Web Analytics Made Easy -
StatCounter

16 Tips om Snel Backlinks te Krijgen & 13 Valkuilen om te Voorkomen

Backlinks zijn links welke op andere sites staan en naar jouw website verwijzen.

Backlinks nog altijd de belangrijkste ranking factor

oude zoekmachinesTot halverwege de jaren ’90, nog voor de komst van Google, werkte zoekmachines nog op een hele andere manier. Om te bepalen hoe hoog een website in de ranking werd opgenomen werd simpelweg geteld hoe vaak een zoekwoord op een pagina voor kwam.

Deze simpele manier voor het bepalen van de ranking van websites was erg gevoelig voor misbruik (zoekmachine spam). Zo plaatste websites eenvoudigweg honderden keren het woord ‘mp3’ op hun pagina’s omdat hier veel op gezocht werd. Je kon op deze websites geen mp3’s kopen of downloaden maar het leverde ze wel bezoekers op.

Je kunt je voorstellen dat de zoekmachine gebruikers aardig gefrustreerd raakte van telkens op een website uitkomen die helemaal niet aanbood waar je op zocht. En dat in een tijd dat je nog met een analoog modem moest inbellen en per minuut voor je internettoegang betaalde.

PageRank

Sergey-BrinLarry Page en Sergey Brin hadden in 1996 een andere manier bedacht om te bepalen hoe hoog een website in de zoekmachine opgenomen moest worden. Ze waren van mening dat belangrijke websites bovenaan in de zoekresultaten moesten komen en ze hadden een manier bedacht om dat te kunnen bepalen.

Het aantal backlinks en de kwaliteit daarvan

Om te bepalen of een website belangrijk is keken Page en Brin naar het aantal backlinks welke een website heeft. De (logische) aanname was dat belangrijke websites meer backlinks zouden hebben dan minder belangrijke websites.

Ze keken daarbij ook naar hoe belangrijk de website is waar vanaf je de backlink had. Zo is een backlink van een universiteitswebsite meer waard dan een backlink van de website van je banketbakker om de hoek. Om websites een waarde te geven bedachten ze een techniek welke ze PageRank noemde.

Het bepalen van de ranking op basis van backlinks werkte veel beter als de technieken welke de andere zoekmachines gebruikte en het duurde niet lang voordat Google de meest gebruikte zoekmachine werd. Simpelweg omdat Google betere zoekresultaten kon geven dan de andere zoekmachines.

Andere ranking factoren

backlinksOok het systeem van het (gewogen) tellen van backlinks bleek gevoelig voor manipulatie en Google evolueerde mee en ging aan de hand van steeds meer factoren de ranking van websites bepalen.

Geschat wordt dat Google momenteel aan de hand van 200 factoren de ranking van websites bepaald. Desondanks zijn backlinks nog steeds de belangrijkste factor bij het bepalen van de ranking van websites.

Als je voor zoekwoorden waar veel concurrentie op zit de top 50 resultaten in Google bekijkt dan zal je alleen maar websites aantreffen welke één of meer backlinks hebben. Het is dan ook zo goed als onmogelijk om een goede ranking te hebben zonder backlinks, zelfs als je de meest geweldige content op je website hebt staan.

backlinks a big dealBacklinks zijn dus enorm belangrijk voor je ranking. De grote vraag is dan ook; hoe krijg je backlinks? In dit artikel zullen we je met tips op weg helpen bij het verkrijgen van backlinks en behouden voor de valkuilen van linkbuilding. Voordat we met de linkbuilding tips beginnen staan we eerst stil bij een aantal fundamenten van een goed backlink profiel.

Een natuurlijk backlink profiel

Google voert voortdurend een strijd tegen websites welke hun ranking willen manipuleren in de zoekmachine (zoekmachine spam).

Het kopen van backlinks

backlinks kopenEen veel toegepaste manier voor het manipuleren van Google is door het kopen van backlinks. In een poging om hun website in belangrijk te laten lijken kopen website eigenaren backlinks in.

Het kopen van backlinks is een manier om in korte tijd veel backlinks naar je website te krijgen. Google is op zijn zachts gezegd niet blij met deze praktijken. Het kopen van backlinks is dan ook in strijd met de Google Richtlijnen voor webmasters.

Het streven van Google is om de gebruikers van haar zoekmachine de beste mogelijke gebruikers ervaring te geven. Dit doet Google (onder andere) door haar gebruikers de belangrijkste websites voor een bepaalde zoekterm te geven.

