Web Analytics Made Easy -
StatCounter

6 Redenen om Nooit Links te Ruilen of Uit te Wisselen met Linkpartners

Als je een goedlopende sites hebt, wordt je op een gegeven moment (helaas) vaak doodgemaild met linkruil verzoeken.

Je krijgt dan mails als deze (komt je vast bekend voor):

Beste collega,

Allereerst mijn complimenten voor uw mooie en overzichtelijke website! Ik ben de beheerder van de goedlopende website: www.blablabla.nl. Wekelijks wordt de inhoud van onze website vernieuwd met blogs. Gezien de relevantie en de doelgroep, zou ik graag een samenwerking met u aangaan door middel van een linkruil. Daarmee wordt zowel uw als onze positie verbeterd op Google.

Bij interesse kan ik u per mail het overzicht sturen van de websites die wij beheren en waarop wij een retourlink kunnen plaatsen. Graag hoor ik of u interesse heeft om met ons één of meerdere links te ruilen (ABC-linkruil).

Met vriendelijke groet, Thomas

In dit artikel zal ik je uitleggen waarom je beter dit soort mails compleet kunt negeren. Of nog beter: vermelden op je contactformulier dat je geen interesse hebt in deze vorm van linkbuilding.

Om dit uit te leggen zal ik 6 redenen behandelen. Maar eerst even wat uitlegrond alle linkbuilding terminologie.

Wat is een linkruil?

Een linkruil uitleggen is vrij simpel. Stel ik heb de site sharketing.nl en jij hebt de site pietjepuk.nl.

Ik zou dan van sharketing.nl (ergens op een pagina) een link kunnen plaatsen naar pietjepuk.nl. De site eigenaar van pietjepuk.nl plaats dan een vanuit een pagina van hem/haar ook een link naar een pagina van mij.

De schematische weergave van deze linkruil wordt dan:

Linkruil uitleg

Wat is een a-b-c link?

Het lijkt wat overdreven om een linkruil schematisch te gaan weergeven maar dat doe ik omdat we nu bij lastigere link constructies komen.

Bij een a-b-c link plaatst ik bijvoorbeeld een link van sharketing.nl naar pietjepuk.nl, en pietjepuk.nl plaatst weer een link naar een andere site die ook van mij is, laten we zeggen oscarroberts.nl.

De schematische weergave van deze a-b-c linkruil wordt dan:

a-b-c link uitleg

Wat is een a-b-c-d link?

Tot slot hebben we de a-b-c-d link. Hierbij hebben beide website eigenaren twee sites. Hierbij zouden we van sharketing.nl linken naar pietjepuk.nl en de eigenaar zou met zijn andere site pietje.nl linken naar oscarroberts.nl.

a-b-c-d link uitleg

Wat vinden zoekmachines van linkruils?

Zoekmachines zijn anti-linkruils, in welke vorm dan ok dus ook a-b-c en a-b-c-d links. De reden is logische: het algoritme telt links mee als een ‘stem’ op een site en als we gaan stemmen op iemand omdat ie ook op ons stemt, krijg je uiteraard geen objectief beeld van de kwaliteit van sites.

De objectiviteit van het internet komt dus in het geding. Het wordt dan een spelletje van ‘vriendjespolitiek’ en wie de grootste linkruil netwerken kan opzetten.

Op deze pagina gaat Google in op linkuitwisselingsprogramma’s. Er staat:

Overmatige linkuitwisselingen (‘Link naar mij en ik link naar jou’) of partnerpagina’s met crosslinks als enige doel

Google rolt geregeld netwerken op die gebaseerd zijn op linkruils, linkbuilding pakketten of site die links gekocht hebben.

Zo werd in december 2014 het SEO bedrijf GetIndexed opgerold. Dit bedrijf verkocht linkbuilding pakketten op grote schaal. Google heeft de patronen in hun linknetwerk weten te ontdekken en hebben alle sites die links hadden verkregen een handmatige penalty gegeven.

Een handmatige penalty houdt in dat je site wordt geweerd van de zoekresultaten. Als je dus goede rankings had in Google, zijn die direct weg. Als je het probleem oplost, kan je een ‘consideration request’ versturen, maar het is dan wel de vraag of je ook echt antwoord krijgt en op welk termijn.

Google en ook andere zoekmachines zijn namelijk bizar groot en kunnen je dus over het hoofd zijn. De consequenties dat jij ervaart bij het verliezen van je zoekmachine traffic is groot, terwijl dat voor zoekmachines erg laag is, want er zijn toch wel andere sites waar bezoekers tevreden over zullen zijn.

Nu dit uitgelegd te hebben, kunnen we beginnen aan de redenen om geen linkruils te doen.

Video: De 6 redenen om geen linkruils te doen

Reden 1: kwaliteit van de links is vaak erg zwak

Als je de sites bekijkt die mensen aanbieden om een linkruil mee te doen, zijn deze vaak van afgrijselijk slechte kwaliteit.

Als je een backlink checker als Ahrefs gebruikt om hun links te checken zijn het er meestal maar een paar, en dan meestal van wat andere waardeloze sites of startpagina kloon sites. Een startpagina kloon is een site met hetzelfde concept als startpagina maar met minder autoriteit dan de echte startpagina.

Sommige van de links zijn van zo weinig kwaliteit dat:

  1. Het je bijna niets qua linkwaarde oplevert voor je site
  2. Je rankings bij een hoog aantal slechte links zelfs kunnen dalen

Maar het ook vrij logische dat deze sites van lage waarde zijn, want er zijn weinig serieuze bedrijven die bezig zijn met linkruils. Dat zijn voornamelijk de amateurs.

Reden 2: je krijgt een onnatuurlijk linkprofiel

Als je dan toch die linkruil doet met een site die van redelijke kwaliteit is, is het vaak zo dat deze site op zichzelf ook op zichzelf meerdere linkruils hebt.

Je hebt dus een link waarvan Google al mogelijk kan zien dat er iets niet in orde is. Als je nu meerdere van dit soort linkruils doet, wordt jij ook onderdeel van de netwerk.

Je site wordt dan al snel geassocieerd met een onnatuurlijk linkprofiel. Een onnatuurlijk linkprofiel houdt in dat de links die je hebt gebouwd vrij onmogelijk hebben kunnen ontstaan doordat site eigenaren linken naar je site omdat ze deze goed vinden.

Als je dus geen linkruils had gedaan en je had op natuurlijke wijze links ontvangen, zag je linkprofiel er waarschijnlijk een stuk anders uit.

Zo kan het zijn dat je veel linkruils hebt gedaan met startpagina’s en dus bijna alleen maar startpagina links hebt. Dat is onnatuurlijk want als mensen je een link zouden geven omdat je site goed is, zou dat wel heel toevallig als dat alleen maar door startpagina eigenaren zou gebeuren.

Kortom, áls je al een linkruil doet met iemand die een kwalitatieve site hebt, dan wordt jou site al snel geassocieerd met site die onnatuurlijke linkprofielen hebben, welke je zelf op een gegeven moment ook wordt.

De consequentie van een onnatuurlijk linkprofiel is dat Google dit kan doorzien met hun algoritme en jij daalt in de zoekresultaten.

Reden 3: het rendement is laag

Misschien wist je het nog niets, maar één backlink van een kwalitatieve site zoals een nieuwssite is VEEL meer waard dan tientallen waardeloze sites zonder enige autoriteit.

In dat opzicht is het rendement wat je maakt met een linkruil ook laag.

Je hebt eigenlijk maar twee keuzes:

  1. Je doet een paar linkruils omdat je niet al te veel risico wilt lopen… helaas blijft dan het rendement ook laag
  2. Je gaat zoveel mogelijk linkruils doen… helaas ga je nu steeds meer risico lopen waardoor potentieel al je investering in tijd en moeite verloren kan gaan

Daarbij komt ook nog dat sites die linkruils doen, vaak al vele andere linkruils hebben gedaan, en jij dus vrij minder linkwaarde krijgt.

Stel dat we er even vanuit gaan dat Google voor iedere site een linkwaarde berekend (bijv. 0 is laag en 100 is hoog) en meeneemt in hun algoritme. Overigens hadden ze dat vroeger ook, wat PageRank heette, maar dat bestaat niet meer.

Stel nu dat Google een site een linkwaarde score zal geven van 30 en deze site had 3 externe links. In het geval van Pagerank was het dan ongeveer zo dat die 3 sites allemaal 1/3 linkwaarde krijgen van die linkwaarde score van 30.

Probleem met linkruils is dat de site waarmee je een link ruilt, zelf waarschijnlijk al zeker 10 of zelfs tientallen externe links op zijn of haar site heeft staan en jij dus maar 1/10 of zelfs bijvoorbeeld 1/30 van de linkwaarde krijgt.

Als deze sites ook links met elkaar hebben uitgewisseld, kan je verwachten dat zoekmachines de linkwaarde die ze elkaar geven ook gedeeltelijk wegstrepen.

Kortom, het rendement is laag en als je het rendement hoog wilt maken, wordt het risicovol.

Reden 4: linkruils zijn extreem doorzichtig

We weten allemaal dat zoekmachines niet perfect zijn, en dat ook nooit zullen zijn.

Als je nadenkt over linkruils is het niet moeilijk om te begrijpen dat zoekmachines dit kunnen begrijpen. Als jij dus 30 links naar je site hebt en al die 30 links hebben ook links naar jou site wordt het geen lastige opgave dat het algoritme dat doorheeft.

Dat is al helemaal het geval als je een aparte linkpagina hebt op je site waar al die links onder elkaar staan. Ik heb vaak sites gezien die bij te veel linkruils (en dat kan al vanaf 10) eerder zakte in de zoekresultaten dan stegen.

Na het weghalen van de links steeg de site over tijd weer. Dat kan overigens twee redenen hebben, namelijk 1) je hebt geen linkruils meer die Google mogelijk doorheeft en 2) je houdt zo alleen maar sites over die naar jou linken, wel met mogelijk gevaar dat ze hun link ook weghalen als ze doorhebben dat jij de link naar hun weggehaald hebt.

Als je zo nodig links wilt ruilen, doe dan op z’n minst a-b-c of a-b-c-d links. Onderaan dit artikel staan nog wat tips voor mensen die tóch linkruils willen doen.

Reden 5: korte-termijn focus

Het uitwisselen van links met linkpartners staat gelijk aan het hebben van korte-termijn focus want je weet dat zoekmachines hier niet achter staan en ze ieder moment je site een penalty kunnen geven.

Natuurlijk snap ik dat er mensen die denken dat hun site nooit gedetecteerd zal worden. Zij beredeneren dan dat ze slimmer zijn dat het algoritme.

Stel dat dat waar is, dan heb je alsnog een probleem als Google handmatig sites zou gaan beoordelen, en ik vermoed niet dat ze dat gaan aankondigen als ze dat gaan doen.

Als je een goed inkomen haalt uit je site speel je dus letterlijk met je inkomen als je dingen gaat doen tegen de richtlijnen van zoekmachines.

Bedenk je goed: GOOGLE IS DE BAAS OVER JOU ZOEKVERKEER! (en jij bent niet untouchable)

Ik heb SEO experts wel eens het volgende horen zeggen:

Als het om zoekverkeer gaat, is Google je PIMP en ben jij Google’s bitch!

Alhoewel het wat grof verwoord is, kan ik ze geen ongelijk geven.

Reden 6: je gaat steeds een stapje verder…

Dit is eigenlijk de grootste valkuil…

Als je linkruils wilt doen, zijn er twee dingen die kunnen gebeuren:

  1. Je gaat beter ranken (hoeft niet per se daardoor te komen), je wordt gierig en gaat nog een stapje verder met andere manipulatie technieken
  2. Je gaat slechter ranken, raakt hierdoor gefrustreerd en gaat toch nog iets anders manipulatie proberen om hoger in Google te komen

Zoals je ziet, ga je in beide gevallen nog een stapje verder…

Als je namelijk beloond wordt voor je resultaten, zul je deze nog verder gaan gebruiken. Wordt je niet beloond, ga je toch nog iets anders proberen omdat je niets te verliezen hebt.

Uiteindelijk leidt dit allemaal tot de totaal verkeerde mentaliteit. De beste mentaliteit blijft altijd:

Maak en blijf vrienden met de slimste zoekmachine ter wereld genaamd Google.

Ben je toch eigenwijs? Hier zijn x tips

Zoals gezegd raad ik je al dit links uitwisselen niet aan, maar ik weet dat er mensen zijn die mijn redenen toch links laten liggen. Daarom heb ik 3 tips voor die mensen.

Tip #1: doe alleen a-b-c of a-b-c-d links

Zoals gezegd zijn linkruils erg doorzichtig. Je snapt dat het voor een slimme zoekmachine als Google vrij makkelijk is om dit te detecteren, vooral bij grote hoeveelheden.

Als je dus tóch linkruils wilt doen, doe het dan in ieder geval goed en gebruik alleen a-b-c of a-b-c-d. Disclaimer: je kunt alsnog afgestraft worden door Google met die vormen van linkruils.

Dit doet me eigenlijk denken aan een verhaal van een juridisch medewerker die een zaak rond een gewapende overval behandelde. De zaak was als volgt:

Een groepje mannen overviel gewapend een pizzahut. Daarbij hadden ze een ontsnappingsauto geregeld. De auto hadden ze gehuurd op hun echte naam.

Na de overval stapte de medewerkers direct een taxi in en vroegen hem de ontsnappingsauto te volgen. De taxichauffeur deed dit en hij belde ook direct de politie.

De overvallers reden even later (waarschijnlijk per ongeluk) langs het politiebureau… daar waren ze aangehouden.

Uiteraard is een gewapende overval een ernstige zaak, maar over hoe de daders te werk gingen kun je toch wel hard lachen… Als je zoiets doet, doe het dan goed! (net als met linkruils!)

Tip #2: gebruik nooit een linkpartner pagina

Het allerslechtste wat je kunt doen is al je links verzamelen op een linkpartner pagina. Hiermee maak je het zoekmachines het alleen nog maar makkelijk om de linkruils te detecteren.

Daarnaast hebben de rij links ook niets meer te maken met gebruiksvriendelijkheid. Als je in je teksten zou linken naar gerelateerde externe sites kan daar nog waarde in zitten voor je bezoekers. Als je daarentegen al je links op één pagina knalt met de titel naam ‘Linkpartners’ slaat dat nergens op vanuit het oogpunt van je bezoekers.

Tip #3: mix je links

Zoekmachines zullen altijd voor patronen zoeken. Het is zoals gezegd extreem dom om al je linkruils te zetten op een linkpartner pagina.

Het slimste is om je links te verspreiden over je pagina’s en ze te zetten op de zo meest relevante mogelijk pagina.

Om nog wat meer te mixen qua links is het ook handig om te linken naar sites waar je geen linkruils mee hebt, zoals een wikipedia pagina.

Hierdoor zijn niet al je links linkruils, wat je linkprofiel minder onnatuurlijk maakt.

3 Reacties op "6 Redenen om Nooit Links te Ruilen of Uit te Wisselen met Linkpartners"

  1. Bandenconcurrent says:

    Fijn om zulke mooie tips te kunnen meenemen. Wat zijn de belangrijkste tips die zeker niet mogen ontbreken?

  2. Daan says:

    Goede tips.

    Als webdeveloper en eigenaar van mijn eigen webshop, ontvang ik veel link-ruil aanvragen.

    Ik stuur altijd een standaard e-mail terug. Met een korte uitleg, zoals beschreven op deze pagina. Mijn ‘waarschuwings’-link is: https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=nl

    Wellicht handig om dit artikel te linken, maar omdat hier ook in staat hoe je ‘goed’ kunt linkruilen, doe ik dat liever niet.

    Ookal doe je het ‘goed’: Google bevat veel data en algorithmes, waardoor je zo wordt achterhaalt.

  3. Erik van Hilten says:

    Wat ik tot nu toe mis bij alle artikelen over linkbuilding waarom Google moet weten wie naar jou linkt. En waarom dat volgens mij steeds minder relevant wordt. Hoewel het op dit moment nog steeds relevant is voor sommige zoektermen.

    Google is namelijk steeds beter in staat om zelf te bepalen of een website relevant is zonder daarvoor naar de links te hoeven kijken. Vroeger was dat veel minder en waren de links dus veel belangrijker. Maar het kan gebeuren dat een groot aantal websites volgens Google relevant zijn, om dan een ranking te bepalen zal er mede gekeken worden naar de links. Ik zeg mede want natuurlijk kijkt Google ook naar vele andere factoren.

    Er is ook bijna geen echt verband te vinden tussen het aantal links en de ranking. Ook als je de zogenaamde kwaliteit in aanmerking neemt. (MOZ) Ook kijken naar aantal domeinen waar links vandaan komen levert geen eenduidig resultaat op.

    En bedenk eens hoeveel computer kracht het scheelt voor Google als ze niet meer zoveel naar links link profielen hoeven te kijken om een site te ranken!

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *