9 Simpele Reminders om SEO Teksten te Schrijven als Professional
Bij SEO teksten denken veel mensen nog aan zaken zoals het veelvuldig herhalen van zoekwoorden (keyword stuffing) en een hoge zoekwoordendichtheid. Laten we maar beginnen door het nut deze SEO technieken te ontkrachten. Dit soort technieken werkte in het verleden maar tegenwoordig niet meer.
Zoekwoorden zijn nog steeds belangrijk voor SEO teksten maar het is niet nodig om ze tot in den treure te herhalen. Hiermee wek je niet alleen irritatie op bij je bezoekers, als je over-the-top gaat is het is ook nog eens schadelijk voor je ranking.
In dit artikel zal je leren welke SEO tekst schrijf technieken anno 2016 wel werken en hoe je die kunt gaan inzetten om de ranking van je website te verbeteren.
Punt #1: het Google algoritme
Om te kunnen begrijpen hoe je het beste webteksten kan schrijven is het handig als je inzicht nodig in het Google algoritme.
Je hoeft niet te weten wat de formule van dit algoritme is maar wel wat het algoritme doet en wat Google met dit algoritme wil bereiken. En ook al zou je willen weten wat de formule van het Google algoritme is, dan zou ik je moeten teleurstellen. Dat weet namelijk niemand en als iemand het weet dat gaat die het zeker niet met anderen delen.
Google Hummingbird
In 2013 herschreef Google zijn algoritme, dit nieuwe algoritme wordt Hummingbird genoemd. Met de komst van dit nieuwe, volledig herschreven, algoritme leert Google de verbanden tussen woorden en zinnen te herkennen.
Zoekintentie
Het doel van Google is het kunnen beoordelen van de zoekintentie van haar zoekmachine gebruikers zodat daar betere antwoorden (zoekresultaten) op gegeven kunnen worden. Het geven van goede antwoorden op de zoekintentie van haar gebruikers is voor Google belangrijk voor het behouden van haar positie als marktleider. Waarom zou je een andere zoekmachine gaan gebruiken als Google je zoekintenties bevredigd?
Semantic Search
Het concept van herkennen van context, het echt snappen waar een tekst overgaat en het kunnen beoordelen van iemands zoekintentie wordt semantic search genoemd.
De komst van Hummingbird (en daarmee semantic search) heeft voor grote veranderingen gezorgd in de manier waarop SEO teksten geschreven worden. Old skool SEO technieken zoals keyword stuffing werken niet meer.
Door de komst van semantic search is het schrijven van SEO teksten een stuk eenvoudiger geworden. Waar je in het verleden je teksten voor zoekmachines moest schrijven moet je je teksten nu primair schrijven voor je mensen dat en maakt het allemaal een stuk eenvoudiger. Geen kromme of rare zinnen meer, alleen maar om die zoekwoorden in je tekst te kunnen verwerken.
Hoe je moet denken als SEO tekstschrijver?
In de kern gaat het er om dat je als SEO tekstschrijver denkt over waarom mensen iets zoeken in plaats van dat je denkt over wat ze zoeken. Je content strategie moet gericht zijn op het beantwoorden van de behoeftes van je bezoekers en niet om ze te voorzien van feitjes.
Ondanks dat we SEO teksten op de eerste plaats voor de gebruikers moeten schrijven en niet voor de zoekmachines zijn er nog steeds tal van zaken waarmee je rekening kunt houden zodat je teksten beter gevonden kunnen worden. Deze zaken zullen we verderop bespreken.
Punt #2: Zoekwoorden onderzoek
Een zoekwoorden onderzoek is belangrijk als je een SEO tekst gaat schrijven. Een zoekwoorden onderzoek is het startpunt waaruit je vertrekt als je een tekst gaat schrijven en zou altijd de basis moeten zijn (als je website een winstoogmerk heeft).
Met een zoekwoorden onderzoek ga je achterhalen waarom iemand ergens naar zoekt.
Behoeftes, gedachten of angsten?
Wat zijn de behoeftes, wat zijn de gedachten of wat zijn de angsten van je potentiële bezoekers of klanten? Welke zoektermen gebruiken zij in Google? Wat leeft er onder je doelgroep en wat houdt ze bezig? Je SEO tekst zou antwoord moeten geven op deze vragen.
Zoekvolume, commerciële intentie en concurrentie
Met een zoekwoorden onderzoek bepaal je niet alleen welke zoektermen je doelgroep gebruikt. Je bepaald met een zoekwoorden onderzoek ook hoe vaak er op deze zoektermen wordt gezocht, of deze zoektermen een commerciële intentie hebben en hoeveel concurrentie er op deze zoekwoorden zit.
Aan de hand van het zoekvolume kan je bepalen of het schrijven van een SEO tekst je investering wel waard is. Zoekwoorden met een commerciële intentie zullen goed converteren. En aan de hand van de concurrentie op een zoekwoord kan je inschatten of het mogelijk is om een toppositie in Google te verkrijgen.
Meer over het zoekwoordenonderzoek
Meer over het doen van een zoekwoorden onderzoek lees je in ons uitgebreide artikel hier over. We zullen ons hier richten op het schrijven van SEO teksten ervan uitgaande dat je de basis met een gedegen zoekwoorden onderzoek al hebt gelegd.
Punt #3: het verwerken van zoekwoorden in je tekst
De meeste mensen gebruiken in Google zoektermen welke bestaan uit 2 of 3 woorden. En waarschijnlijk is uit je zoekwoorden onderzoek ook een zoekterm gekomen welke bestaat uit 2 of 3 woorden.
Op zoektermen welke uit meerdere woorden bestaan zit minder concurrentie dan op generieke zoekwoorden en ze geven beter de zoekintentie van de zoekmachine gebruiker aan. Daarnaast bestaat meer dan 70% van de zoekopdrachten in Google uit meer dan 1 woord. Zoektermen welke uit meerdere woorden bestaan zijn dan ook meestal het meest interessant om je op te richten.
Zo zegt een zoekterm als ‘5 kilo afvallen’ veel meer over de zoekintentie dan een generieke zoekterm zoals ‘afvallen’.
Het zoekwoord welke uit je zoekwoorden onderzoek is gekomen zal verwerkt moeten worden in je tekst. Het is niet nodig om je zoekterm vaak te gaan herhalen en het is ook niet nodig om te streven naar een bepaalde zoekwoorddichtheid.
Het zoekwoord in de eerste alinea
Het verdient wel de aanbeveling om je zoekterm in ieder geval één maal te gebruiken in de eerste alinea van je tekst. Door de zoekterm in het begin van je tekst te gebruiken geef je Google het signaal dat dit iets is waar je tekst overgaat. Verder zal het zoekwoord een aantal malen gebruikt moeten worden in je tekst, zo vaak als nodig is om je verhaal te doen zonder het gebruik te forceren.
Gerelateerde zoekwoorden
Wat belangrijk is, is om ondersteunende en gerelateerde zoekwoorden te gebruiken. Woorden welke nauwverwant zijn met je belangrijkste zoekterm. Bij een artikel over ‘5 kilo afvallen’ kan je zoekwoorden gebruiken zoals ‘5 kilo afvallen in 1 week’, ‘5 kilo afvallen dieet schema’ en ‘snel veel afvallen’. Deze zoekwoorden vindt je in Google onder gerelateerde zoekopdrachten als je je zoekwoord opgeeft:
Als je voor mensen schrijft dan gaat dit vaak al vanzelf. Als je een artikel zou schrijven over 5 kilo afvallen dan ligt het voor de hand dat je daar ook een dieet schema bij geeft bijvoorbeeld.
Omdat Google heel erg gericht is op het antwoord geven op de zoekintentie van haar gebruikers is het goed om deze gerelateerde zoekwoorden in je tekst te verwerken. Hierdoor kan Google beter inschatten of je tekst een antwoord geeft op de zoekintentie van haar gebruiker.
Punt #4: de lengte van je tekst
En daarmee komen we ook uit op de lengte van je tekst. Omdat Google het beste antwoord op een zoekintentie wil geven is de lengte van je tekst van invloed op je ranking in de zoekresultaten.
De magische formule voor de lengte van je tekst
Er is geen magische formule van een X aantal woorden waarmee je hoog in Google zal komen. Het gaat erom dat je tekst een goed antwoord geeft op de zoekintentie van de Google gebruikers. Als je aan 300 woorden genoeg hebt om een goed antwoord op een bepaalde zoekintentie te geven, dan is een tekst van 300 woorden lang genoeg. Als je 3000 woorden nodig hebt om een goed antwoord te geven dan zal je tekst 3000 woorden lang moeten zijn.
Een tekst zal daarom zo lang moeten zijn als nodig is. Niet langer en niet korter. Ga vooral niet in herhaling vallen om zodoende aan een bepaald aantal woorden te komen, hiermee verveel je je bezoekers waardoor ze afhakken. Als je bezoekers afhakken dan is dit ook slecht voor je ranking.
Google heeft slimme technieken om te bepalen of haar gebruikers op je website het antwoord op hun zoekintentie hebben gevonden. Als je bezoekers bijvoorbeeld terug naar Google keren om verder te zoeken (op dezelfde zoekwoorden) dan neemt Google aan dat ze op je website niet gevonden hebben waar ze naar op zoek waren. Als dit vaak gebeurt dan zal je website zakken in ranking.
Punt #5: zorg voor conversie
Als je een SEO tekst voor een landingspagina schrijft dan zal je een bepaald doel hebben met deze landingspagina. Je wilt dat men iets bij je besteld, contact met je opneemt, zich inschrijft voor de nieuwsbrief of het antwoord op zijn vraag vindt. Je wilt dat een zo hoog mogelijk percentage van je bezoekers je doelstelling behalen, met andere woorden: je wilt een zo hoog mogelijke conversie.
Je schrijfstijl zal aangepast moeten zijn op je doel. Hiervoor kan je gebruik maken van copywriting technieken. Voor een verkooppagina is een veel gebruikte copywriting techniek het AIDCA model.
Het AIDCA model
Het AIDCA model is een model welke je kunt inzetten om mensen te motiveren om over te gaan tot aankoop van iets. AIDCA is een afkorting welke staat voor Awereness (of Attention), Interest, Desire, Conviction en Action.
Willen we iets verkopen dan zullen we eerst de aandacht (Attention) moeten zien te krijgen of men zal zich bewust (Awereness) moeten worden van een probleem. Vervolgens zal men interesse (Interest) in je aanbod moeten krijgen. Vervolgens zal er een verlangen (Desire) naar de oplossing gewekt moeten worden. Voordat men tot actie (aankoop) overgaat zal men nog overtuigd (Conviction) moeten worden.
Door je aan het AIDCA model als leidraad te houden creëer je een soort logische flow in je webteksten. Zo heeft het geen nut om mensen te overtuigen met je niet-goed-geld-terug regeling als men nog niet een verlangen naar je oplossing (dienst of product) heeft.
Dit is in het kort hoe je het AIDCA model als hulpmiddel kunt gebruiken om verleidelijke teksten te schrijven. Afhankelijk van je aanbod zal dit model voor je kunnen werken of niet. Waar het omgaat is dat je teksten verleidelijk zullen moeten zijn. Verleidelijk om de aandacht van je lezers vast te houden en verleidelijk om je lezers over te laten gaan tot het nemen van een gewenste actie.
Schrijven in voordelen
Een ander hulpmiddel welke je kan helpen is het schrijven in voordelen van iets in plaats van het schrijven naar (droge) specificaties. Een mooi voorbeeld hiervan is de website van Apple. Op de productpagina van de MacBook hebben zij het over een accu welke 10 uur mee gaat in plaats van over een accu van X wattuur.
Op de website van Apple valt bijvoorbeeld te lezen: “En MacBook kan nu nog veel meer, dankzij de Intel-processors van de zesde generatie…” in plaats van te zeggen de MacBook is voorzien van een 1,1 Ghz dual-core Intel Core m3-processor.
Het gaat de mensen om de voordelen en wat ze er mee kunnen. Als je leest dat de accu 10 uur mee gaat dan weet je dat je er de hele dag op kunt werken zonder dat je in de buurt hoeft te zijn van een stopcontact. Wat een voordeel is. Je leest dat de nieuwe MacBook meer kan dan je oude MacBook wat ook een voordeel is wat voor veel mensen genoeg is om overtuigd te worden.
Het probleem van je potentiële klanten beschrijven
Het probleem van je potentiële klant beschrijven is een krachtige manier van SEO teksten schrijven. Het heeft een tweetal voordelen.
Het eerste is voordeel is dat dit je helpt om beter in Google gevonden te worden. Je moet beseffen dat veel mensen Google gebruiken om te zoeken naar een oplossing voor een probleem wat ze hebben. Hoe beter je het probleem van je potentiële klant kan beschrijven hoe groter de kans wordt dat men op jouw pagina uitkomt.
Het tweede voordeel is dat men zich begrepen zal voelen als men de tekst leest. Begrepen worden en herkenning ergens in vinden zijn een belangrijke stap in het proces van een consument alvorens over te gaan tot de aankoop van een oplossing.
Let er bij het beschrijven van de problemen van je potentiële klanten op dat je dit doet in de woorden welke je klanten ook zouden gebruiken.
Punt #6: zoekwoorden op de juiste plaatsen
Een zoekwoord kan je zien als het belangrijkste woord waar een tekst over gaat, vergelijkbaar met de titel van een hoofdstuk. Je website gaat bijvoorbeeld over afvallen en een landingspagina is ingericht voor de zoekterm ‘5 kilo afvallen’. De zoekterm ‘5 kilo afvallen’ is de titel van dit hoofdstuk.
Om de zoekmachines duidelijk te maken waar een hoofdstuk (pagina) over gaat zal je dit op enkele strategische plaatsen duidelijk moeten maken.
De page title
In de page title van je pagina kan je het zoekwoord van je landingspagina opnemen. De page title van webpagina’s is wat Google in haar zoekresultaten laat zien. De page title’s van webpagina’s zijn in het blauw aangegeven.
Door je zoekwoord in je page title op te nemen weet niet alleen de zoekmachine dat je pagina hier overgaat, het helpt je ook bij het verkrijgen van een hogere CTR (Click Through Rate) vanuit Google naar je webpagina. Men zal eerder je pagina in de Google zoekresultaten aanklikken als het zoekwoord hierin verwerkt is. Een hoge CTR is ook weer goed voor je ranking.
Je hebt hier ongeveer 77 karakters de ruimte voor je page title. Als je een WordPress site hebt dan kan je gebruik maken van de Yoast SEO plugin. Je ziet dan precies waar je page title wordt afgebroken zodat je page title niet te lang wordt.
De headings
Een andere plek waar je je zoekwoord terug moet laten komen is in de headings (paginatitels). In HTML worden je headings voorzien van tags zoals <h1>, <h2> t/m <h6>.
De belangrijkste heading is de <h1> heading. Hierin zal je het zoekwoord van je pagina moeten opnemen. Als je WordPress gebruikt dan wordt van je pagina titel automatisch de <h1> heading gemaakt. Een <h1> heading mag maar 1x voorkomen op een pagina.
Je <h2> en eventueel <h3>, <h4> enz. headings gebruik je om de lezer duidelijk te maken waar je paragrafen overgaan. Hierin kan je eventueel gerelateerde zoekwoorden terug laten komen.
Een voorbeeld: Een pagina welke gaat over ‘5 kilo afvallen’ heeft ‘5 kilo afvallen’ als titel en daardoor ook als <h1> heading. ‘5 kilo afvallen dieet schema’ zou een <h2> heading kunnen zijn en ‘5 kilo afvallen dieet schema week 1’ en ‘5 kilo afvallen dieet schema week 2’ zouden een h3 heading kunnen zijn.
Punt #7: Gebruik ondersteunende middelen
Het doel van je SEO tekst is de gebruikers een zo goed mogelijk antwoord geven op de zoekintentie. Hiervoor hoef je je niet te beperken tot het geschreven woord. Het is hierbij goed om gebruik te maken van middelen welke je uitleg ondersteunen. Hiervoor kan je gebruik maken van foto’s, afbeeldingen, infographics, video, geluidsfragmenten, een Slideshare presentatie…kortom alles wat helpt om je verhaal te verduidelijken.
Het is niet zo dat je ranking automatisch omhoog gaat als je deze middelen inzet. Het zal je ranking alleen helpen als deze middelen daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor het verhaal. Ga daarom je bezoekers niet lastig vallen met bijvoorbeeld infographics welke niets aan je verhaal toevoegen. Dit is alleen maar zonde van je tijd en mensen zullen er wellicht door afhaken:
Punt #8: schrijven voor mensen
Je schrijft voor mensen en je optimaliseer voor zoekmachines.
Onderdeel van voor mensen schrijven is het prettig leesbaar maken van je teksten. Mensen zijn ongeduldig, nemen niet veel tijd om een webpagina te lezen en willen zo snel mogelijk antwoord op hun vragen. Door je teksten scanbaar te maken zorg je ervoor dat men snel antwoord op hun vragen kan vinden.
Headings gebruiken
Het scanbaar maken van je teksten doe je door veel kopjes (headings) te gebruiken. Hierdoor kan men in je tekst snel de paragrafen vinden welke men interessant vindt.
Witruimtes
Door veelvuldig witruimtes tussen zinnen te gebruiken zorg je ervoor dat je tekst prettig leesbaar is. Een ander punt van aandacht is dat je zinnen niet te lang worden. Deel waar mogelijk lange zinnen op in twee zinnen.
Punt #9: interne links
Voor de ranking van een website zijn links nog altijd de belangrijkste ranking factor. Gevolgd door content welke op de tweede plaatst staat.
Een link naar een webpagina ziet Google als stem voor een webpagina. Hoe meer links er naar een webpagina verwijzen hoe belangrijker een webpagina dan wel zal moeten zijn.
Ook interne links ziet Google als een stem voor een webpagina. Daardoor zijn interne links ook belangrijk voor de ranking van je website. Bij het schrijven van teksten kan je hier rekening mee houden door interne links in je content op te nemen, indien dit relevant is.
Met interne links vertel je Google wat de belangrijkste webpagina’s van je website zijn. Google gaat er vanuit dat je de pagina’s welke de meeste interne links hebben de belangrijkste pagina’s binnen je domein zijn. Hou hier rekening mee als je interne links in je content gaat opnemen. Voorkom dat je veel links naar een onbelangrijke en slecht converterende pagina gaat opnemen.
Bedankt voor al deze tips. Begrijp nu eindelijk hoe SEO en Google werkt. 👍