderzoek kan je vergelijken met een marktonderzoek

marktonderzoekMet een goed zoekwoorden onderzoek zal je niet alleen goede zoekwoorden voor je website vinden, waardoor je meer bezoekers op je site krijgt.

Je zult ook je klant behoeftes beter leren kennen. Een goed zoekwoorden onderzoek kan je dan ook zien als een soort marktonderzoek. Wat een groot voordeel is voor je business als geheel.

Het vinden van waardevolle zoekwoorden

Bij een goed zoekwoorden onderzoek gaat het erom dat je waardevolle zoekwoorden vindt.

Lage concurrentie

Waardevolle zoekwoorden zijn zoekwoorden waarop het, realistisch gezien, mogelijk moet zijn om er een toppositie in Google op te verkrijgen. Dit heeft te maken met de concurrentie op de zoekwoorden. Hoe minder concurrentie er op een zoekwoord zit hoe eenvoudiger het zal zijn om (snel) een toppositie in Google te verkrijgen.

Commerciële intentie

commerciele intentieWaardevolle zoekwoorden zijn zoekwoorden welke een commerciële intentie hebben. Zoekwoorden met een commerciële intentie zullen goed converteren en leiden tot sales en leads.

De commerciële zoekwoorden zullen goed moeten aansluiten bij het producten- of dienstenaanbod. Ze zullen relevant moeten zijn voor de business.

Voldoende volume

Tot slot zal er voldoende zoekvolume op een zoekwoord moeten zitten om de investering te rechtvaardigen. Om goed te ranken op een zoekwoord is altijd een investering nodig, in de vorm van tijd, geld of beide.

De Google Zoekwoordenplanner

google keyword plannerDe Google zoekwoordenplanner is een tool binnen Google AdWords. Deze tool is eigenlijk bedoelde voor Google AdWords advertenties maar leent zich ook voor zoekwoordenonderzoek.

Vrijwel iedereen die een zoekwoorden onderzoek doet zal de Google zoekwoordenplanner gebruiken. En bij velen is de Google zoekwoordenplanner de enige tool welke men voor het doen van een zoekwoorden onderzoek gebruikt.

De Google zoekwoordenplanner geeft zoekwoord suggesties voor ‘uw product of service’.

Een voorbeeld

Als ik in de Google zoekwoordenplanner, bijvoorbeeld, voor een boekhouder de ideeën opvraag dan krijg ik 491 suggesties.

boekhouderSuggesties zoals: zzp administratie, boekhouding eenmanszaak, online boekhouder, boekhouder gevraagd, ik zoek een boekhouder enz.

De Google zoekwoordenplanner laat me bij iedere zoekwoord suggestie zien hoe vaak er maandelijks op gezocht wordt. Wat de concurrentie is en wat het voorgesteld CPC bod is.

De concurrentie en het voorgesteld bod zijn natuurlijk van toepassing op het adverteren met Google AdWords. Het is in de praktijk zo dat indien er veel concurrentie in Google AdWords is, dat er ook veel concurrentie zal zijn voor de organische zoekwoorden.

De hoogte van het voorgestelde bod zeggen je iets over de commerciële intentie van de zoekwoorden. Voor zoekwoorden met een commerciële intentie zal meer geboden worden in Google AdWords omdat deze zoekwoorden beter converteren.

Geweldig toch? Meer heb ik niet nodig? Zal je misschien denken? Nou, de Google Zoekwoordenplanner is wel een geweldige tool maar deze heeft helaas wat tekortkomingen voor een echt goed zoekwoorden onderzoek.

De Google Zoekwoordenplanner laat je alleen suggesties zien welke nauwverwant zijn aan wat je invult bij ‘uw product of service’. De tool doet verder geen denkwerk voor je. Daarnaast laat de Google Zoekwoordenplanner je concurrenten precies dezelfde suggesties zien. Waardoor je het gevaar loopt om samen met al je concurrenten op dezelfde zoekwoorden te gaan focussen (en dus beconcurreren).

Ik zal aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken wat ik bedoel. Ik had laatst iemand nodig voor het doen van de aangifte OZB (omzetbelasting).