Als websites backlinks kopen, dan kopen zij hun ‘belangrijkheid’ terwijl ze dit eigenlijk helemaal belangrijk zijn. Als de website echt belangrijk had geweest dan hadden ze namelijk helemaal geen backlinks hoeven te kopen, dan hadden zij op een natuurlijke manier wel hun backlinks verkregen.

Een voorbeeld van natuurlijke autoriteit

wikipediaWikipedia komt voor heel veel zoekwoorden hoog in Google. Dat is niet omdat Wikipedia een dealtje heeft met Google of zo, dit komt omdat Wikipedia met 149 miljoen backlinks een erg belangrijke website is. Wikipedia heeft deze backlinks niet gekocht. Mensen hebben uit eigen initiatief een link naar Wikipedia geplaatst omdat deze waardevolle informatie biedt.

Het kopen van links wordt bestraft

Google is een aantal jaren geleden begonnen met het bestraffen van websites welke backlinks kopen. Dit om de wind uit de zeilen te halen van websites welke zich hiermee bezig hielden.

De straffen voor het kopen van backlinks liegen er niet om. Niet dat je een boete van Google op de deurmat kan verwachten als je links koopt, nee, erger nog. Als je ‘betrapt’ wordt voor het kopen van backlinks dan zal Google je hele website of webpagina’s uit haar index verwijderen of in ieder geval ver in ranking laten zaken. En aangezien Google in Nederland een marktaandeel heeft welke groter is dan 95% zal dit vrijwel al je website bezoekers kosten. En daarmee natuurlijk ook je omzet.

Google Penguin

Google-PenguinGoogle kan niet bij je boekhouder je gegevens opvragen om te controleren of je backlinks hebt gekocht en heeft daarom een algoritme ontwikkeld om gekochte backlinks detecteren. Dit algoritme wordt het Penguin algoritme genoemd en werd op 24 april 2012 geïntroduceerd.

Het Penguin algoritme staat nu nog los van het core algoritme van Google en de verwachting is dat het Penguin algoritme binnenkort onderdeel wordt van het core algoritme.

Google doet uiteraard geheimzinnig over de werking van het Penguin algoritme welke (o.a.) gekochte backlinks detecteert. Als men er achter komt hoe dit algoritme werkt dan zullen er weer ‘slimme’ webmasters zijn die dit weer kunnen manipuleren.

Om te kunnen bepalen of een backlink gekocht is kijkt Google naar karakteristieken die passen bij gekocht links, althans, dat is de algemene aanname. Men neemt aan dat het Google Penguin algoritme kijkt naar de karakteristieken zoals:

  • Woorden zoals ‘advertentie’, ‘ads’ of iets in de trant van ‘gesponseerd’ rondom de backlink
  • Een grote hoeveelheid backlinks welke binnen een kort tijdsbestek geplaatst zijn
  • Meerdere backlinks in een korte tijd vanaf websites welke één eigenaar hebben
  • Het veelvuldig gebruik van commerciële anchor teksten voor de backlinks
  • Backlinks welke sidewide geplaatst zijn
  • Backlinks welke plotseling worden opgenomen in oude content zonder dat er veranderingen in de content zijn doorgevoerd

Nu is het niet zo dat je website gelijk een penalty krijgt als een aantal backlinks aan één of meerdere van deze karakteristieken voldoen. Het is niet zo dat je een penalty krijgt voor een aantal backlinks met een commerciële anchor tekst. Maar als er in korte tijd veel backlinks bij komen met een commerciële anchor tekst kan dat wel het geval zijn. Het algoritme is wiskunde en zal bij bepaalde input van variabelen leiden tot een penalty.

Waarom is dit belangrijk bij linkbuilding?

Nu vraag je je misschien af waarom je zou moeten weten hoe Google gekochte backlinks detecteert terwijl je niet van plan bent om backlinks te gaan kopen? Het probleem van het Penguin algoritme is dat je bestraft kan worden terwijl je geen backlinks hebt gekocht.

Dit in het geval je backlink profiel de karakteristieken van gekochte links heeft. Willen we op een goede manier aan linkbuilding gaan doen dan zullen we er dus voor moeten zorgen dat het backlink profiel niet deze karakteristieken heeft. We zullen moeten zorgen voor een ‘natuurlijk’ ogend backlink profiel.

Een natuurlijk backlink profiel

Een natuurlijk backlink profiel heeft ook bepaalde karakteristieken. Om te voorkomen dat we (onterecht) een penalty krijgen zullen we bij het verkrijgen van backlinks moeten zorgen dat het backlink profiel aan deze karakteristieken voldoet.

matt-cuttsVoordat we aan de slag gaan met de tips voor het verkrijgen van backlinks wil ik nog één opmerking plaatsen. Google zelf zegt je moet zorgen voor een natuurlijk backlink profiel en niet moet zorgen voor een backlink profiel wat er natuurlijk uitziet.

Als het aan Google ligt doe je dus niets aan je backlink profiel, alle links welke je zal krijgen zullen dan vanzelf 100% natuurlijk zijn. Dat klinkt natuurlijk allemaal wel erg mooi. Echter zal dit in de praktijk voor de meeste sites niet werken. Als je op een natuurlijk backlink profiel wilt wachten dan kan je lang wachten tenzij je iets echt heel erg bijzonders hebt.

De meeste websites zijn commercieel en mensen gaan niet zomaar naar een (commerciële) website een link plaatsen. Je hebt een website en deze moet aan het eind van de dag zorgen voor omzet en daar kunnen we (niet te lang) op wachten. Voor het verkrijgen van een natuurlijk backlink profiel zullen we in de praktijk dan ook in actie moeten komen willen we geld verdienen met onze website.

Natuurlijke groei van het backlink profiel

groei backlink profielEen natuurlijk backlink profiel zal ook bekeken moeten worden over de dimensie tijd. Een natuurlijk backlink profiel groeit over de verloop van tijd, het is er niet van de ene op de andere dag. Dit is iets om rekening mee te houden als je aan de slag gaat met het verkrijgen van links. Spreid daarom je linkbuilding activiteiten uit over de tijd zodat je backlink profiel rustig maar gestaagd kan groeien.

Backlink Tip 1: kijk naar je concurrenten

Als je aan de slag gaat met linkbuilding dan wil je als eerste kijken naar ‘het laag hangende fruit’ zodat je snel je eerste backlinks hebt. Op welke plaatsen kan je zonder al te veel inspanning een link verkrijgen? Er is een online tool welke je op de vraag antwoord kan geven. Hiervoor kan je de Link Intersect Tool van ahrefs gebruiken.

De software van ahrefs is wel betaald, voor deze functionaliteit is er echter geen (goede) gratis tool. Met de Link Intersect tool van ahrefs kan je bekijken welke sites naar je concurrenten linken maar nog niet naar jouw website. 1-ahrefs Als je klikt op ‘Show link opportunities’ krijg je te zien dat een aantal sites wel naar je concurrenten linkt maar nog niet naar jouw website. Er is een goede kans dat de eigenaren van deze websites ook jouw site een link willen plaatsen. Ze waren tenslotte ook bereid om naar je concurrenten een link te plaatsen, jouw site zal ook relevant voor ze zijn. Je kan deze website via e-mail benaderen met de vraag of ze ook naar jouw site een link willen opnemen.

Valkuil bij het kijken naar je concurrenten

Dat je concurrenten een link hebben van een bepaalde website hebben betekend nog niet dat het een link van goede kwaliteit is. Een link zou altijd relevant voor je onderwerp / branche moeten zijn.

Het zou kunnen dat je concurrenten een link hebben van een niet relevante website. Misschien hebben zij in een ver verleden deze links aangevraagd, in de tijd voordat relevante links belangrijk voor Google werden.

gebreide wollen mutsStel je begint een webshop in televisies en je ziet dat je concurrenten een link hebben op de partnerpagina van een webshop in gebreide wollen mutsen. Doe dan geen moeite, deze link wil je juist niet hebben, deze zal eerder slecht voor je ranking zijn dan dat deze link goed voor je ranking is.

Hebben je televisie concurrenten daarin tegen een link vanaf een website met televisie reviews dan wil daar natuurlijk heel graag ook een backlink van hebben, het is immers relevant voor je business.

Backlink tip 2: creëer een blog

eerst content dan linksDit is niet een manier om snel backlinks te verkrijgen, daar staat tegenover dat het wel een manier is om waardevolle backlinks te verkrijgen.

Wil je backlinks kunnen krijgen dan zullen websites een reden moeten hebben om een link naar je website te plaatsen.

Stel je hebt een boekhoudkantoor, op je website staan je tarieven, foto’s van de medewerkers en een routebeschrijving. Hiermee geef je andere websites niet echt aanleiding om een link naar je website te plaatsen. Het is namelijk niet echt interessant en er zijn al tienduizend van dit soort statistische ‘we hebben een website omdat het hoort’ websites.

Door het creëren van een blog kan je de aanleiding om een link naar je site te plaatsen creëren. Op je blog kan je artikelen plaatsen welke relevant zijn voor je branche. Hiermee geef je anderen aanleiding om een link naar je website te plaatsen.

verlagen belastingdrukZo kan het boekhoudkantoor een blog artikel schrijven met daarin X Tips om de belastingdruk te verlagen. Websites welke zich richten op ondernemers zullen dit wellicht interessant vinden en kunnen er aanleiding in zien om er naar toe te verwijzen vanaf hun website. En zo kan je voor iedere branche wel wat bedenken.

Nu zal het schrijven van blogs je niet automatisch links opleveren. Maar je hebt daarmee wel aan de voorwaarde gedaan om voor anderen interessant genoeg te zijn om naar je te linken.

De volgende stap is dat je andere op je (waardevolle) content zal moeten wijzen. Dit zou je kunnen doen door relevante websites aan te schrijven (te mailen) om ze op je content te wijzen.

Een andere manier om dit te doen is door het schrijven van gastblogs. Dit zullen we in de volgende tip bespreken.

Valkuil bij het creëren van een blog

Er zijn verschillende valkuilen bij het creëren van een blog.

Een veel gemaakte fout is dat men een blog gaat opzetten met artikelen welke meer van hetzelfde zijn.

afvallen tipsBijvoorbeeld een diëtiste welke 10 tips om af te vallen geeft. Dit terwijl er al duizenden artikelen op internet staan met tips om af te vallen. Er zijn zelfs sites welke tientallen of honderd tips geven om af te vallen. Waarom zou iemand naar het artikel van deze diëtiste gaan linken terwijl er al genoeg van op het internet staat en er veel uitgebreidere artikelen over te vinden zijn? Dat gaat niet gebeuren dus.

Je zal dus onderwerpen moeten behandelen op je blog welke nog nauwelijks door anderen besproken worden zodat je content ‘uniek’ is en daardoor waardevol voor anderen.

Als je onderwerpen wilt behandelen welke al door anderen worden besproken (soms ontkom je daar niet aan) dan zal je je op de één of andere manier moeten onderscheiden. Door uitgebreider ergens op in te gaan bijvoorbeeld, of door aspecten aan te dragen welke door andere niet aangedragen worden, of door het van beeld (foto’s of video) te voorzien (als anderen dat niet doen).

Backlink tip 3: het schrijven van gastblogs

Tegenwoordig vindt je blogs over de meest uiteenlopende onderwerpen. Veel blogs plaatsen blogposts van gastbloggers en vinden het prima als je een backlink in je blog opneemt.

Het voordeel voor deze blogs is dat ze zelf geen tijd hoeven te investeren in het verkrijgen van content en dat ze kennis in huis halen welke ze zelf niet of onvoldoende hebben. gastbloggen

Stel iemand heeft een blog welke zich richt op het combineren van het moederschap met het ondernemerschap. Deze persoon is (waarschijnlijk) zelf moeder en ondernemer. Ze zal veel af weten van wat er bij komt kijken om het moeder- en ondernemerschap te combineren en zal daar gemakkelijk veel over kunnen schrijven.

Als boekhoudkantoor (om hetzelfde voorbeeld nogmaals aan te halen) zou je voor deze blog een waardevolle bijdrage kunnen schrijven. Bijvoorbeeld een gastblog over hoe dat zit met de voorwaarden voor het behalen voor je urencriterium voor je ondernemersaftrek als je niet hebt kunnen werken door de zwangerschap.

Als boekhoudkantoor weet je precies hoe dat zit. Vanuit de gastblog kan je dan een link opnemen naar de website van je boekhoudkantoor naar een relevante pagina over de ondernemersaftrek. Deze backlink zal relevant zijn, er wordt immers vanuit een artikel wat gaat over de ondernemersaftrek gelinkt naar je webpagina welke gaat over de ondernemersaftrek. Vanwege de hoge relevantie van de backlink zal deze zeer waardevol zijn voor je ranking in Google.

Je slaat met gastbloggen twee vliegen in één klap: je krijgt er een relevante backlink mee en het zal je ook directe bezoekers vanaf de blog opleveren.

Om te gaan gastbloggen kan je op zoek gaan naar blogs in je branche welke op zoek zijn naar gastbloggers (veel blogs schrijven liever zelf al hun content). Je kan dit doen door in Google te zoeken op ‘gastblog branche / onderwerp’.

Valkuilen bij het schrijven van gastblogs

Blogs zullen altijd op zoek zijn naar uniek geschreven content, gekopieerde content is namelijk schadelijk voor hun ranking. Maak daarom niet te fout om een kopie van de teksten van je eigen website, of van gastblogs welke je voor andere sites hebt geschreven, op te sturen. Ze zullen je gastblog afwijzen.

Ook zullen blogs een zekere kwaliteit verwachten. Je gastblog zal prettig leesbaar moeten zijn en mag geen, of nauwelijks, taal en stijlfouten bevatten.

Backlink tip 4: Profiel backlinks

Bij sommige websites waar je lid kan worden kan je in je profiel een link naar je website opnemen. Sommige websites nemen ‘do-follow’ links op in je profiel en terwijl andere (zoals Twitter) een no-follow link in je profiel opnemen.

pinterest logoLinks welke voorzien zijn van het rel=”nofollow” attribute vertellen zoekmachines dat ze de link niet mogen volgen en mee laten wegen als ranking signaal. Links voorzien van het rel=”nofollow” attribute geven dan ook geen linkwaarde voor Google, desondanks zijn dergelijke links waardevol. Een natuurlijk backlink profiel zal namelijk moeten bestaan uit een mix van “dofollow” en “nofollow” links. Door ook links te creëren welke “nofollow” zijn zorg je voor een natuurlijk backlink profiel.

Een aantal grote websites waarop je een profiel met een waardevolle dofollow link kunt aanmaken:

  • About.me
  • Slideshare.net
  • Flickr.com
  • Pinterest.com
  • Stumbleupon.com
  • Blogger.com
  • Disqus.com

Valkuilen bij profiel backlinks

Maak uitsluitend profielen aan bij websites welke aansluiten bij je branche of onderwerp of welke algemeen (zoals about.me) van aard zijn. Je wilt voorkomen dat je (teveel) irrelevante backlinks krijgt. Zo kan je, in je profiel, een link naar je website opnemen op de website stocktwits.com welke zich richt op beleggers. Een link op deze website naar je webshop in kinderwagens is compleet irrelevant en gaat je ranking niet goed doen.

Backlink tip 5: Vraag een link aan mensen die je kent

kennissen backlinks vragenJe kunt de mensen die je kent om een link vragen, denk aan familie, vrienden, kennissen en zakelijke relaties. Mensen die je persoonlijk kent zullen eerder een link verzoek honoreren.

Je kunt hiervoor ook een oproep op Facebook kunnen doen, je hebt vast wel Facebook vrienden met een website of een blog waarvan je het niet wist dat ze een website hebben.

Valkuilen bij het vragen van links aan mensen die je kent

Een valkuil is dat je links gaat uitwisselen met een website welke totaal niet relevant voor je business is. Bijvoorbeeld met je neef welke viskraam heeft terwijl je zelf een stukadoorsbedrijf hebt.

vraag links aan bekendenAls je link niet relevant is dan kan je net zo goed de link niet uitwisselen. Het gaat niets positiefs bijdragen voor je Google ranking en in het slechtste geval kunnen (meerdere) irrelevante links zelfs schadelijk zijn voor je ranking.

De meeste waardevolle backlinks kan je normaal gesproken krijgen van je leveranciers en je afnemers. Deze zullen in dezelfde branche actief zijn, of in ieder geval overlap hebben met je eigen activiteiten.

Backlink tip 6: Directories

Directories zijn verzamelsites zoals startpagina.nl en startkabel.nl. Startpagina was de eerste met dit concept, tegenwoordig zijn er honderden startpagina imitators zoals expertpagina.nl, startze.nl en jouwpagina.nl.

Directories bieden je een manier aan om snel aan backlinks te komen. Het enige wat je hoeft te doen is het aanmeld formulier in te vullen.

startpaginaHet is niet zo dat al je linkaanvragen gehonoreerd zullen worden door de beheerder van de directory. De beheerder zal beoordelen of je website wel goed bij zijn directory past, als dit niet het geval is dan zal je verzoek afgewezen worden.

Ook als je website wel goed bij de directory past kan je verzoek afgewezen worden, omdat de beheerder van mening is dat er al voldoende links op zijn directory staan bijvoorbeeld. In de praktijk zullen misschien iets van 10% van je linkaanvragen gehonoreerd worden.

Valkuilen bij het aanvragen van directories links

De waarde van directory links is niet meer wat het geweest is. In het verleden konden een aantal van dergelijke links je ranking nog een boost geven, nu is dat niet meer zo. Google is de laatste jaren de waarde van directory links aan het devalueren. Google snapt dat je vrij eenvoudig een directory link kan verkrijgen en hecht er daarom nog maar weinig waarde aan.

Een groot aantal links van directories kan zelfs slecht zijn voor je ranking. Zorg daarom altijd voor een natuurlijke distributie van type backlinks in je backlink profiel. Een klein percentage backlinks van directories tegenover andere type backlinks.

Een andere valkuil met directory links is dat ze worden aangevraagd bij directories welke niet erg relevant zijn voor de website. Zo zie ik wel eens een link naar een makelaars website op een directory welke gaat over besparen (bijvoorbeeld). Er wordt dan speciaal voor de linkje een rubriek ‘Besparen op je makelaar’ gemaakt om die link maar te kunnen plaatsen. Met deze rubriek is de link nog steeds niet relevant, het hoofdthema van de directory is tenslotte besparen.

In mijn opinie kunnen directory links alleen waardevol zijn indien deze komen vanaf een directory welke super relevant voor je website is. Voor de makelaars website uitsluitend links vanaf makelaar directories enz.

Backlink tip 7: Persberichten

persbericht voor backlinksHeb je iets nieuws te vertellen over je bedrijf of over je branche? Maak dan een persbericht met daarin een link naar een relevante pagina op je website en stuur een email naar de online kranten.

Naast de online kranten zal je je persbericht ook moeten versturen naar branche specifieke nieuwssites en blogs. Hier zijn je kansen voor opname van je persbericht een stuk groter dan bij de algemene kranten.

Online kranten hebben veel autoriteit in Google en daarom kan een persbericht met daarin een link naar je website erg waardevol zijn.

Valkuilen bij persberichten

Je zal echt iets nieuws te vertellen moeten hebben voordat een krant je persbericht gaat overnemen. Kranten worden overspoeld met persberichten van bedrijven die van mening zijn dat zij iets nieuwswaardigs hebben. Kranten pikken alleen datgene eruit wat echt vernieuwd is of nieuwswaarde voor het grote publiek heeft.

Ga geen nieuws bedenken wat er eigenlijk niet is met als enige doel in de online kranten te komen.

Bij het maken van een persbericht zal je je moeten houden aan de richtlijnen welke over het algemeen gehanteerd worden voor het schrijven van een persbericht. Als je op internet even rond zoekt dan vindt je hier genoeg over.

Backlink tip 8 – Gebroken links

gebroken linkHet internet staat vol gebroken links. Deze links verwijzen naar webpagina’s welke niet meer bestaan of naar webpagina’s welke verhuist zijn. Bij linkbuilding via gebroken links is het de bedoeling dat je:

  • Webpagina’s vindt welke potentieel naar je zouden kunnen linken
  • Op deze webpagina’s moet een link staan welke niet meer werkt
  • De eigenaar van de webpagina benaderen en hem of haar er op wijzen dat er een link is welke niet meer werkt en dat hij of zij deze kan vervangen met een link naar een webpagina op jouw domein. Een webpagina op jouw domein welke hetzelfde onderwerp behandeld als waar de gebroken link naar toe verwees.

Veel webmasters zullen je verzoek voor het aanpassen van de link honoreren. Je hebt ze tenslotte geholpen. Je hebt ze gewezen op een link welke niet meer werkt en je geeft ze een alternatief zonder dat zij daar zelf moeite en onderzoek voor hoeven te doen.

Er zijn verschillende manieren om gebroken links te vinden. Een eenvoudige manier is om sites uit je branche te scannen op gebroken links met behulp van een software tool.

Je kan daar bijvoorbeeld Xenu Link Sleuth voor gebruiken. Deze tool scant een website op gebroken links en geeft je vervolgens een rapport met alle gebroken links. Als je gebroken links hebt gevonden dan zal je moeten bekijken of je een relevant alternatief op jouw domein voor de gebroken links kan aanbieden.

Als je de software van ahrefs.com gebruikt dan kan je ook hiermee linkbuilding voor gebroken links toepassen. In onderstaande video wordt het door ahrefs.com uitgelegd:

Als je de software van moz.com gebruikt dan kan je hier nalezen hoe je met moz.com waardevolle gebroken links kan vinden.

Backlink tip 9 – Maak interne links

linkjuiceHet maken van interne links is een belangrijk onderdeel van linkbuilding. Als je een website hebt met een paar honderd pagina’s dan zullen sommige van deze pagina’s misschien tientallen backlinks hebben terwijl andere pagina’s geen of enkele externe backlinks hebben. Door het creëren van interne links kan je de ‘link juice’ van je verschillende pagina’s aan elkaar doorgeven.

Het voordeel van interne links is dat je controle hebt over de plaatsen waar je de links opneemt en het gebruik van anchor teksten.

Voor het creëren van interne links kan je ook gebruik maken van WordPress plugins, deze maken van bepaalde woorden links naar relevante pagina’s. Van deze methode voor het creëren ben ik niet zo gecharmeerd, het probleem is dat je allemaal links krijgt met dezelfde anchor tekst.

Het is beter om je oude content na te lopen op woorden of zinsdelen waarvan je een interne link kunt maken. Je kan dan variëren met het gebruik van anchor teksten.

Je hebt hiermee ook controle op het aantal interne links welke naar een bepaalde pagina wordt aangemaakt. Als je een plug-in gebruikt dan loop je het risico dat er heel veel interne links worden gecreëerd naar een pagina welke eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is.

Bij het schrijven van nieuwe content kan je in het vervolg gelijk bekijken of je interne links in je artikel kunt opnemen.

Backlink tip 10 – Blog comments

Bij veel blogs heb je de mogelijkheid om in de comments (reacties) op de artikelen te reageren. Niet iedere blog laat toe dat je links in de reacties kan opnemen en veel blogs voorzien links in de reacties van het rel=”nofollow” attribute. Sommige blogs laten dofollow links in hun reacties toe.

De meeste waardevolle blogs voor het geven van reacties zijn uiteraard de blogs welke relevant zijn voor je branche. En daar moet je je dan ook op richten. Reacties bij blogs welke niet relevant zijn voor je branche zal Google zien als spam (wat waarschijnlijk ook het geval zal zijn).

Blog reacties zijn onderdeel van een natuurlijk backlink profiel en het is een snelle manier om aan backlinks te komen. Bovendien creëer je interactie met andere webmasters uit je branche.

Valkuilen bij het geven van blog comments

comment spamEr zijn verschillende valkuilen bij het geven van blog comments, deze zijn:

  • Reacties geven bij niet relevante blogs
  • Reacties geven bij relevante blogs welke niet inhoudelijk zijn. Denk daarbij aan het geven van een standaard reactie in de trant van ‘Mooi artikel heb je geschreven, ik heb er ook iets over geschreven zie: URL’.
  • Teveel reacties geven in een korte tijd. Ga niet in 1 dag op 10 verschillende blogs reacties geven maar verspreid dit over een aantal weken.
  • Teveel backlinks vanuit blog comments. Zorg ervoor dat niet meer dan 10% van je backlinks afkomstig zijn van blog comments.

Backlink tip 11 – Vragen om backlinks

Gebruik Google om te zoeken naar websites waar je bedrijfs- of merknaam wordt genoemd. Indien je websites vindt welke wel over je bedrijf of merk schrijven dan kan je ze benaderen met de vraag of ze een link naar je website willen opnemen. Hoe groter en bekender je bedrijf of merk is des te beter deze tactiek zal werken uiteraard, er zal dan meer over je bedrijf of merk besproken worden.

Backlink tip 12 – Bedrijvengidsen

gouden gidsIedereen kent de Goudengids en de telefoongids wel. Deze nemen je bedrijfsgegevens op inclusief een link naar je website. Naast de goudengids en de telefoongids zijn er in Nederland nog tientallen gidsen waarin je je bedrijfsgegevens in kunt opnemen. Het voordeel van deze methode van het verkrijgen van links is dat het snel en met weinig moeite gaat.

In vrijwel alle bedrijvengidsen kan je een link naar je website opnemen. Er zijn gidsen welke een dofollow link naar je website zullen opnemen en er zijn gidsen welke een nofollow link naar je website zullen opnemen. Je kunt kijken of een bedrijvengids een dofollow link opneemt door eerst de link te bekijken van een bedrijf welke reeds in deze gids is opgenomen.

Valkuilen bij bedrijvengidsen

Controleer altijd eerst goed of de vermelding in de bedrijvengids wel gratis is. Links in bedrijvengidsen hebben niet veel waarde voor Google, het is dan ook zonde om daar geld aan uit te geven.

Voor bepaalde branches zijn er ook branche specifieke bedrijvengidsen te vinden, denk daarbij aan de vele restaurant gidsen. Links vanaf dergelijke sites hebben meer waarde omdat deze relevant zijn voor je business. Beperk je altijd tot algemene bedrijvengidsen en branche specifieke bedrijvengidsen, blijf weg bij de gidsen welke zich richten op een andere branche.

Backlink tip 13 – Artikel websites

Je hebt veel artikel websites waarop je gratis een artikel kunt plaatsen met daarin een link naar je website. Dit is een soort ruil welke je met de artikel site maakt. Zij krijgen content aangeleverd over onderwerpen waar zij zelf geen verstand hebben en in ruil krijg je een link retour.

De artikel websites zullen wel uniek geschreven artikelen van je verlangen, een eerder gepubliceerd artikel zal namelijk schadelijk zijn voor hun ranking.

