18 Ultieme Linkbait Ideeën & 16 Valkuilen om te Voorkomen
Een linkbait is content waar anderen een link naar plaatsen, omdat ze dit graag willen, niet omdat je het ze vraagt zoals bij reguliere linkbuilding het geval is.
Met een linkbait zorg je voor de voorwaarden om op een natuurlijke manier backlinks te verkrijgen. Een linkbait kan van alles zijn; doorgaans is het waardevolle content zoals een bijzondere video, een ebook of een infographic. Een geslaagde linkbait kan extreem veel backlinks en opleveren en erg vaak op Social Media gedeeld worden.
Als je een linkbait opzet dan tracht je content te creëren welke zo aantrekkelijk is dat men er uit eigen initiatief naar zal gaan linken.
Het creëren van een goede linkbait is normaal gesproken dan ook een behoorlijke investering in tijd (of geld). En de uitkomst is onzeker. Het kan je geen enkele backlink opleveren maar ook extreem veel backlinks. Er zijn zelfs linkbaits welke miljoenen backlinks opleverde en miljoenen keren op Social Media gedeeld zijn.
Voorbeelden van succesvolle linkbaits
Linkbait – De evolutie van Westerse muziek
Deze linkbait leverde 6.260 backlinks, 156.000 Facebook likes en ruim 13.000 tweets op.
Deze linkbait staat op de website van Thomson, een reisorganisatie. De linkbait betreft niet iets wat direct met reizen te maken heeft, maar iets wat er indirect wel mee te maken heeft. Op de linkbait pagina de evolutie van de Westerse muziek kan je zien hoe muziekstromingen zich over de wereld verspreide.
Op de interactieve kaart kan je zien hoe de Westerse muziek de afgelopen 200 jaar geëvolueerd is. De kracht van deze linkbait is dat iedereen van muziek houdt en zodra men achter de roots van hun favoriete muziek genre komt is men snel geneigd dit met anderen te delen. Deze linkbait is ondertussen al jaren oud maar deze pagina wordt nog steeds dagelijks gedeeld.
Linkbait – OKCupid Politics Test
Deze linkbait is van een Amerikaanse dating site. De OKCupid Politics test geeft je politieke voorkeuren op basis van de antwoorden die je op vragen moet geven. Deze linkbait leverde OKCupid 483 backlinks en vele Social Shares op.
Mensen houden van gepersonaliseerde content zoals testen en zijn daarom snel geneigd dit met anderen te delen. Bij deze test van OKCupid willen mensen zich vergelijken met hun vrienden waardoor ze deze zullen uitnodigen ook de test te doen.
Linkbait – De Hema webshop
Op deze pagina gebeurt er van alles met de artikelen van deze fictieve Hema webshop.
Deze linkbait leverde de Hema een whopping 37.700 backlinks van 5.230 verschillende domeinen op. Bij deze linkbait wordt humor gebruikt. Het idee achter de linkbait is vrij simpel, maar je moet er maar opkomen. Webshops welke dit linkbait idee van de Hema imiteren zullen waarschijnlijk minder succes hebben omdat het al door de Hema gedaan is.
De investering in tijd en geld
Uit bovenstaande linkbait voorbeelden kan je al opmerken dat het opzetten van een goede linkbait veel tijd en geld kost. Voor het maken van de interactieve muziekkaart, de politieke test en de animaties van de Hema webshop waren programmeurs en webdesigners nodig. Vervolgens moest de pagina gepromoot worden zodat het door anderen opgepikt kon worden en het balletje kon gaan rollen.
Linkbait versus linkbuilding
Het kost veel tijd om een goede linkbait op te zetten, desondanks kan een linkbait efficiënter zijn voor het verkrijgen van backlinks vergeleken met reguliere linkbuilding activiteiten. Als een linkbait je tientallen, honderden of nog meer backlinks oplevert dan zal de tijd die je per backlink geïnvesteerd hebt lager zijn dan bij reguliere linkbuilding activiteiten.
Je zou het opzetten van een linkbait kunnen vergelijken met speculeren op de beurs. En linkbuilding met sparen bij de bank. Van je linkbuilding inspanningen weet je zeker dat deze je backlinks zullen opleveren zolang je maar tijd investeert, zoals je zeker weet dat je rente krijgt als je je geld op een spaarrekening zet.
Bij het opzetten van een linkbait is de uitkomst onzeker zoals bij het speculeren op de beurs. Soms verlies je je inleg en soms maak je een gigantische klapper. Zo werkt het ook met linkbaits, soms leveren ze je helemaal geen backlinks op en soms extreem veel (of iets daar tussenin). Bij het opzetten van een linkbait kunnen we onze kansen op een positieve uitkomst echter wel beïnvloeden in tegenstelling tot echt speculeren, het creëren van een linkbait is daardoor minder risicovol dan speculeren op de beurs.
Linkbait inspiratie
In dit artikel zullen je verschillende vormen van linkbait geven zodat je inspiratie op kan doen voor je eigen linkbait campagne. Er is niet één magische vorm van linkbait welke je gegarandeerd succes zal opleveren. De vorm zal moeten passen bij je website en, belangrijker nog, bij het publiek van je website. Verder zullen we je (proberen te) behoeden van veel voorkomende vuilkuilen bij het opzetten van een linkbait.
Vormen van linkbait
Een linkbait kan verschillende vormen hebben, deze zullen we hieronder bespreken.
Linkbait idee 1: Geweldige content
Geweldige content doet het altijd goed als linkbait. En met geweldige content bedoelen we content welke veel beter is dan wat er over het onderwerp al te vinden is op het internet. Content welke net zo goed is als dat van je concurrentie gaat je geen links opleveren, je content zal zich echt moeten onderscheiden van de rest en dus echt geweldig moeten zijn.
Het kan moeilijk zijn om geweldige content te schrijven over onderwerpen waar al veel over geschreven is. Je zal toch een manier moeten vinden waarmee je content (over dat ene onderwerp) zich onderscheid van de anderen. Dit kan je op verschillende manieren doen.
Je zou het meest uitgebreide artikel over een bepaald onderwerp kunnen schrijven zoals ik met dit artikel over linkbait doe. Dit linkbait artikel is veruit het meest uitgebreide artikel over linkbait wat je op internet kunt vinden.
Als webmasters hun website bezoekers willen doorverwijzen naar meer informatie over een bepaald onderwerp dan zullen ze dit bij voorkeur doen naar een site welke uitgebreide informatie geeft en niet een summiere opsomming van wat feitjes. Zo hoop ik dat webmasters naar dit artikel een link zullen plaatsen als ze willen linken naar een bron over linkbait. Dit is immers het meest uitgebreide artikel over dit onderwerp.
Een andere manier om geweldige content te schrijven is door met nieuwe inzichten voor een bepaald onderwerp te komen of door een bepaald onderwerp vanuit een ander (vernieuwend) perspectief te belichten.
Het gaat er om dat mensen je content zo goed, leuk, interessant, confronterend of choquerend vinden dat ze het graag willen delen. Shares via Social Media zijn hierbij ook waardevol. Onder hoe meer ogen je content komt hoe groter de kans is dat iemand een link op zijn blog of website er naar zal opnemen.
Er is geen magische formule die er voor zorgt dat je keer op keer succes zal hebben met een linkbait.
Je kan een uitgebreid how-to artikel schrijven over het opknappen van een oude BMW zonder dat iemand hier ooit naar gaat linken. Terwijl een video van een dure BMW die tegen een paaltje rijdt bij het inparkeren je tientallen backlinks oplevert. Het is niet altijd te voorspellen of iets gaat werken of niet. De linkbait zal in ieder geval moeten aansluiten bij het publiek van je website en mensen moeten het de moeite van het delen waard vinden.
Valkuilen bij geweldige content
Veel mensen denken dat het voor hun branche niet mogelijk is om geweldige content te schrijven. Dat de dingen gewoon zijn zoals ze zijn en dat alles al uitgekauwd is. Vervolgens gaan ze aan de slag met content welke meer van hetzelfde is, wat zonde van hun tijd is.
Om geweldige content te maken moet je soms een beetje vindingrijk zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de artikelen welke je tegenkomt als je zoekt op annuïteitenhypotheek dan kom je allemaal vergelijkbare webpagina’s tegen. Een droge opsomming van hoe een annuïteitenhypotheek in elkaar zit, de voor- en nadelen van een annuïteitenhypotheek, de verschillen met andere hypotheek vormen en hier een daar een simpele afbeelding van een grafiek.
De content marketeers in de hypotheekbranche apen elkaar na en krijgen (hoogstwaarschijnlijk) geen backlinks op een natuurlijke manier.
Deze Engelstalige website staat hoog in Google dankzij een video waarin zij kort en bondig alles over hypotheken uitleggen. Zij hebben iets extra’s toegevoegd aan de saaie hypotheek teksten.
Een andere manier om de saaie hypotheek teksten te veranderen in geweldige content is door bijvoorbeeld de uitleg te koppelen aan een fictief stel welke een hypotheek gaan afsluiten. Wat betekend de keuze van hypotheekvorm voor hun beschikbare inkomen en welke leuke dingen kunnen ze (blijven) doen? Dit kan je voorzien van foto’s en video’s waarop te zien is hoe het stel zorgeloos hun vrije tijd besteed. Hiermee creëer je content welke tot leven komt en daarmee linkwaardig voor anderen wordt.
Dit van de annuïteitenhypotheken is natuurlijk maar een voorbeeld om aan te geven dat er voor iedere (stoffige) branche wel iets te bedenken valt.
Linkbait idee 2: Evergreen content
Evergreen content (tijdloze content) heeft een vaste waarde. Het kan zorgen voor een continue en natuurlijke aanwas van backlinks. Het creëren van evergreen content is daarom ook je investering in tijd waard. Het gaat daarbij om het creëren van waardevolle content over ‘statische onderwerpen’ welke niet of nauwelijks aan verandering onderhevig zijn.
Als boekhoudkantoor kan je een uitgebreid artikel schrijven waarin je de complete lijst maakt van goederen welke onder de vaste activa vallen. Dit is al een decennia hetzelfde en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Dit is tijdloze content. Een artikel over de fiscale wijzigingen voor het jaar 2017 zal echter niet tijdloos zijn (maar kan ook een goede linkbait zijn).
Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van tijdloze content zal je eerst een zoekwoorden onderzoek moeten doen om te bepalen of er wel veel mensen naar opzoek zijn. Je zal moeten kijken of andere je onderwerp al op het internet behandelen en of je het beter kan doen dan zij. Je zal je ook moeten afvragen of je onderwerp over een jaar, of een paar jaar, nog steeds actueel kan zijn.
Evergreen content zal per definitie ook geweldige content moeten zijn. Het zal (veel) beter moeten zijn dan alle content welke al over je onderwerp te vinden is. Je wilt dat andere je webpagina gaan gebruiken als de meest waardevolle bron om naar door te linken als je onderwerp besproken wordt.
Een karakteristiek van evergreen content is dat de aanwas van nieuwe backlinks doorgaans continue zal plaats vinden. Ook jaren na het publiceren van je evergreen content kan zal het nog de nodige backlinks krijgen. Dit in tegenstelling tot linkbait vormen welke een hoog ‘viral’ karakter hebben zoals breaking news en prijsvragen.
Valkuilen bij evergreen content
Als je goede evergreen content geschreven hebt dan zal deze content niet gelijk hoog in Google staan. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe sterk je domein is. Als je evergreen content op een sterk domein publiceert dan zal het vanwege de goede kwaliteit van je content vrij snel hoog in Google komen. Daardoor zal je content opgemerkt worden en er zullen vanzelf webmasters naar gaan linken als zij op zoek zijn naar een goede bron om naar door te verwijzen.
Als je een beginnende website hebt dan zal je evergreen content, ondanks de goede kwaliteit van de content, niet hoog in Google komen. Als je niet hoog in Google komt dan zullen webmasters je content niet snel vinden als ze een website zoeken om als bron te gebruiken/link naar te plaatsen. Als webmasters een webpagina zoeken om als bron te gebruiken dan zullen ze doorgaans een website uit de top 5 van Google gebruiken.
Als je goede evergreen content geschreven hebt dan zal je dus nog steeds je content moeten promoten. Dit kan je doen door met de software van ahrefs.com de backlink profielen, van de websites welke vergelijkbare content hebben, na te lopen.
Stel je hebt evergreen content geschreven over de werking van een airco. Je zal dan moeten kijken wie er hoog in Google staat op ‘hoe werkt een airco’. Vervolgens zal je via ahrefs.com moeten bekijken welke sites hiernaar linken door de backlink profielen te downloaden. Vervolgens kan je de webmasters welke naar de ‘hoe werkt een airco’ artikelen linken een mail sturen om ze er op te wijzen dat er betere content over de werking van een airco staat op jouw domein.
Linkbait idee 3: Een quiz, puzzel of test
Bij deze vorm van linkbait gaat het om het bieden van amusementswaarde. Mensen zijn dol op amusement en bepaalde sites zijn dan ook constant op zoek naar leuke of interessante quizjes, puzzels of testen om hun bezoekers te plezieren. Dit zijn de zogenaamde ‘linkeratti’ welke linken naar alles wat leuk, interessant of nieuwswaardig is.
Als mensen een quiz, puzzel of test leuk of handig vinden dan zullen zij deze gaan delen op Social Media en als het aanslaat zullen andere sites er een link naar opnemen.
Een quiz of test voor je bezoekers is tevens een manier om je bezoekers meer betrokken te maken bij je website. Ze zullen meer tijd op je site doorbrengen en ze zijn na een quiz of test eerder bereid om te blijven ‘hangen’ op je site om ook andere pagina’s te bekijken.
Testen gericht op de persoonlijkheid doen het vaak goed. Mensen zijn snel geneigd om de resultaten met anderen online te delen.
Om mensen aan te moedigen om de testresultaten te delen kan je de test resultaten persoonlijk maken door de naam van de deelnemer in de resultaten op te nemen.
Als je een quiz maakt dan zal deze moeten aansluiten bij het publiek van je site. Als je een reissite hebt dan kan je bijvoorbeeld mensen in twee minuten tijd zoveel mogelijk landen op de landkaart laten invullen. Waarna zij hun vrienden kunnen uitnodigen om hun score te verbeteren.
Bij deze vorm van linkbait, welke zich richt op de amusementswaarde, zal het ontwerp ook leuk moeten zijn. Een grappige bedoelde test binnen een zakelijk strakke omgeving gaat normaal gesproken niet werken.
Om te testen of mensen je quiz of test wel leuk gaan vinden kan je gebruik maken van proprofs.com. Met proprofs.com kan je eerst een quiz of test maken en testen voordat je deze op je website opneemt.
Valkuilen bij een quiz, puzzel of test
Het bedenken en uitwerken van een quiz, puzzel of test kost je veel tijd. Vervolgens zal hetgeen je bedacht hebt gemaakt moeten worden. Als je dit niet zelf kan dan zal je dit moeten laten maken wat kostbaar kan zijn.
Een andere valkuil is het opnemen van het opnemen van het diensten of productenaanbod op de landingspagina van de quiz, puzzel of test. Door commerciële uitingen op te nemen op de landingspagina zullen anderen er (veel) minder snel een link naar opnemen.
De grootste kans op succes zal je dan ook hebben door je landingspagina ‘kaal’ te houden, helemaal vrij van commerciële uitingen. Je focus zal het verstreken van het backlink profiel moeten zijn en niet het trachten omzet te halen uit de bezoekers van de puzzel, quiz of test. Deze bezoekers zullen waarschijnlijk toch slecht converteren en reclame zal bij hen alleen maar ergernis opwekken.
Linkbait idee 4: rekenmodule
Met een rekenmodule richt je je op het bieden van iets nuttigs voor je bezoekers, maar dit kan ook iets grappigs zijn.
In sommige branches is een rekenmodule een voor de hand liggend iets en eerder iets wat essentieel voor de business is dan een linkbait. Denk daarbij aan een rekenmodule voor het berekenen van je maximale hypotheek. Heel veel mensen zoeken op ‘berekenen maximale hypotheek’ en verwachten als zoekresultaat dan ook een tool waarmee zij direct de maximale hypotheek kunnen berekenen. Dit soort rekenmodules zullen ook niet zo snel zorgen voor een natuurlijke aanwas van backlinks. Er zijn immers veel sites waarop je online je maximale hypotheek kunt berekenen.
De grootste kans op succes heb je met een rekenmodule welke nog niet of nog nauwelijks (in het Nederlands) online te vinden is. Al is dat anno 2016 best lastig, alles wat je kunt berekenen is zo ongeveer al online te vinden. Daarnaast zal je rekenmodule moeten aansluiten bij het onderwerp van je website.
Een manier om succes te hebben is door (potentiële) klanten een rekenmodule te bieden voor zaken waar normaal gesproken een offerte aangevraagd dient te worden. In bepaalde branches wordt nogal ‘geheimzinnig’ gedaan over het tot stand komen van een prijs. Als je potentiële klanten zelf de prijs kunnen uitrekenen kan je trendzetter in je markt zijn en het zal je zeker de nodige backlinks opleveren als je een rekenmodule biedt. Je concurrenten kunnen dan alleen maar volgen. Ik heb deze ontwikkeling in de markt voor zonweringen zien gebeuren, in deze markt moest je altijd offertes aanvragen, nu kan je gewoon zelf online uitrekenen wat de zonwering je gaat kosten.
De beslissingen om potentiële klanten de mogelijkheid te bieden zelf prijzen uit te kunnen rekenen zal bovendien de druk van de afdeling calculatie wegnemen (of deze afdeling zelfs overbodig maken). Een dergelijke beslissing zal uiteraard wel moeten passen binnen de visie en strategie van het bedrijf en niet puur SEO gedreven moeten zijn.
Een andere manier om je te onderscheiden met een rekenmodule is door het maken van een betere rekenmodule, bijvoorbeeld een rekenmodule welke nauwkeuriger is door met meer factoren rekening te houden.
Als je een rekenmodule linkbait inzet als grappig bedoelde linkbait dan heb je ineens veel meer mogelijkheden om origineel te zijn. Bijvoorbeeld het berekenen van hoe groot poppenhuis je kunt hypotheken bij x euro zakgeld per week op de website van een hypotheekverstrekker.
Valkuilen bij rekenmodule
Je zal met iets moeten komen wat echt origineel is als je succes wilt hebben en baclinks wilt krijgen. Zo kan je op het internet al tientallen BMI calculators vinden, je kunt je dan afvragen wat nog een BMI calculator gaat toevoegen op het aanbod wat er al is. Als je calculator meer van hetzelfde is, dan is er een kleine kans dat mensen uit eigen initiatief er een link naar gaan opnemen.
Linkbait idee 5: Een prijsvraag
Prijsvragen kunnen je veel links en Social Shares opleveren. Met name prijsvragen waarbij deelnemers openbaar een vraag moeten beantwoorden of met een idee moeten komen. Waarbij de winnaar(s) bepaald worden aan de hand van de meeste stemmen. Deelnemers zullen de prijsvraag via Social Media delen met bekenden omdat ze baat hebben bij veel stemmen bij hun antwoord.
Een andere leuke bijkomstigheid van prijsvragen is dat je deelnemers om hun emailadres kan vragen, zodat je ze in de toekomst nog eens een email kan sturen als er een nieuwe actie is. Daarnaast kan je met een prijsvraag naamsbekendheid krijgen onder een groep mensen welke nog niet bekend is met je merk.
Valkuilen bij een prijsvraag
Een prijsvraag kan je veel backlinks opleveren. Zo zijn er veel prijsvraagwebsites welke doorlinken naar sites waarop je deel kan nemen met een prijsvraag. Deze backlinks zullen echter niet relevant voor je business zijn, en veel van deze backlinks zullen weer verdwijnen zodra je prijsvraag periode is verlopen. De SEO waarde van deze backlinks is dan ook laag. Investeer daarom niet teveel geld in het verkrijgen van backlinks door middel van prijsvragen.
Linkbait idee 6: Infographics
Mensen zijn visueel georiënteerd en zijn dan ook dol op visuele content.
Het type afbeeldingen welke het goed doen als linkbait zijn infographics. In een enkele infographic kan je net zoveel informatie verzamelen als in een artikel van duizend woorden.
Veel webmasters claimen dat zij op de artikelen welke zij voorzien hebben van infographics meer backlinks krijgen, de artikelen meer op Social Media gedeeld worden en dat zij op de artikelen meer bezoekers krijgen. Het aantal backlinks welke verkregen worden op de artikelen met infographics ligt vaak wel 5 tot 10 maal hoger dan het aantal backlinks op de artikelen zonder infographics.
De kracht van infographics is dat ze gemaakt zijn om te delen en te embedden op andere sites terwijl gewone artikelen hier niet geschikt voor zijn.
Van geschreven content wil je niet dat deze op andere sites worden overgenomen omdat dit slecht is voor je Google ranking (vanwege het Google Panda algoritme wat controleert op duplicate content). Webmasters zijn zich hiervan bewust en zullen dus niet snel content van je site overnemen. Bij infographics zien we juist het tegenovergestelde, webmasters moedigen het aan dat men infographics op hun eigen websites embedden.
Valkuilen bij infographics
Omdat infographics zo goed werken als linkbait is er momenteel wel sprake van infographic ‘inflatie’. Veel webmasters hebben zich op deze manier van linkbait creëren gestort en voor veel onderwerpen zijn al mooie en goede infographics te vinden.
Wil je in je industrie opvallen dan zal je echt met een uitzonderlijke infographics moeten komen. Een infographic over een onderwerp welke nog niet behandeld is of een infographic welke simpelweg gewoon veel beter is dan alles wat er al op internet te vinden is.
Iets anders om bij infographics rekening mee te houden zijn de kosten. Tenzij je zelf handig bent met grafische ontwerpprogramma’s zal je het maken van een infographic moeten uitbesteden. Je zal dus bij iedere gewenste infographic moeten afvragen of je de kosten wel terug verdient met het aantal backlinks welke je denkt dat het oplevert.
Ook al zijn infographics bedoeld als linkbait kan het promoten van je infographic geen kwaad. Je kan webmasters benaderen welke een artikel online hebben staan over het onderwerp waar je de infographic over hebt. Je kan ze vragen of ze je infographic bij hun artikel willen embedden.
Linkbait idee 7: Video’s
Ook video’s doen het goed als linkbait. Denk maar eens aan alle keren dat je op je website of blog een YouTube video hebt gedeeld. Links naar je video op YouTube zijn natuurlijk leuk voor je bekendheid, maar die links heb je natuurlijk liever naar je eigen website. Embed daarom je video’s op je eigen website voor het verkrijgen van backlinks.
Een video op sociale platformen zoals YouTube kunnen tevens je naamsbekendheid verhogen. Daarnaast kunnen video’s op productpagina’s je conversie verhogen en ze kunnen het aantal Social Shares verhogen.
Er zijn twee manieren waarop men kan linken naar video’s. Men kan een link naar je pagina opnemen naar je pagina waarop de video staat of men kan de video embedden op de eigen pagina. Om er voor te zorgen dat men naar je pagina gaat linken waar je video te zien is kan je overwegen zelf de video te hosten in plaats van deze te uploaden naar YouTube (waarna je deze op je site embed). Je kan de video welke je op je eigen domein host eventueel deelbaar maken door een embed code voor je video te plaatsen, zodat anderen je video kunnen embedden welke op je eigen domein staat.
Om er voor te zorgen dat je video makkelijk op Social Media gedeeld kan worden kan je Social share buttons bij je onder je video opnemen.
Je kan actief andere sites benaderen welke wellicht geïnteresseerd zijn in je video. Als je iedereen benaderd hebt waarvoor je video interessant kan zijn dan kan je een paar maanden later de video alsnog uploaden naar sites zoals YouTube. Je hebt dan de backlinks al verkregen en je kan dan een nieuw publiek met je video bereiken.
Valkuilen bij video’s
De productie van goede video’s is een dure aangelegenheid en is vaak alleen maar rendabel als je naast linkbuilding ook andere doelen met de video’s hebt. Zoals het verhogen van je conversie of het verhogen van je naamsbekendheid of het verkrijgen van Social Shares.
Linkbait idee 8: Breaking news
Als je als eerste informatie hebt over iets nieuws dan is er een grote kans dat andere sites ernaar zullen linken. Denk daarbij aan nieuwe producten welke gelanceerd worden, evenementen welke aangekondigd worden of software updates. Zo trachten bepaalde SEO blogs als eerste melding te maken van grote en ingrijpende veranderingen in het Google algoritme.
En zo doen veel sites veel moeite om als eerste de hand te leggen op de foto’s van de nieuwste iPhone, nog voordat deze door Apple wordt aangekondigd. Of foto’s van auto’s welke nog getest worden.
Als je een scoop hebt dan zullen websites en blogs uit je branche gemakkelijk een link er naar opnemen. Daarnaast zal een scoop snel en gemakkelijk gedeeld worden op Social Media.
Het nadeel van de breaking news linkbait is dat het moeilijk af te dwingen is. Je kan vandaag wel besluiten dat je breaking news naar buiten wilt brengen maar dan moet er natuurlijk wel iets nieuws te vertellen zijn. Deze manier van linkbait is meer iets om in je achterhoofd te houden, voor het moment dat je tegen iets bijzonder nieuwswaardigs oploopt.
Een andere manier om gebruik te maken van de breaking news hook is door actief te gaan netwerken, veel onderzoek te doen en mensen te interviewen. Dit is iets wat sommige tech blogs doen, zij hebben contacten welke ze kunnen helpen aan de eerste foto’s van nog uit te brengen smartphones en zij zijn vaak bereid om grof te betalen voor primeurs.
Valkuilen bij breaking news
Heb je als eerste een nieuwtje dan zal je goed in de gaten moeten houden dat een ander (een concurrerende site) er niet mee aan de haal gaat en het nieuwtje naar buiten brengt alsof zij de brengers van de scoop zijn, zonder jouw site als bron te vermelden. Met het risico dat er massaal naar je concurrent gelinkt gaat worden.
Heb je breaking news dan zal je actief een aantal sites moeten benaderen om het balletje te gaan laten rollen. Zodra grote sites je nieuws oppikken dan zal de rest vanzelf volgen. Deze moeite moet je wel direct nemen, nieuws is slechts beperkt houdbaar.
Linkbait idee 9: Gratis e-books en whitepapers
Gratis e-books en whitepapers zijn een goede linkbait voor mensen uit je industrie. Het grote voordeel van e-books of whitepapers als linkbait is dat het je relevante backlinks zal opleveren. Alleen sites uit je industrie zullen er een link naar opnemen waardoor deze verkregen backlinks van grote waarde voor je Google ranking zijn.
Als je echt waarde geeft in je e-book of whitepaper dan zullen mensen het ook gaan delen op Social Media.
Je kan het e-book of de whitepaper beschikbaar maken als download zodat er direct naar de download pagina gelinkt kan worden.
Je kan mensen op je landingspagina eventueel vragen om hun e-mail adres waarna ze het e-book op de whitepaper per mail opgestuurd krijgen. Op deze manier bouw je een database op met waardevolle leads. Twee vliegen in 1 klap!
Met een ebook of whitepaper kan je bovendien werken aan je ‘expert status’. Je geeft je bezoekers een inzicht in het kennisniveau van je organisatie en dienstenaanbod waardoor ze eerder geneigd zullen zijn om diensten te gaan afnemen.
Valkuilen bij het maken van een e-book of whitepaper
Mensen zullen alleen een link naar je e-book of whitepaper opnemen als deze waardevolle content en vernieuwende inzichten bevat. Het maken van een goed e-book of whitepaper vergt dan ook een grote investering in tijd.
Als je een e-book of whitepaper in elkaar draait door wat informatie met wat knip en plak werk bij elkaar te schrapen dan zullen mensen er niet naar linken.
Het beste kan je een e-book of whitepaper schrijven over een onderwerp waarover nog geen (of niet veel) e-books of whitepapers geschreven zijn.
Een ebook hoeft niet zo lang te zijn als een ‘echt’ boek, het is tenslotte iets wat je gratis weggeeft.
Linkbait idee 10: Een review schrijven van iets nieuws
Als je als eerste een review schrijft over iets nieuws dan kan je rekenen op veel aandacht.
Je kan met je review proberen een dealtje te sluiten met de maker van het product of dienst waarover je hebt geschreven. Wellicht willen zij een link naar een je review plaatsen. Omdat deze link relevant zal zijn zal deze van grote waarde voor je website zijn.
In de praktijk zal het niet altijd lukken om als eerste ergens een review over te schrijven. Dit is mede afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Zo zal het voor een beginnende blog niet te doen zijn om als eerste met een review van de nieuwste Samsung telefoon te komen. Zo zal Samsung zijn nieuwe producten eerder naar de grote blogs sturen en als beginnende blog moet je wachten tot de nieuwe telefoon in de winkel ligt.
Als je een review gaat schrijven over iets waar al reviews over geschreven zijn dan kan je ervoor zorgen dat je review zich van andere reviews onderscheid door een uitgebreidere review te schrijven. Of door meer of betere video’s van het product bij je review te plaatsen.
Je kan je review ook onderscheidend maken door je te richten op het gebruik van een product voor een bepaalde groep mensen. Geen algemene review van de nieuwste Samsung telefoon maar een review of deze telefoon geschikt is voor studenten of 65 plussers bijvoorbeeld.
Linkbait idee 11: Een product vergelijking schrijven
Mensen vergelijken graag producten voordat ze tot aanschaf overgaan. Met een diepgaande productvergelijking mag je dan ook de nodige aandacht verwachten.
De meeste gebruikte software in de SEO industrie, die van Moz.com en Ahrefs.com wordt op deze site met elkaar vergeleken: builtvisible.com/comparing-link-data-tools/. Ze hebben met deze vergelijking al 160 backlinks verkregen. En zo kan je voor iedere industrie wel iets bedenken. Waarom zou je als lunchroom geen van Dobben kroketten vergelijken met Kwekkeboom kroketten als deze op de menukaart staan? Ik noem maar een zijstraat.
Valkuilen bij het schrijven van een product vergelijking
Ook bij deze vorm van linkbait geldt weer dat je je zal moeten onderscheiden.
Als je energiebedrijven met elkaar gaat vergelijken op basis van prijs dan hoef je niet te rekenen op een natuurlijke aanwas van backlinks. Er zijn immers al tientallen websites die precies hetzelfde doen.
Je zou bijvoorbeeld energiebedrijven kunnen vergelijken op de uitstoot welke zij veroorzaken bij het opwekken van hun energie. Hiermee kan je je onderscheiden van de andere energievergelijkers.
Linkbait idee 12: Een expert interviewen
Iedere industrie heeft wel zijn experts of gezichten. Een interview met het ‘gezicht’ van je industrie is een goede manier om links aan te trekken. Je moet iemand natuurlijk wel eerst zover zien te krijgen dat ze een interview willen geven. Of dit lukt zal afhangen van de reputatie van je website en of deze veel bezoekers heeft.
Daarna kan je het interview aankondigen en aan je publiek vragen wat ze graag zouden willen weten van de persoon welke je gaat interviewen. Dit kan je ze vragen via Social Media zoals LinkedIn, Twitter of Facebook (waar je publiek zich bevindt).
Door je publiek al te betrekken voordat het interview wordt afgenomen creëer je extra engagement onder je publiek. En alleen al het feit dat je een belangrijk iemand gaat interviewen kan je al backlinks naar de aankondigingspagina opleveren. Maak hier handig gebruik van door interviews niet onaangekondigd op je site te publiceren maar altijd eerst aan te kondigen.
Zodra het interview online staat geef je andere sites en blogs uit je industrie iets interessants om naar toe te linken. Je kan in Google zoeken op welke site er gesproken wordt over de persoon welke je geïnterviewd hebt, je kan ze er op wijzen dat er een interview van deze persoon op je site staat. Veel webmasters zullen je dankbaar zijn en een link naar het interview opnemen.
Linkbait idee 13: Lijstjes
Lijstjes doen het altijd goed, mensen willen graag in korte tijd veel informatie tot zich kunnen nemen. Denk daarbij aan top 10 lijstjes zoals de top 10 restaurants in Nederland of de top 10 reisbestemmingen.
Je vergroot je kansen op succes als je met een top 10 komt (uiteraard relevant voor je branche) waar nog niemand aan gedacht heeft. Je kan ook denken aan lijstjes zoals de 10 grootste mythes over X of de X meest invloedrijke persoon in je industrie.
Linkbait idee 14: Verzamel alle informatie over één onderwerp
Op een webpagina kan je alle informatie over een bepaald onderwerp verzamelen. Je geeft dan een korte introductie per aspect waarna je een link plaatst naar een (interne of externe) webpagina welke over dit aspect de diepte in gaat. Door alle relevante informatie over een onderwerp te verzamelen biedt je je bezoekers alle informatie gebundeld op één plaatst. Andere webmasters zijn snel geneigd om naar dit soort pagina’s een link op te nemen omdat alle informatie over een bepaald onderwerp er aan bod komt.
Linkbait idee 15: Gratis software
Een download pagina waarop je gratis software aanbied kan je veel backlinks opleveren. Download sites zullen naar je pagina gaan linken, dat is leuk, maar deze links zijn echter niet super relevant. Idealiter linken sites uit je industrie naar je download pagina.
Om deze vorm van linkbait in te zetten zal je natuurlijk wel eigen gratis software moeten kunnen aanbieden en niet zomaar een pagina waarop je de Firefox browser kan downloaden. Deze vorm van linkbait is dan ook niet voor iedere branche geschikt, er moet ‘in huis’ wel software beschikbaar zijn welke gratis weggegeven mag worden.
Er kan ook overwogen worden om software te ontwikkelen en deze als gratis download beschikbaar maken. Als SEO bedrijf zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen om een gratis dode link checker als download beschikbaar te stellen zoals het marketingbureau Screamingfrog gedaan heeft.
Linkbait idee 16: De widget linkbait
Voor de volledigheid willen we de widget linkbait hier nog vermelden. Bij deze vorm van linkbait laat je website een widget plaatsen met daarin een link naar je website.
In het verleden had ik een goedlopende website in de uiterlijke verzorgingsbranche. Ieder jaar hielden we de schoonheidssalon van het jaar verkiezingen. Schoonheidssalons konden een widget op hun site plaatsen waarop iets stond in de trant van ‘stem om ons schoonheidssalon van het jaar te maken’. Als men op de widget klikte werd men doorgestuurd naar mijn website waarop men kon stemmen. Je begrijpt dat veel schoonheidssalons uitgeroepen wilde worden tot schoonheidssalon van het jaar en dat veel salons de widget op hun site plaatste wat veel backlinks opleverde. Je zag dit in verschijnsel in meerdere branches.
Deze manier van linkbuilding werkt echter al jaren niet meer. Het probleem van de widgets is onder andere dat men deze site wide op de site plaatst wat schadelijk is voor je ranking. Zeker als een grote hoeveelheid sites een site wide link naar je site opnemen.
Het advies wat betreft de widget linkbait is dan ook om je hier niet mee in te laten. Dit werkte in het verleden heel goed maar tegenwoordig niet meer.
Linkbait idee 17: Een controverse creëren
Door stelling te nemen tegen gangbare ideeën kan je rekenen op aandacht. Zo zou je bijvoorbeeld een artikel kunnen schrijven waarin je schrijft dat zoekmachine marketing grote onzin en zonde van je tijd is waarbij je argumenten aanhaalt om je stelling te onderbouwen.
Je zou ook stelling kunnen nemen tegen een persoon, bijvoorbeeld het gezicht van je industrie. Zo is Rand Fishkin, de CEO van Moz.com bijvoorbeeld één van de bekendste gezichte van de SEO industrie. Je zou stelling tegen Rand Fishkin kunnen nemen en uit de doeken doen dat hij alleen maar onzin verkondigd zodat mensen zijn diensten afnemen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Deze manier van linkbait gaat je vrijwel gegarandeerd backlinks opleveren.
Het is wel een gewaagde manier om aan links te komen, zo kan het leiden tot reputatie schade. Google is niet instaat om te zien of je backlinks hebt vanwege een negatieve of positieve ‘vote’ dus voor Google maakt het niet veel uit. Het gevaar zit hem dan ook in de eventuele reputatie schade welke je merk er door kan krijgen. Als je als zoekmachine marketingbureau bijvoorbeeld gaat verkondigen dat zoekmachine marketing onzin is dan is dat niet echt goed voor je reputatie als serieuze speler op deze markt.
Valkuilen bij een controverse
De valkuil bij het creëren van een controverse is dat deze als een boemerang terug in je gezicht kan komen. Je kan daarom overwegen om een controverse te beginnen op een aparte domein welke losstaat van je business. Desnoods scherm je daarbij je gegevens in de WHOIS af. Indien de controverse veel backlinks oplevert dan kan je overwegen de controverse te verplaatsen naar je hoofddomein waarbij je een redirect op het aparte domein waarop je de controverse begon plaatst.
Linkbait idee 18: Het gebruik van humor
Humor doet het vaak goed als linkbait, maar ook het gebruik van humor kan de reputatie schaden. Je kan humor in verschillende vormen inzetten, als tekst, met afbeeldingen of met ene video. Zoals deze video van een internetmarketing bureau:
In deze video compilatie laten ze Matt Cutts (voormalig hoofd van het Google webspam team) zeggen dat je moet linken naar crappy sites en je pagina’s vol moet zetten met keywords. Dergelijke humor wordt natuurlijk alleen maar begrepen door insiders van je industrie. Juist omdat het alleen maar begrepen wordt door industrie insiders zal het veel gedeeld worden door mensen uit je industrie, wat zorgt voor veel relevante backlinks.
Valkuilen bij humor als linkbait
Als serieus accountantskantoor hoeft het niet altijd een goed idee te zijn om humor als linkbait in te zetten, ook al zou dit in de juiste vorm wel kunnen werken. Humor als linkbait moet ook een beetje bij je industrie of thema van je website passen. Producten of diensten welke zich op de consumentenmarkt richten lenen zich over het algemeen beter voor de inzet van een humoristische linkbait dan producten of diensten welke zich richten op de zakelijke markt.
Meer vormen van linkbait
Er zijn ongetwijfeld meer vormen van linkbait te bedenken. De enige beperking bij het creëren van een linkbait is je creativiteit en vindingrijkheid. Veel organisaties houden dan ook brainstrom sessies voor het bedenken van linkbaits. Hierbij worden meerdere afdelingen betrokken zodat je verschillende invalshoeken krijgt. Juist de mensen die zich niet actief bezig houden met zoekmachine marketing kunnen vaak met goede verfrissende ideeën komen. Zij denken niet vanuit beperkingen waarvan je als zoekmachine specialist vaak geneigd bent om binnen te denken.
Welke vormen van linkbait gebruik jij? En wat werkt voor jouw? Deel het met ons, hieronder in de comments.