Web Analytics Made Easy -
StatCounter

SEO Vs SEA – Wat Is het? En Wat Is Cruciaal Bij Je Keuze?

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) en SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren).

seovsseaIemand die zich met SEO bezig houdt zorgt ervoor dat de website goed gevonden wordt in de organische (natuurlijke) zoekresultaten van de zoekmachine.

Iemand die zich met SEA bezig houdt zorgt ervoor dat de website goed gevonden wordt door middel van advertenties in de zoekmachine.

SEO en SEA lijken op elkaar maar zijn toch twee totaal verschillende takken van sport. Iemand die goed is in SEO is niet automatisch goed in SEA of andersom. Een website welke zijn bezoekers verkrijgt via zowel SEO en SEA zal echter wel synergievoordelen uit deze verschillende activiteiten kunnen behalen. Daarover verderop meer.

In dit artikel zullen we je het verschil tussen SEO en SEA uitleggen en waar je op moet letten als een keuze tussen deze twee wilt maken.

SEO

Er zijn een aantal argumenten om voor SEO te kiezen. Een belangrijk argument is dat je er de zoekmachine gebruikers mee kan bereiken welke nooit op een advertentie klikken, sommige mensen hebben nu eenmaal dat principe.

Een ander belangrijk argument voor SEO is dat het je, bij een toppositie op een bepaald keyword, meer bezoekers kan opleveren dan SEA.

SEO en de kosten

Een ander argument zijn de kosten. Als je de SEO werkzaamheden zelf verricht dan kost het je helemaal niets. Als je het wilt uitbesteden of wilt laten doen door iemand in je organisatie dan kost het je natuurlijk wel geld.

Als je de SEO werkzaamheden zelf doet dan investeer je natuurlijk wel je tijd hierin, en dat is eigenlijk ook geld. Die tijd had je misschien ook in iets kunnen stoppen wat direct geld oplevert.

SEO is een risico investering

SEO-vs-SEA-tijdAls je zelf de SEO werkzaamheden verricht of deze door iemand in je organisatie laat doen dan is dit wel een risico investering. Je weet namelijk nooit voor 100% zeker dat je werkzaamheden daadwerkelijk bezoekers gaan opleveren, iets wat bij SEA wel het geval is.

Bij SEO zijn er een aantal zaken welke ‘mis’ kunnen gaan waardoor je geen bezoekers krijgt. Als je begint met SEO dan zal je altijd beginnen met een zoekwoorden onderzoek om te bepalen op welke zoekwoorden je je wilt richten. Als je dit niet goed doet dan loop je het risico dat je SEO werkzaamheden voor niets loopt te doen.

Een veel voorkomende fout is je richten op zoekwoorden waar veel op gezocht wordt maar welke slecht of nauwelijks blijken te converteren naar leads of sales.

beconcurrerenEen andere veel voorkomende fout is je richten op zoekwoorden waar te veel concurrentie op zit. Als je als eenmansbedrijfje gaat proberen om een toppositie in Google te krijgen op een zoekwoord waarop grote bedrijven elkaar al zwaar beconcurreren dan ben je bezig met een ongelijke strijd en ben waarschijnlijk je tijd aan het verdoen.

En bij SEO loop je nog het risico dat je er onvoldoende tijd in investeert. Pas als je goede content hebt geschreven en voldoende backlinks voor een landingspagina hebt zal het je bezoekers gaan opleveren. Zo kan je redelijk wat tijd hebben geïnvesteerd in een bepaald zoekwoord waardoor je op de tweede pagina van Google staat. Dit gaat je echter geen of nauwelijks bezoekers opleveren. Pas als je voldoende backlinks hebt om op de eerste pagina van Google te komen gaat het je bezoekers opleveren.investeren in seo

En dan loop je met SEO nog het risico dat je website een penalty van Google krijgt. Bij een penalty zakt je website in de Google resultaten (of wordt helemaal uit de Google index verwijderd) omdat je (on)bewust de richtlijnen voor webmasters hebt overtreden.

Een investering welke nog lang rendeert

Zoals hierboven al toegelicht zijn er (beheersbare) risico’s verbonden aan een investering in SEO. Daar staat wel een belangrijk financieel voordeel tegenover. Een investering in SEO zal namelijk nog lang blijven renderen.

