Wat is Google Adwords? Uitleg + 10 Adverteer Tips
Google Adwords is een programma van Google waarmee je kunt adverteren in de zoekresultaten. Dit kan zowel boven als onder de normale organische (gratis) zoekresultaten.
In dit artikel zal ik precies uitleggen hoe adverteren werkt, en waarom je dit wel of niet zou willen doen.
Ook geef ik je 10 waardevolle adverteer tips die je VEEL geld gaan besparen en/of opleveren. Met kleine aanpassingen kan je namelijk veel meer uit je advertenties halen en daar hoef je geen bureau voor in te huren die hoge kosten berekent!
Inhoud van dit artikel
- Voordelen van Google Adwords
- Nadelen van Google Adwords
- 5 stappen om een Adwords campagne op te zetten
- 10 waardevolle tips bij het adverteren in Google
- Adverteer tip #1: vergeet België niet
- Adverteer tip #2: maak een duidelijke landingspagina
- Adverteer tip #3: maak een relevante en pakkende advertentie
- Adverteer tip #6: categoriseer je zoekwoorden
- Adverteer tip #7: test je advertenties
- Adverteer tip #8: gebruik uitsluitingswoorden
- Adverteer tip #9: gebruik advertentie-extensies
- Adverteer tip #10: gratis Adwords begeleiding
- 3 veel gestelde vragen over Google Adwords
- Veel gestelde vraag #1: je advertenties worden niet weergeven
- Veel gestelde vraag #2: hoeveel betaal ik per klik?
- Veel gestelde vraag #3: werkt Google Adwords ook voor mijn bedrijf?
Hier is een voorbeeld van waar Google Adwords advertenties staan:
Je ziet in de afbeelding hierboven dat de eerste vier zoekresultaten op het zoekwoord ‘laptop kopen’ advertenties zijn. Je ziet dit aan het kleine oranje icoontje met de tekst “Adv.” net voor de domeinnaam.
Leuk feitje: iets van 40% van de mensen die klikt op een Google advertentie weet niet dat het advertenties zijn.
Onder de advertenties staan de zogenoemde organische zoekresultaten. Dit zijn resultaten die er staan op basis van het Google zoekalgoritme en voor deze resultaten wordt niet betaald.
Voordelen van Google Adwords
Er zijn een aantal mooie voordelen van Adwords:
- Je staat direct hoog in Google
- Je krijgt gelijk bezoekers op je site
- Je kunt precies kiezen op welke pagina je bezoekers binnen komen (ook wel je landingspagina genoemd)
- Je hoeft geen teksten te schrijven of autoriteit op te bouwen om in Google tevoorschijn te komen
Nadelen van Google Adwords
Er zijn helaas ook een heel aantal nadelen van Adwords:
- Je moet betalen voor je bezoekers in tegenstelling tot SEO
- Je zult nooit zoveel bezoekers krijgen als iemand die goed is in SEO
- Je kunt sneller een concurrent er bij hebben dan met SEO
- Je moet geen verlies maken, want dat kun je beter stoppen (of je blijft het doen voor branding)
- Je moet je houden aan stricte regels op je landingspagina in tegenstelling tot de organische resultaten
- Je kunt alleen hoog staan op zoekwoorden die ook echt relevant is aan de landingspagina van je advertentie
Uitleg bij het laatste punt: als je dus op het zoekwoord ‘pc kopen’ wilt adverteren maar je hebt alleen laptops te koop op je webwinkel, ga je weinig weergaves van Google krijgen omdat Google ook specifiekere advertenties heeft die gaan over ‘pc kopen’.
Ondertussen zou je bezoekers op de zoekterm ‘pc kopen’ je wel conversies hebben opgeleverd op de verkoop van je laptops.
5 stappen om een Adwords campagne op te zetten
Stap 1: meld je aan met €75 advertentietegoed
Als je voor het eerst start met Adwords kun je een gratis advertentietegoed krijgen. Klik hier om je €75 advertentietegoed te verkrijgen.
Je vult daarbij een aantal gegevens in en krijgt een coupon code die je kunt gebruiken om bij het starten van je advertentie het advertentietegoed te activeren. Houd hem bij de hand als je je advertentie campagne wilt starten.
Stap 2: maak je advertentie
Om je eerste advertentie te starten (en iedere opvolgende) moet je een aantal stukjes tekst invullen. Zie hieronder wat je moet invullen:
Bij alle velden heb je een maximaal aantal tekens tot je beschikking, dus je moet je advertentie kort en bondig maken zodat het het aantal karakters niet overtreft. Iedere karakter wat te veel is, wordt niet weergegeven.
Stap 3: kies je zoekwoorden
Na het maken van je advertentie in je eerste campagne kun je de zoekwoorden opgeven waar je advertentie tevoorschijn zou moeten komen.
Stap 4: stel je campagne instellingen in
Bij de campagne instellingen kan je het volgende instellen:
- Type: zoeknetwerk of video (youtube.com)
- Netwerken: zoeknetwerk en/of display netwerk
- Apparaten: mobiel, tablet en/of desktop
- Locaties: op welke locaties wil je adverteren, zoals landen, provincies, steden en dorpen
- Talen: welke taal wil je dat de potentiële bezoeker spreekt
- Bied-strategie: limiet voor CPC (cost per click – wat je maximaal per klik wil betalen) instellen met eventueel Conversion Optimizer
- Budget: het aantal euro’s dat je per dag maximaal wilt besteden
- Tot slot zijn er nog een heel rijtje geavanceerde instellingen, welke je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken
Zie hier onder alle instellingen:
Nu kunnen we naar de adverteer tips gaan en ik kan ik direct uitleggen waarom ik bij de bovenstaande afbeelding de ‘Locaties’ heb omcirkeld.
Stap 5: stel je conversie pagina in (extreem belangrijk!)
Veel mensen gaan lukraak geld gooien in een adverteer systeem en hopen er winst mee te maken. Maar als je niet meet weet je ook nooit of verlies of winst maakt.
De enige uitzondering daarbij is wanneer je alleen via één systeem bezoekers stuurt en daarmee aanmeldingen, verkopen etc. krijgt. In dat geval weet je wat daar de oorzaak van is. Kans is alleen erg groot dat je via verschillende kanalen inschrijvingen, verkopen of klanten krijgt.
Om je conversie te meten, ga je naar het hulpprogramma binnen Adwords genaamd ‘Conversie’. In dit programma maak je een conversieactie aan, met de categorie aankoop/verkoop, aanmelding, lead of ‘weergave van een belangrijke pagina’.
Dit zijn dus de opties in het Conversie Hulpprogramma:
Bij deze opties kan je ook invoeren hoeveel geld het jou oplevert als een bezoeker converteert. Wanneer je een product verkoopt, is dat het bedrag van het gekochte product.
In geval van de andere mogelijkheden is dat lastiger. Je moet dan weten of inschatten wat jou een gemiddelde aanmelding of lead oplevert.
Voorbeeld berekening van conversie waarde
Stel dat je je bezoeker een formulier laat invullen om vrijblijvend een advies gesprek te krijgen over adverteren via Google Adwords.
In dat geval moet je dus gaan bijhouden, hoeveel van deze personen ook daadwerkelijk diensten van je gaan afnemen én hoeveel je dat gemiddeld per klant oplevert. Stel dat 10% klant bij je wordt en gemiddeld €500 oplevert, betekent het dat een conversie je gemiddeld €50 oplevert (10% van €500 is €50).
Nu mag je dus bijvoorbeeld maximaal €40 uitgeven in Adwords om €50 te verdienen. Doe je dat niet dan is het adverteren bijna niet nuttig voor, of je moet klanten nog meer kunnen verkopen.Na het instellen van de waarde van je conversie, geeft Adwords je een code. Deze code knip-en-plak je en zet je zelf (of je programmeur) bovenaan op de conversie pagina.
Wanneer er nu conversie plaatsvinden, geeft Adwords je precies aan op welke advertentie en zelfs welk zoekwoord die zijn gerealiseerd.
Nu we hebben de 5 stappen hebben doorgenomen, geef ik je nog 10 waardevolle tips om beter te adverteren in Google.
10 waardevolle tips bij het adverteren in Google
Adverteer tip #1: vergeet België niet
Veel mensen die in Nederland gaan adverteren, vergeten om Vlaanderen (Nederlands sprekende gedeelte) toe te voegen aan hun locaties. Dat is een gemiste kans, want in Vlaanderen wonen meer dan 11 miljoen mensen. In Nederland is dat 17 miljoen dus met Vlaanderen erbij vergroot je je bereik met 65%.
In de afbeelding hierboven heb ik de Vlaamse provincies in het rood omcirkelt. Dat hoef je dus niet meer op te zoeken 🙂
Adverteer tip #2: maak een duidelijke landingspagina
Wat is een landingspagina? Heel simpel: de landingspagina is de pagina waar bezoekers op ‘landen’ wanneer ze klikken op je advertentie. In stap 2 hierboven heb je dat kunnen instellen.
Je bezoekers sturen naar je homepage sturen en hen het zelf laten uitzoeken hoe deze persoon iets kan kopen of zich aanmeld voor een bepaalde actie is het slechtste idee wat je kunt hebben.
Daarom moet je bij een advertentie campagne de bezoeker altijd sturen naar een pagina waar ze een actie kunnen verrichten waarvan het liefst wilt dat ze deze voltooien. Deze actie is afhankelijk van je business model.
En laat ik er even duidelijk over zijn… een landingspagina voor je Adwords campagne mag en moet naar mijn idee maar één doel hebben!
Dat is een verkoop, inschrijving of aanmelding. Ga dus niet meerdere soorten acties verwachten van je bezoekers. Dat leidt vaak tot verwarring of besluiteloosheid.
In het geval je bijvoorbeeld een restaurant bent, stuur je mensen dus naar een pagina waar ze een plek in het restaurant kunnen reserveren. Je gaat dan dus niet ook nog vragen of ze zich willen inschrijven op je nieuwsbrief of je site willen delen op social media.
Dat is wel iets wat je ná de reservering op de bedankpagina kan vragen.
Extra tips voor het restaurant voorbeeld
- Zet het aanmeldformulier ‘above the fold’ op de landingspagina, dus dat je het aanmeldformulier direct ziet zonder te hoeven scrollen. Je krijgt dan vaak een stuk meer aanmeldingen.
- Vraag zo min mogelijk velden bij je aanmeldformulier. Ook levert dat vaak meer aanmeldingen op, omdat mensen zo min mogelijk willen invullen.
- Zet in je hoofdmenu van je site duidelijk een menu- en contactpagina.
- Zet een duidelijk headline boven je aanmeldformulier, dus niet alleen ‘Reservering’, maar ‘Reserveer nu je plek en proef onze steak specialiteiten’
Adverteer tip #3: maak een relevante en pakkende advertentie
Nadat je je landingspagina hebt gemaakt, ga je je advertentie maken, niet omgekeerd!
De advertentie MOET relevant zijn aan je landingspagina. Of beter gezegd: de advertentie moet naadloos aansluiten op de landingspagina.
Laten we terug gaan naar het het voorbeeld van het restaurant. Als bovenaan de landingspagina een reserveringsformulier staat, is het volgende bijvoorbeeld een SLECHTE advertentie:
Deze advertentie suggereert dat je het restaurant menu gaat zien als je er op klikt. Het zegt niets over een aanmeldformulier. De bezoeker zal na het klikken al een lichte frustratie ervaren.
Hier is een beter voorbeeld (snel bedacht, dus zeker nog niet optimaal):
In deze advertentie zit een duidelijke call-to-action en maakt mensen bewust dat ze bij jou snel en makkelijk kunnen reserveren.
Adverteer tip #6: categoriseer je zoekwoorden
Veel beginners maken één advertentie voor alle zoekwoorden waar ze bezoekers op willen. Dat is verre van optimaal te noemen.
Je wilt namelijk zoekwoorden zoveel mogelijk categoriseren, en voor ieder van die categorie je advertentie extra relevant maken.
Als iemand dus Googelt op ‘Argentijnse biefstuk eten amsterdam’ wil je net per se praten over ‘steak’ in je advertentie, je wilt dan eigenlijk de Nederlandse term ‘biefstuk’ gebruiken. Dat lijkt een klein verschil te zijn, maar het kan je wel makkelijk 20% meer kliks geven op je advertentie.
Het is aan jou om te kiezen tot in hoeverre je zoekwoorden wilt categoriseren, maar ik raad je in ieder geval niet aan om alles op één hoop te gooien.
Adverteer tip #7: test je advertenties
De échte amateurs op Google Adwords bedenken één advertentie en raken deze nooit meer aan. De kans is nu groot dat je nooit winst gaat halen en dat je denkt dat Adwords niet werkt.
De oplossing is om bij de start al gelijk een stuk of 10 advertenties toe te voegen. Daarbij is het ook noodzakelijk om je conversie pagina in te stellen (stap 5).
Na een aantal weken ga je al grote verschillen tussen de doorklikratio per advertentie zien en de conversie op verkopen, aanmeldingen, inschrijvingen etc.
In geval een advertentie een veel hogere doorklikratio heeft dan een andere advertentie ga je ook minder betalen per klik. Google beloont je dus met minder kosten per klik bij een advertentie waar veel op geklikt wordt.
Uiteraard is het wel de bedoeling om verder te gaan met de advertentie die je meeste conversies oplevert voor het minste geld en niet per se de advertentie die je de meeste kliks oplevert. Het aantal kliks zegt namelijk niet zoveel over het aantal conversies.
Wij hebben vaak genoeg met het testen van advertenties de doorklikratio’s verdubbeld terwijl de conversies hetzelfde bleven. Dat houdt dus in dat onze omzet keer twee gingen, waarbij de kosten daalden omdat je dan dus ook minder betaald per klik.
Adverteer tip #8: gebruik uitsluitingswoorden
Voor deze tip moet ik even het verschil uitleggen tussen exacte en brede zoekwoorden in Adwords.
- Als je het zoekwoord ‘restaurant amsterdam’ toevoegt aan Adwords wordt je advertentie weergeven als iemand iets intypt in Google met die twee woorden, dus bijvoorbeeld ‘wat is een goed restaurant in amsterdam’. Dit wordt ook wel een ‘breed’ zoekwoord genoemd. Dit kan dus een heel cluster aan zoekwoorden zijn, welke allemaal bij elkaar opgeteld worden bij de prestaties van deze term in Adwords.
- Als je een zoekwoord als ‘[restaurant amsterdam] toevoegt aan Adwords wordt je advertentie alleen weergeven als iemand letterlijk ‘restaurant amsterdam’ Googelt. Dit wordt ook wel een ‘exact’ zoekwoord genoemd. De prestaties van dit zoekwoord in Adwords zijn dus enkel van die ene term.
Ok, nu kunnen we verder over uitsluitingswoorden…
Stel dat je gaat adverteren in Google omdat je een steak restaurant hebt in Amsterdam is het uiteraard niet de bedoeling om je advertentie te weergeven als iemand Googelt op ‘sushi restaurant amsterdam’.
Toch is het zo dat als je het woord ‘restaurant amsterdam’ (breed zoekwoord dus) hebt toegevoegd jou advertentie tevoorschijn kan komen. In dit geval heb je twee opties:
- Je voegt niet het brede zoekwoord ‘restaurant amsterdam’ toe en voegt alleen zoekwoorden die over steak, biefstuk of vlees gaan.
- Je sluit het brede zoekwoord ‘sushi’ uit van je advertenties. Wanneer je dit doet, laat Google nooit je advertentie zien als de zoekcombinatie het woord ‘sushi’ bevat.
Voeg je geen uitsluitingswoorden toe? Dan kan ik je garanderen (behalve als je alleen exacte zoekwoorden toevoegt) dat je regelmatig irrelevante bezoekers krijgt, en iedere klik die je daarvan krijgt is letterlijk geld verspild.
Adverteer tip #9: gebruik advertentie-extensies
Helemaal bovenaan dit artikel liet ik je een afbeelding zien van waar Google advertenties tevoorschijn komen. Als je opgelet hebt, zie je dat deze advertenties nog een stuk meer informatie bevatten dan een titel, twee beschrijvingsregels en een URL.
Deze extra informatie zijn de Adwords advertentie-extensies. In het voorbeeld stonden er al een aantal die ik in de afbeelding hieronder heb aangestreept:
Hier vind je een overzicht van alle Adwords advertentie-extensies.
Adverteer tip #10: gratis Adwords begeleiding
Wil je iemand die je helpt bij je Adwords campagne? Bel dan naar Adwords op 0800 2500014. Je hebt dus niet per se een bureau nodig voor begeleiding.
3 veel gestelde vragen over Google Adwords
Veel gestelde vraag #1: je advertenties worden niet weergeven
Ga het volgende na:
- Check of je advertenties goedgekeurd zijn of in behandeling
- Check of je advertentie mogelijk is afgekeurd
- Check of de CPC (wat je maximaal wilt betalen per klik) niet te laag staat ingesteld om überhaupt weergaves te krijgen
Kom je er alsnog niet uit? Bel dan naar Adwords op 0800 2500014.
Veel gestelde vraag #2: hoeveel betaal ik per klik?
Die vraag hangt af van veel factoren en er bestaat dus geen eenduidige antwoord. Hier een aantal van de factoren
- In welke branche adverteer je? Een zoekwoord als ‘hyptheekadviseur’ is uiteraard een duurder dan iets als ‘paperclip’
- Hoeveel concurrentie is er er? Hoe meer concurrentie hoe hoger er over het algemeen geboden wordt
- Hoe hoog is je doorklikratio? Als deze hoger is dan je concurrenten, betaal je minder dan hen
- Hoe hoog heb je je CPC ingesteld? Als deze op 50 cent staat, ga je gemiddeld uiteraard nooit meer dan 50 cent per klik betalen, je zult dan altijd onder die waarde blijven
Veel gestelde vraag #3: werkt Google Adwords ook voor mijn bedrijf?
Nee, Google Adwords werkt voor veel bedrijven maar niet voor jou. Jou potentiële klanten gebruiken namelijk nooit Google.
Jou bedrijf is het enige bedrijf in de wereld dat geen klanten krijgt van klanten die op zoek zijn naar jou producten en diensten…
Tja sorry, ik ging even op de sarcastische toon verder.
Als mensen deze vraag stellen, verbaast mij dat altijd enorm. Denk jij namelijk echt dat bezoekers krijgen op relevante zoekwoorden werkelijk GEEN klanten zou opleveren?
Als ik Google op ‘steak restaurant Amsterdam’ en jij hebt zo’n restaurant en adverteert ermee in Google… denk je dan echt dat er niemand is die bij je gaat reserveren?