In Google zocht ik op aangifte OZB en zo kwam ik uit op de website van een boekhouder. Er zijn ongetwijfeld meer mensen die zoeken op zoektermen welke gerelateerd zijn aan de diensten (zoals aangifte OZB, aangifte inkomstenbelasting)  welke een boekhouder aanbiedt.

In de lijst van suggesties welke de Google zoekwoordenplanner geeft vindt je echter niet  deze potentieel waardevolle suggesties.

Dergelijke suggesties zijn potentieel waardevol omdat je concurrenten deze waarschijnlijk niet identificeren (omdat ze alleen maar de Google zoekwoordenplanner gebruiken) en ze weldegelijk tot conversies kunnen zorgen.

In dit artikel zullen we dan ook ingaan op manieren om zoekwoorden te vinden, naast de Google Zoekwoordenplanner, welke je concurrent waarschijnlijk niet vindt (omdat deze zich beperkt tot de Google zoekwoordenplanner als tool).

Tip 1: vermijd hoofd zoekwoorden

Mijn eerste tip bij een zoekwoorden onderzoek is om hoofd zoekwoorden te vermijden. Hoofd zoekwoorden zijn de zoekwoorden welke bestaan uit één woord zoals auto.

beconcurrerenHoofd zoekwoorden zien er op het eerste gezicht interessant uit vanwege het gigantische zoekvolume welke op dergelijke zoekwoorden zit. Het probleem van hoofd zoekwoorden is echter dat er heel veel concurrentie op zit en dat ze vaak nog slecht converteren ook.

Zo weet je bij iemand die zoekt op ‘auto’ niet precies wat zijn zoekintentie is. Wil de zoeker een nieuwe auto kopen of een occasion of gewoon op de hoogte blijven van het laatste auto nieuws?

Als je je richt op zoektermen welke uit meer dan één zoekwoord bestaan dan kan je je veel beter richten op een doelgroep. Je kan je bijvoorbeeld richten op ‘tweedehands auto kopen’ of op ‘occasions Amsterdam’ waar al een stuk minder concurrentie op zit dan ‘auto’.

Dit betekend overigens niet zoektermen welke uit één woord bestaan per definitie moet vermijden. Als je in een niche markt zit dan kan het wel degelijk haalbaar zijn om je hoofd zoekwoorden te richten. Het hangt een beetje van je markt af.

long tail keywordsMaar over het algemeen loont het om je te richten op zoektermen welke uit 2 tot 4 woorden bestaan (de long tail keywords). De concurrentie zal minder groot zijn en je kan hiermee de bezoekers naar je site toe trekken welke bereid zijn om over te gaan tot aankoop.

Tip 2: Gerelateerde opdrachten

Als je ergens op zoekt in Google dan krijg je onderaan de pagina het volgende te zien:

1 gerelateerde opdrachten

Google laat zoektermen zien welke gerelateerd zijn aan je zoekopdracht. Voor ‘occasions Amsterdam’ zijn dat bijvoorbeeld ‘goedkope occasions Amsterdam’ en ‘autobedrijven tweedehands auto Amsterdam’. Google heeft geleerd dat mensen die op ‘occasions Amsterdam’ ook op deze zoektermen zochten.

tweedehands autosIndien je een autobedrijf hebt wat occasions verkoopt aan de onderkant van de markt dan kan je uit deze gerelateerde zoekwoorden opmaken dat het de moeite waard is om een landingspagina in te richten voor goedkope occasions Amsterdam. Men zoekt er tenslotte op.

Om vervolgens weer nieuwe zoekwoorden ideeën op te doen kan je zoeken op ‘goedkope occasions Amsterdam’ om te kijken met welke gerelateerde zoekopdrachten Google voor deze zoekterm geeft. En zo kan je een zoekterm steeds verder gaan uitdiepen.

Met behulp van de Google Zoekwoordenplanner kan je de volumes ophalen van de zoektermen welke je op deze manier hebt gevonden. Aan de hand van het volume kan je bepalen of de zoekterm je investering in tijd en/of geld waard is.

Tip 3: weet wie je klant is

Inzicht in wie je klant is kan je op een geweldige manier helpen in je zoekwoorden onderzoek. Als je inzicht hebt in wie je klant is dan kan je ervoor zorgen dat deze je vindt, ook als deze niet direct naar je opzoek is!