Stel je hebt geïnvesteerd om op nummer 1 in Google te komen en je behaald deze doelstelling. Vanaf dat moment investeer je helemaal niets meer in SEO. Je nummer 1 positie zal je dan waarschijnlijk nog maandenlang kunnen vasthouden. Na een jaar sta je waarschijnlijk nog steeds op de eerste pagina van Google. Dit is tegenstelling tot het SEA; zodra je stopt met advertentiegeld uitgegeven ben je direct al je bezoekers kwijt.

Soms wordt weleens ten onterechte gedacht dat SEO een eenmalige investering is. Dat is (helaas) niet zo. Om een toppositie in de zoekmachines te behouden zal ook een inspanning verricht moeten worden. De grootste inspanning is echter het behalen van de toppositie.

Het kost veel minder tijd of geld om een toppositie te behouden, maar als deze inspanning niet wordt verricht dan zal de website gaan zakken in ranking. Om een toppositie te behouden zal er bijvoorbeeld een zekere ‘aanwas’ van nieuwe backlinks moeten blijven bestaan.

Nadelen van SEO

SEO heeft een aantal nadelen. Deze zijn:

  • Je hebt kennis of geld nodig
  • Je moet geduld hebben

Deze punten zullen we hieronder toelichten.

Voor SEO is kennis of geld nodig

Wil je bezoekers verkrijgen door middel van SEO dan zal je hier wel meer kennis voor nodig hebben dan voor het verkrijgen van bezoekers door middel van SEA.

Zelf SEO kennis opdoen

Als je onvoldoende kennis van SEO hebt dan loop je het risico dat je je doelstelling nooit zult behalen of dat je website een Google penalty krijgt. Als je zelf aan de slag wilt met SEO dan zal je daarom eerst tijd moeten investeren in het opdoen van de nodige kennis. Dit kan je doen SEO blogs zoals deze te lezen. Het leuke van de SEO gemeenschap is dat men er geneigd is tot het delen van kennis. Er zijn dan ook volop SEO blogs te vinden waar je de nodige actuele kennis kan opdoen.

SEO expertise inhuren

seo-specialistAls je zelf de kennis niet hebt dan kan je ervoor kiezen om de nodige kennis in te huren. Je kan iemand in dienst nemen die al ervaring met SEO heeft, je kunt een freelancer inhuren of je kunt een internetmarketing bureau inhuren.

Als je fulltime werk voor iemand hebt dan is de voordeligste optie om iemand in dienst te nemen met SEO ervaring. Het nadeel is dan wel dat je minder werk voor deze persoon hebt zodra de website hoog in Google staat. Om deze reden huren veel bedrijven een freelancer of een internetmarketing bureau in. Zij zullen de eerste maanden veel werk hebben om de website hoog in Google te krijgen maar zullen daarna minder werk hebben om de website hoog in Google te houden.

SEO basis kennis als je expertise inhuurt

Ook als je iemand gaat inhuren voor het verrichten van de SEO werkzaamheden is het handig om zelf, tot op zekere hoogte, ook verstand te hebben van SEO. Door zelf over SEO basis kennis te beschikken kan je veel makkelijker communiceren met je opdrachtnemer. Daarnaast voorkom je hiermee dat je ‘een oor wordt aangenaaid’. Triest maar waar, er lopen nogal wat ‘SEO cowboys’ rond die slecht geïnformeerde ondernemers van alles beloven zonder te weten waarmee ze bezig zijn.

Zo zijn er cowboys welke ondernemers topposities beloven op long tail zoektermen waar geen concurrentie op zit en welke niet converteren in sales. Zij kunnen met een minimale inspanning dergelijke topposities ‘leveren’ waarna zij een gepeperde factuur kunnen toesturen.

Nog schimmiger zijn de cowboys welke backlinks (van slechte kwaliteit) inkopen voor de klant website of gebruik maken van Private Blog Networks. Een dergelijk tactiek is in strijd met de Google richtlijnen voor webmasters en kan de ranking van de website ernstig schaden. Dit soort praktijken wordt ook wel black hat seo genoemd.

Je moet geduld hebben

Als je begint met SEO dan kan het maanden duren voordat de eerste bezoekers op je website komen. Hoe lang precies duurt hangt van veel verschillende factoren af. Maar doorgaans moet je wel rekenen op een maand of 4 tot 6 voordat je resultaten begint te zien. Dit in tegenstelling tot SEA. Waarbij je dezelfde dag nog bezoekers op je website kan krijgen.

SEA

SEABij SEA ga je adverteren in de zoekmachines. Vanwege het grote marktaandeel van Google in Nederland zal iedereen die zich met SEA bezig houdt in ieder geval in Google adverteren. Het marktaandeel van Google in Nederland is op dit moment ruim 95%.

Daarnaast wordt er ook wel in Bing geadverteerd. Dit om ook de Bing gebruikers te bereiken en omdat adverteren in Bing een stuk goedkoper is. De kosten van adverteren in een zoekmachine komen tot stand via het interne veilingsysteem waarin adverteerders als het ware tegen elkaar opbieden. Omdat er minder adverteerders op Bing zitten is er minder concurrentie in de veiling waardoor de kosten een stuk lager uitvallen.

Een belangrijk argument om te gaan adverteren in zoekmachines is dat je er vandaag nog bezoekers mee op je website kunt krijgen. Zeker voor startende webshops is SEA een uitkomst. Er kan direct omzet worden gedraaid door te gaan adverteren in de zoekmachines.

SEA en ROI

seo-roiBij SEA betaal je voor iedere bezoeker die je ontvangt. Je betaald hierbij per klik. Door bij te gaan houden hoeveel bezoekers bij je kopen (je conversie) kan je direct gaan meten of je Return on Investment kunt behalen met SEA. SEA is dan ook vooral interessant als je producten of diensten verkoopt.

Als je een blog hebt dan zal SEA minder interessant zijn. Het verdienmodel van de meeste blogs zijn advertenties en advertorials. Als een bezoeker je met SEA je 1 euro kost dan ga je dit niet terug verdienen met de verkoop van advertorials.

Aan de slag met SEA

google_adwords logoOp zich is het niet zo moeilijk om direct aan de slag te gaan met SEA. Iedereen zal er wel in slagen om een advertentie campagne in Google AdWords op te zetten. En als je er niet uitkomt dan kan je altijd met Google AdWords bellen voor ondersteuning.

In niche markten met weinig concurrentie zal het niet zo moeilijk zijn om winstgevend te adverteren met Google AdWords. Je zal dan namelijk maar weinig per klik hoeven te bieden om je advertenties bovenaan in Google te krijgen.

Winstgevend adverteren in concurrerende markten is echter een heel ander verhaal. Hiervoor zal je veel tijd in SEA moeten stoppen of de hulp van een expert moeten inschakelen. Een SEA expert kan je in loondienst nemen, of je kan een freelancer of een internetmarketing bureau inhuren. Hierbij kan je er op letten dat je een Google Adwords Certified Partner inhuurt, deze kan je hier vinden: google.com/partners

In concurrerende markten moet je veel geld bieden voor een bezoeker. Soms enkele euro’s per klik oplopend naar wel 10 euro per klik. Het is dan nog maar de vraag of je je SEA uitgaven wel terug verdient.

Om te kunnen beoordelen of je je SEA uitgaven terug verdient is het van belang dat je Google Analytics gaat koppelen aan Google AdWords en vervolgens doelen gaat definiëren. Doelen voor het maken van een sale bijvoorbeeld. Je kunt dan nauwkeurig gaan meten of het adverteren je niet meer kost dan oplevert.

Kwaliteitsscore

kwaliteitsscoreDe prijs welke je voor een bezoeker betaald wordt bepaald in het veilingsysteem van Google AdWords. Het is echter niet zo eenvoudig dat de adverteerder met het hoogste bod bovenaan komt. Ook betalen adverteerders niet allemaal dezelfde prijs voor een klik.

Het biedsysteem van Google werkt met een kwaliteitsscore. Deze kwaliteitsscore bepaald hoeveel je per klik moet betalen om bezoekers op je website te krijgen.

Hoe beter je kwaliteitsscore hoe minder je per klik betaald. En in de praktijk is het vaak zo dat je met een slechte of matige kwaliteitsscore niet winstgevend kan adverteren in Google terwijl dit met een hoge kwaliteitsscore wel kan.

Op de kwaliteitsscore van je Google AdWords advertentie kan je zelf grote invloed uitoefenen. De kwaliteitsscore wordt onder andere bepaald door de relevantie van je landingspagina voor het zoekwoord, de relevantie en kwaliteit van je advertentie, de verwachte doorklikratio van de advertentie en de laadtijd van je landingspagina.

Onderdeel van de werkzaamheden van een SEA expert zijn het verbeteren van de kwaliteitsscore. Met een hogere kwaliteitsscore zullen de kosten per klik (bezoeker) lager worden waardoor de SEA expert zichzelf kan terug verdienen.

Voordelen van SEA

Ten opzichte van SEO heeft SEA een aantal voordelen. Deze zijn:

  • Vandaag nog bezoekers
  • Bezoekers op de gewenste zoekwoorden
  • Volledige controle over uitgaven
  • Weinig tijd en kennis voor nodig
  • Boven de organische zoekresultaten

Deze punten zullen we hieronder toelichten:

Vandaag nog bezoekers

Als je met een Google account inlogt bij Google AdWords dan kan je direct je eerste advertentie campagne opzetten. Binnen een uur kan je je eerste website bezoekers verwelkomen.

Bezoekers op de gewenste zoekwoorden

In het systeem van AdWords kan je precies aangeven op welke zoekwoorden je graag je advertentie vertoond wilt hebben. Zo kan je je advertentie precies richten op de zoekwoorden waarvan je weet, of vermoed, dat deze goed zullen converteren.

Volledige controle over de uitgave

Je kan in Google AdWords aangeven hoeveel je maximaal per klik wilt uitgeven. Daarbij kan je een dag budget opgeven. Dit is op ieder gewenst moment aan te passen. Advertentie campagnes zijn op ieder gewenst moment te pauzeren of te beëindigen. Heeft je webshop een bepaald artikel niet meer op voorraad? Dan kan je direct de advertenties voor dit artikel pauzeren zodat je hier geen geld meer aan uitgeeft.

Weinig tijd en kennis voor nodig

Adwords-expressHeb je nog geen ervaring met Google AdWords? Dan kan je gebruik maken van AdWords Express. Dit is een uitgeklede versie van AdWords. Je hoeft dan alleen je doelgroep te selecteren, de advertentie te schrijven je budget in te stellen. AdWords regelt dan zelf de biedingen en de hoogte van je bod.

Door je meer AdWords en de kwaliteitsscore te gaan verdiepen kan je gaan bezuinigen op je AdWords uitgaven.

Boven de organische zoekresultaten

Als je iets zoekt in Google dan krijg je altijd eerst advertenties te zien en daarna pas de organische zoekresultaten. Momenteel laat Google maximaal 4 advertenties zien boven de organische zoekresultaten.

Als je door middel van SEO op nummer 1 in Google staat dan kan het dus zijn dat je eigenlijk op nummer 5 staat. Dit omdat er nog 4 advertenties boven je staan. Om deze reden adverteren veel bedrijven toch nog in Google ondanks dat ze in de organische zoekresultaten ook al topposities hebben.

Er is een groep mensen welke vrijwel altijd het eerste zoekresultaat zullen aanklikken, of dit nu een advertentie is of niet en zonder verder te kijken. Deze groep mensen kan je alleen maar bereiken door te adverteren in Google.

De nadelen van SEA

Adverteren in SEA heeft ook een aantal nadelen

  • Het kost altijd geld
  • Geen uitgaven meer = geen bezoekers meer
  • Je bereikt niet alle zoekmachine gebruikers

De punten zullen we hieronder toelichten.

Het kost altijd geld

SEA kost je altijd geld. Als je zelf je advertentie campagnes opzet dan kost het je tijd en de uitgaven aan de kliks. Als je de SEA campagnes uitbesteed aan een expert dan kost deze expert je geld bovenop de kosten welke je maakt voor de advertenties.

Geen uitgaven = geen bezoekers meer

Als je omzet afhankelijk is van je Google advertenties dan betekend dit dat je omzet afhankelijk is van je uitgaven. Als er grote investeringen gedaan worden dan zal er altijd voldoende geld over moeten blijven om de Google advertenties te bekostigen. Zodra er geen geld aan advertenties wordt uitgegeven dan zijn direct alle website bezoekers verdwenen en daarmee de omzet.

Je bereikt niet alle zoekmachine gebruikers

Sommige mensen zullen nooit op een advertentie klikken. Deze mensen zal je dan ook nooit kunnen bereiken met advertenties.

De synergie tussen SEO en SEA

Zoals in de inleiding al even aangetipt: er is synergievoordeel te behalen uit de combinatie van SEO en SEA.

zoekwoorden onderzoekHet doen van een zoekwoorden onderzoek zal voor zowel SEO als SEA moeten gebeuren. Een zoekwoorden onderzoek voor SEO wordt zelfs meestal gedaan met de Google Zoekwoordenplanner welke onderdeel is van Google AdWords. Wat voor zoekwoorden voor advertenties geldt is ook van toepassingen op zoekwoorden voor de organische zoekresultaten.

Als er wordt geadverteerd in Google dan kan het zoekwoorden onderzoek van de SEA campagnes dienen als basis voor de SEO werkzaamheden. Het grote voordeel hiervan is dat er dan al een inzicht is verkregen in de zoekwoorden welke goed converteren zodat de SEO werkzaamheden hierop gefocust kunnen worden.

Meer informatie over het doen van een zoekwoorden onderzoek vindt je in ons uitgebreide artikel hierover.

SEO of SEA?

seo of seaOf SEO of SEA in jouw situatie het beste is kan je alleen zelf beoordelen en hopelijk kan je met het inzicht welke we je hebben gegeven een goeie afweging maken.

Om de afweging tussen SEO en SEA te kunnen maken zou ik je tot slot nog enkele tips willen geven.

Op de eerste plaats hoeft het één het ander niet uit te sluiten. SEO en SEA activiteiten kunnen prima naast elkaar worden ontplooit. Hierbij verdient het wel de aanbeveling dat de SEO activiteiten worden afgestemd op de SEA activiteiten.

Met SEA kan je direct bezoekers op een gewenst zoekwoord krijgen waardoor er direct inzicht is in de waarde van deze bezoekers (converteren ze goed?). Als dit het geval is dan kunnen er SEO activiteiten voor dit zoekwoord worden ontplooit.

Voor zowel SEO en SEA zijn het zoekwoorden onderzoek belangrijk maar ook andere elementen. Voor zowel SEO en SEA zijn een snelle laadtijd van je landingspagina van belang. Door de laadtijd van je landingspagina te verbeteren heb je daar zowel op SEO als op SEA vlak profijt van.

Voor SEO bepaald de kwaliteit van je content op je landingspagina voor een belangrijk deel je ranking. Deze zelfde content op je landingspagina brengt voor SEA je kwaliteitsscore omhoog. Voor zowel SEO als SEA doe je er dus goed aan om te investeren in waardevolle content.

Webshops

Als je een startende webshop hebt dan zou ik adviseren om direct te gaan beginnen met SEA. Door te gaan adverteren in Google kan je direct je producten gaan verkopen en gaan ontdekken wat je klanten belangrijk vinden en dat soort zaken. Het voordeel van SEA hierbij is dat je de bezoekers toestroom kunt regelen. Als blijkt dat het logistiek nog niet helemaal soepel gaat dan stel je een lager dag budget voor je advertentie campagnes in zodat je de orderinstroom goed kan afhandelen.

Zodra je met SEO goed gevonden gaat worden heb je niet meer deze mogelijkheid om de toestroom van bezoekers naar beneden bij te stellen. Je zal dan operationeel en logistiek gezien klaar moeten zijn om een grote orderinstroom te verwerken.

Nadat je gestart bent door gebruik te maken van zoekmachine advertenties kan je dit later gaan afbouwen zodra je webshop steeds beter gevonden gaat worden in de organische zoekresultaten. Zo ga je kosten besparen en je winstgevendheid vergroten.

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *