8 Stappen voor het Maken van een WordPress Blog / Site
Laat ik gelijk met de deur in huis vallen… als je NIET je site of blog maakt met WordPress, ben je een pannenkoek!
Serieus… WordPress is een uiterst stabiel systeem met duizenden aanvullende opties die je op het internet kunt vinden.
En daarnaast is WordPress volledig GRATIS en kun je eigenlijk voor ieder willekeurig probleem die er ontstaat de oplossing in Google vinden.
In deze gids zal ik je ALLES vertellen wat een beginner nodig heeft om een WordPress site te maken. Ik kan je in ieder geval garanderen dat er geen gedetailleerdere Nederlandse gids op internet staat dan deze. Laten we beginnen…
Inhoud van dit artikel
- Het stappenplan om een WordPress website / blog te maken
- Stap 1: domeinnaam bedenken
- De 5 tips per video uitgelegd:
- Stap 2: hosting kopen
- Stap 3: hoe installeer ik Wordpress?
- Uiteraard kan je het ook uitbesteden.
- Stap 4: inloggen in WordPress
- Stap 5: basis WordPress instellingen
- Stap 6: onmisbare WordPress plugins installeren
- Stap 7: Wordpress thema
- Stap 8: plaatjes en video’s toevoegen
- 6 extra tips voor WordPress
- Zijn er ook nadelen van een WordPress blog maken?
- Fout op je WordPress blog?
- Belangrijke stap of tip vergeten?
Het stappenplan om een WordPress website / blog te maken
Stap 1: domeinnaam bedenken
Om te starten met een WordPress website moet je uiteraard een domeinnaam bedenken.
Hier een aantal tips:
Tip #1: geen subdomein op andersmans blog site
Je ziet geregeld mensen een blog hebben gecreëerd op een blog site, zoals blogspot.com. Deze mensen hebben dan een URL als mijnblog.blogspot.com.
Kies hier alleen voor als je blog een soort van dagboek is, zoals een persoonlijk reisblog. Maar in zelfs dit geval is het alsnog behoorlijk amateuristisch.
Als je geld wilt gaan verdienen met je blog raad ik je NOOIT aan om op zo’n site je content zet. De overkoepelende site is namelijk niet van jouw.
Sommige mensen kiezen hier alsnog voor. Ik denk dat ze dat doen omdat ze denken dat een eigen domein en hosting veel geld kost en dat het allemaal ingewikkeld is.
In werkelijkheid kun je dit voor circa €35 per jaar al regelen. Daarbij kun je vaak zonder technische kennis met 1 klik WordPress installeren op je domein. Verderop dit artikel zal ik dat tot in detail uitleggen.
Als je het mij vraagt, kies je dus nooit voor een subdomein blog als mijnblog.blogspot.com, behalve als je graag alles compleet gratis wilt doen (en amateuristisch wilt overkomen :P).
Tip #2: kies een zo kort mogelijke domeinnaam
Hoe korter een domeinnaam is hoe makkelijker deze te onthouden is over het algemeen. Helaas zijn domeinen met bijvoorbeeld 3 letters bijna allemaal al bezet. Als je dat dus wilt, zou je deze moeten overkopen.
Toch willen in veel gevallen website eigenaren die domeinen niet verkopen, omdat ze het bijvoorbeeld gebruiken voor hun bedrijf.
Maar dat is niet heel erg, want meer dan 3 letters is uiteraard ook geen probleem. Ik raad je aan om in ieder geval niet meer dan 15 tekens te gebruiken.
Tevens blijkt uit onderzoek dat korte domeinen ietsjes meer kliks krijgen in Google ten opzichte van de langere varianten. Vermoedelijk komt dit omdat veel grote brands korte namen hebben, en mensen onbewust korte domeinnamen ook associëren met professionele bedrijven.
Tip #3: kies voor een .nl extensie
Tegenwoordig zie je best wat mensen domeinnamen kopen met .net, .org of .com. Dit is iets wat ik je niet aanraad. De gangbare .nl straalt meer vertrouwen en professionaliteit uit.
Als je toch een andere extensie wilt nemen, is je beste alternatief een .com extensie.
Ben je een non-profit organisatie dan kan je wel voor .org gaan. De extensie .org is namelijk een afkorting voor ‘organisatie’, terwijl .com een afkorting is van ‘commercial’.
Tip #4: kies een domein die makkelijk te spellen en uit te spreken is
Als je iemand je domein vertelt, wil je niet dat diegene zegt: huh, wat?
Een slecht voorbeeld is dan iets als smoothie-fruitie.nl. Het streepje is hier onhandig en het kan onduidelijk zijn hoe je ‘fruitie’ uitspreekt. Als mensen deze site vinden op Google hebben ze namelijk geen idee of je ‘fruitie’ op z’n Engels uitspreekt of op z’n Nederlands.
Een beter voorbeeld is iets als smoothieparadijs.nl.
Tip #5: kies een domein met brand én ‘markt indicatie’
Je ziet soms op internet sites als ‘goedkopeverzekeringafsluiten.nl’. Naast dit domein te lang is, is het ook verre van onderscheidend of uniek.
Het is eigenlijk een rijtje zoektermen achter elkaar geplakt.
Uit recente onderzoeken blijkt dat consumenten dit soort sites steeds minder vertrouwen, en dat ze ook minder aangeklikt worden in Google.
Kies daarom altijd voor een brand… waarbij wel een GROTE MAAR bij vermeld worden.
Als je een site over verzekeringen maakt is het soms niet het beste plan om een brand zonder ‘markt indicatie’ te nemen. Ik zal je precies uitleggen wat ik daarmee bedoel. Laten we eerst kijken naar een slecht voorbeeld.
Stel dat je een site hebt over verzekeringen en deze heet dribbel.nl. Weet een consument dan op basis van dit domein wat voor bedrijf je bent? Nee!
Kies daarom voor iets wat wel een indicatie geeft van wat je bedrijf doet, in combinatie met een brand.
In geval je een verzekeringsbedrijf bent, kun je bijvoorbeeld denken aan namen als:
- simplesecured.nl
- zekerweten.nl
- robverzekeringen.nl
De genoemde zijn een brand én geven je indicatie in welke markt het bedrijf zich bevindt.
De 5 tips per video uitgelegd:
Stap 2: hosting kopen
Aangezien we het hier hebben over een startersgids zal ik het voornamelijk hebben over de meest simpele hosting.
Sommige mensen halen de termen domein en hosting door elkaar. Je moet het zo zien: een domein is een adres wat je vastlegt op je naam. Als je nu een site wilt zetten op dit adres moet je een stukje schuifruimte kopen. Dit stukje schuifruimte noemen we hosting.
In geval we de meest simpele hosting nemen, gaan de bestelling van het domein en hosting altijd samen!
Er zijn bizar veel hosting opties. Als je op internet kijkt, zijn er mensen vaak wel overtuigt van bepaalde opties. Dit komt soms omdat ze een aandeel hebben in het bedrijf.
Ik geef je hierbij een partij waar ik geen aandeel in heb. Eén van de beste hosting partijen voor starters vind ik https://login.one.com/cp/.
Hier de voordelen van one.com:
Rechtsboven de site kun je een domein intypen en kijken of deze vrij is. Wanneer dit het geval is, raad ik je als beginner dus het starterspakket te kiezen (goedkoopste optie).
Stap 3: hoe installeer ik Wordpress?
In geval je je domein én hosting besteld hebt bij one.com staan hieronder de stappen om WordPress te installeren. Wanneer je een andere hosting partij hebt, kun je Googelen om te kijken of ze ook een 1-click install functie hebben.
Hebben ze dat niet? Dan moet je hieronder de video volgen om WordPress handmatig te installeren via FTP.
Hieronder staan de stappen voor WordPress installeren met one.com. LET OP! Als je hosting besteld bij one.com, zal alles ook in het Nederlands zijn en niet zoals in het Engels zoals bij de screenshot hieronder. Maak je daar dus niet druk om!
Actie 1: inloggen
Nadat je bij one.com je hosting hebt besteld, moet je even geduld hebben totdat de site klaarstaat. Daarna kun je starten.
Bij het kopen van je domein en hostingpakket heb je een account moeten aanmaken bij one.com met een e-mailadres en een zelf gekozen wachtwoord. Log daarmee in op https://login.one.com/cp/.
Actie 2: klik op ‘1-click WordPress’
Actie 3: klik op ‘nieuwe installatie
Actie 4: selecteer Nederlands als taal
Voor de taal kies je ‘Nederlands’ en voor blog locatie kies je de bovenste optie die standaard al staat geselecteerd.
Actie 5: vul de blog details in
Kies daarna de titel van je blog, een gebruikersnaam (zoals Joep), een eigen gekozen wachtwoord en je e-mailadres.
WordPress installeren via FTP
Als je geen one.com hosting neemt of andere hosting met een 1-click install mogelijkheid kun je WordPress ook installeren via FTP.
Zie daarvoor onderstaand video:
Uiteraard kan je het ook uitbesteden.
Een site waat je dit kan doen is op joona-online.nl
Ze hebben het specifiek zelfs over een zakelijke wordpress website laten maken.
Stap 4: inloggen in WordPress
De inlog URL van je website is te allen tijde jouwdomein.nl/wp-admin/. Onthoudt dus ‘wp-admin’.
Op dit inlog scherm vul je je zelf gekozen gebruikersnaam en wachtwoord in.
Na inloggen kom je altijd op het dashboard. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Stap 5: basis WordPress instellingen
Nat je ingelogd bent, kom je zoals gezegd op je Dashboard.
Aan de linkerkant staat een balk met alle opties. We gaan nu de basis bespreken ‘het ‘Instellingen’ tab. Deze heeft een aantal sub-pagina’s met instellingen.
Tab #1: algemene instellingen
Hier kun je bovenaan een aantal velden invullen die je al bij de installatie hebt ingevuld. Dit is allemaal vrij simpel.
Daaronder komen we bij de datum en tijd instellingen. Het is belangrijk om deze te controleren. Let ook goed op de tijdzone:
Het vervelende van de de tijdzone is dat deze veranderd wanneer we omschakelen van de wintertijd naar de zomertijd of visa versa, maar dat WordPress dat niet automatisch voor je aanpast.
Misschien denk je: ach, dat uurtje maakt niet uit!
Ik snap die gedachten maar als je blogberichten gaat inplannen om voor in de toekomst in te stellen, blijven de berichten hangen door de verkeerde tijdsinstellingen. In dit geval worden je blogberichten dus NIET gepubliceerd op de datum dat je het ingesteld.
Om dit probleem op te lossen kun je hiervoor ook een plugin installeren, zoals deze.
Tab #2: lezen
In dit tab kunnen we een aantal interessante instellingen toepassen.
Blog of site?
Een blog is een site, maar een site hoeft geen blog te zijn…
Bij de eerste instelling van dit tab kun je kiezen of je een blog op je site wilt, en zo ja, op welke url?
Standaard staat de optie ‘Startpagina toont’ de optie ‘Je laatste berichten’ aangevinkt. Dit houdt in dat op de homepage je blog nu staat ingesteld. Als je berichten gaat toevoegen, komen die dus hier te staan.
Maar zoals je ziet in het plaatje hierboven kan je ook kiezen voor ‘Een statische pagina (hieronder selecteren)’.
Wat is het verschil tussen een bericht en pagina? Goede vraag!
Een bericht is in principe een blogpost/blogbericht. Er zijn slechts twee verschillen tussen berichten en pagina’s. Berichten/blogposts hebben een datumnotatie én komen op je blog pagina tevoorschijn. Dit is tegenstellingen van pagina’s, die hebben namelijk geen datumnotatie en komen niet op je blog tevoorschijn. Daarom worden pagina’s al snel statische pagina’s genoemd.
Wanneer je kiest voor ‘statische pagina’ kun je op je homepage een statische pagina selecteren. Je kunt dan vanuit de dropdown bij de optie ‘Voorpagina’ een pagina aanklikken die je reeds hebt aangemeld.
Je hebt bij ‘Berichtenpagina’ de optie om je blog op een andere pagina te zetten dan de homepage.
Je kunt hier twee dingen doen:
- Niets selecteren bij ‘Berichtenpagina’. Op die manier heb je geen blog en heb je gewoon een site zonder blog.
- Je maakt een pagina aan met een titel, zoals ‘Blog’. Daarbij kies je een permalink voor deze pagina zoals joudomein.nl/blog/. Nu kies je bij de ‘Berichtenpagina’ optie vanuit de dropdown de pagina genaamd ‘Blog’. Gevolg is dat je blog komt te staan op jouwdomein.nl/blog/ en niet op de homepage.
Tot slot zijn er nog twee belangrijke opties bij de ‘lezen instellingen’
- Bij ‘Sitepagina’s tonen maximaal’ kun je het aantal berichten instellen dat op je blog pagina komen. Dit betekent dat als je 11 berichten hebt, alleen de 10 nieuwste op je blog komen. De oudste blogpost komt dan op een 2de blog pagina die WordPress automatisch voor je aanmaakt.
- Bij ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ kan je kiezen of zoekmachines jou site wel of niet mogen indexeren in hun zoekresultaten. Als je wél wilt dat Google en andere zoekmachines je site indexeren laat je de checkbox uitgevinkt.
Tab #3: media
Zie hieronder de media instellingen van WordPress:
In dit tab zijn eigenlijk maar twee belangrijke instellingen.
Je hebt vast wel eens een blogpost gezien die in het begin, meestal aan de linkerkant, een plaatje had.
Dit plaatje noemen we een ‘uitgelichte afbeelding’. In het Engels heet dat een ‘featured image’.
Onder ‘Thumbnailgrootte’ kan je de grootte van dit plaatje aanpassen. Je kunt hem dus breder en hoger maken als je wilt, of juist kleiner.
De ‘gemiddelde afmeting’ en ‘grote afmeting’ heb ik nog nooit gebruikt, dus kan je waarschijnlijk laten staan. Dit zijn de afmetingen opties die je krijgt nadat je een plaatje upload in WordPress.
Tot slot heb je de ‘bestanden uploaden’ optie.
Persoonlijk zet ik de optie ‘Uploads bewaren in mappen op basis van maand en jaar’ altijd uit.
Doe je dit niet dan gaat WordPress voor ieder jaar en maand een map aanmaken op je server. Als je in mei 2017 een image upload gaat WordPress deze opslaan in de map 2017/05. Als je volgende maand iets upload wordt het 2017/06.
Ik vind dat niet erg overzichtelijk en onnodig veel mappen. Daarom heb ik liever dat alle afbeeldingen in één map komen.
Dit kan je ook problemen met ‘schrijfrechten fouten’ besparen. Je weet waarschijnlijk niet wat dat is, maar je ontwijkt het in ieder geval grotendeels door deze optie uit te vinken.
Tab #4: permalinks
Zie hieronder de permalinks instellingen van WordPress:
Het is te allen tijd aan te raden om bij de algemene instellingen hierboven te kiezen voor ‘Berichtnaam’. Als het goed is deze standaard ook al geselecteerd.
Een url als https://sharketing.nl/wordpress-site-maken/ is uiteraard een stuk mooier dan https://sharketing.nl/?pn=1234 of https://sharketing.nl/2016/04/15/wordpress-site-maken/.
Met een mooie korte URL krijg je ook meer kliks vanuit zoekmachines, waarschijnlijk omdat zoekmachines dat meer waarderen.
Onderaan de ‘Permalinks’ instellingen kun je de namen voor categorieën en tags instellen.
Standaard is het https://sharketing.nl/onderwerpen/bla-bla/. Ik vind iets als https://sharketing.nl/artikelen/bla-bla/ iets mooier.
De tags gebruik ik eigenlijk nooit, want ik zie het nut er niet in. Verderop in dit artikel leg ik dat verder uit.
Tab #5: reacties
Dit is een tab met veel instellingen en vergt zeker wat uitleg. Ik zal dus nu de belangrijkste opties doornemen voor je.
Deel 1
Ik raad je aan om bij de bovenstaande opties de eerste twee opties uit te vinken. Je hebt er erg weinig aan. De derde optie raad ik je wel aan om aan te zetten, aangezien je graag interactie op je site wilt.
Wil je nergens reacties op je blog? Dan kan je beter de laatste optie hierboven uitzetten. Als je toch nog op een enkele pagina wél reactie wilt, kan je dat op die pagina apart instellen.
Deel 2
Ik raad je aan om de instellingen zoals die hierboven in te stellen. Je wilt namelijk sowieso op de hoogte zijn als iemand een reactie plaatst.
De optie ‘Reactie moet handmatig worden goedgekeurd’ kan je beter ook uitzetten (staat standaard aan) aangezien het efficiënter is om alle reacties standaard goed te keuren en alleen degene te verwijderen die je weg wilt hebben.
Dit in tegenstelling tot alle reacties één voor één moeten goedkeuren. Dat laatst kort je meer tijd, omdat je de meeste reacties op je blog wel zult laten staan.
Deel 3
Heb je een vervelend persoon te pakken die maar reclame blijft maken in je reacties, aan het schelden is of alles loopt af te kraken wat jij of andere zeggen?
Dan kan je deze persoon op de ‘Zwarte lijst’ zetten. Bij de reactie instellingen heb je hiervoor een box waarin je per regel een blokkade kan invoeren.
WordPress legt het als volgende uit bij deze optie:
Wanneer een reactie één of meer van deze woorden bevat in de inhoud, naam, URL, e-mail- of IP-adres, wordt het verplaatst naar de prullenbak. Eén woord of IP-adres per regel. Er wordt gezocht in woorden, “press” zal worden gevonden in “WordPress”.
Deel 4
Tot slot heb je onderaan de reactie instellingen de ‘avatar instellingen’.
Wat is een avatar?
Dat is een foto die gekoppeld is aan een e-mailadres. Op https://nl.gravatar.com/ kun je een account aanmaken onder een e-mailadres en waarbij je een foto upload, bijvoorbeeld van een profielfoto van jezelf.
Als je met dit e-mailadres reageert onderaan een WordPress site en de WordPress site laat avatar afbeeldingen toe, komt naast jou reactie je foto te staan.
Dit maakt de reacties persoonlijker. Je kunt er dus voor kiezen om deze optie aan te zetten, en ook voor jezelf een avatar account aan te maken.
Tab #6: schrijven
In dit tab staan weinig belangrijke opties. Alleen kun je de bovenste opties bekijken:
Stap 6: onmisbare WordPress plugins installeren
Laten we beginnen met een aantal lesjes over WordPress plugins:
WordPress plugins zijn een soort extensies die je extra opties geven bovenop die van WordPress.
Het installeren van plugins is zeer gemakkelijk, MAAR:
Als je de verkeerde plugins installeert, kan dat fouten geven op je site. In het overgrote deel van de plugins zitten namelijk zogenaamde codeerfouten, ook wel bugs genoemd.
Gebruik daarom altijd zo min mogelijk plugins. Bij iedere plugin heb je namelijk de kans dat er fouten ontstaan op je site, plus dat je site langzamer kan gaan worden.
Installeer met name plugins die:
Hoe installeer je WordPress plugins?
Op https://wordpress.org/plugins/ staan duizenden plugins.
Hier alvast twee tips om veel tijd te besparen:
- Als je een plugin zoekt, zoek dan via Google, niet per se via wordpress.org
- Als je een plugin hebt gevonden ga je naar ‘Nieuwe plugin’ (zie plaatje hieronder)
- Type zo exact mogelijk de plugin in die je wilt installeren, omdat de zoekfunctie helaas niet zo goed werkt (en druk op ‘Installeren’ voor installatie)
- Vergeet niet om na installatie op de ‘Plugin activeren’ knop te drukken! (anders is de plugin wel toegevoegd maar staat ie uit)
Er zijn een aantal plugins die ik iedereen aanraadt om te installeren, ongeacht in welke branche je ook zit.
Onmisbare WordPress plugin #1: WordPress SEO by Yoast
Als je iets wilt betekenen in zoekmachines is deze plugin een MUST. Uiteraard zijn er veel meer SEO plugins maar deze is verreweg de beste.
Onmisbare WordPress plugin #2: Google Analytics by Yoast
Deze is van dezelfde maker als de WordPress SEO plugin. Met deze plugin kan je gemakkelijk je Google Analytics code toevoegen op je site.
Onmisbare WordPress plugin #3: Akismet
Wil je reacties toelaten op je site? Dan moet je deze plugin installeren, aangezien je anders vele spam reacties op je blog zal krijgen.
Deze plugin houdt 99% van de spam tegen. Je moet wel op de Akismet site een account aanmaken. Na het aanmaken van je account krijg je een sleutelcode die je moet invullen in de plugin om het te activeren.
Onmisbare WordPress plugin #4: AddToAny Share Buttons
Er zijn HEEL veel social media plugins. Ik heb er zelf ook veel geprobeerd maar ik vond ze stuk voor stuk waardeloos!
Uiteindelijk heb ik zelf één laten maken.
Maar degene die het meest dichtbij onze eisen kwam was de AddToAny Share Buttons.
Tot slot moet hierbij nog gezegd worden dat bijna alle social media plugins zogenaamde trackers bevatten. Dit houdt in dat bedrijven op de achtergrond data opslaan over jou bezoekers en deze doorverkopen aan andere bedrijven.
Er gaat dus geld worden verdiend door bedrijven aan de data van je bezoekers als je social media plugins gaat installeren, net als bij AddToAny Share Buttons.
Onmisbare WordPress plugin #5: Contact Form 7
Dit is een goede plugin om snel en simpel een contactformulier op je site te krijgen.
Hoe zit het met caching plugins?
Met caching plugins kun je een WordPress site sneller laten laden door je gebruiker. Dit vereist meestal technische kennis om het correct in te stellen.
Vraag altijd na bij je hostingprovider of WordPress caching plugins ook echt voor snellere laadtijden leidt. Zo is dat bij one.com niet het geval.
Stap 7: Wordpress thema
Je zou denken dat WordPress installeren het moeilijkst is, maar dat is zoals je waarschijnlijk gezien hebt niet het geval.
Het moeilijkst is het kiezen en vinden van het juiste thema, oftewel het design van je WordPress blog.
Je hebt namelijk duizenden gratis en betaald thema’s, maar het vervelende is dat ze allemaal net niet precies zo zijn zoals je wilt dat ze zijn.
Je kunt het eigenlijk goed vergelijken met het kiezen van een politieke partij. Er is waarschijnlijk nooit één partij waarbij je het met alles eens bent. De enige optie die je hebt is te kiezen voor de partij die het meest in de buurt komt van jou ideeën.
Zo werkt het ook met een WordPress thema, of je moet iets laten maken door een programmeur die precies maakt wat jij wilt.
Het installeren en activeren gaat overigens op dezelfde manier als plugins installeren. Alleen ga je hiervoor naar een ander tab namelijk ‘Weergave’ > ‘Thema’s’. Zie de afbeelding hieronder.
Op https://wordpress.org/themes/ vind je duizenden gratis WordPress thema’s. Bij iedere thema kun je een ‘Preview’ bekijken waardoor je gelijk kunt zien hoe het eruit ziet.
Maar over het algemeen raad ik je niet een gratis WordPress thema aan. Deze hebben vaak weinig opties, bevatten codeerfouten of zijn visueel niet erg aantrekkelijk.
De twee best betaalde WordPress thema’s kun je vinden op:
Stap 8: plaatjes en video’s toevoegen
Je kunt heel makkelijk afbeeldingen en video’s toevoegen aan artikelen en berichten.
Je kunt bijvoorbeeld een plaatje vanaf een map of je bureaublad slepen naar het scherm waarin je je artikel schrijft. Als je deze image loslaat op het scherm wordt deze geupload naar je WordPress bibliotheek en kun je hem daarna toevoegen aan een pagina of bericht.
Je kunt ook boven je opmaakbalk klikken op de volgende knop:
In het scherm wat je nu krijgt, kun je de afbeeldingen of video’s die je geüpload hebt, invoegen in je bericht. Ook kun je hier weer plaatjes ‘droppen’, welke dan direct worden geüpload.
In het tab ‘Bestanden uploaden’ kun je ook klikken op ‘Bestanden selecteren’ en bladeren op je computer naar afbeeldingen of video’s die je wilt uploaden.
6 extra tips voor WordPress
Tip #1: opmaak balk
Het kan zijn dat je niet de volledige opmaakbalk ziet wanneer je een bericht of pagina aan het maken bent.
De volledige opmaakbalk bestaat uit twee delen. Zie deze afbeelding:
Als je alleen de eerst balk ziet, moet je de laatste knop drukken van de eerst balk drukken. Deze heet ‘Toolbar weergeven/verbergen’.
Voor ieder gebruiker die je aanmaakt in WordPress staat deze toolbar standaard verborgen. Je moet je schrijvers dus hier op wijzen.
Tip #2: let op tabs bovenaan de teksteditor
Als je in een bericht of pagina aan het schrijven bent, iets wat we de tekst editor noemen, staan rechtsboven aan een aantal opties.
Hier is wat je ziet:
Het is aan te raden om altijd in het tab ‘Visueel’ tab te blijven. Als je namelijk naar ‘Tekst’ gaat, zie je alleen nog maar codeertaal.
Kortom, als je opeens codeertaal ziet staan, moet je weer op het tab ‘Visueel’ klikken. Normaal gesproken gebeurd niet, omdat WordPress altijd het tab selecteert wat altijd al aan stond.
Toch kan het zijn dat je iemand anders toegang hebt gegeven en die op ‘Tekst’ heeft geklikt en die instelling bewaard is door WordPress. Als jij nu inlogt, wordt het tab ‘Tekst’ standaard gebruikt en moet je dat weer terugzetten.
Overigens zie je in de afbeelding ook nog een knop met ‘Afleidingsvrij-modus’. Dit is een optie die veel van de opties die je links en rechts van de editor onzichtbaar maakt zodat je je meer kunt focussen op je tekst. Dat is dus een goede manier om productiever te worden.
Tip #3: scherminstellingen (tricky!)
Als je aan het schrijven bent in de editor van WordPress staan er rechts en onderaan je editor allemaalblokjes met opties. Deze noemen we ook wel widgets met opties.
Maar soms zijn een aantal van deze widgets verborgen…
Ik heb zelf wel een tijdje gezocht vroeger waar dat stond, tot ik de ‘scherminstellingen’ helemaal rechtsbovenaan ontdekte. Dat ziet er zo uit:
Ik zou zeggen, klik eens op die knop en je ziet precies welke opties je hebt. Er zal een wereld voor je opengaan! 🙂
Tip #4: tags versus categorieën
Ik ken bijna niemand die het wezenlijke verschil tussen tags en categorieën kent. Deze kun je vinden onder de ‘Berichten’ opties. Zie deze afbeelding:
Een categorie is een verzameling van posts. Stel dat ik bijvoorbeeld 3 artikelen schrijf over Facebook, dan kan ik deze in een Facebook categorie stoppen.
Als ik nu naar die categorie Facebook pagina ga, op bijvoorbeeld sharketing.nl/categorie/facebook/ zie ik daar de 3 artikelen die in die categorie staan.
Eigenlijk is dit hetzelfde idee als tags. Ik zou namelijk ook een Facebook tag kunnen aanmaken en dezelfde artikelen daar op toewijzen. In dat geval zou je op sharketing.nl/tag/facebook/ ook deze zelfde artikelen zien.
Je snapt dat beiden doen weinig toevoegt. Daarom snap ik persoonlijk het idee van tags bijna niet. Ik ken eigenlijk geen enkele site waarbij dat de gebruiksvriendelijkheid verhoogt. Ik zie ook eigenlijk nooit een tag pagina ranken in Google dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Ik raad je aan om tags volledig links te laten liggen en alleen gebruik te maken van categorieën.
Tip #5: update WordPress maar overdrijf niet
Het is aan te raden om WordPress en je plugins te updaten zodra er nieuwe versies zijn.
Voor WordPress moet je dat voornamelijk doen om de veiligheid van je site te verhogen, niet zozeer omdat er nieuwe functies of opties zijn want die zijn er zelden.
Toch moet je niet gaan overdrijven. Het is bijvoorbeeld niet nodig om direct bij een nieuwe update dit ook door te voeren.
Persoonlijk update ik sites iets van 2x per jaar.
Met name met plugins kunnen er problemen ontstaan en het is veel efficiënter om een rijtje plugins te updaten na een half jaar zodat je dan ook eenmalig hoeft te controleren of alles nog goed werkt. Als je bij ieder update gelijk gaat updaten, moet je dus iedere keer een controle doen.
Je kunt er ook kiezen om plugins helemaal niet te updaten. Zolang je site werkt, is het soms ook niet noodzakelijk om daar verder aan te zetten. Met de plugin Easy Update Manager kun je per plugin updates blokken voor meldingen.
Tip #6: ga spelen met widgets en menu’s
Op je site heb je uiteraard een menu, eigenlijk beter ‘navigatie’ genoemd maar WordPress noemt het toch ‘menu’.
Ook kun je widgets toevoegen. Dat zijn blokken die je naar eigen keuze liefst links van je artikelen zet.
Ik raad je aan om te gaan spelen met deze twee opties om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Uiteraard kun je ook afkijken van andere blogs wat voor widgets mensen naast hun content zetten, en welke knoppen er in het menu staan.
Zie bij de weergave opties de ‘widgets’ en ‘menu’s’ instellingen:
Zijn er ook nadelen van een WordPress blog maken?
De experts vinden dat de laadtijd van een WordPress site tegenvalt. Dat klopt inderdaad als je het vergelijkt met een simpele statische HTML site.
Maar tegenwoordig heb je ook zogenaamde caching plugins die ieder van jouw WordPress post of pagina omzetten naar een simpele HTML pagina’s.
Deze cache plugins raad je wel pas aan als je minimaal 100 bezoekers per dag hebt, én raad ik je aan om door een programmeur te laten configureren.
Voor de rest zijn er bijna geen nadelen van WordPress te bedenken.
Fout op je WordPress blog?
Ik vermoed dat veel mensen onder dit artikel gaan zetten: help!! ik krijg die en die fout, hoe moet ik dat oplossen??
Ik denk dat het niet gaat lukken om op al die fouten te reageren. Mogelijk kan ik wel een overzicht maken met de meest voorkomende fouten.
Als je in ieder geval een WordPress fout hebt, omschrijf deze dan zo gedetailleerd mogelijk!! Doet je dat niet, dan is het dat hetzelfde als je dokter bellen en zeggen: hoi dokter, ik heb pijn, wat moet ik doen? Je snapt dat een dokter daar NIETS mee kan, net zoals ik NIETS kan met een opmerking als ‘ik krijg een fout, wat moet ik doen?’.
Belangrijke stap of tip vergeten?
Ben ik iets vergeten in deze gidsom een blog te maken? Laat het dan hieronder weten.
Bedenk je wel dat we het hier hebben over een beginnersgids dus ik houd het bij de basis vaardigheden.
Hoi Jonathan, bedankt voor het goede, uitgebreide artikel met stap-voor-stap begeleiding! Erg makkelijk te volgen en te implementeren.