Aan de hand van een klant profiel kan je gaan beredeneren waar je klant zich (op het internet) bevindt. Voor een klant profiel moet je inzicht hebben in zaken zoals:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Gezinssamenstelling
  • Inkomensschaal
  • Opleidingen
  • Hobby’s en interesses
  • Wat wil men bereiken, in het leven of in de carrière

Stel je verkoopt eiwitshakes en het profiel van je gemiddelde klant is dat deze een man is, in de leeftijd van 18 tot 24 jaar en je weet dat deze geïnteresseerd zijn in een gespierd lichaam.

eiwit shakesJe hoeft je dan met je eiwitshakes niet alleen te gaan richten op keywords zoals ‘eiwitshake’, ‘eiwitshake kopen’, ‘eiwitshake bestellen’ etc.

Je kan je dan ook richten op wat je klant bezig houdt. Zo kan je landingspagina’s inrichten waarop je krachtoefeningen of voedingsadviezen voor jonge mannen geeft voor het verkrijgen van spiermassa.

En zo kan je voor de meeste branches wel wat bedenken.

Tip 4: wat zijn de gedachten en angsten van je klanten

Het identificeren van de gedachten en angsten waarmee je potentiële klant worstelt kan ook een geweldige manier zijn om zoekwoorden te vinden.

En het mooie is dat je dit je klanten niet eens hoeft te vragen. Waarmee je potentiële klant worstelt kan je namelijk gewoon online vinden: op internetforums.

forumAls je nooit op forums komt dan raad ik je aan om eens rond te kijken op forums zoals forum.viva.nl en forum.scholieren.com. Onder de anonimiteit van een nickname durft men werkelijk alles te vragen. Men geeft (anoniem) hun gedachten en angsten bloot.

Voor ons marketeers geeft dit een mooie inkijk in de angsten en gedachten waarmee onze potentiële klanten zitten.

Als je wilt weten wat de angsten en gedachten zijn waarmee jou potentiële klanten zitten dan zoek je in Google op jou ‘zoekwoord + forum’. Je vindt dan de forumthreads van diversen forums waar men gedachten uitwisselt over jou zoekwoord.

Om het voorbeeld van de eiwitshakes weer aan te halen: als je kijkt op forums dan vindt je threads over ‘wanneer eiwitshakes’, ‘eiwitshake na het sporten?’, ‘eiwitshake laten staan kan dat?’. Dit zijn zaken welke je potentiële klanten bezig houden en er is dan ook een goede kans dat men op deze zoekwoorden in Google zoekt.

Met de Google zoekwoordenplanner kan je vervolgens achterhalen hoe vaak er op deze zoekwoorden wordt gezocht. Zodat je kan beoordelen of het de moeite waard is om hier een aparte landingspagina voor in te richten.

Tip 5: De Scrapebox keyword scrapper

Als je iets zoekt in Google dan laat Google je zoekwoorden suggesties zien op basis van wat je in kan gaan tikken.

2 hotel a Als je ‘hotel a’ intikt dan geeft Google de suggestie ‘hotel Amsterdam’, ‘hotel Antwerpen’ etc.

Voor iedere letter achter ‘hotel’ krijg je suggesties op basis van waar mensen op zoeken in Google.

Als je zoekt op ‘hotel Amsterdam a’ dan krijg je nog meer suggesties zoals ‘hotel Amsterdam Arena’ en ‘hotel Amsterdam airport’.

Al deze suggesties zijn potentiële zoekwoorden waarop je je kan gaan richten omdat je de wetenschap hebt dat mensen deze zoekwoorden in Google gebruiken.

ScrapeBoxNu kan je handmatig in Google de zoekwoorden suggesties gaan uitspitten door telkens je zoekwoord + een letter in te toetsen. Maar dat is erg arbeidsintensief. Er is software welke dat voor je kan doen. Een interessante software tool daarvoor is de Scrapebox keyword scrapper.

Deze software installeer je op je PC. Je geeft je hoofd zoekwoorden op en je kiest vervolgens ‘Append A-Z’, dit zorgt ervoor dat de software in Google je zoekwoord + de letters van het alfabet gaat invullen. De suggesties welke gegevens worden, worden door de Scrapebox software verzameld.

Je kan er ook nog voor kiezen om op deze manier andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo te laten doorzoeken. Zo krijg je een grote lijst met zoekwoorden suggesties. De dubbele zoekwoorden worden er automatisch uitgefilterd.

Van de gevonden zoekwoorden suggesties kan je een export maken. Deze export kan je vervolgens importeren in de Google Zoekwoordenplanner zodat je weet hoeveel zoekvolume er op je gevonden zoekwoorden zit.

Tip 6: Google Trends

Als je hebt gekozen voor een aantal zoekwoorden waarop je je wilt gaan richten dan kan het voor bepaalde branches handig zijn om eerst je zoekwoorden te bekijken met Google Trends.

Je kan dan bekijken of interesse voor een zoekwoord toeneemt of juist afneemt (of stabiel is). Hiermee voorkom je dat je een hoop tijd en energie gaat steken om te ranken op een zoekterm welke steeds minder gebruikt zal gaan worden.

Aan de hand van Google Trends zou je tevens kunnen bepalen hoe de vraag naar je producten of diensten zich ontwikkelen.

4 havermout

Als je in Google Trends de trend voor een bepaald zoekwoord opzoekt en je scrolt vervolgens naar beneden dan krijg je voor gerelateerde zoekopdrachten de trends te zien.

5 gerelateerde trends

In onderstaande afbeelding laat Google Trends de ontwikkeling van zoekwoorden zien welke gerelateerd zijn aan het zoekwoord ‘zoekwoorden’. Zoals je in de afbeelding laat zien is er een stijgende trend (+300%) voor het zoekwoord ‘zoekwoorden onderzoek’. Een teken dat steeds meer mensen zich bewust worden van het belang van een zoekwoorden onderzoek.

Tip 7: Google Search Console

GWTDe Google Search Console werd in het verleden Google Webmaster Tools genoemd. En als je dit nog niet gebruikt dan raad ik je aan dit alsnog te gaan doen.

De Google Search Console waarschuwt je als er problemen (zoals dode links, dubbele pagina titels of malware) op je site worden aangetroffen.

De Google Search Console laat je ook zien op welke zoekwoorden je website wordt gevonden. Het laat je zien op welke positie je voor verschillende zoekwoorden in Google bent opgenomen en het laat je zien hoe vaak je webpagina in Google is vertoond en wat de Click Through Rate (CTR) naar je site is.

In de Google Search Console vindt je deze data onder Zoekverkeer à Zoekanalyse. Je kan deze data downloaden en openen in Excel.

Persoonlijk vindt ik de Google Search Console zeer waardevol om zoektermen met grote potentie te identificeren. Het is in de praktijk namelijk vaak zo dat je rankt op zoekwoorden waarop je je niet (primair) op heb gericht.

de woestijn van GoogleDit zijn dan zoekwoorden waarmee je op de tweede, derde, vierde pagina van Google staat (of nog lager). Met andere woorden, de woestijn van Google. Een zoekwoord waarmee je op de vierde pagina van Google staat zal je geen of nauwelijks bezoekers opleveren omdat de meeste mensen niet zo ver in Google komen.

Maar omdat je al rankt op dit zoekwoord is het wel eenvoudiger om hoog in Google te komen op dit zoekwoord. Veel eenvoudiger dan gaan willen ranken op een nieuw zoekwoord.

Als je interessante zoekwoorden (zoekwoorden met een commerciële intentie) vindt waarmee je laag in Google staat dan kan je door wat liefde aan deze zoekwoorden te geven je positie verbeteren. Je zou de content wat bij kunnen schaven zodat deze beter op deze zoekwoorden is gericht en je zou wat links kunnen bouwen waarbij je de zoekwoorden als anchor tekst gebruikt.

Tip 8: Google Correlate

google_correlateGoogle Correlate is een tool welke laat zien welke woorden gerelateerd zijn aan het zoekwoord welke je hierin opgeeft.

Als je deze tool gebruikt let er dan op dat je eerst Netherlands kiest onder ‘Country’.

Deze tool haalt de data van webpagina’s waarop je zoekwoord te vinden is. Als je in Google Correlate bijvoorbeeld de data opvraagt voor het zoekwoord ‘afvallen’ dan zie je dat ‘gezond afvallen’ en ‘vet verbranden’ hieraan gerelateerd zijn.

Als je op ‘Show more’ klikt dan krijg je nog meer woorden te zien. De zoekwoorden kan je tevens als .csv downloaden. De zoekwoorden welke je interessant vindt kan je vervolgens als ‘seeder’ zoekwoord gaan gebruiken in Scrapebox. Scrapebox hebben we onder tip 5 besproken.

Tip 9: achterhaal de vragen waarmee je bezoekers zitten

answer the publicEen geweldige tool om te achterhalen met welke vragen je bezoekers zitten is Answer The Public.

Je vult in de zoekbalk een zoekwoord in, je kiest je land en vervolgens krijg je te zien welke vragen mensen stellen over je zoekwoord.

In onderstaande afbeelding zie je een visuele weergave van vragen rondom het zoekwoord ‘koolhydraatarm:

question-visualisation

Deze tool haalt zijn data uit de autosuggestie functie van Google. Het mooie deze tool, van Answer The Public, is dat het ook voor de Nederlandse markt waardevolle en bruikbare data oplevert. Iets wat helaas niet bij alle keyword tools het geval is.

Tip 10: Het vinden van zoekwoorden met commerciële intentie

freshkeyDeze tool is ideaal voor het vinden van zoekwoorden met een commerciële intentie. Het haalt zoekwoorden vanaf sites zoals Ebay, Etsy, Amazon, Bing en Google Trends.

Het geeft je de zoekwoorden welke klanten gebruiken op het moment dat ze iets willen gaan kopen. Wat zeer waardevolle data is voor het verkrijgen van bezoekers welke tot sales converteren.

Freshkey is wel een betaalde software tool. Maar gelukkig is het slechts een eenmalige betaling en geen abonnement welke je moet afsluiten. De software kost 49.95 USD.

Tip 11: Het vinden van long tail zoekwoorden

hittailEen tool voor het vinden van long tail zoekwoorden is Hit Tail.

Deze tool genereerd long tail zoekwoorden suggesties op basis van de zoekwoorden waarop je op dit moment je website bezoekers op binnen krijgt. De tool geeft je daardoor hele specifieke long tail zoekwoorden welke passen bij het publiek van je website.

En dat is de kracht van deze tool. Door je bezoekersdata te analyseren leert het algoritme van Hit Tail wie je bezoekers zijn en waar ze naar op zoek zijn.

long tail proEen andere interessante tool voor het vinden van long tail zoekwoorden is Long Tail Pro. Het handige van deze tool is dat je kan aangeven hoeveel zoekvolume je minimaal op een zoekwoord wilt hebben.

Zo kan je bijvoorbeeld alle zoekwoorden met een maandelijks zoekvolume lager dan 1.000 er automatisch uitfilteren zodat je je alleen hoeft te concentreren op de zoekwoorden welke je investering in tijd of geld waar zijn.

Tip 12: het vinden van zoekwoorden met een lage competitie

jaaxyEen tool waarmee je zoekwoorden met een lage competitie kan vinden is de keyword tool van Jaaxy.

Deze tool achterhaald voor je hoeveel websites al in Google ranken op het zoekwoord waarop je je wilt gaan richten.

De tool laat je ook zien hoe vaak er maandelijks op je zoekwoorden wordt gezocht en wat de verwachte hoeveelheid traffic is.

Ook laat deze tool de ‘SEO power’ van je concurrenten op de zoekwoorden zien. Hiermee kan je snel inschatten of het mogelijk is om de toppositie in Google te veroveren.

Tip 13: bulk zoekwoorden suggesties

keyword-snatcherWil je een software tool welke gigantisch veel zoekwoorden suggesties voor je kan genereren dan is Keyword Snatcher de tool welke je zoekt.

Keyword Snatcher genereert zoekwoorden door data van verschillende bronnen, zoals Amazon, Google, Ebay en Yahoo te combineren. Zo heb ik ‘koolhydraatarm dieet’ als seed zoekwoord ingegeven in deze tool en kreeg meer dan 10.000 gegeneerde zoekwoorden terug.

Deze tool laat je echter niet zien wat de zoekvolumes zijn voor de zoekwoorden welke gegenereerd worden. De zoekvolumes voor de zoekwoorden kan je achterhalen door de lijst in de Google Zoekwoordenplanner te uploaden.

Tip 14: zoekwoorden op basis van autocomplete suggesties

Keyword-Tool-DominatorZoals in dit artikel al eerder besproken laat Google je autocomplete suggesties zien als je iets in de zoekbalk tikt.

Een tool welke de autocomplete data van Google, YouTube, Amazon, Bing en eBay combineert is Keyword Tool Dominator.

Met deze tool krijg je inzicht in wat je potentiële klanten intikken als ze naar je producten of diensten op zoek zijn. Deze tool is tevens goed voor het genereren van long tail keyword suggesties.

Tip 15: SECockpit

secockpitSECockpit staat bekend als één van de meest geavanceerde zoekwoorden onderzoek tools.

Je kan er mee zoeken naar zoekwoorden met een lage competitie en je kan bijvoorbeeld ingeven wat de minimum CPC bieding in AdWords moet zijn.

Zoekwoorden met een lage CPC bieding in AdWords zijn doorgaans de zoekwoorden welke slecht converteren terwijl de zoekwoorden met een hogere CPC bieding beter converteren.

SECockpit maakt ook gebruik van de ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan’ welke je onderaan de Google pagina’s vindt zodat je geen enkele zoekwoorden ideeën mist.

Tip 16: afkijken bij je concurrenten

Als je van een concurrent weet dat zij zich serieus met zoekmachine optimalisatie bezig houden, waarom zou je dan niet gewoon bij ze afkijken? Zij hebben het tijdrovende proces van zoekwoorden onderzoek al gedaan.

Om af te kijken bij je concurrenten hoef je gelukkig niet hun Google Search Console te hacken of iets dergelijks. Je kan gebruik maken software tools welke je een kijkje in de keuken van je concurrent bieden.

semrushOm bij concurrenten in de keuken te kunnen kijken maak ik gebruik van twee verschillende tools. Die van SEMrush en Ahrefs.

Bij SEMrush geef je de URL van je concurrent in. Vervolgens kies je onder Keyword Analytics ‘Pharse Match’ waarna je te zien krijgt op welke zoekwoorden zij de meeste traffic (en hoeveel) zij binnen krijgen.

Als je SEMrush zonder abonnement gebruikt dan krijg je de 10 beste zoekwoorden van je concurrent te zien. Om de traffic van alle zoekwoorden te zien moet je upgraden naar de betaalde versie van SEMrush.

SEMrush laat niet alleen zien hoeveel zoekvolume er op de zoekwoorden zit maar ook wat de concurrentie op deze zoekwoorden is en wat de gemiddelde CPC in AdWords voor deze zoekwoorden is.

Ook laat SEMrush zien hoeveel sites adverteren in AdWords op deze zoekwoorden. Ook laat het zien hoeveel URLs het in de organische zoekresultaten heeft gevonden voor de zoekwoorden. Dit laatste verteld je veel over de verwachte concurrentie voor de zoekwoorden.

ahrefsOm data via ahrefs.com op te halen heb je wel een abonnement nodig (je kunt voor 7 USD een proefabonnement voor 7 dagen afnemen).

Om via ahrefs.com de zoekwoorden van je concurrent te ontdekken geef je in de balk de URL van je concurrent op. Vervolgens kies je onder Organic search voor Organic keywords.

Vervolgens laat ahrefs je zien op welke zoekwoorden de website van je concurrent gevonden wordt.

Het interessante van ahrefs, vindt ik, is dat ze een nauwkeurige indicatie geven van het aantal bezoekers welke zij op de verschillende zoekwoorden krijgen. Dit naast de positie waarop zij in Google staan.

Als een concurrent op nummer 1 staat voor een bepaald zoekwoord waar ik me ook op wil gaan richten dan weet ik precies hoeveel bezoekers ik kan verwachten als ik hierin slaag.

Het aantal bezoekers welke je site daadwerkelijk krijgt wijkt (behoorlijk) af van het zoekvolume welke er op een zoekwoord zit. De meeste zoekwoorden tools werken met zoekvolumes, het daadwerkelijk aantal bezoekers zal echter lager liggen.

Ahrefs laat je ook de CPC bieding van Google AdWords zien en de ‘Keyword Difficulty’. Een waarde welke aangeeft hoe groot de competentie op een zoekwoord is.

Wat ik aan ahrefs ook interessant vindt is dat ze de landingspagina laten zien waarop je concurrent voor een bepaald zoekwoord zijn traffic binnen krijgt. Door de landingspagina van je concurrent te bestuderen kan je een idee krijgen over de content welke nodig zal zijn om het beter te gaan doen dan je concurrent.

Tip 17: het bepalen van de commerciële intentie van zoekwoorden

Mijn eerste website had meer dan 1 miljoen bezoekers per maand. Dat zeg ik niet om op te scheppen, want ik ben er niet trots op. Ik verdiende aan die miljoen bezoekers namelijk maar 200 euro per maand. In die tijd was hosting nog erg duur en ik betaalde zoveel geld aan de hosting van de website dat ik nog maar net uit de kosten kwam.

Ik had een enorme beginnersfout gemaakt. Ik had me alleen maar gericht op zoekwoorden waar veel volume zat en niet op de zoekwoorden welke een commerciële intentie hebben.

De zoekwoorden waar ik me op richtte hadden een informatief karakter. De bezoekers op mijn website waren opzoek naar informatie. Ze waren er niet op uit om iets aan te schaffen en ze waren ook niet op zoek naar een oplossing voor hun problemen.

Momenteel heb ik een website waarmee ik gemiddeld een euro verdiend aan iedere bezoeker. Helaas heeft deze website geen miljoen bezoekers (was het maar waar), verre van dat. Maar de bezoekers welke op deze site komen die converteren omdat ik me puur richt op zoekwoorden met een commerciële intentie.

De vraag is hoe je zoekwoorden met een commerciële intentie herkent en op waarde leert inschatten.

nu bestellenDe meest interessante zoekwoorden zijn de zoekwoorden waaruit overduidelijk is dat de zoekmachine gebruiker iets wil kopen. De zoekwoorden welke letterlijk enkele minuten voor de aankoop van iets worden gebruikt. De zoekwoorden welke gebruikt worden door mensen welke met hun bankpasje achter de computer zijn gaan zitten.

Dit zijn zoektermen waarin dergelijke woorden zijn gebruikt:

  • Productnaam bestellen
  • Productnaam kopen
  • Productnaam korting
  • Productnaam gratis bezorgd
  • Productnaam levertijd

Door onder volgt een categorie van zoekwoorden waaruit blijkt dat men het voornemen heeft iets te gaan aanschaffen. Men bevindt zich nog in de oriëntatie fase. Dit zijn zoekwoorden zoals:

  • Productnaam prijzen
  • Productnaam kosten
  • Productnaam offerte
  • Wat kost productnaam
  • Productnaam (of productgroep) vergelijken
  • Tarief beroepsgroep
  • Productnaam vervangen

Als men al besloten heeft een bepaald product te gaan kopen dan gebruikt men zoekwoorden zoals:

  • De specifieke productnaam
  • De specifieke productnaam + review
  • De specifieke productnaam + beoordelingen
  • De specifieke productnaam + ervaringen
  • De specifieke productnaam + goedkoop

Dit zijn ook zoektermen met een commerciële intentie.

Informatieve zoekwoorden converteren over het algemeen niet zo goed. Een strategie om sales te halen uit informatieve zoekwoorden is je bezoekers verleiden tot een aanmelding op je nieuwsbrief. Door met enige regelmaat een nieuwsbrief te versturen blijf je op het netvlies tot dat men concrete behoefte aan je producten heeft en klaar is om te gaan bestellen.

Zoals in dit artikel al eerder besproken is de Google Zoekwoordenplanner een handige tool om de commerciële intentie van zoekwoorden te bepalen.

De aanbevolen CPC (Cost Per Click) biedingen verraden namelijk of een zoekwoord commercieel interessant is. Logisch, want adverteerders zullen meer geld over hebben voor zoekwoorden welke tot een hoge conversie leiden.

Tip 18: snelle manier voor het bepalen van de concurrentie

Als je zoekwoorden met commerciële intentie hebt gevonden waarop je je wilt gaan richten dan is het zaak om te gaan bepalen hoeveel concurrentie er op je zoekwoorden is.

De Google Zoekwoordenplanner geeft je hier natuurlijk al een aardig indicatie voor op. Hoe hoger de CPC biedingen hoe zwaarder de concurrentie zal zijn. Maar wat je het liefst wilt is dat je exact te weten komt hoe sterk je concurrentie in de organische zoekresultaten is.

Hier zijn verschillende manieren voor. De tools van SEMrush en ahrefs geven je een indicatie van hoe strek de concurrentie is. De zijn echter relatieve waarden welke zij zelf aan websites hebben gegeven.

Als je echt wilt weten hoe je sterk je concurrentie is dan kan je een aantal dingen doen.

Je kan je zoekwoord ingeven bij Google en de websites welke je op de topposities vindt gaan analyseren. Dit kan je bijvoorbeeld doen met de software van ahrefs.

Wat je zult moeten onderzoeken, om te bepalen hoe strek je concurrentie is, is het backlink profiel van je concurrenten. Hoe meer backlinks zij hebben hoe lastiger het zal worden om de topposities weg te kapen.

mozbarOm in één oogopslag de concurrentie op een zoekwoord te kunnen inschatten kan je gebruik maken van de MozBar. Deze extentie voor de Chrome browser laat in de zoekresultaten van Google zien wat de PageRank van de websites zijn, de Alexa rank en het aantal backlinks deze site heeft.

De PageRank waarde van een website zegt tegenwoordig niet meer zoveel omdat deze niet of nauwelijks meer wordt geupdate. Daarom laat de MozBar eigen waarden zien welke ze toekennen aan webpagina om de autoriteit van een webpagina in een waarde uit te kunnen drukken. Dit laat de MozBar zijn als PA en DA waarde. Waarbij een PA en een DA waarde van 100 de hoogste en beste waarden zijn welke een webpagina kan behalen.

Als je wilt gaan ranken op een zoekwoord dan ben je dus op zoek naar lage PA en DA waarden op de eerste pagina van Google voor je zoekwoord.

Ik ben er voorstander van om de concurrentie ook te beoordelen op basis van de content welke zij op hun landingspagina voor een bepaald zoekwoord hebben staan.

Als een concurrent veel backlinks heeft terwijl deze een belabberd stuk content op zijn landingspagina heeft staan dan durf ik de concurrentie wel aan. Hun toppositie in Google hebben ze in dat geval puur te danken aan de hoeveelheid backlinks welke zij hebben.

Een goede ranking is echter het resultaat van meerdere factoren waarin naast backlinks, goede content een belangrijke tweede ranking factor is. Ik zal voor mijn website minder backlinks nodig hebben als ik ervoor zorg dat mijn content simpelweg veel beter is dan dat van mijn concurrent.

Om de waarde van de content in te kunnen schatten kan je kijken naar het aantal woorden content welke je concurrent op zijn pagina heeft staan.

Als je concurrent maar 300 woorden aan content heeft dan kan je bijvoorbeeld 1000 woorden over dit onderwerp schrijven. Verder is de leesbaarheid en de kwaliteit van je content natuurlijk ook belangrijk en niet alleen het aantal woorden. Dit is echter niet meetbaar (alleen te beoordelen).

Verder kan je nog kijken naar andere onpage factoren welke wellicht zwak zijn bij je concurrent. Misschien laadt hun site heel traag of maken ze niet goed gebruik van page title’s en meta discriptions. Allemaal punten waarop je het vrij eenvoudig beter kan gaan doen dan je concurrentie.

Tot slot

Tot slot ben ik erg benieuwd naar methoden en technieken welke je jullie gebruiken voor het doen van een zoekwoorden onderzoek. Deel het met ons, hieronder in de comments.

 

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *