6 Tips om Meer te Verdienen met Affiliates + Werving & Optimalisatie Tips
Wil je affiliates werven om jouw bedrijf te promoten? Of meer verdienen met de affiliates die je hebt? dan is dit artikel voor jou.
Wil je producten promoten en geld verdienen als affiliate, dan verwijs ik je door naar deze pagina.
In dit artikel deel ik 6 tips om jou te helpen meer te verdienen met affiliate marketing.
Inhoud van dit artikel
- Waarom zou je geld willen verdienen met affiliate marketing?
- Waarom zou je niet geld willen verdienen met affiliate marketing?
- Mijn manier: enkel gaan voor het laaghangende fruit
- Hoe weet je of jouw business geschikt is voor affiliate marketing?
- Video: 6 Tips voor affiliate werving en affiliate optimalisatie
- Tip 1: Zorg passief voor affiliates
- Tip 2: Zoek en contacteer zelf je affiliates
- Tip 3: Je affiliate programma zo aantrekkelijk mogelijk maken
- Tip 4: Een relatie opbouwen met de affiliate
- Tip 5: Persoonlijke tips geven aan de affiliate
- Tip 6: Als partijen geen affiliate constructie willen een andere constructie voorstellen
Waarom zou je geld willen verdienen met affiliate marketing?
Als je de goede affiliates voor je hebt werken, dan zal je op de automatiche piloot extra verdiensten en klanten krijgen.
De goede affiliates zullen manieren vinden om klanten te werven op plekken waar jij niet aan gedacht zou hebben, of waar jij nooit aan zijn toegekomen.
Natuurlijk kost het werven en het onderhouden van affiliate’s tijd, maar als je een business hebt die zich ervoor leent, dan krijg je er een stuk meer uit dan dat je er in stopt.
Waarom zou je niet geld willen verdienen met affiliate marketing?
Er zijn ook redenen waarom je niet zou willen beginnen met affiliate marketing.
Of niet teveel tijd eraan zou willen besteden.
Affiliates zijn in veel gevallen namelijk amateurs die weinig kunnen leveren aan je bedrijf.
Het coachen en stimuleren van deze affiliates is vaak weggegooide energie.
Als ze heel amateuristisch zijn kan het zijn dat je niet met ze geassocieerd wilt worden.
De grootste minpunten zijn dus mogelijke tijdverspilling en mogelijke negatieve associaties
Mijn manier: enkel gaan voor het laaghangende fruit
Het laag hangende fruit is bij affiliate marketing meestal het beste fruit.
Het laaghangende fruit zijn de opvallende professionals die in jouw markt aanwezig zijn.
Websites die over relevante onderwerpen gaan weet je het snelst te vinden en het snelst te overtuigen.
Van deze partijen kan je ook van te voren zien of ze professioneel zijn, dus je verspilt niet zo snel tijd aan ze.
Daarnaast kan je zien of ze actief zijn en dus mogelijk ook de handen uit de mouwen willen steken om jou te promoten.
Persoonlijk en gericht
Richt je op wat werkt, wie je wat oplevert, en maak het persoonlijk.
Over onze tientallen websites hebben we veel affiliate werving methodes geprobeerd en we merkten dat uiteindelijk 5% van onze affiliates 90% van onze affiliate omzet genereerde.
Richt je op deze 5%.
Hoe weet je of jouw business geschikt is voor affiliate marketing?
Heb jij een business waar je een interessante commissie kan geven? Of hebben concurrerende bedrijven een veel betere deal voor affiliates?
In dat geval zal het moeilijk zijn om affiliates over te halen jou te promoten.
In het geval een ander promoten veel winstgevender is, dan zullen affiliates hoogstens je een minder opvallende plek op hun website geven.
Het kan ook zijn dat je zoveel concurrerende bedrijven hebt, dat affiliates door hun lagere winstmarge’s en beperkte capaciteiten nergens doorkomen.
Affiliates zijn namelijk vaak éénmanszaakjes en geen grote bedrijven.
Video: 6 Tips voor affiliate werving en affiliate optimalisatie
Tip 1: Zorg passief voor affiliates
Je kan actief of passief affiliates werven.
Passief kan op twee manieren:
- Plaats een link op je website(vaak in de footer, helemaal onderaan) naar een pagina op je website. Hier vertel je over dat mensen geld kunnen verdienen door je product of dienst te promoten, vertel hoeveel ze kunnen verdienen, vertel hoe je ze kan helpen, en geef tools & instructies om te beginnen. Dit is een voorbeeld van zo’n pagina. dezelfde structuur zou je kunnen gebruiken met andere teksten als dat meer past bij je markt.
- Door jezelf op affiliate websites en netwerken te zetten
Er zijn verschillende affiliate netwerken om jezelf op te zetten. Dit zijn de plekken waar affiliates zich kunnen aanmelden om jou te promoten.
Meestal hebben deze websites lijstjes per categorie van mogelijk te promoten bedrijven.
Als je hier tussen staat dan bestaat er een kans dat een affiliate jou kiest om te promoten. Dit kan zijn omdat hij toevallig een interesse in jouw markt heeft, of gelooft dat er goed geld in te verdienen is.
2 populaire voorbeelden van dit soort netwerken zijn zanox en daisycon. Maar er zijn ook affiliate netwerken voor specifieke niches. mogelijk werkt dit beter voor je.
Hoe dan ook is hieronder een voorbeeld van een affiliate overzicht:
Nou zou je het bij zanox moeilijk hebben om boven Zalando, Ziggo of Telfort te staan. Maar als mensen specifieks zoeken in de richting van jouw business kom jij waarschijnlijk wel te voorschijn.
Tot slot kan je jouw affiliateprogramma op affiliate forums plaatsen.
Als je deze stappen hebt gedaan dan zou je zo nu en dan passief affiliates binnen kunnen krijgen.
Je hebt deze taken vrij snel gedaan en hebt er daarna (bijna) geen omkijken meer naar.
Tip 2: Zoek en contacteer zelf je affiliates
Zelf actief zoeken en contacteren van affiliates werkt meestal beter dan de passieve manier.
Maar het kost wel meer werk.
Zelf affiliates contacteren werkt vrij eenvoudig. Het kost minder dan een dag tijd:
- Ga naar Google en zoek termen die potentiële klanten van jou in zouden tikken.
- Schrijf een standaard bericht die je bijna volledig kan kopiëren en plakken om te vragen aan deze websites of ze open staan voor een samenwerking
- Verstuur dit bericht naar websites waarbij je een kans maakt dat ze het willen.
De kans is groot dat je weinig reacties en interesse krijgt.
Maar dat maakt niet uit, want één affiliate die jou jaren wilt promoten kan al een hele hoop opleveren.
Je kan ook adverteerders of concurrenten benaderen, de kans is wel kleiner dat zij met je willen samenwerken.
Tip 3: Je affiliate programma zo aantrekkelijk mogelijk maken
Er was een onderzoek in Afrika waarbij telkens 2 verschillende mannen aan een tafel zaten.
Man 1 kreeg 100 dollar.
Hij kreeg de opdracht dit te verdelen met de man die met hem aan tafel zat.
Hij kon dit verdelen in de verhouding die hij wilde.
Man 2 kon bepalen of ze het geld mochten houden in de verdeling die man 1 had gemaakt, of hij kon bepalen dat ze helemaal niks mochten houden.
Het onderzoek wijst uit dat man 2 in de meeste gevallen bij een oneerlijke verdeling kiest om liever niks te hebben, dan een oneerlijk bedrag te krijgen.
Bij een oneerlijk bedrag had man 1 bijvoorbeeld aangeboden 35 dollar te geven en 65 dollar te houden.
Dit onderzoek is gedaan onder vele personen.
Je begrijpt mogelijk wel wat ik wil zeggen: Verdeel eerlijk of verdeel de verdiensten ten voordele van de affiliate.
Het ligt ook erg aan je business. Bij diensten waar je in de praktijk per klant nog veel tijd aan kwijt bent kan de affiliate minder commissie verwachten.
Als je een digitaal product verkoopt waar geen onkosten of uren inzitten voor de levering , dan kan je de commissie hoger maken.
Als je concurrenten een affiliate programma hebben dan kan je bij hun afkijken wat een gebruikelijke commissie is, ik raad aan niet onder de commissie van je concurrenten te zitten.
Naast de standaard instap commissie zijn er andere manieren om jou promoten aantrekkelijk te maken:
- Zorg ervoor dat je een hoge conversie hebt en veel mensen die op je website komen kopen
- Zorg ervoor dat je potentiele affiliates je naam kennen en weten dat je kwaliteit levert
- Bied je affiliates naast de commissie iets “extra’s” aan
- Bied ook commissie op de tweede en andere verkopen
- Bied tools en hulp aan
Zodra je een betere deal hebt dan je concurrent, dan kan jij hun affiliates contacteren en overtuigen jou te promoten.
Tip 4: Een relatie opbouwen met de affiliate
Als je affiliates hebt, zorg er dan voor dat je ze houdt.
Buiten ervoor zorgen dat je bedrijf goed draait en je je affiliates goed uitbetaalt, kan een goede relatie opbouwen erg helpen.
Maak dus contact met je affiliates en leer ze kennen. Spreek met ze af en bel af en toe.
Als ze jou kennen en ze je mogen dan is de kans kleiner dat ze stoppen met jou te promoten.
Daarnaast is contact houden ook nuttig zodat je kan zien of je ze ergens mee kan helpen.
Ik raad wel aan dit enkel te doen bij affiliates die ook daadwerkelijk iets opleveren of waarvan je de kans hoog schat dat ze iets kunnen opleveren.
Het zou erg zonde zijn als je je tijd besteed aan lunches en telefoontjes met affiliates die uiteindelijk niks doen.
Tip 5: Persoonlijke tips geven aan de affiliate
Als je contact hebt met je affiliates zorg er dan voor dat je ze de tools en hulp geeft om zo goed mogelijk te presteren.
Heb je een nieuwe ingeving of tool waarmee je weet dat je affiliate jullie omzet kan verhogen? Deel dit.
Test zoveel mogelijk uit op je website om je conversie te verhogen. Als je weet hoe je zelf meer verkopen kan halen uit je bezoekers, dan kan je deze info door geven aan je affiliates. Mogelijk helpt deze info hun ook.
Deze tips is verwant aan tip 3, want deze tip zorgt ervoor dat je een relatie opbouwt met je affiliate en “vrienden” wordt. Wie zou nou stoppen een vriend te promoten?
Tip 6: Als partijen geen affiliate constructie willen een andere constructie voorstellen
Vaak vinden mensen een affiliate constructie een “enge” constructie. Ze hebben dan niet genoeg vertrouwen in het feit ze geld krijgen per verkoop of lead.
Het zou zonde zijn geen samenwerkingsverband met deze partijen aan te gaan.
Als mensen nee zeggen dan kan je vragen of ze een andere manier van samenwerking wel interessant vinden.
Mogelijk zijn ze wel bereid om adverteer plekken aan te bieden of een andere constructie van betaling te hanteren.