Valkuilen bij artikel websites

Er zijn veel artikel websites en ze zijn niet allemaal van even goede kwaliteit.

Sommige hebben een ronduit slechte kwaliteit, zij hebben een spammy backlink profiel en laten alle vormen van content op hun site toe.

Alvorens je besluit een artikel te gaan schrijven voor publicatie op een artikel website controleer dan met de gratis moz.com Open Site Explorer de spam score en Domain Authority van de artikelen website.

spammy websitesEn bekijk eerst de andere artikelen op de website, als er onderwerpen op toegelaten worden gerelateerd aan seks, gokken of andere niet zo oké onderwerpen dan wil je hier niet tussen staan.

Verder zou slechts een klein deel van je backlink profiel mogen bestaan uit backlinks van artikelen websites. Beperk je daarom tot slechts enkele kwalitatieve artikelen websites.

Backlink tip 14 – Nodig andere uit voor een gastblog

Er zijn in je industrie vast wel invloedrijke auteurs te vinden. Deze kan je uitnodigen tot het schrijven van een gastblog welke je op jouw domein publiceert. De schrijver van de gastblog zal de blog delen met zijn publiek en er waarschijnlijk ook een link naar opnemen. Met deze strategie verkrijg je waardevolle content van een invloedrijke auteur, nieuwe bezoekers (het netwerk van de auteur) en waarschijnlijk ook een backlink.

Backlink tip 15 – Geef iets weg in ruil voor een review

product reviewAls je producten verkoopt dan kan je overwegen deze weg te geven aan webmasters in ruil voor een review over je product. Na het beoordelen van je product mogen ze deze als beloning houden. Vraag de webmaster expliciet om een link naar je productpagina vanuit zijn review artikel.

Backlink tip 16: De Linkbait

Een linkbait is content waarnaar andere een link plaatsen, omdat ze dit graag willen, niet omdat je het ze vraagt. Met een linkbait zorg je voor de voorwaarden om op een natuurlijke manier backlinks te verkrijgen. Een linkbait kan waardevolle content zijn, een bijzondere video, een ebook, een infographic, noem het maar op.

Het creëren van een goede linkbait is (normaal gesproken) een behoorlijke investering in tijd (of geld). En de uitkomst is onzeker. Het kan je geen enkele backlink opleveren maar ook gigantisch veel backlinks. Er zijn zelfs voorbeelden van linkbaits welke miljoenen backlinks opleverde en miljoenen keren op Social Media gedeeld zijn.

Vormen van linkbait

Er zijn zoveel verschillende vormen van linkbait te bedenken dat we er een aparte pagina voor hebben ingericht. Lees hier onze 18 Linkbait Ideeën & 16 Valkuilen om te Voorkomen en doe inspiratie op voor je eigen linkbait campagne.

Tot slot

Zijn er nog vormen van linkbuilding welke je in ons overzicht mist? Welke manier van linkbuilding werkt volgens jouw het beste? Laat het ons weten in de comments.

8 Reacties op "16 Tips om Snel Backlinks te Krijgen & 13 Valkuilen om te Voorkomen"

  1. Noah says:

    Erg goed artiekel, dankje!

  2. Melissa says:

    Erg leuk artikel. Veel meer informatie dan veel andere standaard artikelen die alleen enkele oppervlakkige tips geven. Mijn meest waardevolle backlinks heb ik zijn ontstaan door samenwerking met bloggers. Het verkrijgen van meer backlinks staat hoog op mijn agenda voor mijn webwinkel. Met dit artikel kan ik de komende maanden goed aan de slag. Bedankt!

  3. Marcel Spit says:

    Informatieve site. Dank voor deze uiteenzetting over linkbuilding.

  4. Ronald Bosman says:

    Bedankt voor de tips!

    Ook mooi om te zien dat iedereen hier meteen een backlink plaatst.

    Wat ik nog wel mis in jullie verhaal, waar je in het geval van een linkruil de links kunt verstoppen op je website.

    Een vriendelijke groet,

    Ronald Bosman

  5. Bert says:

    Wat erg al die reacties voor een no-follow links…..

  6. Leo Klaver says:

    Hele informatieve blog!

  7. Tim says:

    Wat een top artikel! Bedankt voor alle waardevolle tips. We zijn recent gestart. Deze tips zullen zeker helpen om de eerste stappen te zetten!

  8. Susanne says:

    Dank voor het artikel! Er gaat een nieuwe wereld voor me open 😉 Ik merk wel dat veel sites om een ruil vragen. Maar dat mijn site goed op een site past, betekent niet automatisch dat dat andersom ook zo is. Groet, Susanne

Geef een reactie:

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *